LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Straks 67, maar hoe?
-
Straks 67, maar hoe?
Ik leef nu, maar absoluut niet in mijn voorspelde toekomst. Gestart als rijksambtenaar, goede en degelijke vooruitzichten, met 61 zou ik met pensioen kunnen gaan. Helaas, de boel werd geprivatiseerd, weg vooruitzichten.
Men raadde destijds aan dat het beter is een huis te kopen in plaats van te huren, het huis komt naar je TOE! Ja hoor, ook dat hebben wij gedaan maar weer flinke pech gehad, op de vrijdag een bord in de voortuin, de maandag erop de eerste zwarte maandag................huis na jaren verkocht met veel verlies, echtgenoot werkeloos, ik steeds meer werken.
Een vast contract stelt echt niet zo veel meer voor. De toverwoorden zijn overcompleet, reorganisatie of zelfs faillissement. En dan sta je op straat, minder inkomsten, kosten stijgen de pan uit, verplicht solliciteren en je niet lekker voelen door al dat gemekker. Wel tijd hebben voor je hobbies, maar die kosten ook geld toch? Dus die maar vergeten want je wilt nog iets over houden als je eindelijk pensioen/AOW krijgt. Gelukkig mag je wel werken als vrijwilliger en, als er vrijwilligers te kort zijn, wordt een uitzendbureau ingeschakeld................komt er iemand bij die uitbetaald krijgt......
De officiële 40 dienstjaren zitten er al op, eerst zou ik er nog uit mogen met 62,3 jaar, toen schoof het op maar 63,7 en daarna ging het in rap tempo naar de 67 jaar. Nu dus werkloos, proberen vast te houden wat je nog hebt, minder kunnen sparen of vrijwel helemaal niets maar gelukkig hebben we nog het huis. Hoe komt dat naar mij toe? In de vorm van voedsel? Dacht toch echt dat ik kon genieten als ik met pensioen zou gaan, samen met mijn echtgenoot onverwacht een last-minute kunnen boeken na een arbeidzaam leven. Beide nog gezond, hoe ziet dat er uit na nog eens ruim 4 jaar sabbelen?
Aangezien de regering deze ( werkloze) leeftijdsgroep met vele 'verplichtingen' over het hoofd ziet, de pensioenpot opdroogt, de uitkering niet zo hoog mag worden omdat je anders niet meer wilt gaan werken vraag ik me het volgende af: kan ik met de uiteindeijk bereikte leeftijd van 67 jaar slingers gaan ophangen of is een slinger om mijn nek beter?
Men raadde destijds aan dat het beter is een huis te kopen in plaats van te huren, het huis komt naar je TOE! Ja hoor, ook dat hebben wij gedaan maar weer flinke pech gehad, op de vrijdag een bord in de voortuin, de maandag erop de eerste zwarte maandag................huis na jaren verkocht met veel verlies, echtgenoot werkeloos, ik steeds meer werken.
Een vast contract stelt echt niet zo veel meer voor. De toverwoorden zijn overcompleet, reorganisatie of zelfs faillissement. En dan sta je op straat, minder inkomsten, kosten stijgen de pan uit, verplicht solliciteren en je niet lekker voelen door al dat gemekker. Wel tijd hebben voor je hobbies, maar die kosten ook geld toch? Dus die maar vergeten want je wilt nog iets over houden als je eindelijk pensioen/AOW krijgt. Gelukkig mag je wel werken als vrijwilliger en, als er vrijwilligers te kort zijn, wordt een uitzendbureau ingeschakeld................komt er iemand bij die uitbetaald krijgt......
De officiële 40 dienstjaren zitten er al op, eerst zou ik er nog uit mogen met 62,3 jaar, toen schoof het op maar 63,7 en daarna ging het in rap tempo naar de 67 jaar. Nu dus werkloos, proberen vast te houden wat je nog hebt, minder kunnen sparen of vrijwel helemaal niets maar gelukkig hebben we nog het huis. Hoe komt dat naar mij toe? In de vorm van voedsel? Dacht toch echt dat ik kon genieten als ik met pensioen zou gaan, samen met mijn echtgenoot onverwacht een last-minute kunnen boeken na een arbeidzaam leven. Beide nog gezond, hoe ziet dat er uit na nog eens ruim 4 jaar sabbelen?
