Ik vind dat het UWV totaal onredelijk is tegenover haar klanten en zal uitleggen waarom.
Ik ging er altijd vanuit dat mijn uitkering automatisch en correct werd overgemaakt zoals je mag verwachten van zo'n belangrijk instituut. Toen ik vorige week mijn bankrekening controleerde schrok ik er van dat ik vanaf Maart geen uitkering heb ontvangen. Ik heb toen direct met het UWV gebeld en volgens de medewerker kwam dat niet door gebrek van sollicitaties maar omdat ik over de maand Maart mijn inkomen niet heb opgegeven. Ik kan mij herinneren dat ik er in Maart een brief over heb ontvangen. Ik heb toen ook gebeld met het UWV en toen zeiden ze als ik het alsnog had gedaan dat ik de brief dan als niet verstuurd kon beschouwen wat ik heb gedaan. Op de website uwv.nl en werk.nl stonden ook geen openstaande taken. Ik heb in alle andere maanden ingevoerd dat ik geen inkomsten had en had deze maand ook geen inkomsten. De UWV medewerker zei dat mij herhaaldelijk is verzocht om mijn inkomsten alsnog door te geven. Blijkbaar is het belangrijk voor het UWV dat zij zich niet hoeft te herhalen. Maar om iemands uitkering daar voor te stoppen...? Daarnaast is dat niet waar. Het is niet herhaald want per direct is mijn uitkering gestopt, er was geen tijd om het te herhalen. Mijn laatste uitkering is 21 Maart overgemaakt. De medewerker zei dat ik opnieuw een uitkering kan aanvragen en dat na 4 weken wordt besloten of ik in aanmerking kom. In een brief staat hetzelfde en ook dat de uitkering die ik heb gemist tot nu toe dat ik daar waarschijnlijk naar kan fluiten. Dit vind ik ook geen gerechtigheid. Ik heb toch premies betaald? Ik heb geen verstand van de wet maar lijkt mij natte vinger wetgeving. Inmiddels ben ik er van overtuigd geraakt dat ik niet in aanmerking kom omdat 1 maand inkomsten niet opgeven al genoeg is om mijn uitkering te stoppen vinden ze makkelijk een andere reden om mij geen uitkering te geven.
In de maand April heb ik mijn sollicitatie activiteiten ingevoerd en er was op de website geen blijk van dat mijn uitkering was gestopt. 4 Mei heb ik mij ziek gemeld, ik ben een maand lang ziek geweest. Ik heb mij netjes ziekgemeld via de website en er was geen blijk van dat mijn uitkering was gestopt. Ik heb ook een brief ontvangen van het uwv over mijn ziekmelding maar niet dat mijn uitkering was gestopt. Overigens kreeg ik onderstaand bericht op de uwv website op 9 mei toen mijn uitkering al anderhalve maand was gestopt. Het is een leugen dat ik heb aangegeven dat ik gewoon kan solliciteren. Waarom zou ik mij ziekmelden als ik gewoon kan solliciteren?
'Voor de periode van 9 aprili t/m 6 mei 2016 hebben wij te weinig sollicitatieactiviteiten van u ontvangen. Wanneer u een WW-uitkering ontvangt, wordt er van u verwacht dat u minimaal 4 sollicitaties per 4 weken via uw taak aan ons doorgeeft. Bij uw ziekmelding heeft u aangegeven te kunnen solliciteren.'
Als een fout maken zo hard wordt bestraft als ik wordt bestraft, waarom werkt het niet in 2 richtingen? Ik wil graag boetes sturen voor de fouten die zei hebben gemaakt:
- Buiten alle proporties van redelijkheid iemands inkomsten stoppen alsof het niets is.
- Klanten die vragen om een oplossing en deze niet bieden, probeer daar maar mee weg te komen als normaal bedrijf. De ambtenaarij werkt blijkbaar anders. Klant onvriendelijkheid. Ze hebben geen idee wie de klant is.
- Er wordt gelogen, niet aangeven dat mijn uitkering is gestopt, niet zoeken naar oplossingen.
- De inkomsten invullen zou automatisch moeten worden gedaan en niet verantwoordelijkheid verleggen. Zei hebben deze gegevens.
- De communicatie met het UWV is erg slecht. De telefoon wordt opgenomen en je emails beantwoord maar je krijgt niet naar tevredenheid antwoord en er wordt zelfs gelogen en 'afgepoederd'. Ik krijg een linkje naar een klanttevredenheid onderzoek wat niet werkt.
Mijn situatie is duister, 'prepare for the worst and hope for the best'. ik moet er over nadenken om een nieuw baasje voor mijn katten te vinden. Ik kan mij niet staande houden als dakloze dus het alternatief mag je zelf invullen. Waarom? omdat ik over 1 maand mijn inkomsten van 0 euro niet heb ingevuld? De werkelijke reden ligt naar mijn mening bij het UWV. Ik ga in ieder geval niet meer een baan in loondienst zoeken. Als loonslaaf premie betalen voor dit flut instituut? Dacht het niet, ik regel het zelf wel. En waarom worden ziekenhuizen geprivatiseerd en niet het UWV? Het UWV mag wel wat concurrentie gebruiken.
Ik heb de fout gemaakt dat ik mijn rekening niet regelmatig controleer en dat ik er daardoor te laat achter ben gekomen dat mijn uitkering is gestopt. Maar ben ik onredelijk in dit bericht of verdien ik het nu om zonder inkomen te zitten?