LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ontslag aanzeggen

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
edinyo
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 mei 2009 16:55

ontslag aanzeggen

Ongelezen bericht door edinyo »

Graag aandacht voor volgende kwestie.

Ik wil graag weten wat mijn rechten zijn of deze ontslagprocedure de juiste is. Ben een leek op het gebied van arbeidsrecht.

Wij hebben u vandaag (22/10/12)formeel in kennis gesteld van het feit dat wij voor u een ontslagvergunning hebben aangevraagd bij het uwv werkbedrijf op economische gronden omdat binnen de kinderopvang op korte termijn geen functie meer beschikbaar is (1 dag later heb ik gebeld naar het uwv werkbedrijf maar er is geen ontslagaanvraag bekend.

Zoals wij bespraken maken teruglopende kinderaantallen als gevolg van de vergrijzing en de bezuinigingen van de overheid binnen de kinderopvang het voor de bedrijfssituatie van de kinderopvang noodzakelijk een reorganisatie door te voeren en de persooneelsbezetting te verminderen (aannemelijk) Hiermee komen 10 functies te vervallen waaronder die van u.

Wij hebben aangegeven dat wij er voorkeur aangeven om u ontslag te regelen met wederzijds goedvinden op basis van een vasstellingsovereenkomst. Wij hebben u uitgelegd wat de voordelen hiervan zijn. Tevens hebben wij aangegeven dat u hieromtrent juridisch advies kunt inwinnen. Wij stellen hiervoor een bedrag van maximaal € 400,00 ter beschikking. Wij hebben een onafhankelijke advocaat bereid gevonden voor dit bedrag de benodigde werkzaamheden te verrichten. (ik heb zelf al mijn eigen rechtsbijstand ingeschakeld omdat ik dit niet vertrouw)

Wij bespraken (klopt niet! was gewoon een medeling van hun) dat u uiterlijk 29-10-2012 laat weten of u kunt instemmen met ons voorstel en nodigen u uit om deze dag om 10.00 uur voor een vervolggesprek. Bij gelegenheid zullen we ook de verdere gang van zaken bespreken. (Ik moet dus beslissen binnen een tijdsbestek van een week. Klopt dit juridisch?)Tot dat moment bent u vrijgesteld van uw reguliere werkzaamheden.

Vasstellingsovereenkomst:
De arbeidsovereenkomst tussen partijen eindigt dmv een formele ontbindingsprocedure bij de kantonrechter op grond van neutrale reden. (wat moeten zij daarvoor overleggen?) Werkgever verzoekt de kantonrechter om een ontbinding van de overeenkomst per 01-12-2012. Uiterlijk op 29-10-2012 worden de stukken, welke in onderling overleg zijn afgestemd, ingediend bij de kantonrechter. (naar mijn gevoel klopt er iets niet met de data?)
Voor het geval de kantonrechter anders beslist dan partijen in onderhavige overeenkomst hebben afgesproken prevaleren de afspraken in deze overeenkomst (kan dit zo maar?)

Werknemer zal zich vanaf datum ondertekening van deze overeenkomst tot datum beeindiging niet ziekmelden bij werkgever of uwv (mag je dit eisen?) Tot de datum van het volgende geplande gesprek uiterlijk 29-10-2012 en eventueel de ondertekening van deze vaststellingsovereenkomst is werknemer vrijgesteld van werk. Vanaf de datum van ondertekening van deze vaststellingsovereenkomst is werknemer vrijgesteld van werk. werknemer houdt zich wel beschikbaar voor het geven van inlichtingen en het beantwoorden van vragen onder andere mbt de overdracht van de werkzaamheden.

