LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Niet aangenomen vanwege werkervaring?
Niet aangenomen vanwege werkervaring?
Hallo iedereen,
Ik ben 21 jaar en heb een MBO 4 Elektrotechniek Middenkader Engineering diploma en probeer hiermee een baan te vinden. Onlangs heb ik gesolliciteerd bij een groot bedrijf en mocht op 1ste gesprek komen. Deze ronde kwam ik door en moest een test maken. Voor de test had ik het hoogst haalbare score. Toen mocht ik op 2de gesprek komen en ze waren duidelijk positief over me. Dan krijg ik te horen van het bedrijf dat ik een gedreven, gemotiveerde jongen zou zijn maar te weinig werkervaring zou hebben. Het vreemde hiervan is dat ik 1,5 stage ervaring opgedaan heb tijdens mijn 4-jarige opleiding en heb 3 jaar lang een bijbaan gehad in de Technische Dienst bij een groot bedrijf. Hoe kunnen ze dit dan in het hoofd halen ''NIET AANGENOMEN VANWEGE WEINIGE WERKERVARING''??? Hoe willen mensen als ik ooit aan de bak komen dan? Elke starter moet toch ergens beginnen of zie ik dit verkeerd?
Ik ben 21 jaar en heb een MBO 4 Elektrotechniek Middenkader Engineering diploma en probeer hiermee een baan te vinden. Onlangs heb ik gesolliciteerd bij een groot bedrijf en mocht op 1ste gesprek komen. Deze ronde kwam ik door en moest een test maken. Voor de test had ik het hoogst haalbare score. Toen mocht ik op 2de gesprek komen en ze waren duidelijk positief over me. Dan krijg ik te horen van het bedrijf dat ik een gedreven, gemotiveerde jongen zou zijn maar te weinig werkervaring zou hebben. Het vreemde hiervan is dat ik 1,5 stage ervaring opgedaan heb tijdens mijn 4-jarige opleiding en heb 3 jaar lang een bijbaan gehad in de Technische Dienst bij een groot bedrijf. Hoe kunnen ze dit dan in het hoofd halen ''NIET AANGENOMEN VANWEGE WEINIGE WERKERVARING''??? Hoe willen mensen als ik ooit aan de bak komen dan? Elke starter moet toch ergens beginnen of zie ik dit verkeerd?
Re: Niet aangenomen vanwege werkervaring?
kijk, het is heel vervelend voor je, en ik snap je frustratie wel, maar een bedrijf denkt natuurlijk aan zichzelf, en ook al zijn jouw testscores goed, er is misschien een andere sollicitant die even goede testscores had maar meer ervaring. Het is vanuit dat bedrijf natuurlijk begrijpelijk dat ze dan voor die persoon kiezen.
Je hebt hier een beetje de pech dat je werk zoekt tijdens crisis, er zijn erg veel sollicitanten.
Wat ik denk dat je het beste kunt doen is gewoon doen wat je nu doet, ze vinden je gemotiveerd, je maakt je testen goed, dus blijkbaar weet je waar je mee bezig bent, en tja, soms mislukt het gewoon. Daar moet je niet te lang bij stil blijven staan en opstaan en weer doorgaan.
isabel
Je hebt hier een beetje de pech dat je werk zoekt tijdens crisis, er zijn erg veel sollicitanten.
Wat ik denk dat je het beste kunt doen is gewoon doen wat je nu doet, ze vinden je gemotiveerd, je maakt je testen goed, dus blijkbaar weet je waar je mee bezig bent, en tja, soms mislukt het gewoon. Daar moet je niet te lang bij stil blijven staan en opstaan en weer doorgaan.
isabel
Er is een overschot op de arbeidsmarkt, misschien is er een collega schoolverlater die met eenzelfde diploma een net iets beter passende stage en/of bijbaan had? Die 1,5 jaar stage zal toch elke schoolverlater met hetzelfde diploma hebben, dus daarmee onderscheidt je je niet echt. Joker is dan je bijbaan, dat kan een groot positief punt zijn, zeker als deze relevant voor de branche is, en vergezeld gaat met een klinkende referentie.Davey91 schreef:Hallo iedereen,
Misschien heeft diegene die de baan heeft gekregen, tijdens de stage nét met dat ene softwarepakket gewerkt wat zij ook gebruiken, en jij niet, en zo zijn er nog legio kleine details te bedenken waarom dit zo gegaan is.