Aangezien de regering deze ( werkloze) leeftijdsgroep met vele 'verplichtingen' over het hoofd ziet, de pensioenpot opdroogt, de uitkering niet zo hoog mag worden omdat je anders niet meer wilt gaan werken vraag ik me het volgende af: kan ik met de uiteindeijk bereikte leeftijd van 67 jaar slingers gaan ophangen of is een slinger om mijn nek beter?
Re: Straks 67, maar hoe?
Ik voel met u mee. Er is heel veel veranderd sinds u als rijksambtenaar bent begonnen (ben ik ook geweest). En levenslange garanties zijn er al helemaal niet meer. Des te belangrijker is het - ik spreek uit eigen ervaring - proberen blij te zijn met wat u hebt. Met uw gezondheid, uw vermogen - ook al is dat in steen - en met het feit dat u nog kunt sparen hopelijk niet in de schulden komt. Tig mensen om u heen zitten in dezelfde situatie of vaak nog veel erger.
En ik kan u verzekeren dat een last minute naar een onverwachte plek in Nederland net zo avontuurlijk en bevredigend kan zijn als naar het buitenland. Ik doe het met regelmaat, het kost zowat niks, je bent er even uit en het geeft positieve energie.
Uw opmerking over de betaalde vrijwilliger onthult een lichte verzuring, om het maar voorzichtig te zeggen. Dit soort overwegingen kosten u juist negatieve energie. Jezelf vergelijken met anderen brengt iemand nogal eens in een negatieve spiraal (waarom ik niet...).
Die belemmert duur uw uitzicht op wat vooral goed voor uzelf is. Wat u hebt, wie u koestert. Ga anders vrijwilligerswerk doen dat u beter ligt. Zelf bezoek ik enkele eenzame mensen. Hun blijheid wordt mijn blijheid... veel sterkte. En vergeet vooral niet om dagelijks te lachen.
En ik kan u verzekeren dat een last minute naar een onverwachte plek in Nederland net zo avontuurlijk en bevredigend kan zijn als naar het buitenland. Ik doe het met regelmaat, het kost zowat niks, je bent er even uit en het geeft positieve energie.
Uw opmerking over de betaalde vrijwilliger onthult een lichte verzuring, om het maar voorzichtig te zeggen. Dit soort overwegingen kosten u juist negatieve energie. Jezelf vergelijken met anderen brengt iemand nogal eens in een negatieve spiraal (waarom ik niet...).
Die belemmert duur uw uitzicht op wat vooral goed voor uzelf is. Wat u hebt, wie u koestert. Ga anders vrijwilligerswerk doen dat u beter ligt. Zelf bezoek ik enkele eenzame mensen. Hun blijheid wordt mijn blijheid... veel sterkte. En vergeet vooral niet om dagelijks te lachen.
Huh? Heeft u het nou verkocht, of niet?Maria van Wanrooij schreef:Ik leef nu, maar absoluut niet in mijn voorspelde toekomst. Gestart als rijksambtenaar, goede en degelijke vooruitzichten, met 61 zou ik met pensioen kunnen gaan. Helaas, de boel werd geprivatiseerd, weg vooruitzichten.
Rijksambtenaren dachten het wel uit te zingen tot aan hun 65e jaar, met vervroegd pensioen als het nog eventjes kan. Dat alles nu pas op de schop gaat dat is logisch, daar ijlen ze 20 jaar mee na. Het kan toch allemaal niet op deze manier goed blijven gaan, het moet toch allemaal betaald worden en door wie?
Ik heb dus geen medelijden en het is uw keuze geweest om gezellig rijksambtenaar te zijn geweest, en dat alles veranderd daar kan u spijtig genoeg niets aan doen. Dus jammeren helpt niet, met u zijn er duizenden die in het zelfde bootje zitten.
Dat huis begrijp ik even niet, maar als u die nog hebt dan kan u het waarschijnlijk voor een leuke prijs verkopen. En waarom gaat u niet uw horizon verbreden? U voelt zich nog fit genoeg samen met uw vrouw, bekijk het eens van een andere kant..als een ondernemer bijv. die de wereld intrekt.