Het loon wordt op basis van 22 uur tot aan de datum beeindiging arbeidsovereenkomst op gebruikelijke wijze uitbetaald (dit zijn de uren waar ik voor ben aangesteld) zonder dat daarbij opbouw vakantiedagen plaatsvindt. Na beeindiging van de arbeidsovereenkomst zal werkgever aan werknemer een bedrag ineens voldoen gelijk aan 1 bruto maandsalaris inclusief vakantiegeld en vaste toeslagen. (hoe zit dit met eindejaarsuitkering en kantonrechterformule ik ben 13 jaar in dienst geweest bij deze werkgever?) Dit bedrag betreft een vergoeding voor in de toekomst te derven inkomsten dan wel titel van suppletie op een eventueel door de werknemer te verkrijgen ww uitkering of andere uitkering dan wel lager salaris in een dienstbetrekking elders.

Nu werknemer geen enkel verwijt kan worden gemaakt ter zake beeindiging van de arbeidsovereenkomst, is er naar oordeel van werkgever geen enkel beletsel dat werknemer (indien en voor zover hij per einde arbeidsovereenkomst geen andere werkkring heeft verkregen) aanspraak kan maken op een uitkering krachtens de sociale verzekeringswetgeving, in casu een ww uitkering. Indien en voor zover het uwv van oordeel mocht zijn dat werknemer niet in aanmerking komt voor de hiervoor genoemde uitkering verklaart werknemer werkgever daarvoor niet aansprakelijk te houden ( vind ik nogal risicovol)

Werkgever zal werknemer uiterlijk binnen 1 maand na beeindiging van de arbeidsovereenkomst een definitieve eindafrekening doen toekomen en tot financiele afwikkeling overgaan. Deze heeft betrekking op het loon en de beeindigingvergoeding.

Zowel wernemer als werkgever zullen een strikte geheimhouding in acht nemen ten aanzien van de inhoud van onderhavige regeling en de in het kader van de totstandkoming hiervan gedane gevoerde gesprekken en gedane voorstellen over en weer (mag men dit zo wel stellen?)

Werknemer verklaart ten tijde van de ondertekening van deze overeenkomst arbeidsgeschikt te zijn. Voorts verklaart zij dat de beeindiging geen verband houdt met enig opzegverbod en/of tijdelijk arbeidsongeschiktheid. Tevens verklaart werknemer dat zij uitdrukkelijk heeft geprotesteerd tegen de ontbinding doch dat de beeindiging en de wijze waarop - ondanks het gegeven dat werknemer het betreurt dat de arbeidsovereenkomst dient te worden beeindigd- door werkgever op een wijze is besproken en behandeld zoals een goede werkgever betaamt (binnen 1 dag besloten zonder kennisgeving vooraf) en heeft werknemer geen enkele reden zich situationeel arbeidsongeschikt te melden

Dit waren een beetje de voorwaarden die gesteld waren.
Graag jullie mening reacties suggesties
Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door edinyo op 23 okt 2012 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: ontslag aanzeggen

Ongelezen bericht door olaf79 »

Snap er niet zoveel van wat de werkgever nou wil. Eerst heeft hij het over ontslag via uwv en vervolgens via de kantonrechter, dat klopt niet.
Bij ontslag op economische gronden (dat via het uwv loopt) dient werkgever aan te tonen dat handhaving van uw functie het voortbestaan van het bedrijf op het spel zet. Ofwel financieel is uw posititie voor het bedrijf niet meer haalbaar.

Bij ontslag via de rechter zal werkgever moeten aantonen dat er een gegronde reden is voor uw ontslag. D.w.z. slecht presteren, werk weigeren, te laat komen, etc. Er moet dan een dossier van u zijn waarin duidelijk staat dat u bent aangesproken wegen disfunctioneren en u voldoende kans zijn geboden zich te verbeteren.

Ontslag via uwv is slechts zelden succesvol aan te vechten omdat uwv zelf al controleert of er sprake is van een economisch belang. Bij dit type ontslag geldt de gebruikelijke wettelijke opzegtermijn (of de termijn genoemd in uw contract of cao), gewoonlijk 3 maanden bij een contract voor onbepaalde tijd en 2 maanden bij een beperkt contract.

