LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraag over afkoop pensioen en bijstandsuitkering

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Oblomova

Vraag over afkoop pensioen en bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Oblomova »

Kan iemand mij adviseren over het volgende:

Van een baan uit het verleden waar ik maar een jaar gewerkt heb, kreeg ik deze week het aanbod om het pensioen daarvan af te kopen voor een bedrag van ca. €3000. Hiervan zullen nog allerlei kosten vanaf gaan aan loonbelasting en sociale premies.

Mijn vraag is of de gemeentelijke sociale diens en het UWV, waarvan ik samen een uitkering krijg naar bijstandsniveau, mij dit bedrag laten houden of dat ze het zien als inkomsten die op mijn uitkering in mindering kan worden gebracht.

Weet iemand hier meer over, of waar ik hierover kan navragen zonder het aan de grote klok te hangen en misschien zelfs gedwongen kan worden het aanbod te accepteren?

kweenie

Re: Vraag over afkoop pensioen en bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij telt het opgebouwde pensioen normaliter niet mee bij de bepaling van het vermogen. De waarde van je spaarsaldo telt wél mee. Afkoop zal volgens mij niet gelden als inkomen, maar het vermogen dat je door de afkoop erbij krijgt, telt na het afkopen wel mee bij de bepaling van het vermogen.

Het lijkt mij dus niet zo voordelig om het pensioen af te kopen.

Oblomova

Re: Vraag over afkoop pensioen en bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Oblomova »

Bedankt voor het advies. Het leek mij ook ongeveer zo geregeld te zijn, maar ik hoop nog op wat meer zekerheid. Ik heb geen spaargeld.

Gesloten