Mijn huur valt flink mee, kleine 600 kale huur en met GWE, afvalheffingen etc erbij zit ik op 900 euro per maand. En dan nog zorgkosten en afbetaling studieschuld etc..Lady1234 schreef: ↑22 sep 2023 17:39Maar de bond of de HR moeten u toch zo kunnen zeggen wat en hoeveel u van iedereen gaat krijgen.
75% van € 37.500 zit ruim onder de huurtoeslag grens, vooropgesteld dat u een flinke huur betaalt, maar dat het sociale huur is.
Elk inkomen telt mee.
U hoeft die autokosten echt niet op de cent uit te rekenen, € 0,45 per kilometer vice versa wordt zo geaccepteerd.
De bond kan mijn inderdaad wat duidelijkheid geven, namelijk dat ik na 2 jaar ziekte een aanvulling kan krijgen vanuit het ABP en Loyalis. Waarmee ik uiteindelijk toch boven de huurtoeslaggrens zit. En netto hou ik minder over omdat ik geen arbeidskorting krijg wanneer ik niet werk. Wat overigens heel raar is: als je 100% arbeidsongeschikt bent (waar je niks aan kunt doen) betaal je een heel stuk meer belasting. Mijn teamleider zei dat ik moest oppassen en de Loyalis uitkering niet moet verwachten, omdat ze vaak wel redenen vinden om niet uit te hoeven keren (redenen zoals eerder ziek zijn geweest oid). Maar ik denk zelf dat het wel lukt, ik heb een goede rechtsbijstandverzekering en ik kan aantonen dat de ziekte die ik had is verergerd (artsen dachten dat ik een goedaardige tumor had maar deze blijkt na verder onderzoek, weefselkweek toch kwaadaardig te zijn, met een progressief ziektebeloop dus ik ga niet meer beter worden).
Op de website van het Nibud staan wel normbedragen (meer dan 0,45 per kilometer) die ik kan gebruiken om mijn aftrekposten te berekenen, dat is heet prettig. Dus als alles goed verloopt kan ik de arbeidskorting die ik mis ga lopen, deels opvangen door de extra aftrekposten. Onder de streep hou ik toch wel minder over, maar het is niet anders. Ik heb wel gezien dat vakbonden werk maken van het feit dat mensen die niet kunnen werken meer belasting moeten betalen, ben benieuwd of daar nog wat uitkomt.
Nu is het vooral afwachten wat het UWV gaat zeggen over mijn vervroegde IVA aanvraag. Ik had het heel anders gewild. Ik zou naar een inkomen boven modaal gaan met 30 uur per week, wat voor een starter een super fijn inkomen is. Daarna zou ik kunnen doorstromen naar een meer uitdagende functie. Dat valt nu allemaal in duigen. Maar ik ga m'n best doen om er nog wat van te maken. Desnoods 2 halve dagen werken op minimumloon zodat ik onder die 20% blijf, en vrijwilligerswerk.
Bedankt voor jullie input allemaal! Zodra ik meer weet zal ik een update posten voor het geval iemand in een soortgelijke situatie terechtkomt.