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: ontslag aanzeggen

Ongelezen bericht door klaas1978 »

Ik zou je willen adviseren om even naar je opmaak te kijken. Dit is niet te lezen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: ontslag aanzeggen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

1 bel juridisch loket..die geven eenmalig gratis advies of vraag advies je rechtsbijstand

2 aanzeg gesprek is normaal,dan wordt je medegedeeld dat je dus bij de ontslag ronde zit...
Je wordt in kennis gesteld,vervolgens gaan de aanvragen naar het uwv de kantonrechter,die gaat uitzoeken of het gerechtvaardigd is...
Zo ja,dan krijg je ontslag,die kan wel week of vier duren de uitslag of nu langer ( mijn man ook gehad door reorganistatie in 2004 dus als er wat regels veranderd zijn? )

Bij hem duurde het vier weken ,kreeg aangetekende brief ontslag goedgekeurd en per ...ontslag,
Nog twee mnd later..

Overigen wel met gouden handdruk,iets waar jij dus volgens mij ook recht op hebt..jaren dat je gewerkt hebt,per jaar 1 mnd salaris ook als je ervoor op uitzend of buro hebt gezeten telt dit mee!

Overigens werk je in deze periode gewoon dor,bij mijn man het geval,alhoewel er sommige op non actief werden gezet...

Je kirjgt een reïntegratie buro of hoe zoiets mag heten toegwezen die helpt je met solliciteren...nou ja?

Nooit met je ontslag eens zijn! Zo neem je ontslag! En verspil je je recht op ww!
Als ze van je af willen dan maar via de rechter?

Wat ik al zeg misschien is er in die acht jr veel veranderd vraag het na!!! Doe het voor je gaat de 29 ste,ik zeg dir? Maar iedereen gaat misschie wat anders zeggen en ik vind eerlijk gezegd dat je hiervoor beter bij een prof kan zijn

Succes

Werkzaam bij UWV
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2012 20:43

Re: ontslag aanzeggen

Ongelezen bericht door Werkzaam bij UWV »

Beste Edeniyo,

Allereerst bijzonder vervelend, de situatie waarin je zit.
Als klantadviseur van het UWV kan ik je vertellen waar je in deze situaties op moet letten. Ik zal je enkel vertellen waar het UWV naar kijkt als het gaat om het aanvragen van WW, en het aanvragen van een ontslagvergunning.

Punt 1: Ik vraag me af of het 'afspiegelingsbeginsel' hier wel (correct) is toegepast. Het gaat om reorganisatie en je hebt het over 10 functies, of bedoelen ze 10 werknemers?

Punt 2: Je werkgever heeft je op de hoogte gesteld van het feit dat ze een ontslagvergunning hebben aangevraagd. Je geeft aan dat je na een dag met ons hebt gebeld en hierover nog niets bekend was. Dit kan kloppen. Het ligt eraan of de ontslagaanvraag voldoende is onderbouwd door je werkgever, zo niet dan zal hij deze alsnog binnen 8 kalenderdagen moeten completeren. Pas daarna ontvang je van het UWV een brief waarin je tevens wordt gevraagd een 1e verweer in te dienen. Vervolgens kan de werkgever hier nog op reageren. Mochten er nieuwe feiten aan het licht komen, dan kan je nog een 2e verweer indienen. Daarna zal de aanvraag voorgelegd worden aan de ontslagcommissie. Deze geven het UWV een advies waarna de vergunning wel of niet wordt afgegeven. De volledige procedure neem ongeveer 4 tot 6 weken (als alles gladjes verloopt) in beslag, maar kan door beide partijen opgetrokken worden tot soms wel 8 tot 10 weken.