Ik heb dus geen medelijden en het is uw keuze geweest om gezellig rijksambtenaar te zijn geweest, en dat alles veranderd daar kan u spijtig genoeg niets aan doen. Dus jammeren helpt niet, met u zijn er duizenden die in het zelfde bootje zitten.
Dat huis begrijp ik even niet, maar als u die nog hebt dan kan u het waarschijnlijk voor een leuke prijs verkopen. En waarom gaat u niet uw horizon verbreden? U voelt zich nog fit genoeg samen met uw vrouw, bekijk het eens van een andere kant..als een ondernemer bijv. die de wereld intrekt.
Mijn toenmalige collega's gingen met 55 jaar met pensioen, diegene welke nu dit werk doen mogen doorgaan tot hun 68 (!) jaar.
Tis maar een klein verschil, zegt de regering en het pensioenfonds.
Mijn toenmalige dienstmakkers van de MLD zijn allemaal op hun 50e of eerder met pensioen gegaan, die hoeven geen blikje van de LIDL open te trekkenBrahms schreef:Mijn toenmalige collega's gingen met 55 jaar met pensioen, diegene welke nu dit werk doen mogen doorgaan tot hun 68 (!) jaar.
Tja, veel mensen zullen in het verleden hebben gedacht dat de toekomst wel vast zou liggen als ze ambtenaar werden. Dat is juist ook een grote valkuil geweest, dat mensen dachten dat ze wel tot het pensioen het zelfde werk zouden kunnen blijven doen. En daarom soms minder aan de ontwikkeling en veranderingen dachten. Maar die zekerheid is er niet meer. Ook als ambtenaar heb je te maken met veranderingen in werk en omgeving.
Dat betekent dus, net als bij de 'gewone' mensen, dat je werk kan veranderen en dat je zelfs werkloos kunt worden. Vooral als het werk sneller verandert dan jij zelf. En net als bij 'gewone' mensen betekent dat dus dat de vooruitzichten wel eens kunnen veranderen en dat er grote kans is dat prognoses van veertig jaar geleden niet uitkomen.
Maar dat is allemaal leuk en aardig, het gaat er natuurlijk om hoe je de tijd en je geld nu kunt besteden. Ik begrijp dat jij en je man beiden geen werk meer hebben? Als je nu geen, of een erg laag, inkomen hebt, of niet aan de voorwaarden voor de bijstand wilt voldoen, dan zou je je pensioen al eerder kunnen laten ingaan. Dat kost je dan wel een stuk van je ouderdomspensioen dat je vanaf je AOW zou krijgen, maar dan ben je wel van die zorgen af.
Verder geldt dat als je een koopwoning hebt, en als je de hypotheek daarvan inmiddels hebt afgelost, de maandlasten een stuk lager zijn dan als je een huurhuis zou hebben. Het kan best zijn dat je bij voorbeeld met alleen AOW, maar met daarnaast een afbetaald huis, meer te besteden hebt dan als je een huurwoning had en wel, of een hoger, pensioen zou krijgen. Kijk daarom niet alleen naar wat er binnenkomt, maar ook wat er uit gaat.
Dat betekent dus, net als bij de 'gewone' mensen, dat je werk kan veranderen en dat je zelfs werkloos kunt worden. Vooral als het werk sneller verandert dan jij zelf. En net als bij 'gewone' mensen betekent dat dus dat de vooruitzichten wel eens kunnen veranderen en dat er grote kans is dat prognoses van veertig jaar geleden niet uitkomen.
Maar dat is allemaal leuk en aardig, het gaat er natuurlijk om hoe je de tijd en je geld nu kunt besteden. Ik begrijp dat jij en je man beiden geen werk meer hebben? Als je nu geen, of een erg laag, inkomen hebt, of niet aan de voorwaarden voor de bijstand wilt voldoen, dan zou je je pensioen al eerder kunnen laten ingaan. Dat kost je dan wel een stuk van je ouderdomspensioen dat je vanaf je AOW zou krijgen, maar dan ben je wel van die zorgen af.
