LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wat nu als de keurings arts fouten maakt ? (UWV)
Wat nu als de keurings arts fouten maakt ? (UWV)
Hoi zal me even voorstellen, mijn naam is paul
Het begin:
Ik was 100% gezond en aan het werk in 2008 tot aug 2008 (ik heb alleen adhd)
Mijn werk:medewerker op een service desk op de ICT
daarvoor:brandweerman
Toen gebeurde er een aantal dingen.
1.kreeg maagbloeding
2.werd van de ritalin afgehaald
3.Tussen door werd nog vast gesteld dat ik zware astma had met huis-stofmeit allergie.
4.waardoor psychishe klachten ontstonden waar ik geen weet van had. (flash backs)
(kleine uitleg)
Er is een psychologische test gedaan waaruit kwam:
BDI-II-NL HOOG - Clasificatie ernstig
PTSS en ZIL Depressie - zeer hoog
Ik heb dus vaak dat ik even weg ben en in een soort fimpje/dia terecht kom en dan zie ik dingen van het verleden van dode mensen en erge dingen die ik heb meegemaakt zowel uit mijn brandweer tijd als prive (veel jonge mensen verloren en mijn vader enz.
En het grootste probleem is het slapen ik heb sinds ik doof ben een hard gelijk in mijn oor,en steeds dromen waar in ik zelf doodga (zoals trein die op je afkomt en op het moment dat je geraakt word schrik je wakker en slaap je voorlopig niet,omdat je eerst moet bijkomen)
Sinds deze klachten kan ik ook niet tegen drukte zoals meer dan 3 a 4 mensen om me heen.
5.Verder heb ik sinds kort (8 wkn) mijn rechter oor doof voor 100% door sudden deafness.
5.Linker oor sinds 2 dagen 40% minder (stoot kuur prednison , en zelitrex gestart)
Ritalin is weer gestart nu , en we werken aan herstel maar nu het volgende.
Ik word gevraagd op keuring voor wia en ga daar heen geen probleem arts zag alles idd zoals het was en vond dat ik eerst wat meer moest herstellen.
Nu krijg ik 14 dagen later een brief waar eigenlijk heel kort in staat :
"u krijgt binnen kort een oproep voor de arbeidsdeskundige om uw mogelijk heden te bespreken"
Dus ik dacht nou dat zal wel mee vallen allemaal.
Nou mijn verbazing was dan ook enorm toen mij daar werd verteld dat ik geschikt was om 39,77 uur per week te gaan werken.
Dus kortom:
ABRO ARTS UWV - maakt fouten
ARB-DESKUNDIGE UWV - kan niets anders doen dan rapport overnemen van arts ?
wel nu mijn vraag wat kan ik nog doen want ik zie nu even niet meer zitten.
Ik probeer zo hard me best te doen om te herstellen en mijn leven op orde te krijgen maar ik moet nu eerlijk zeggen dat ik daar niet zo'n zin meer in heb,omdat het toch een beetje zo is van 1 stap naar voren en wij duwen u 2 terug :S
Het begin:
Ik was 100% gezond en aan het werk in 2008 tot aug 2008 (ik heb alleen adhd)
Mijn werk:medewerker op een service desk op de ICT
daarvoor:brandweerman
Toen gebeurde er een aantal dingen.
1.kreeg maagbloeding
2.werd van de ritalin afgehaald
3.Tussen door werd nog vast gesteld dat ik zware astma had met huis-stofmeit allergie.
4.waardoor psychishe klachten ontstonden waar ik geen weet van had. (flash backs)
(kleine uitleg)
Er is een psychologische test gedaan waaruit kwam:
BDI-II-NL HOOG - Clasificatie ernstig
PTSS en ZIL Depressie - zeer hoog
Ik heb dus vaak dat ik even weg ben en in een soort fimpje/dia terecht kom en dan zie ik dingen van het verleden van dode mensen en erge dingen die ik heb meegemaakt zowel uit mijn brandweer tijd als prive (veel jonge mensen verloren en mijn vader enz.