Je ziet het niet verkeerd, maar alle planeten moeten met zulke dingen precies goed staan, en dat kan soms een (fors) aantal pogingen kostten. Ik zou, als je dat nog niet gedaan hebt, die bijbaan van een goede referentie voorzien, P&O medewerkers willen graag namen en rugnummers bij zulke dingen zien, en verder gewoon volhouden. Met zo'n opleiding kom je uiteindelijk wel aan de bak, het is niet zoiets mafs als vrijetijdswetenschappen ofzo.
En als je het nog niet hebt, begin eens met opbouwen van een linkedin profiel, en meld je bij wat relevante groepen op dat medium aan. P&O medewerkers die ik ken, zoeken daar tegenwoordig éérst, en pas daarna op de vacaturesites enzo.
-
probeer het eens bij technische detacherings buro.s !!
die kunnen je heel vaak beter aanbieden....
in de enigineer tak is in bepaalde gebieden juist werk in overvloed !
maar zelf solliciteren is vaak moeilijker als dat zo,n buro bezig gaat voor je...
google eens misschien kom je er wat tegen..
die kunnen je heel vaak beter aanbieden....
in de enigineer tak is in bepaalde gebieden juist werk in overvloed !
maar zelf solliciteren is vaak moeilijker als dat zo,n buro bezig gaat voor je...
google eens misschien kom je er wat tegen..
Het is inderdaad zo dat bedrijven momenteel vooral mensen met de nodig werkervaring zoeken. Er is domweg niet genoeg geld om mensen op te leiden en in te werken, dus nieuwe mensen moeten zo snel mogelijk zelfstandig aan de slag kunnen.
Bij mij op het werk nemen we momenteel om die reden alleen maar seniors aan (meestal 45+-ers, dus met minstens 20 jaar werkervaring). Als de economie weer aantrekt zal dat wel weer veranderen.
Bij mij op het werk nemen we momenteel om die reden alleen maar seniors aan (meestal 45+-ers, dus met minstens 20 jaar werkervaring). Als de economie weer aantrekt zal dat wel weer veranderen.
Ik werk al 35 jaar en al 35 jaar is het zo dat bedrijven mensen willen van 21 met een universitaire opleiding en 10 jaar ervaring.
Er is vast niets mis met jou, hoogstens dat ze denken: hij is 'al' 21 dus over 2 jaar moeten we hem het wettelijk minimumloon gaan betalen. Als er een 19-jarige solliteert met dezelfde opleiding/ervaring, kunnen ze die 3 jaar op tijdelijke contracten houden voor minder salaris. En daarna natuurlijk geen contract geven.
Ik wens je heel veel succes overigens; doorzetten en doorzetten, iets anders kun je niet doen.
Er is vast niets mis met jou, hoogstens dat ze denken: hij is 'al' 21 dus over 2 jaar moeten we hem het wettelijk minimumloon gaan betalen. Als er een 19-jarige solliteert met dezelfde opleiding/ervaring, kunnen ze die 3 jaar op tijdelijke contracten houden voor minder salaris. En daarna natuurlijk geen contract geven.
Ik wens je heel veel succes overigens; doorzetten en doorzetten, iets anders kun je niet doen.
-
Bedrijven zullen nooit het achterste van hun tong laten zien, vaak is er iets anders. Te weinig ervaring is dikke onzin want als dat echt een probleem was hadden ze je niet uitgenodigd. Ik heb de volgende (onzin)redenen gehoord:
* Je woont te ver weg en we nemen je alleen aan als je nu meteen naar binnen een straal van 25 km verhuist.
* We denken dat je niet goed in het team past (vaak is dit een geldige ware reden maar vaak wordt dit ook als smoes gebruikt).
* Je opleiding/ervaring past niet in het profiel (onzin want ze hebben immers je cv gelezen).
Ik ken managers die geen vrouwen in hun team willen, alleen dat zeggen ze niet openlijk omdat dat seksediscriminatie is. Ze zorgen er gewoon voor dat vrouwen voor posities in hun team de baan niet krijgen om andere redenen of nodigen ze gewoon niet uit voor een gesprek. De zelf opgegeven redenen moet je daarom met een hele grote korrel zout nemen, en is zeer vaak een werkelijke andere achterliggende reden. Vaak is er gewoon een andere kandidaat die (nog) beter is, of zijn er andere geoorloofde of niet geoorloofde redenen.