Verder geldt dat als je een koopwoning hebt, en als je de hypotheek daarvan inmiddels hebt afgelost, de maandlasten een stuk lager zijn dan als je een huurhuis zou hebben. Het kan best zijn dat je bij voorbeeld met alleen AOW, maar met daarnaast een afbetaald huis, meer te besteden hebt dan als je een huurwoning had en wel, of een hoger, pensioen zou krijgen. Kijk daarom niet alleen naar wat er binnenkomt, maar ook wat er uit gaat.
Maria van Wanrooij schreef: kan ik met de uiteindeijk bereikte leeftijd van 67 jaar slingers gaan ophangen of is een slinger om mijn nek beter?
@marion van Wanrooij,
U kunt natuurlijk de slingers langs het plafond ophangen om uw verjaardag luister bij te zetten.
U krijgt vanaf het moment van uw officiële pensioendatum wel meer financiële zekerheid.
Uw AOW uitkering staat vast, evenals uw pensioenuitkering (ABP) en aangezien het om vastgestelde bedragen gaat, weet u wat er (maandelijks) binnenkomt .
De slingers om uw nek kunt u beter even uitstellen tot u met vakantie op Hawaï bent.
-
Begrijpen doe ik het niet. De 40 jaar als Rijksambtenaar zitten er toch op? Dan heb je straks toch een volledig pensioen plus AOW?
En van dat huis snap ik het dus ook niet, is het nu wel of niet verkocht?
En van dat huis snap ik het dus ook niet, is het nu wel of niet verkocht?
Als de partij die vorige keer iedereen €1000,- beloofde opnieuw de grootste word?
Zullen we maart 2018 wraak nemen op op Griekse manier gaan leven?
Vut weg & 65 verhoogd, en diverse grote als Ikea, hoeveel betalen die dan?
Dit beleid van grote belasting ontduikers beschermen en ons pakken?
Wel is ze helaas 2 verdiener en na 30 jaren geen afbetaalde huis dus gratis....!
Daarom groeide het aantal afgekeurde zo snel na jarenlang moeilijk die groep afbouwen.......
Ik weet waarom dit oude probleem weer zo snel terug komt en elke werkende heeft hier mee te maken, ook als je niet bij de overheid zit.
Wel is ze helaas 2 verdiener en na 30 jaren geen afbetaalde huis dus gratis....!
Daarom groeide het aantal afgekeurde zo snel na jarenlang moeilijk die groep afbouwen.......
Ik weet waarom dit oude probleem weer zo snel terug komt en elke werkende heeft hier mee te maken, ook als je niet bij de overheid zit.
-
Is dit een wedstrijdje 'Wie is het meest zielig?'
Verplicht blijven werken tot 75 jaar , ben je mooi van die hangouderen af en is het veilig op straat , toch .
-
Ik begrijp dat jij je als vrijwilliger opgeeft om flink meer belasting en premies te gaan betalen zodat alles van vroeger nog steeds betaald kan worden?Brahms schreef:Mijn toenmalige collega's gingen met 55 jaar met pensioen, diegene welke nu dit werk doen mogen doorgaan tot hun 68 (!) jaar.
Haha, net als veel andere dingen ben je ook niet echt thuis in de politiek. Mensen die een partij afvallen om 1 regel in het partijprogramma, die snappen het totaal niet. Iedere halve zool weet dat die 1000€ alleen haalbaar was als de VVD alleen aan de macht was of met een rechtsgeorienteerde partij, maar niet met de PVDA. Als je heel eerlijk bent, zou je de PVDA de partij kunnen noemen die iedereen 1000€ door de neus heeft geboord.stofzuigertje schreef:Als de partij die vorige keer iedereen €1000,- beloofde opnieuw de grootste word?
De rest van je verhaaltje zijn een paar onsamenhangende dingen. Even terugkomend op de pensioenleeftijd, deze hoort mee te stijgen. Ik werk al fulltime vanaf mijn 19e en als ik 40 jaar aan zou houden, dan zou ik dus op mijn 59e met pensioen kunnen. Dat is natuurlijk idioot, want tegen die tijd (ben nu 27) is de gemiddelde levensverwachting waarschijnlijk 85-90. Dan zou ik nog 25-30 jaar een pensioen moeten hebben en heb ik minder dan de helft van mijn leven hoeven te werken, dat is toch krom?