En het grootste probleem is het slapen ik heb sinds ik doof ben een hard gelijk in mijn oor,en steeds dromen waar in ik zelf doodga (zoals trein die op je afkomt en op het moment dat je geraakt word schrik je wakker en slaap je voorlopig niet,omdat je eerst moet bijkomen)
Sinds deze klachten kan ik ook niet tegen drukte zoals meer dan 3 a 4 mensen om me heen.
5.Verder heb ik sinds kort (8 wkn) mijn rechter oor doof voor 100% door sudden deafness.
5.Linker oor sinds 2 dagen 40% minder (stoot kuur prednison , en zelitrex gestart)
Ritalin is weer gestart nu , en we werken aan herstel maar nu het volgende.
Ik word gevraagd op keuring voor wia en ga daar heen geen probleem arts zag alles idd zoals het was en vond dat ik eerst wat meer moest herstellen.
Nu krijg ik 14 dagen later een brief waar eigenlijk heel kort in staat :
"u krijgt binnen kort een oproep voor de arbeidsdeskundige om uw mogelijk heden te bespreken"
Dus ik dacht nou dat zal wel mee vallen allemaal.
Nou mijn verbazing was dan ook enorm toen mij daar werd verteld dat ik geschikt was om 39,77 uur per week te gaan werken.
Dus kortom:
ABRO ARTS UWV - maakt fouten
ARB-DESKUNDIGE UWV - kan niets anders doen dan rapport overnemen van arts ?
wel nu mijn vraag wat kan ik nog doen want ik zie nu even niet meer zitten.
Ik probeer zo hard me best te doen om te herstellen en mijn leven op orde te krijgen maar ik moet nu eerlijk zeggen dat ik daar niet zo'n zin meer in heb,omdat het toch een beetje zo is van 1 stap naar voren en wij duwen u 2 terug :S
Re: Wat nu als de keurings arts fouten maakt ? (UWV)
Belangrijk is om niet direct conclusies te trekken.
mijn indruk is dat de arbeidsdeskundige het doel heeft om jou naar werk te begeleiden wat bij jou past. De arboarts heeft volgens mij de beperkingen geschtetst en nu is het aan de arbeidsdeskundige om naar mogelijkheden te zoeken.
Ik begrijp dat je zelf nog niet aan werken toe bent.
Dat zou je dan kunnen bespreken met jouw behandelend arts, die is uiteindelijk verantwoordelijk voor jouw behandeling !
Misschien is jouw arts het helemaal niet eens met de manier waarop de arbeidsdeskundige te werk gaat.
Maar misschien kan het ook heel positief voor je uitpakken. Die optie moet je ook niet onderschatten.
mijn indruk is dat de arbeidsdeskundige het doel heeft om jou naar werk te begeleiden wat bij jou past. De arboarts heeft volgens mij de beperkingen geschtetst en nu is het aan de arbeidsdeskundige om naar mogelijkheden te zoeken.
Dat zou je dan kunnen bespreken met jouw behandelend arts, die is uiteindelijk verantwoordelijk voor jouw behandeling !
Misschien is jouw arts het helemaal niet eens met de manier waarop de arbeidsdeskundige te werk gaat.
Maar misschien kan het ook heel positief voor je uitpakken. Die optie moet je ook niet onderschatten.
crazyme schreef:Belangrijk is om niet direct conclusies te trekken.
Ik ben gister daar geweest bij de arbeids deskundige en die zei letterlijk ik kan er niets aan doen omdat het rapport van de arbo-arts mijn werk is wat ik moet gebruiken voor deze beoordeling.
Dus kort om hij mag niet om de arts zijn beslissing heen.
Ook al is de arts in dit geval fout,maar hij moet dat rapport gebruiken......
Ik heb idd net mijn eigen arts gesproken en die kon het niet geloven en was aardig boos hier over.
