LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV, wat een belachelijke instelling

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
catootje12345

UWV, wat een belachelijke instelling

Ongelezen bericht door catootje12345 »

In de Ww in 2015, parttime werk erbij aangenomen. Heffingskorting bij werkgever op Ja gezet en bij UWV op nee. Van de uitkering blijft dan weinig meer over omdat je daar dan veel belasting over betaald maar dat zou ik dit jaar dan terugkrijgen volgens het UWV.
Nu blijkt dit helemaal niet zo te zijn en moet ik zelfs bijbetalen. Dus lonend is het werken naast een uitkering zeker niet!
Nu ik alles eens zat uit te rekenen viel mij op dat het fiscaal loon wat op mijn jaaropgave van het UWV staat lager is dan de brutobedragen op mijn loonstroken. Ook heeft het UWV mij een keer teveel uitbetaald aan uitkering wat ik vervolgens heb terugbetaald maar ook deze loonstrook is in mijn gegevens niet aangepast. Ook staat er op de jaaropgave een foute datum met betrekking tot het toepassen van de loonheffing ja of nee.

Gebeld met het UWV en men zou het uit gaan zoeken en ik zou teruggebeld worden, en dat is ook netjes gebeurd.
Alleen het antwoord op mijn vragen hebben ze niet, dat de toegepaste loonheffing op mijn jaaropgave niet goed staat daar krijg ik als antwoord op dat het in het systeem van het UWV wel goed staat dus daar moet ik me niet zo druk om maken.
En wat de rest van de vragen betreft moet ik het maar uitzoeken.

Ze kunnen me daar geen antwoord op geven. Ze bedenken de bedragen wel maar hoe ze aan die bedragen komen tsja dat moet je dan zelf maar uit gaan zoeken. Ik kon ook niemand te spreken krijgen die wel wist hoe het zat en vervolgens verbreekt men de verbinding.

Wordt het niet eens tijd UWV dat jullie eens capabele mensen aannemen in jullie klantcontact centrum?!
Laatst gewijzigd door Radar op 08 mar 2016 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonsgegevens verwijderd

Klaas Jan

Re: UWV, wat een belachelijke instelling

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Het komt me zo voor dat er sprake is van fouten, misverstanden maar ook niet genoeg kennis van belastingwetgeving. Dat kun je toch niet in z'n geheel op het bordje van het UWV leggen toch? En die instantie wegzetten als een 'belachelijke instelling'. Probeer de zaken in proportie te zien, zowel het aandeel UWV als je eigen aandeel te zien en de zaak op te lossen. Wees blij dat er een UWV is.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

loonheffing en heffingskorting zijn twee verschillende dingen.
je krijgt maar een bepaald bedrag aan heffingskorting, het maakt niet uit welke werkgever of uitkeringsinstantie die verrekend.
aan het eind van het jaar krijg je bij de belastingaangifte het tekort of overschot aan heffingskorting weer terug.
als je parttime dus genoeg verdient, blijft er geen heffingskorting over op je uitkering.
dat je terug moet betalen kan met heel veel dingen te maken hebben, maar in combinatie van de verkeerde datum dat jij de heffingskorting gestopt hebt bij het UWV zouden ze best wel eens een keer dubbel heffingskorting hebben toegepast, dus zowel je werkgever als het UWV.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

catootje12345 schreef:
Ook heeft het UWV mij een keer teveel uitbetaald aan uitkering wat ik vervolgens heb terugbetaald maar ook deze loonstrook is in mijn gegevens niet aangepast.
Die loonstrook wordt niet aangepast. U moet er wel rekening mee houden dat wat u terug moet betalen aan het UWV bruto is. U heeft netto uitbetaald gekregen maar bruto terug betaald aan het UWV. Het verschil tussen bruto terugbetaling en netto ontvangen kunt u verrekenen op uw aangifte 2016.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Eigenlijk proef ik vooral boosheid in je openingsbericht.