3 mogelijke oplossingen:
1. Iedereen verantwoordelijk houden om het eigen pensioen te regelen in de werkende periode (minder belastingen, meer inkomen). Dat houdt dus in een verzekering af te sluiten, te beleggen of te sparen en dus een verantwoorde huishouding er op na te houden. Je kan dan wel zelf je pensioenleeftijd kiezen.
2. De pensioenleeftijd met de levensverwachting mee verhogen. Dit systeem hebben we nu.
3. Mensen niet meer ouder laten worden. Levensverlengende operaties op een bepaalde leeftijd afschaffen en vanaf dan alleen nog levensreddend te opereren. Het accepteren dat mensen ook gewoon doodgaan en niet het eeuwige leven hebben. Echter stuit dit ook direct weer op weerstand.
Jongens en meisjes, waarom blijven jullie nog in Nederland ...voor de jongeren begrijp ik het volkomen maar die hebben toch geen prettig vooruitzicht.
Voor de oudere boys en girls die een leuk pensioentje hebben maar net even te weing, de wereld is groot hoor! Ik dacht vroeger ook altijd dat Nederland mijn geboorteland was en daar blijf je tot aan je dood, zo gaven mijn ouders en over grootouders het voorbeeld aan, maar nee joh....dat hoeft allemaal niet er zijn stik leuke landen te vinden waar uw euro goud waard is, geloof me. En de manga`s heerlijk en gratis langs de weg, u bent toch niet gek.
Voor de oudere boys en girls die een leuk pensioentje hebben maar net even te weing, de wereld is groot hoor! Ik dacht vroeger ook altijd dat Nederland mijn geboorteland was en daar blijf je tot aan je dood, zo gaven mijn ouders en over grootouders het voorbeeld aan, maar nee joh....dat hoeft allemaal niet er zijn stik leuke landen te vinden waar uw euro goud waard is, geloof me. En de manga`s heerlijk en gratis langs de weg, u bent toch niet gek.
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Vergeet niet dat wij op aarde wonen in geleende tijd....don't worry be happy
Die gemiddelde leeftijdsverwachting zegt vrij weinig over het vermogen om nog een zinnige bijdrage aan het arbeidsproces te leveren. Leuk trouwens dat je je leeftijd vermeldt. In jouw geval: kijk eens naar je oma/opa (ik verwacht dat je nog oma's en wellicht ook opa's hebt), die zullen nu een stuk in de 70, tegen de 80 zijn. Acht je een 70-jarige wérkelijk in staat om nog fulltime te werken? Fysiek gezien dan he.... de verschillen in bijvoorbeeld digitale vaardigheden in deze leeftijdscategorie zijn enórm (mijn schoonmoeder is compleet digibeet en mijn eigen moeder appt, skypet en doet haar eigen belastingzaken digitaal).Nijogeth schreef:Even terugkomend op de pensioenleeftijd, deze hoort mee te stijgen. Ik werk al fulltime vanaf mijn 19e en als ik 40 jaar aan zou houden, dan zou ik dus op mijn 59e met pensioen kunnen. Dat is natuurlijk idioot, want tegen die tijd (ben nu 27) is de gemiddelde levensverwachting waarschijnlijk 85-90. Dan zou ik nog 25-30 jaar een pensioen moeten hebben en heb ik minder dan de helft van mijn leven hoeven te werken, dat is toch krom?
Nog even los daarvan: op de huidige arbeidsmarkt wordt het al knap lastig om als 50-plusser nog aan het werk te komen en echt niet iedereen is in staat of wordt in de gelegenheid gesteld om zich voortdurend te blijven bij- of omscholen en te ontwikkelen en door te stromen naar minder fysiek belastende functies. Hoe wil je daar mee omgaan dan? Allemaal veroordelen tot de bijstand tot de steeds hoger worden pensioengerechtigde leeftijd?
Ik denk dat we moeten accepteren dat het op een bepaalde leeftijd gewoon geen haalbare kaart meer is, en m.i. ligt die leeftijd gemiddeld ongeveer rond 65 (uitzonderingen daargelaten).
