LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Proefplaatsing

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
DHF14
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2015 15:20

Proefplaatsing

Ongelezen bericht door DHF14 »

Sinds 3 maanden zit ik in de WW. Drie weken geleden werd ik door een adviseur van het UWV gebeld, dat ik op sollicitatiegesprek bij een bedrijf mocht komen.
Hij bedrijf wilde mij als zeer ervaren werknemer wel aannemen maar alleen dan met een proefplaatsing voor 24 uur per week, 2 maanden lang. Ik voelde daar met meer dan 30 jaar werkervaring weinig voor. En gaf dat ook te kennen. Ik zei dan moet ik allerlei kosten maken. zoals kinderopvang en reiskosten. Dat was geen probleem werd er gezegd.
Toen ik de proefplaatsing had aangevraagd, kreeg ik de bevestiging op papier. En van eerder gemaakte afspraken is geen sprake van, Dus ik weer contact opgenomen met bedrijf, maar die reageerden niet. Wederom werd ik door UWV gebeld, en werd er gezegd, dat ik weinig flexibel was en nogal wat noten op mijn zang had. Concreet: Ik kon 1 dag per week maar ( ivm kinderopvang) maar tot 14:30 werken , waarbij ik had aangeboden thuis te werken of eerder te beginnen die dag zodat ik wekelijks toch aan de 24 uur zou komen. De overige dagen wel gewoon 8 uur. Maar in de bevestigings mail van het bedrijf stond dat ik die uren in moest halen op een andere dag ( en dus weer extra reiskosten maken) ook had ik 1 vrije dag voor in die periode van 2 maanden aangevraagd al tijdje terug en ook netjes via UWV omdat ik nog geen vakantie heb gehad dit jaar. Ook deze dag werd alleen toegestaan als ik die op een andere dag zou inhalen. Naast mijn baan doe ik nog behoorlijk wat vrijwilligers werk en mantelzorg. Ook daarvoor heb ik een groot verantwoordelijkheidsgevoel, dus Kan ik dat niet zomaar afzeggen vanwege de proefplaatsing. Nu is het net alsof ik niet zou willen werken. Maar kom op zeg...het bedrijf krijgt een gratis ervaren werknemer ( een uitzendkracht had hun aardig wat geld gekost) ik ben vanwege WW al terug in inkomsten gegaan. En hoef volgens de regels niet het eerste half jaar op banen te solliciteren die onder mijn salaris liggen om niet nog meer inkomen te verliezen. Ben ik nou zo veeleisend? Ik wil heus graag werken..heb in de afgelopen maanden al meer dan 100 sollicitaties verricht. Maar ja vanwege leeftijd (40+) krijg ik veel afwijzingen. Ik vind het raar dat ik hoge kinderopvangkosten en reiskosten moet maken. Kan nergens mijn "rechten' vinden , maar alleen maar de plichten. En die zijn me heus wel duidelijk. Wat is redelijk?

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Proefplaatsing

Ongelezen bericht door Barre Barry »

DHF14 schreef:Sinds 3 maanden zit ik in de WW. Drie weken geleden werd ik door een adviseur van het UWV gebeld, dat ik op sollicitatiegesprek bij een bedrijf mocht komen.
Hij bedrijf wilde mij als zeer ervaren werknemer wel aannemen maar alleen dan met een proefplaatsing voor 24 uur per week, 2 maanden lang. Ik voelde daar met meer dan 30 jaar werkervaring weinig voor. En gaf dat ook te kennen. Ik zei dan moet ik allerlei kosten maken. zoals kinderopvang en reiskosten. Dat was geen probleem werd er gezegd.
Toen ik de proefplaatsing had aangevraagd, kreeg ik de bevestiging op papier. En van eerder gemaakte afspraken is geen sprake van, Dus ik weer contact opgenomen met bedrijf, maar die reageerden niet. Wederom werd ik door UWV gebeld, en werd er gezegd, dat ik weinig flexibel was en nogal wat noten op mijn zang had. Concreet: Ik kon 1 dag per week maar ( ivm kinderopvang) maar tot 14:30 werken , waarbij ik had aangeboden thuis te werken of eerder te beginnen die dag zodat ik wekelijks toch aan de 24 uur zou komen. De overige dagen wel gewoon 8 uur. Maar in de bevestigings mail van het bedrijf stond dat ik die uren in moest halen op een andere dag ( en dus weer extra reiskosten maken) ook had ik 1 vrije dag voor in die periode van 2 maanden aangevraagd al tijdje terug en ook netjes via UWV omdat ik nog geen vakantie heb gehad dit jaar. Ook deze dag werd alleen toegestaan als ik die op een andere dag zou inhalen. Naast mijn baan doe ik nog behoorlijk wat vrijwilligers werk en mantelzorg. Ook daarvoor heb ik een groot verantwoordelijkheidsgevoel, dus Kan ik dat niet zomaar afzeggen vanwege de proefplaatsing. Nu is het net alsof ik niet zou willen werken. Maar kom op zeg...het bedrijf krijgt een gratis ervaren werknemer ( een uitzendkracht had hun aardig wat geld gekost) ik ben vanwege WW al terug in inkomsten gegaan. En hoef volgens de regels niet het eerste half jaar op banen te solliciteren die onder mijn salaris liggen om niet nog meer inkomen te verliezen. Ben ik nou zo veeleisend? Ik wil heus graag werken..heb in de afgelopen maanden al meer dan 100 sollicitaties verricht. Maar ja vanwege leeftijd (40+) krijg ik veel afwijzingen. Ik vind het raar dat ik hoge kinderopvangkosten en reiskosten moet maken. Kan nergens mijn "rechten' vinden , maar alleen maar de plichten. En die zijn me heus wel duidelijk. Wat is redelijk?
Jij in ieder geval niet echt. Je bent 40+, moeilijk bemiddelbaar zoals je zelf ook al aangeeft en dan stel je nog eens allerlei eisen ook. Het UWV biedt je passend werk aan en dat zal je moeten accepteren. Dat jij vrijwilligerswerk en mantelzorg doet valt te prijzen, maar mag nooit in de weg komen te zitten van betaald werk en jij denkt blijkbaar dat het andersom is.