Wanneer jij een gebroken been hebt, dan kan de arboarts hoog en laag springen, dan kun je niet voetballen (om maar iets te noemen). Al schrijft hij duizend rapporten waarin staat dat het wel kan.paulthe schreef:Ik heb idd net mijn eigen arts gesproken en die kon het niet geloven en was aardig boos hier over.
Jouw eigen behandelend arts kan in overleg treden met de arboarts om een en ander te verduidelijken. Ik denk dat dit in jouw situatie wel slim is. Een gebroken been kan iedereen wel herkennen, maar er zijn ook zaken die niet zo gemakkelijk herkenbaar zijn.
Helemaal mee eens maar ....crazyme schreef:Wanneer jij een gebroken been hebt, dan kan de arboarts hoog en laag springen, dan kun je niet voetballen (om maar iets te noemen). Al schrijft hij duizend rapporten waarin staat dat het wel kan.paulthe schreef:Ik heb idd net mijn eigen arts gesproken en die kon het niet geloven en was aardig boos hier over.
Jouw eigen behandelend arts kan in overleg treden met de arboarts om een en ander te verduidelijken. Ik denk dat dit in jouw situatie wel slim is. Een gebroken been kan iedereen wel herkennen, maar er zijn ook zaken die niet zo gemakkelijk herkenbaar zijn.
Mijn arts had hem een heel uitgebreid psy. rapport gestuurd en zelf heb ik deze arbo arts ook verteld wat er speelde.zijn conclusie tijdens het gesprek was dan ook , nou mijnheer ik zie dat er heel wat speelt dus reken er maar niet op dat u voorlopig aan het werk gaat,eerst moet u werken aan herstel.
Daarna krijg ik de brief van die zelfde arts met de keurings uitslag waar in precies het omgedraaide staat van wat hij ons toen vertelde op de keuring.
waarop ik natuurlijk even ging bellen en tot mijn verbazing zijn secataresse mij vertelde dat hij me niet wilde spreken en dat ik de arbeids deskundige maar moest afwachten want dingen veranderen daar doet hij niet aan dit zijn mijn bevindingen en daar moet u het mee doen was de reactie die hij de secateresse mij liet vertellen.
Ik kan mij voorstellen dat je op die manier wordt afgewimpeld. Ik denk dat 95% het oneens met een oordeel wat negatief uitpakt. Die kunnen (willen) ze niet allemaal tekst en uitleg geven, daar hebben ze gewoon geen trek in.
Misschien is de arts wel bereid te luisteren naar een collega-arts. (Jouw behandelaar)
Anders bestaat er misschien de mogelijkheid voor een second-opinion ?
Misschien is de arts wel bereid te luisteren naar een collega-arts. (Jouw behandelaar)
Anders bestaat er misschien de mogelijkheid voor een second-opinion ?
-
Ik zou inderdaad bij het UWV informeren wat de mogelijkheden zijn voor een tweede onderzoek door een andere arts. Als het goed is is daar een brochure over wat je kunt doen.
Als je nogmaals op gesprek gaat, bereid je dan goed voor, schrijf desnoods dingen van tevoren op, en geef het in briefvorm aan de arts. Niet te lang - 1 à 1 1/2 A4-tje. Eventuele uitleg van de diagnoses kan in een bijlage.
Succes ermee.
Als je nogmaals op gesprek gaat, bereid je dan goed voor, schrijf desnoods dingen van tevoren op, en geef het in briefvorm aan de arts. Niet te lang - 1 à 1 1/2 A4-tje. Eventuele uitleg van de diagnoses kan in een bijlage.
Succes ermee.
@paulthe,
je werk bestond uit,
"medewerker op een service desk op de ICT
daarvoor:brandweerman",
Daar ben je nu wel of niet meer geschikt voor volgens de arts?
Dat wat je hebt wil niet zeggen dat je WIA krijgt.
In je oude functie zou je waarschijnlijk niet meer functioneren.
Maar je bent wel geschikt voor ander werk.
bv, je kunt niet meer timmeren maar wel spijker er uit trekken.
En er is echt niet veel mis met de uitspraak van de arbeidsdeskundige.