Punt 3: De procedure die loopt via de kantonrechter zal hoogstwaarschijnlijk pas aan de orde komen wanneer de ontslagvergunning is afgewezen of als jij de vaststellingsovereenkomst niet tekent. Ter aanvulling: de ontslagvergunning door middel van de kantonrechtersformule wordt enkel toegepast bij ontslag door de kantonrechter. Men heeft dus geen recht op een standaard vergoeding maar je staat wel in een onderhandelingspositie. Het is nu bijna het einde van de maand, dus ik denk dat je werkgever je nu aardig onder druk aan het zetten is om het vóór 1 november te tekenen zodat de opzegtermijn per 01/11/12 kan ingaan. Als je na 01/11/12 tekent kan je opzegtermijn pas per 1/12/12 ingaan, en betaald je werkgever dus nog een maand door. Dit kan je zien als een pleister tegen het bloeden.

Punt 4: Om het recht op WW veilig te stellen moet men ervoor zorgen dat in de vaststellingsovereenkomst staat dat men 1) niet verwijtbaar werkloos is (denk aan bedrijfseconomische redenen), 2) ontbinding op verzoek/initiatief van de werkgever en 3) de juiste opzegtermijn is toegepast (afhankelijk van CAO/Arbeidsovereenkomst ander wettelijke opzegtermijn). Als deze punten in orde zijn kan je WW op grond hiervan niet worden afgewezen. NB: Bij ontslag met wederzijds goedvinden is dus nog steeds recht op WW, zolang het maar op initiatief is van de werkgever!

Het recht op wel of niet ziekmelden kan niet contractueel worden vernietigd. Ziek = ziek. Het zit nogal gecompliceerd in elkaar maar ik zie waar de werkgever naartoe wil met deze clausule.

Het is een heel verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Succes met de situatie.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: ontslag aanzeggen

Ongelezen bericht door crazyme »

Helder en Bruikbaar verhaal van werkzaam bij uwv.

Ik proef uit deze situatie dat de werkgever graag zekerheid wil over het ontslag. Ga dus onderhandelen over je ontslagvergoeding wanneer de inschatting is dat het ontslag onvermijdelijk is.

edinyo
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 mei 2009 16:55

Re: ontslag aanzeggen

Ongelezen bericht door edinyo »

Werkzaam bij UWV schreef:Beste Edeniyo,

Allereerst bijzonder vervelend, de situatie waarin je zit.
Als klantadviseur van het UWV kan ik je vertellen waar je in deze situaties op moet letten. Ik zal je enkel vertellen waar het UWV naar kijkt als het gaat om het aanvragen van WW, en het aanvragen van een ontslagvergunning.

Punt 1: Ik vraag me af of het 'afspiegelingsbeginsel' hier wel (correct) is toegepast. Het gaat om reorganisatie en je hebt het over 10 functies, of bedoelen ze 10 werknemers?

Punt 2: Je werkgever heeft je op de hoogte gesteld van het feit dat ze een ontslagvergunning hebben aangevraagd. Je geeft aan dat je na een dag met ons hebt gebeld en hierover nog niets bekend was. Dit kan kloppen. Het ligt eraan of de ontslagaanvraag voldoende is onderbouwd door je werkgever, zo niet dan zal hij deze alsnog binnen 8 kalenderdagen moeten completeren. Pas daarna ontvang je van het UWV een brief waarin je tevens wordt gevraagd een 1e verweer in te dienen. Vervolgens kan de werkgever hier nog op reageren. Mochten er nieuwe feiten aan het licht komen, dan kan je nog een 2e verweer indienen. Daarna zal de aanvraag voorgelegd worden aan de ontslagcommissie. Deze geven het UWV een advies waarna de vergunning wel of niet wordt afgegeven. De volledige procedure neem ongeveer 4 tot 6 weken (als alles gladjes verloopt) in beslag, maar kan door beide partijen opgetrokken worden tot soms wel 8 tot 10 weken.