Je komt daar binnen met een houding dat je te goed bent voor het bedrijf. Toch willen ze je die baan aanbieden en zijn kinderopvangkosten en reiskosten geen probleem, wat er bij jou weer toe leidt dat je zelf je werktijden wel gaat bepalen.

Dus ja, je bent weinig flexibel, behoorlijk veeleisend en absoluut niet redelijk. Ga zo door en je kan van het UWV een korting op je WW tegemoet zien.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Proefplaatsing

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Barre Barry schreef:Jij in ieder geval niet echt. Je bent 40+, moeilijk bemiddelbaar zoals je zelf ook al aangeeft en dan stel je nog eens allerlei eisen ook. Het UWV biedt je passend werk aan en dat zal je moeten accepteren. Dat jij vrijwilligerswerk en mantelzorg doet valt te prijzen, maar mag nooit in de weg komen te zitten van betaald werk en jij denkt blijkbaar dat het andersom is.

Je komt daar binnen met een houding dat je te goed bent voor het bedrijf. Toch willen ze je die baan aanbieden en zijn kinderopvangkosten en reiskosten geen probleem, wat er bij jou weer toe leidt dat je zelf je werktijden wel gaat bepalen.

Dus ja, je bent weinig flexibel, behoorlijk veeleisend en absoluut niet redelijk. Ga zo door en je kan van het UWV een korting op je WW tegemoet zien.

Mwahhhh Barre Barry, als je goed had gelezen had je o.a. eruit gehaald.

waarbij ik had aangeboden thuis te werken of eerder te beginnen die dag zodat ik wekelijks toch aan de 24 uur zou komen. De overige dagen wel gewoon 8 uur
en
En hoef volgens de regels niet het eerste half jaar op banen te solliciteren die onder mijn salaris liggen om niet nog meer inkomen te verliezen
en
heb in de afgelopen maanden al meer dan 100 sollicitaties verricht

Het zijn geen eisen maar wensen welke in eerste instantie door deze werkgever werden ingewilligd maar daarna als sneeuw voor de zon verdwenen dus dan is geen passend werk meer.

Om nog maar te zwijgen van sommige UWV's welke weinig meedenkend zijn en inlevingsvermogen hebben.
Moet natuurlijk wel van 2 kanten komen.

Het door jou aangehaalde dat
Je komt daar binnen met een houding dat je te goed bent voor het bedrijf. Toch willen ze je die baan aanbieden en zijn kinderopvangkosten en reiskosten geen probleem, wat er bij jou weer toe leidt dat je zelf je werktijden wel gaat bepalen.
wordt nergens gezegd door TS, dat maak jij ervan.

Proefplaatsing voor 2 maanden voor 24 uur ?? Komt over dat er een zieke is welke tijdelijk moet worden vervangen.

** naam aangepast **
Laatst gewijzigd door Teunbosseman op 22 sep 2015 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Proefplaatsing

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo DHF14, ik snap u wel. Vanwege krapte op de arbeidsmarkt kent het begrip flexibiliteit tegenwoordig blijkbaar grenzen die steeds verder weg lijken te liggen. Ik denk dat u pragmatisch met de situatie moet proberen om te gaan. Proberen op een vriendelijke en rustige manier uw wensen in alle redelijkheid moet proberen te realiseren. Maar u hoeft niet alles te pikken.