Natuurlijk hou je best wel wat over van je uitkering, naast je loon. Als je zo'n 35% belasting en heffingen betaalt, hou je netto zo'n 65% over van je uitkering. Dat begrijp je zelf ook wel.

Eigenlijk denk ik dat het systeem van belastingen en heffingen best wel complex is. Je hoeft maar één maand een dubbele heffingskorting te hebben gehad (omdat de UWV de aanvraag niet op tijd kon verwerken), dan zul je uiteindelijk terug moeten betalen. Zo kunnen er misschien nog wel meer zaken mee spelen waar je geen rekening mee hield?

Probeer even je boosheid opzij te zetten, en kijk er nog eens goed naar. Best kans dat het achteraf wel blijkt te kloppen.

catootje12345

kokka schreef:loonheffing en heffingskorting zijn twee verschillende dingen.
je krijgt maar een bepaald bedrag aan heffingskorting, het maakt niet uit welke werkgever of uitkeringsinstantie die verrekend.
aan het eind van het jaar krijg je bij de belastingaangifte het tekort of overschot aan heffingskorting weer terug.
als je parttime dus genoeg verdient, blijft er geen heffingskorting over op je uitkering.
dat je terug moet betalen kan met heel veel dingen te maken hebben, maar in combinatie van de verkeerde datum dat jij de heffingskorting gestopt hebt bij het UWV zouden ze best wel eens een keer dubbel heffingskorting hebben toegepast, dus zowel je werkgever als het UWV.
Die heffingskorting die ik op tijd stop gezet heb bij het UWV toen ik ging werken staat fout vermeld op mijn jaaropgave.
Ik heb destijds wel een brief gekregen van het UWV met de datum waarop ik het stopgezet heb.
Het UWV wil de jaaropgave niet aanpassen omdat het in hun "systeem" wel goed staat. Echter sturen ze in mijn ogen nu de verkeerde data op de de jaaropgave door naar de belastingdienst.
Aanpassen van de jaaropgave willen ze niets van weten.

catootje12345

puma73 schreef:
catootje12345 schreef:
Ook heeft het UWV mij een keer teveel uitbetaald aan uitkering wat ik vervolgens heb terugbetaald maar ook deze loonstrook is in mijn gegevens niet aangepast.
Die loonstrook wordt niet aangepast. U moet er wel rekening mee houden dat wat u terug moet betalen aan het UWV bruto is. U heeft netto uitbetaald gekregen maar bruto terug betaald aan het UWV. Het verschil tussen bruto terugbetaling en netto ontvangen kunt u verrekenen op uw aangifte 2016.
De terugbetaling aan het UWV was in mijn geval een netto bedrag omdat ik het in het zelfde jaar terugbetaald heb. Had ik gewacht tot dit jaar met terugbetalen dan zou ik bruto moeten terug betalen.

catootje12345

Klaas Jan schreef:Het komt me zo voor dat er sprake is van fouten, misverstanden maar ook niet genoeg kennis van belastingwetgeving. Dat kun je toch niet in z'n geheel op het bordje van het UWV leggen toch? En die instantie wegzetten als een 'belachelijke instelling'. Probeer de zaken in proportie te zien, zowel het aandeel UWV als je eigen aandeel te zien en de zaak op te lossen. Wees blij dat er een UWV is.

Ik leg helemaal niets in zijn geheel op het bordje van het UWV, ik zit met een aantal vragen en omdat zij mijn uitkering betalen vraag ik aan hen hoe deze bedragen tot stand zijn gekomen. Dat ik dan van het UWV te horen krijg dat ze daar geen idee van hebben en ik maar "ergens" heen moet gaan om dit uit te laten zoeken dan vind ik het een belachelijke instelling! Dat men daar niet allemaal op de hoogte is van wetgeving mbt. belasting kan ik begrijpen dat ben ik namelijk ook niet.
Wat ik wel vind is dat wanneer ik dan mijn vragen stel er bij het UWV niemand is die mij daar antwoord op kan geven, op mijn vraag of het misschien handig zou zijn als ik even langs zou komen met mijn papieren zodat ze er eens naar konden kijken voor de duidelijkheid kreeg ik te horen dat ook dat geen zin had. Ik moet dat dus allemaal zelf uitzoeken...dan leg ik alles eens naast elkaar en zie ik dat mijn fiscaal loon op mijn jaaropgave UWV LAGER is dan mijn bruto loon. Ook daar hebben ze geen antwoord op, zoek het maar uit.
Dus ja voor mij is en blijft het UWV een belachelijke instelling