Overigens heeft het geen enkele zin om er nog verder iets mee te doen. Wat wil je bereiken, aangenomen worden bij een bedrijf dat jou eigenlijk niet wil? Dan schoppen ze je er gewoon in je proeftijd alsnog uit. Laat dit gewoon rusten en ga verder. Succes!
* Je woont te ver weg en we nemen je alleen aan als je nu meteen naar binnen een straal van 25 km verhuist.
* We denken dat je niet goed in het team past (vaak is dit een geldige ware reden maar vaak wordt dit ook als smoes gebruikt).
* Je opleiding/ervaring past niet in het profiel (onzin want ze hebben immers je cv gelezen).
Ik ken managers die geen vrouwen in hun team willen, alleen dat zeggen ze niet openlijk omdat dat seksediscriminatie is. Ze zorgen er gewoon voor dat vrouwen voor posities in hun team de baan niet krijgen om andere redenen of nodigen ze gewoon niet uit voor een gesprek. De zelf opgegeven redenen moet je daarom met een hele grote korrel zout nemen, en is zeer vaak een werkelijke andere achterliggende reden. Vaak is er gewoon een andere kandidaat die (nog) beter is, of zijn er andere geoorloofde of niet geoorloofde redenen.
Overigens heeft het geen enkele zin om er nog verder iets mee te doen. Wat wil je bereiken, aangenomen worden bij een bedrijf dat jou eigenlijk niet wil? Dan schoppen ze je er gewoon in je proeftijd alsnog uit. Laat dit gewoon rusten en ga verder. Succes!
-
Dat vind ik een verkeerde insteek.Isabel1 schreef:kijk, het is heel vervelend voor je, en ik snap je frustratie wel, maar een bedrijf denkt natuurlijk aan zichzelf, en ook al zijn jouw testscores goed, er is misschien een andere sollicitant die even goede testscores had maar meer ervaring. Het is vanuit dat bedrijf natuurlijk begrijpelijk dat ze dan voor die persoon kiezen.
isabel
Een bedrijf hoort aan de klanten te denken zonder dat het ten koste gaat van de stabiliteit. De klanten moeten er namelijk voor zorgen dat een bedrijf omzet en winst kan maken en de stabiliteit dat het kan blijven bestaan. Om die binnen te halen en tevreden te kunnen houden is er meer nodig dan kennis, ervaring en een commerciële instelling. Doordat veel bedrijven en werknemers alleen maar aan zichzelf denken, hebben veel mensen nog steeds of (weer) geen baan en is het vertrouwen van consumenten heel laag.
Zo lang consumenten nergens meer voor willen betalen en veel werknemers alleen werken voor hun eigen inkomen, zal dit nog zo blijven.
Daarnaast is het zo dat veel hoger opgeleiden door hun enorme hoeveelheid kennis niet meer in staat waren om zich daar op aan te passen. Wat dat betreft kun je beter een baan hebben met een passend salaris als één met een hoog salaris en uitstekende secundaire voorwaarden.
@TS:
Je bent dus niet de eerste die tegen deze muur op gelopen bent.
ik ben het helemaal met je eens, maar ik kan me voorstellen dat een bedrijf dit doet door liever iemand met ervaring in het werkveld aan te nemen en niet iemand die net komt kijken.Een bedrijf hoort aan de klanten te denken zonder dat het ten koste gaat van de stabiliteit. De klanten moeten er namelijk voor zorgen dat een bedrijf omzet en winst kan maken en de stabiliteit dat het kan blijven bestaan. Om die binnen te halen en tevreden te kunnen houden is er meer nodig dan kennis, ervaring en een commerciële instelling. Doordat veel bedrijven en werknemers alleen maar aan zichzelf denken, hebben veel mensen nog steeds of (weer) geen baan en is het vertrouwen van consumenten heel laag.
isabel
-
Dat is in veel gevallen op dit moment niet verstandig, omdat op deze manier alleen mensen aangenomen zullen worden die klanten binnen kunnen halen en klanten eerder naar een concurrent zullen gaan als deze niet meer tevreden zijn.Isabel1 schreef:ik ben het helemaal met je eens, maar ik kan me voorstellen dat een bedrijf dit doet door liever iemand met ervaring in het werkveld aan te nemen en niet iemand die net komt kijken.