Voor andere functies ben je zeker nog geschikt.
Wat voor functies staan er genoemd in de uitslag van het UWV?
Dan kan er meer gezegd worden als we dat weten.
Met jouw beperkingen kun best je nog veel hoor.
Ben je met iemand samen naar UWV geweest.
Met openbaar vervoer of met de auto.
Had je vragen op papier geschreven cq je voorbereid op het gesprek.
Veel mensen denker er erg licht over en gaan er naar toe met de gedachte ik regel dat wel even.
De Arbeidsdeskundige heeft zich gewoon aan de wet te houden en de voorschriften komen nu een maal uit Den Haag.
En een bezwaar indienen kan altijd.
Maar let op de termijn van 6 weken.
Succes.
je werk bestond uit,
"medewerker op een service desk op de ICT
daarvoor:brandweerman",
Daar ben je nu wel of niet meer geschikt voor volgens de arts?
Dat wat je hebt wil niet zeggen dat je WIA krijgt.
In je oude functie zou je waarschijnlijk niet meer functioneren.
Maar je bent wel geschikt voor ander werk.
bv, je kunt niet meer timmeren maar wel spijker er uit trekken.
En er is echt niet veel mis met de uitspraak van de arbeidsdeskundige.
Voor andere functies ben je zeker nog geschikt.
Wat voor functies staan er genoemd in de uitslag van het UWV?
Dan kan er meer gezegd worden als we dat weten.
Met jouw beperkingen kun best je nog veel hoor.
Ben je met iemand samen naar UWV geweest.
Met openbaar vervoer of met de auto.
Had je vragen op papier geschreven cq je voorbereid op het gesprek.
Veel mensen denker er erg licht over en gaan er naar toe met de gedachte ik regel dat wel even.
De Arbeidsdeskundige heeft zich gewoon aan de wet te houden en de voorschriften komen nu een maal uit Den Haag.
En een bezwaar indienen kan altijd.
Maar let op de termijn van 6 weken.
Succes.
Precies gewoon in beroep gaan.
-
wat de laatste 2 zeggen is waar.
de arbeidsdeskundige en dat is wat anders als een arboarts,die gaat nu kijken in het pc systeem welke banen er dan voor jou zijn.nou daar is uitgekomen voor zoveel uur...
ik zou idd als ik jou was zo snel mogelijk! een herbeoordeling aanvragen een brief van je arst vragen,zelf alles op papier zetten,alles wat je maar te binnen schiet,wat je hier ook schreef,je medicatie meenemen.
kijk ik bedoel dit niet verkeerd,maar de psychiche problemen nemen ze gewoon niet serieus,omdat ze denken.ja hoor komt er weer eentje..het is zo..en die opdrachten krijgen zei ook weer...
het is zo moeilijk om aan te tonen dat je gewoon niet goed bent...(je snapt wel wat ik bedoel he?)
-zet voor je zelf wat angora alles op papier
-vraag ha om brief
-medicatie meenemen
-assertief zijn alles hangt er nu af van en dan maar zeggen hoe zou u het vinden als u aan het werk bent en dat en dat voor je ogen ziet kunt u dan werken,ik vind het nog gevaarlijk ook!
-neem iemand mee die jou beperkingen kan bevestigen
- zeg dat je heel graag wilt werken maar dat het gewoon niet gaat en eerst en wilt proberen alles onder controlle te krijgen
ja wat anthon ook schreef met je beperkingen kan je nog wel wat,maar vraag niet hoe..maar daar zijn weer speciale bedrijven voor die op dit soort mensen wahcten want ze krijgen subsidie voor je.
het feit is en blijft je komt niet meer zomaar in de wia hoe erg en schandalig het soms ook is..
ik wens je heel veel succes en vraag zo snel mogelijk die nw aanvraag aan.
de arbeidsdeskundige en dat is wat anders als een arboarts,die gaat nu kijken in het pc systeem welke banen er dan voor jou zijn.nou daar is uitgekomen voor zoveel uur...