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

In uw boosheid krijgt het UWV ervan langs en laat u uw eigen gebrek aan kennis op inhoudingen buiten schot. 'Ik moet dat dus allemaal zelf uitzoeken' schrijft u alsof dat onredelijk is. U kunt toch zelf de website of het kantoor van de Belastingdienst bezoeken? Dat doen wel meer mensen. Daar kan men u vast vertellen hoe u de momentele nadelige effecten middels een voorlopige aangifte en later middels een definitieve aangifte recht kan zetten.
En in diezelfde boosheid schrijft u dat werken niet loont omdat u niets overhoudt aan de baan naast uw uitkering. Dat is natuurlijk niet zo.
Vandaar mijn reactie.
Maar als uw woede zo hoog oploopt en aanwezig blijft dan zou ik overwegen om helemaal geen contact meer met het UWV te onderhouden.
Niemand verplicht u daartoe.

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Die eventuele foutieve datum van de loonheffingskorting is helemaal niet van belang. U kunt op uw maandelijkse of vierwekelijkse uitkering zo zien wanneer de loonheffingskorting is stopgezet. De uitkering bij stopzetting is veel lager. Dus loop uw specificaties na. En u krijgt die loonheffingskorting niet terug want de inkomens worden bij elkaar opgeteld, en u hebt uw hele loonheffingskorting voor die periode al gebruikt tijdens uw partime werk.

Dus wat er op de jaaropgave staat is niet van belang.

Dat u geen idee hebt van belastingregels kunt u het UWV niet kwalijk nemen.

witte angora

tijger1 schreef:Dat u geen idee hebt van belastingregels kunt u het UWV niet kwalijk nemen.
Dat de belastingregels zo ingewikkeld zijn dat mensen bij het UWV er ook niet altijd goed uitkomen is het UWV ook niet aan te rekenen. De UWV doet (kan ook niet anders) wat er gezegd wordt. Dat zit nu eenmaal keurig in de computerprogramma's ingeprogrammeerd. Maar om dingen glashelder, logisch en vooral: zo uit te leggen dat de boze cliënt het accepteert, dat is zo eenvoudig nog niet.

tijger1

@witte angora

Dan misschien via hier. :-)

catootje12345

Klaas Jan schreef:In uw boosheid krijgt het UWV ervan langs en laat u uw eigen gebrek aan kennis op inhoudingen buiten schot. 'Ik moet dat dus allemaal zelf uitzoeken' schrijft u alsof dat onredelijk is. U kunt toch zelf de website of het kantoor van de Belastingdienst bezoeken? Dat doen wel meer mensen. Daar kan men u vast vertellen hoe u de momentele nadelige effecten middels een voorlopige aangifte en later middels een definitieve aangifte recht kan zetten.
En in diezelfde boosheid schrijft u dat werken niet loont omdat u niets overhoudt aan de baan naast uw uitkering. Dat is natuurlijk niet zo.
Vandaar mijn reactie.
Maar als uw woede zo hoog oploopt en aanwezig blijft dan zou ik overwegen om helemaal geen contact meer met het UWV te onderhouden.
Niemand verplicht u daartoe.
Dat ze van het klantcontact centrum niet helemaal op de hoogte zijn van de belastingregels neem ik ze niet kwalijk zoals ik hierboven ook al aangeef want dat ben ik ook niet.
Het kantoor van de belastingdienst geeft mij het advies om contact op te nemen met het UWV, deze heeft namelijk de gegevens aan de belastingdienst verstrekt! En omdat het UWV deze gegevens verstrekt aan de belastingdienst is de belastingdienst van mening dat het UWV mij dan ook zou moeten kunnen vertellen hoe deze bedragen tot stand zijn gekomen. En dat is nou het punt......het UWV verstrekt deze bedragen maar weet nu niet hoe ze tot deze bedragen zijn gekomen en leggen de bal vervolgens bij mij neer. En nogmaals dat vind ik niet normaal