Ik weet dat veel werkgevers en werkcoaches daar anders over zullen denken, maar als een bedrijf alleen maar mensen aan neemt die voldoen aan hun "perfecte plaatje", zal er nooit naar de andere kant van dat "perfecte plaatje" gekeken worden. Uit eigen ervaring kan ik schrijven dat mensen die blind zijn voor de andere kant van dat "perfecte plaatje" of graag speculeren er vaak voor zorgen dat een bedrijf failliet gaat.
Vandaar dat ik in mijn vorige bericht ook schreef dat er voor een succes meer nodig is dan kennis, ervaring en een commerciële instelling.
Normaal gesproken moet je als bedrijf zowel ervaring als "vers bloed" binnen halen. Enerzijds om het gemiddelde loon binnen de perken te houden (alleen maar seniors kosten je klauwen met geld) en anderzijds om nieuwe inzichten te verwerven. Maar deze tijd is niet normaal, en zijn de meeste bedrijven er op gefocust om in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk cash flow te kunnen genereren. En dat lukt (op korte termijn) het beste met ervaren mensen.Isabel1 schreef:ik ben het helemaal met je eens, maar ik kan me voorstellen dat een bedrijf dit doet door liever iemand met ervaring in het werkveld aan te nemen en niet iemand die net komt kijken.Een bedrijf hoort aan de klanten te denken zonder dat het ten koste gaat van de stabiliteit. De klanten moeten er namelijk voor zorgen dat een bedrijf omzet en winst kan maken en de stabiliteit dat het kan blijven bestaan. Om die binnen te halen en tevreden te kunnen houden is er meer nodig dan kennis, ervaring en een commerciële instelling. Doordat veel bedrijven en werknemers alleen maar aan zichzelf denken, hebben veel mensen nog steeds of (weer) geen baan en is het vertrouwen van consumenten heel laag.
isabel
-
De afgelopen jaren heb ik meer de indruk gekregen dat de "normale tijden" aan het verdwijnen zijn.
Het lijkt er op dat we alleen nog maar tijden hebben dat het heel goed gaat en tijden waarop het heel slecht gaat. Welke invloed dit heeft op de economie in het algemeen heeft is volgens mij wel duidelijk.
Zelfs in slechte tijden krijgen de mensen die wel werken meer loon om de inflatie te compenseren, terwijl de mensen die geen baan (meer) hebben een lagere uitkering krijgen en dus geen geld meer uit kunnen geven om de economie te kunnen stimuleren.
Daarnaast is er nu ook nog een probleem met de werkgelegenheid, omdat de instanties niet kunnen omgaan met veranderingen en kudde-gedrag. Hierdoor drijven de "kuddes" steeds verder uit elkaar en zal het als dat zo door gaat, alleen nog maar erger worden.
Wat dat betreft moet het "verse bloed" dus niet alleen van jonge werknemers komen, maar ook van mensen met ervaring op andere gebieden, zoals die waarbij je de kennis en ervaring niet uit schoolboeken kunt halen. Iets wat de "herders" schijnbaar nog steeds niet willen begrijpen.
Het lijkt er op dat we alleen nog maar tijden hebben dat het heel goed gaat en tijden waarop het heel slecht gaat. Welke invloed dit heeft op de economie in het algemeen heeft is volgens mij wel duidelijk.
Zelfs in slechte tijden krijgen de mensen die wel werken meer loon om de inflatie te compenseren, terwijl de mensen die geen baan (meer) hebben een lagere uitkering krijgen en dus geen geld meer uit kunnen geven om de economie te kunnen stimuleren.
Daarnaast is er nu ook nog een probleem met de werkgelegenheid, omdat de instanties niet kunnen omgaan met veranderingen en kudde-gedrag. Hierdoor drijven de "kuddes" steeds verder uit elkaar en zal het als dat zo door gaat, alleen nog maar erger worden.
Wat dat betreft moet het "verse bloed" dus niet alleen van jonge werknemers komen, maar ook van mensen met ervaring op andere gebieden, zoals die waarbij je de kennis en ervaring niet uit schoolboeken kunt halen. Iets wat de "herders" schijnbaar nog steeds niet willen begrijpen.