ik zou idd als ik jou was zo snel mogelijk! een herbeoordeling aanvragen een brief van je arst vragen,zelf alles op papier zetten,alles wat je maar te binnen schiet,wat je hier ook schreef,je medicatie meenemen.
kijk ik bedoel dit niet verkeerd,maar de psychiche problemen nemen ze gewoon niet serieus,omdat ze denken.ja hoor komt er weer eentje..het is zo..en die opdrachten krijgen zei ook weer...
het is zo moeilijk om aan te tonen dat je gewoon niet goed bent...(je snapt wel wat ik bedoel he?)
-zet voor je zelf wat angora alles op papier
-vraag ha om brief
-medicatie meenemen
-assertief zijn alles hangt er nu af van en dan maar zeggen hoe zou u het vinden als u aan het werk bent en dat en dat voor je ogen ziet kunt u dan werken,ik vind het nog gevaarlijk ook!
-neem iemand mee die jou beperkingen kan bevestigen
- zeg dat je heel graag wilt werken maar dat het gewoon niet gaat en eerst en wilt proberen alles onder controlle te krijgen
ja wat anthon ook schreef met je beperkingen kan je nog wel wat,maar vraag niet hoe..maar daar zijn weer speciale bedrijven voor die op dit soort mensen wahcten want ze krijgen subsidie voor je.
het feit is en blijft je komt niet meer zomaar in de wia hoe erg en schandalig het soms ook is..
ik wens je heel veel succes en vraag zo snel mogelijk die nw aanvraag aan.
De WIA uitkering gelijk stellen met de AOW uitkering. Dan piepen ze wel anders !
-
Zo hoog zijn die uitkeringen heus niet, hoor. De WAO tenminste niet.bolknak schreef:De WIA uitkering gelijk stellen met de AOW uitkering. Dan piepen ze wel anders !
-
nee idd,75 van je laatst verdiende loon..en toen ik erin kwam ja sorry moet het even zeggen,ik weet niet of dat nog zo is,je hebt 2 verschillde bij de wao...
als je boven de 30 was geloof 36 ofzo dan kreeg je dagloon en ik was pas net 24 en kreeg het minimum loon....en dat is veel minder als dat ik had!
en dat is nu nog steeds dus 75% van het minimumloon..maar ik was wel verzekerd hiaat en krijg dus gewoon normaal waar ik recht op had...krijg nu aan twee kanten geld zeg maar...
maar vetpot is het niet....
als je boven de 30 was geloof 36 ofzo dan kreeg je dagloon en ik was pas net 24 en kreeg het minimum loon....en dat is veel minder als dat ik had!
en dat is nu nog steeds dus 75% van het minimumloon..maar ik was wel verzekerd hiaat en krijg dus gewoon normaal waar ik recht op had...krijg nu aan twee kanten geld zeg maar...
maar vetpot is het niet....
-
Nou, nog veel minder. Toen ik er in kwam werd het als volgt berekend: minimum, + voor ieder jaar vanaf je 15e 2 % van het verschil tussen het minimum en het laatst verdiende loon. Aangezien ik er 25 jaar op had zitten toen ik in de WAO kwam, ging het bij mij dus om het minimum, + 50% van het verschil tussen dat minimum en het laatste loon. Van dat bedrag kreeg ik 70%, dat was de vervolguitkering. En van wat er over is, krijg ik nu dus 75%.
Kortom, er bleef niet veel over.
Beter is het ofwel gewoon het minimum te geven, ofwel iets van 80% over het volle laatste loon. Maar met wat ik nu heb, ben ik net een puber: geen kind meer (geen minimum, waarbij je voortdurend je handje op moet houden en van anderen afhankelijk bent) maar ook niet volwassen (geen volwaardig inkomen, waarbij je alles zelf kunt betalen). Kortom, het is financieel voortdurend passen en meten en je weg proberen te vinden, en voortdurend onzeker.
