Hallo,
Het volgende zou ik aan jullie willen vragen.
Sinds kort ontvang ik een WIA IVA uitkering vanwege arbeidsongeschiktheid.
Ik zou graag willen weten of men bij de berekening van de hoogte van je uitkering moet uitgaan van je loon inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering.
Ook zegt de werkgever dat de inkomsten niet door de werkgever opgegeven moet worden maar dat het UWV je jaarinkomen na vraagt bij diverse instanties zoals de pensioenfonds, klopt dat ook?
De reden dat ik dit vraag is dat er een aantal problemen lijken te zijn bij de werkgever inverband met de uiteindelijke berekening van de uitkering.
Ik heb zelf geen verstand van zaken als de berekening van de uitkering maar vroeg mezelf toch af of het klopt wat de werkgever aangeeft.
Bedankt voor jullie reacties.
Lynx49
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vragen over WIA IVA
Re: Vragen over WIA IVA
Er wordt uitgegaan van het WIA-maandloon. Dit is het gemiddelde maandloon jaar voordat je ziek werd. Daarbij wordt uitgegaan van het jaarloon dat voor de premies sociale verzekeringen meetelt. Dit wordt door261 werkdagen gedeeld, en dan weer keer 21,75 gedaan. Dit bedrag is dus inclusief vakantiegeld en dertiende maand etc.
Let er wel op dat bv. je eventuele inleg voor de spaarloonregeling en het werknemersdeel van de pensioenpremies je loon voor de wia wel verlaagt. Daarover betaal je immers geen belastingen en premies.
Let er wel op dat bv. je eventuele inleg voor de spaarloonregeling en het werknemersdeel van de pensioenpremies je loon voor de wia wel verlaagt. Daarover betaal je immers geen belastingen en premies.