Punt 3: De procedure die loopt via de kantonrechter zal hoogstwaarschijnlijk pas aan de orde komen wanneer de ontslagvergunning is afgewezen of als jij de vaststellingsovereenkomst niet tekent. Ter aanvulling: de ontslagvergunning door middel van de kantonrechtersformule wordt enkel toegepast bij ontslag door de kantonrechter. Men heeft dus geen recht op een standaard vergoeding maar je staat wel in een onderhandelingspositie. Het is nu bijna het einde van de maand, dus ik denk dat je werkgever je nu aardig onder druk aan het zetten is om het vóór 1 november te tekenen zodat de opzegtermijn per 01/11/12 kan ingaan. Als je na 01/11/12 tekent kan je opzegtermijn pas per 1/12/12 ingaan, en betaald je werkgever dus nog een maand door. Dit kan je zien als een pleister tegen het bloeden.

Punt 4: Om het recht op WW veilig te stellen moet men ervoor zorgen dat in de vaststellingsovereenkomst staat dat men 1) niet verwijtbaar werkloos is (denk aan bedrijfseconomische redenen), 2) ontbinding op verzoek/initiatief van de werkgever en 3) de juiste opzegtermijn is toegepast (afhankelijk van CAO/Arbeidsovereenkomst ander wettelijke opzegtermijn). Als deze punten in orde zijn kan je WW op grond hiervan niet worden afgewezen. NB: Bij ontslag met wederzijds goedvinden is dus nog steeds recht op WW, zolang het maar op initiatief is van de werkgever!

Het recht op wel of niet ziekmelden kan niet contractueel worden vernietigd. Ziek = ziek. Het zit nogal gecompliceerd in elkaar maar ik zie waar de werkgever naartoe wil met deze clausule.

Het is een heel verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Succes met de situatie.
Bedankt voor je reactie. Helder verhaal. Zoals ik het dan lees is dat de gehele procedure dan nog zeker 2 maanden kan gaan duren. Ik heb vandaag in ieder geval laten weten dat we niet akkoord gaan met hun voorstel. Ook geen inspanningverplichting zijn ze nagekomen. Ik hoop dat het uwv op grond daarvan ook beslist of ze goedkeuring aan het ontslag geven. Als de stichting echt financieel noodweer heeft zoals ze beweren kan het dan zo zijn dat ze her en der binnen de organisatie wel nog nieuwe krachten mogen aannemen? (wel niet in dezelfde functie als die van mij want die is inmiddels opgeheven)

edinyo
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 mei 2009 16:55

Re: ontslag aanzeggen

Ongelezen bericht door edinyo »

crazyme schreef:Helder en Bruikbaar verhaal van werkzaam bij uwv.

Ik proef uit deze situatie dat de werkgever graag zekerheid wil over het ontslag. Ga dus onderhandelen over je ontslagvergoeding wanneer de inschatting is dat het ontslag onvermijdelijk is.
Dat hebben we geprobeerd werkgever geeft echter aan dat er geen geld is en dan houdt het op.
Ik hoop dat de kantonrechter of uwv in ons voordeel beslist. Zuiver is het in ieder geval niet. Ik vraag me af dat als we getekend hadden hoeveel we er bij waren ingeschoten.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: ontslag aanzeggen

Ongelezen bericht door crazyme »

edinyo schreef:
crazyme schreef:Helder en Bruikbaar verhaal van werkzaam bij uwv.

Ik proef uit deze situatie dat de werkgever graag zekerheid wil over het ontslag. Ga dus onderhandelen over je ontslagvergoeding wanneer de inschatting is dat het ontslag onvermijdelijk is.
Dat hebben we geprobeerd werkgever geeft echter aan dat er geen geld is en dan houdt het op.
Ik hoop dat de kantonrechter of uwv in ons voordeel beslist. Zuiver is het in ieder geval niet. Ik vraag me af dat als we getekend hadden hoeveel we er bij waren ingeschoten.
Als werkgever zou ik dat ook zeggen. Kennelijk kunnen ze zonder jou wel blijven bestaan. Dan is de situatie vast niet zo hopeloos.

Of jij bent een enorme financiele last natuurlijk :mrgreen:

Gesloten