Verder zou u zich af kunnen vragen wat u nu opschiet met een bericht op dit forum. U vraagt om meningen en die krijgt u ook. Vooral zo rond het weekend zijn die soms niet mis... Vaak niet bevorderlijk in een proces zoals u dat nu doormaakt.
Succes en ik hoop dat u een baan vindt.

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Proefplaatsing

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Ik denk dat jij even beter moet lezen Teunbosseman.

Werkgever ging in eerste instantie accoord met reiskosten en kinderopvang, waarna de verdere eisen kwamen.

Misschien moet je ook even opzoeken wat het doel van een proefplaatsing is. Iemand beoordelen die thuis wil werken is nogal lastig.
Laatst gewijzigd door Barre Barry op 22 sep 2015 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Proefplaatsing

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Barre Barry schreef:Ik denk dat jij even beter moet lezen Teunbosseman.

Werkgever ging in eerste instantie accoord met reiskosten en kinderopvang, waarna de verdere eisen kwamen.

Misschien moet je ook even opzoeken wat het doel van een proefplaatsing is. Iemand beoordelen die thuis wil werken is nogal lastig.
Inderdaad ging werkgever akkoord, dat ontken ik ook nergens maar waar staan de verdere eisen dan ???
Dus wie leest er nu niet goed.

Ik weet prima wat een proefplaatsing is en ook in de OP staat:
waarbij ik had aangeboden thuis te werken
Hieruit leidt ik dat thuiswerken een mogelijkheid is en dit is trouwens prima te controleren en beoordelen hoor.
Laatst gewijzigd door Radar op 23 sep 2015 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op eerder gewijzigd bericht verwijderd, quote aangepast naar wijziging oorspronkelijke plaatser

mimu
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 sep 2015 21:15

Re: Proefplaatsing

Ongelezen bericht door mimu »

Als je in de WW zit moet je beschikbaar zijn voor werk. Vrijwilligerswerk en kinderopvang zijn absoluut geen redenen om niet beschikbaar te zijn voor werk. Ook mantelzorg is zeker niet zomaar een rede om niet beschikbaar te zijn voor werk. Als je dat wel vindt, kun je afstand doen van je uitkering. Hoe deed je vrijwilligerswerk, kinderopvang en evt. mantelzorg verlenen toen je nog niet werkeloos was? Als je nieuwe werkgever hier flexibel over meedenkt, is dat mooi meegenomen, maar voor het UWV absoluut geen rede om de baan te weigeren.
Proefplaatsing in algemene termen: Wanneer je nieuwe werkgever een proefplaatsing aanvraagt voor een WW-kandidaat met RECENTE RELEVANTE werkervaring en de JUISTE SCHOLING heeft genoten, waarvan dus geacht mag worden dat je de werkzaamheden kan uitvoeren, mag je de proefplaatsing weigeren, zonder dat dat consequenties heeft voor je uitkering.
Voorbeeld:
Als een werkgever een automonteur/apk-keurmeester zoekt en een WW-kandidaat met APK-papieren vindt, die 5 maanden geleden nog als APK-keurmeuster heeft gewerkt, zou de kandidaat hier niet akkoord mee hoeven te gaan. Is de kandidaat ondanks zijn APK-papieren enkel en alleen automonteur geweest en heeft hij recent GEEN APK-keuringen gedaan, dan is een proefplaatsing een zeer goed middel om je bij de werkgever te bewijzen.

mimu
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 sep 2015 21:15

Re: Proefplaatsing

Ongelezen bericht door mimu »

Overigens mag de werkgever je reiskosten (woon-werk en werk-werk) vergoeden in de proefplaatsingsperiode.
Laatst gewijzigd door Radar op 23 sep 2015 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic bijdrage verwijderd

Arthõrius
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jul 2016 02:05

Re: Proefplaatsing

Ongelezen bericht door Arthõrius »

Het is bekend dat het fenomeen ''proefplaatsing'' door menig werkgever misbruikt wordt. Er zijn gevallen van bedrijven net aan faillissement die de toko draaiende houden door steeds mensen te ''proefplaatsen''.
Officieel is er UWV-controle. Hoe dat in de praktijk werkt is onduidelijk.

Persoonlijk zou ik hier heel veel moeite mee hebben.
Een proef van één week, ok, prima. Dan heb je in het ergste geval toch een leerzame ervaring.
Maar twee maanden sappelen in ruil voor een ''kans'' en een belofte. Nee.

Er wordt hiermee een deur naar misbruik opengezet die je niet moet willen openen.

Gesloten