Juist de mensen die toen met 55 met pensioen gingen, zijn de laatste ~10 jaar behoorlijk weggezakt qua besteedbaar inkomen etc. Wat toen een regeling met een gouden rand was, en je voor gek werd verklaard als je die niet accepteerde, is nu onder de streep een stuk minder blinkend.Brahms schreef:Mijn toenmalige collega's gingen met 55 jaar met pensioen, diegene welke nu dit werk doen mogen doorgaan tot hun 68 (!) jaar.
Ik weet dat vele die iets zwaarder beroep hadden of met 16 begonnen te werken vaak voor de VUT reeds aangepast werk hadden omdat ze het niet meer volledig konden halen.
Nu is deze VUT weg en moeten we weer afkeuren!
€1000,- voor iedereen erbij..... Deze One Liner, ja Geert Wilders zijn specialiteit en erg groot risico, Emile Roemer ging ook over zijn Lijk!
Tot 65 werkende: Ja ook deze groep heb ik meegemaakt, naast oude eerder opgebouwde nog extra ouderen dagen waardoor ze zo weinig werken dat de planning van voldoende personeel lastiger word.
Volgens de CAO hadden deze naast de Normale Snipperdagen en Roostervrije dagen vanaf 45 nog extra ouderen dagen!
En Hang ouderen? Ja door langer door te gaan komen er weer werkloze jongeren die geen baan vinden, later een huis kopen en zo de economie verstoren.
De 55+ van 2003 eenmalig en de VUT op diverse leeftijden van 57,5 tot 62.... die groep ging vaak in eigen huis klussen.
De bouwmarkten verdiende hier veel aan en achterstallig onderhoud werd weg gewerkt.
Ook vaak aangepast aan toekomst dus drempels uit huis, bredere deuren en handgrepen in badkamers.
Net als de latere klussen voor de kinderen en kleinkinderen!
Die hadden dus ook voordeel en ze waren druk bezig tussen het vele koffie drinken en hun werktempo door!
Verder heb ik de zelf omgebouwde bus tot Camper en de Boot, ja dubbel op, maar alle kinderen en kleinkinderen hadden via een voordelige jaarplek een alleen reiskosten lange vakantie waarbij Opa & Oma rekening hielden met de plek!
De gezonden zoeken iets, of verzorgen de minder goede zodat de rest van Nederland minder voor de thuishulp en WMO moet betalen!
Door jarenlang bezuinigen verliest iedereen en zelfs deze bovenstaande ambtenaar het vertrouwen dus wat houden we over?
De Economie, staat in elk boek VMBO tot VWO dat de economie een spiraal is.... en laat Mark Rutte die nu eens omgedraaid hebben zodat hij de andere kant op gaat en nu moeilijk te stoppen is.
Als hij roept, Wij moeten bezuinigen doen we dat ook!
Geen nieuwe auto meer met veel BPM en BTW waardoor voorheen een zeer groot deel terug kwam bij belastingdienst.
De eerste Dealers die failliet gingen en als werkloos niets meer konden kopen, waardoor ook de bouwvakker geen nieuwe huizen meer mocht bouwen!
Naast vele die werkelijk minder geld kregen waren er ook die op gingen potten!
Dat was de oproep jarenlang van Rutte I & II.
Dan verlies je de middengroep, V&D ging al, Blokker moest reorganiseren.... en vele kleinere waar je nauwelijks iets van hoorde.
Toen de AEX daalde was de voorpagina van de Telegraaf te klein...
En de koers nu, geen enkele keer gehaald... achterin staat het wel dat het weer langzaam beter gaat maar de 500 grens... terwijl de 300 & 400 grenzen wel eens de voorpagina haalden?
Het gaat goed met sommige bedrijven, maar vele hebben nog steeds problemen met duur personeel waar ze moeilijk vanaf komen.
De nog werkloze bouwvakkers mogen kiezen, Uitzendkracht of ZZPer worden....
Geen zekerheid voor Hypotheek en niet meer in vaste dienst.
Vele bouwbedrijven zijn nu weer winstgevend maar wel kleiner.
Minder mensen en meer winst!
Dan ga je geen risico nemen na 10 magere jaren waarbij de voorraad bedrijfspanden weg moest.
Alleen de winkels hebben nog teveel, ook Kantoren is gedaald en werkplaatsen, die zijn vrijwel allen weg na jarenlange leegstand!