catootje12345

tijger1 schreef:Die eventuele foutieve datum van de loonheffingskorting is helemaal niet van belang. U kunt op uw maandelijkse of vierwekelijkse uitkering zo zien wanneer de loonheffingskorting is stopgezet. De uitkering bij stopzetting is veel lager. Dus loop uw specificaties na. En u krijgt die loonheffingskorting niet terug want de inkomens worden bij elkaar opgeteld, en u hebt uw hele loonheffingskorting voor die periode al gebruikt tijdens uw partime werk.

Dus wat er op de jaaropgave staat is niet van belang.

Dat u geen idee hebt van belastingregels kunt u het UWV niet kwalijk nemen.
Dat wat er op de jaaropgave staat is volgens de belastingdienst WEL van belang, maar wellicht heeft u daar meer verstand van als de belastingdienst zelf. Dat de uitkering bij stopzetten van de heffingskortingen een stuk lager is was en is mij bekend.
Dat neem ik het UWV niet kwalijk als u goed gelezen had, ik neem het ze kwalijk dat ze mij niets kunnen vertellen over de door hun uitbetaalde bedragen.

tijger1

Inderdaad, de datum van stopzetting van de loonheffingskorting op de jaaropgave is in het geheel niet van belang. Voor het eventueel moeten nabetalen van de belasting doet dat er ook niet toe. De loonheffingskorting is een korting op de totaal te betalen inkomstenbelasting en premie. Als het UWV wellicht een maand te laat de loonheffingskorting heeft stopgezet, dat kunt u dus zelf zo controleren aan de hand van de uitbetalingen, betekent dat dat er in ieder geval één maand heffingskorting te veel in mindering is gebracht. Zo'n € 160, wat u dan in ieder geval moet nabetalen. En als uw inkomen biven een bepaalde grens komt, moet u nog meer terugbetalen, want boven die grens wordt de loonheffingskorting een stukje gekort.
En wat ze aan u uitbetaald hebben, kunt u toch zelf zien op uw afschriften?

tijger1

In uw andere topic stelt u dat u ca. € 176 moet terugbetalen over 2015. En dat is een volkomen logisch bedrag als er per abuis in één maand bij twee inkomsten loonheffingskorting zou zijn toegepast.

In dat andere topic schrijft u ook dat u verwachtte een flink bedrag terug te kunnen krijgen omdat de VA dat aangaf. Maar dat zou volkomen onlogisch zijn.

catootje12345

Wat het Uwv aan mij betaald heeft kan ik inderdaad zien op mijn afschriften. Wanneer ik dit optel kom ik op een bedrag uit wat hoger ligt dan het fiscaal loon wat het Uwv aangeeft als fiscaal loon op de jaaropgave. Dat verschil kan het Uwv niet verklaren en dat is het probleem.

catootje12345

Als het volkomen onlogisch is wat de VA aangeeft waarom bestaat zo'n programma dan überhaupt?

witte angora

Dat klinkt wel raar ja. Heb je soms begin van 2015 een betaling gehad die in 2014 bij de jaaropgave is meegerekend? Of heb je in december een betaling gehad die pas in 2016 op de jaarafrekening komt te staan?

tijger1

En hebt u ook de ingehouden loonheffing opgeteld? Stemt dat ook niet overeen en is dan hoger?

Dat is dan wonderlijk, maar als beide hoger zijn, is dat, hoewel dat niet zou mogen, niet het probleem met die € 900,00.

Ik las ergens dat u ook een bedrag hebt terug moeten betalen. Hebt u dat meegenomen?

Gesloten