LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV wajong uitkering

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
sjonnie92
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mei 2012 01:29

UWV wajong uitkering

Ongelezen bericht door sjonnie92 »

hallo , ik ben 20 jaar en woon vanaf 25 mei 2012 op me zelf. Ik heb een wajong uitkering van 650 euro per maand waar ik totaal niet van rond kan komen, omdat de huur prijzen niet zo laag zijn. Nou is mijn vraag via deze weg of ik ook recht heb op een aanvulling. zo ja dan zou ik graag willen weten hoe en wat .

MvG Sjonnie92

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: UWV wajong uitkering

Ongelezen bericht door kokka »

Sjonnie,
is er geen baantje die je kan doen? ik begrijp dat je van 650 euro per maand nooit rond kan komen.
ik zou het niet eens redden met 650 als ik geen huur hoefde te betalen

alfatrion
Berichten: 21937
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: UWV wajong uitkering

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kunt een huurtoeslag aanvragen bij de belasting. En misschien kom je in aanmerking voor bijzondere bijstand van de gemeente.

sjonnie92
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mei 2012 01:29

Re: UWV wajong uitkering

Ongelezen bericht door sjonnie92 »

kokka schreef:Sjonnie,
is er geen baantje die je kan doen? ik begrijp dat je van 650 euro per maand nooit rond kan komen.
ik zou het niet eens redden met 650 als ik geen huur hoefde te betalen
ik heb dus precies het zelfde kokka. Ik kan er geen baantje bij doen dat is dus helaas het probleem
alfatrion schreef:Je kunt een huurtoeslag aanvragen bij de belasting. En misschien kom je in aanmerking voor bijzondere bijstand van de gemeente.
ik kan helaas geen huur toeslag aanvragen Alfatrion. Omdat ik een huur heb van 175 euro per maand.
En hoe dat zit met bijzondere bijstand. zal ik nog wel even na vragen. dankje wel alvast :)

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: UWV wajong uitkering

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Bijzondere bijstand is geen optie, wel een aanvulling via de bijstand.
Je inkomen zal dan worden aangevuld tot de bijstandsnorm voor een alleenstaande, namelijk € 889,- per maand.
Denk ook even aan zorgtoeslag, kwijtschelding van de gemeentelijke en waterschapsbelasting en als je ineens hoge kosten hebt (nieuwe bril, hoge energierekening door uw beperking en eigen bijdrage Wmo/Awbz etc.) dan kunt u wèl bijzondere bijstand aanvragen.
Heel veel succes!

thetung
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:48

Re: UWV wajong uitkering

Ongelezen bericht door thetung »

VioletPrue schreef:Bijzondere bijstand is geen optie, wel een aanvulling via de bijstand.
Je inkomen zal dan worden aangevuld tot de bijstandsnorm voor een alleenstaande, namelijk € 889,- per maand.
Denk ook even aan zorgtoeslag, kwijtschelding van de gemeentelijke en waterschapsbelasting en als je ineens hoge kosten hebt (nieuwe bril, hoge energierekening door uw beperking en eigen bijdrage Wmo/Awbz etc.) dan kunt u wèl bijzondere bijstand aanvragen.
Heel veel succes!
Iemand onder de 27 jaar heeft geen recht op bijstand of aanvulling via de bijstand zolang het kan studeren met studiefinanciering. Bovendien bijstandsnorm van 899,- euro geldt voor persoon boven 23 jaar.TO is 20 jaar.


manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: UWV wajong uitkering

Ongelezen bericht door manondoris »

Wajong-uitkering.

Het doel van de wet
De naam Wet Wajong staat voor Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten. Het doel van de wet is om hulp te bieden bij het vinden en behouden van betaald werk. Zodat iedereen die kán werken, hiervoor ook de kansen krijgt.
en anders een rijke vriendin zoeken ! en gaan samenwonen :)

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: UWV wajong uitkering

Ongelezen bericht door VioletPrue »

thetung schreef:
VioletPrue schreef:Bijzondere bijstand is geen optie, wel een aanvulling via de bijstand.
Je inkomen zal dan worden aangevuld tot de bijstandsnorm voor een alleenstaande, namelijk € 889,- per maand.
Denk ook even aan zorgtoeslag, kwijtschelding van de gemeentelijke en waterschapsbelasting en als je ineens hoge kosten hebt (nieuwe bril, hoge energierekening door uw beperking en eigen bijdrage Wmo/Awbz etc.) dan kunt u wèl bijzondere bijstand aanvragen.
Heel veel succes!
Iemand onder de 27 jaar heeft geen recht op bijstand of aanvulling via de bijstand zolang het kan studeren met studiefinanciering. Bovendien bijstandsnorm van 899,- euro geldt voor persoon boven 23 jaar.TO is 20 jaar.
Inderdaad, foutje van mij, die € 889,- is voor boven de 23.
Maar het lijkt mij dat TS niet kan studeren, anders krijg je geen Wajong.
Dus komt hij/zij wel degelijk voor een aanvulling in aanmerking.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: UWV wajong uitkering

Ongelezen bericht door boef530 »