Na deze ervaring zal niemand meer op voorraad bouwen want er komt wel ooit eens een goed betalende huurder?????
De oplossing lijkt simpel maar zal wel jarenlang duren en dan geen Liberaal erbij graag!
Nu is deze VUT weg en moeten we weer afkeuren!
€1000,- voor iedereen erbij..... Deze One Liner, ja Geert Wilders zijn specialiteit en erg groot risico, Emile Roemer ging ook over zijn Lijk!
Tot 65 werkende: Ja ook deze groep heb ik meegemaakt, naast oude eerder opgebouwde nog extra ouderen dagen waardoor ze zo weinig werken dat de planning van voldoende personeel lastiger word.
Volgens de CAO hadden deze naast de Normale Snipperdagen en Roostervrije dagen vanaf 45 nog extra ouderen dagen!
En Hang ouderen? Ja door langer door te gaan komen er weer werkloze jongeren die geen baan vinden, later een huis kopen en zo de economie verstoren.
De 55+ van 2003 eenmalig en de VUT op diverse leeftijden van 57,5 tot 62.... die groep ging vaak in eigen huis klussen.
De bouwmarkten verdiende hier veel aan en achterstallig onderhoud werd weg gewerkt.
Ook vaak aangepast aan toekomst dus drempels uit huis, bredere deuren en handgrepen in badkamers.
Net als de latere klussen voor de kinderen en kleinkinderen!
Die hadden dus ook voordeel en ze waren druk bezig tussen het vele koffie drinken en hun werktempo door!
Verder heb ik de zelf omgebouwde bus tot Camper en de Boot, ja dubbel op, maar alle kinderen en kleinkinderen hadden via een voordelige jaarplek een alleen reiskosten lange vakantie waarbij Opa & Oma rekening hielden met de plek!
De gezonden zoeken iets, of verzorgen de minder goede zodat de rest van Nederland minder voor de thuishulp en WMO moet betalen!
Door jarenlang bezuinigen verliest iedereen en zelfs deze bovenstaande ambtenaar het vertrouwen dus wat houden we over?
De Economie, staat in elk boek VMBO tot VWO dat de economie een spiraal is.... en laat Mark Rutte die nu eens omgedraaid hebben zodat hij de andere kant op gaat en nu moeilijk te stoppen is.
Als hij roept, Wij moeten bezuinigen doen we dat ook!
Geen nieuwe auto meer met veel BPM en BTW waardoor voorheen een zeer groot deel terug kwam bij belastingdienst.
De eerste Dealers die failliet gingen en als werkloos niets meer konden kopen, waardoor ook de bouwvakker geen nieuwe huizen meer mocht bouwen!
Naast vele die werkelijk minder geld kregen waren er ook die op gingen potten!
Dat was de oproep jarenlang van Rutte I & II.
Dan verlies je de middengroep, V&D ging al, Blokker moest reorganiseren.... en vele kleinere waar je nauwelijks iets van hoorde.
Toen de AEX daalde was de voorpagina van de Telegraaf te klein...
En de koers nu, geen enkele keer gehaald... achterin staat het wel dat het weer langzaam beter gaat maar de 500 grens... terwijl de 300 & 400 grenzen wel eens de voorpagina haalden?
Het gaat goed met sommige bedrijven, maar vele hebben nog steeds problemen met duur personeel waar ze moeilijk vanaf komen.
De nog werkloze bouwvakkers mogen kiezen, Uitzendkracht of ZZPer worden....
Geen zekerheid voor Hypotheek en niet meer in vaste dienst.
Vele bouwbedrijven zijn nu weer winstgevend maar wel kleiner.
Minder mensen en meer winst!
Dan ga je geen risico nemen na 10 magere jaren waarbij de voorraad bedrijfspanden weg moest.
Alleen de winkels hebben nog teveel, ook Kantoren is gedaald en werkplaatsen, die zijn vrijwel allen weg na jarenlange leegstand!
Na deze ervaring zal niemand meer op voorraad bouwen want er komt wel ooit eens een goed betalende huurder?????
De oplossing lijkt simpel maar zal wel jarenlang duren en dan geen Liberaal erbij graag!