LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] sollicitatieplicht en fysieke beperking

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Phaedra

sollicitatieplicht en fysieke beperking

Ongelezen bericht door Phaedra »

Dag,

Een aantal jaar geleden heeft mijn partner een bedrijfsongeval gehad, waarbij hij zwaar lichamelijk letsel heeft opgelopen. Omdat hij binnen de termijn van 1 jaar (intern) is gereïntegreerd in een functie met minder fysieke belasting, is destijds afgezien van een WAO-keuring (WAO regelgeving was toen nog van toepassing).
Wegens overname bedrijfsactiviteiten en daarmee samenhangende verslechtering arbeidsvoorwaarden is mijn partner vorig jaar van baan veranderd, op basis van een tijdelijke aanstelling voor de duur van 1 jaar. Deze overeenkomst wordt, om bedrijfseconomische redenen, niet verlengd. Mijn partner is er nog niet in geslaagd aansluitend een werkkring te vinden, zodat een aanvraag WW nu actueel wordt. Het is ons bekend dat de uitvoeringsinstantie eisen gaat stellen aan de sollicitatie-activiteiten.
Echter, door de gevolgen van eerdergenoemd ongeval zijn fysiek belastende werkzaamheden (die op grond van opleiding en ervaring als "passende arbeid" zijn aan te duiden) absoluut niet mogelijk.
Wat zijn de rechten van mijn partner in deze, kan het uitvoeringsorgaan, aangezien er geen WAO-keuring is verricht in het verleden, fysiek belastende arbeid als "passend" aanduiden? Is er een mogelijkheid de fysieke beperking van mijn partner te laten vaststellen d.m.v. een keuring of moet daar (volgens de huidige WIA-regels) eerst een periode van 2 jaar aan voorafgaan (hetgeen in praktische zin inhoudt dat mijn partner, bij aanvaarden van een dergelijk werkaanbod, zich letterlijk fysiek kapot moet werken)?
Voorop staat de absolute wens om, aansluitend aan het aflopen van de huidige arbeidsovereenkomst, een nieuwe baan te kunnen aanvaarden (rekening houdend met de beperkingen die er zijn).

Graag advies in deze.

groet,
Phaedra

marieke2407

Re: sollicitatieplicht en fysieke beperking

Ongelezen bericht door marieke2407 »

goede avond

tja,de baan die hij ooit had kan hij dus niet meer uitvoeren,maar wat ik eruit begrijp isk dat hij zeg maar omgeschoold is tot werk in het bedrijf wat hij wel kon?het is wel zo als iemand ooit een wao uitkering heeft gehad dan ook de regels houd van de wao,maar er zit een tijdaanvast geloof 5 jr.
je zou kunnen bellen! ik weet niet hoe erg het is met je man maar hij kan dus nog werken....
idd in de wia kom je haast niet meer....echt niet.
ik zou als ik jou was eens op mijn gemakje het uwv bellen en het juridisch loket mischien kom je daar verder mee....

eerlijk gezegd zit ik ook al 12 jaar thuis maar ik heb hier niet mee te maken gehad...dus helaas.
ben wel pas aan de strenge eisen herkeurt en die zijn streng,maar ja ik kan ook niks meer,,,zelfs handen niet onder controlle...maar jou man werkt nu,dus ze denken niks wia toen kon ie werken nu ook....oh het is zo oneerlijk...je moe net een bedrijf treffen dat meewerkt...

succes en ik hoop dat je man snel wat vind!

Gesloten