Even resumeren, inkomen is 650 euro voor iemand van 20 jaar in een Wajong situatie. Huur is 175 euro en daardoor onder de toeslaggrens. Sec blijft er 475 over, zorgtoeslag wordt wel toegekend dus 106 euro premie minus 70 euro aan toeslag maakt 39 euro, 475 min 39 is 436 euro bestedings ruimte. Van die 436 euro gaat de energie rekening af en de nodige verzekeringen. Stel energie is 70 euro en de inboedelverzekering om en na bij 10 euro per maand is 436 minus 80 euro blijft er dik 350 euro bestedingsruimte over. En Ts maar klagen dat tie niet rond kan komen. Met excuus maar er zijn veel gezinnen die deze bestedingsruimte niet hebben.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: UWV wajong uitkering

Ongelezen bericht door VioletPrue »

boef530 schreef:Even resumeren, inkomen is 650 euro voor iemand van 20 jaar in een Wajong situatie. Huur is 175 euro en daardoor onder de toeslaggrens. Sec blijft er 475 over, zorgtoeslag wordt wel toegekend dus 106 euro premie minus 70 euro aan toeslag maakt 39 euro, 475 min 39 is 436 euro bestedings ruimte. Van die 436 euro gaat de energie rekening af en de nodige verzekeringen. Stel energie is 70 euro en de inboedelverzekering om en na bij 10 euro per maand is 436 minus 80 euro blijft er dik 350 euro bestedingsruimte over. En Ts maar klagen dat tie niet rond kan komen. Met excuus maar er zijn veel gezinnen die deze bestedingsruimte niet hebben.
€ 70,- aan energievoorschot?
En dan een jaarafrekening krijgen waar je suïcidaal van wordt?
Ook vergeet je nog kabel, internet en telefoonkosten.
En € 10,- voor een inboedelverzekering is leuk, maar wat dacht je van WA, rechtsbijstand en misschien een scootmobiel/brommer?
Dan ben je er niet met € 10,-.
Ook weet je dat TS een Wajong heeft, dus die zal echt niet alleen een basiszorgpremie hebben, maar ook een aanvullend pakket nodig hebben.
Misschien leest TS ook nog een krant en heeft hij zorgkosten en eigen bijdragen die niet vergoed worden uit de zorgverzekering.
Het is makkelijk om te zeggen dat een ander niet moet zeuren als de helft van de mogelijke kosten even vergeet.
:roll:

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: UWV wajong uitkering

Ongelezen bericht door doradora456 »

huur je een huis of een kamer?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: UWV wajong uitkering

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Idd wel erg krap berekend,als je wajong hebt ,mankeer je dus iets en zal je polis hoger zijn.
Incl medische kosten ,denk aan medicatie die je zelf moet betalen.

Ik vind het erg weinig,moet toch wel een of andere toeslag zijn.

Is altijd zo makkelijk praten over een ander zijn situatie...

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: UWV wajong uitkering

Ongelezen bericht door boef530 »

Met excuus maar heeft een wajonger een uitzondering positie omdat die in het arbeidstraject niet mee kan komen? dacht het niet. Gezonde twintigers die een opleiding hebben genoten maar niet aan de bak kunnen komen krijgen geen kwartje aan uitkering. Wellicht komt er een regeling die wajongers eens leert dat handje ophouden ook betekent dat je binnen de eigenlijke mogelijkheden kan presteren.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: UWV wajong uitkering

Ongelezen bericht door VioletPrue »

boef530 schreef:Met excuus maar heeft een wajonger een uitzondering positie omdat die in het arbeidstraject niet mee kan komen? dacht het niet.
Denkt u even verkeerd.
Google even wat Wajong precies inhoudt, praten we daarna verder.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: UWV wajong uitkering

Ongelezen bericht door manondoris »

ts!! heb je wel een opleiding afgerond ?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: UWV wajong uitkering

Ongelezen bericht door Chocomelk »

boef530 schreef:Met excuus maar heeft een wajonger een uitzondering positie omdat die in het arbeidstraject niet mee kan komen? dacht het niet. Gezonde twintigers die een opleiding hebben genoten maar niet aan de bak kunnen komen krijgen geen kwartje aan uitkering. Wellicht komt er een regeling die wajongers eens leert dat handje ophouden ook betekent dat je binnen de eigenlijke mogelijkheden kan presteren.
Uhm........u denkt toch verkeerd, een WAjong krijgt men niet zomaar, is niet dat ze niet willen
werken.

sadfly
Berichten: 451
Lid geworden op: 19 apr 2007 23:14

Re: UWV wajong uitkering

Ongelezen bericht door sadfly »

Rechtsbijstand verzekering is niet echt een noodzaak. een AVP is wel goed idee !
Verder kan je huurtoeslag en zorgtoeslag aanvragen.
Mogelijk als je niet te veel spaargeld hebt ook nog kwijtscheldingen op rioolhefffing etc.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: UWV wajong uitkering

Ongelezen bericht door puma73 »

sadfly schreef:Rechtsbijstand verzekering is niet echt een noodzaak. een AVP is wel goed idee !
Verder kan je huurtoeslag en zorgtoeslag aanvragen.
Mogelijk als je niet te veel spaargeld hebt ook nog kwijtscheldingen op rioolhefffing etc.
ik kan helaas geen huur toeslag aanvragen Alfatrion. Omdat ik een huur heb van 175 euro per maand

sjonnie92
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mei 2012 01:29

Re: UWV wajong uitkering

Ongelezen bericht door sjonnie92 »

doradora456 schreef:huur je een huis of een kamer?
ik huur een huis maar het is te grote van een kamer
manondoris schreef:ts!! heb je wel een opleiding afgerond ?
nee heb geen afleiding afgerond die ga ik augustus volgend jaar volgen

Gesloten