Een hiaatverzekering had ik niet, dat zou ik als uitzendkracht zelf moeten betalen, en dat geld was er gewoon niet. En het uitzendburo deed niks.
Kortom, er bleef niet veel over.
Beter is het ofwel gewoon het minimum te geven, ofwel iets van 80% over het volle laatste loon. Maar met wat ik nu heb, ben ik net een puber: geen kind meer (geen minimum, waarbij je voortdurend je handje op moet houden en van anderen afhankelijk bent) maar ook niet volwassen (geen volwaardig inkomen, waarbij je alles zelf kunt betalen). Kortom, het is financieel voortdurend passen en meten en je weg proberen te vinden, en voortdurend onzeker.
Een hiaatverzekering had ik niet, dat zou ik als uitzendkracht zelf moeten betalen, en dat geld was er gewoon niet. En het uitzendburo deed niks.
-
angora
in die tijd was ik daar ook niet mee bezig ,wist niet eens wat het was,maar ik was verzekerd via mijn werk dat ging automatisch.
nou hebben ze me nog gen..id ook want ik werkte 42 uur pw en ze rekende 38 uuur van mijn werk ik heb dat toen maar zo gelaten dat gezeur..ik wist amper hoe en wat en ik was bezig met mijn ziek zijn zeg maar,er komt heel wat op je af...
ja die berekeningen ik snap er nog steeds niks van...
maar het klopt wel(nalaten kijken )
in die tijd was ik daar ook niet mee bezig ,wist niet eens wat het was,maar ik was verzekerd via mijn werk dat ging automatisch.
nou hebben ze me nog gen..id ook want ik werkte 42 uur pw en ze rekende 38 uuur van mijn werk ik heb dat toen maar zo gelaten dat gezeur..ik wist amper hoe en wat en ik was bezig met mijn ziek zijn zeg maar,er komt heel wat op je af...
ja die berekeningen ik snap er nog steeds niks van...
maar het klopt wel(nalaten kijken )
Zijn je andere artsen erbij gehaald om een beeld te geven. Zo niet dan kan je deze arts voor het tuchtcollege slepen. Maak een brief en meld dit.
Hier staat het ook ergens
http://www.wao-wet-weetjes-advies.nl/
De artsen bij UWV vallen als persoon onder het medisch tuchtrecht. Medio 2005 is er een uitspraak van het medisch tuchtcollege geweest welke er op neer komt dat twee artsen berispt zijn vanwege "handelen in strijd met de goede uitoefening van de individuele gezondheidszorg".
Dit was het gevolg van het niet inzien / betrekken van van medisch dossiers bij de (her)beoordeling, de artsen gingen zonder meer uit van de bevindingen van een algemeen arts en psychiater welke ook van toepassing zijnde medisch dossiers niet ter inzage hadden. Verzoek de uwv-arts dus altijd dossiers van behandelaars en of huisarts in hun beslissing te betrekken, doen ze dit niet dan handelen zij in strijd met de Algemene wet bestuursrecht artikel 3:2 Een bezwaar en eventueel beroep bij de rechtbank is dan op zijn plaats i.v.m. onvoldoende zorgvuldigheid en belangenafweging alvorens een beslissing te nemen.
De vraag is hoe het tuchtcollege geoordeeld zou hebben wanneer door de onafhankelijk artsen dan wel de uwv arts de medische informatie / medisch dossiers wel betrokken zou zijn in de voorbereiding op het nemen van een beslissing. Indien zowel de onafhankelijk artsen en de uwv arts het dossier in de beslissing betrokken had was er in elk geval geen vuiltje aan de lucht geweest.
U kan dus in uw eventueel bezwaar kenbaar maken dat u zich zo nodig, wanneer van voorstaande spraken is, ook met een klacht over de arts zal wenden tot het medisch tuchtcollege. Daarom hier alle adressen van de colleges.
De vermoedelijke jurisprudentie waarop voorstaande betrekking heeft is te vinden op de site van het medisch tuchtcollege, door te zoeken met het woord "ziektegeschiedenis". Er komen dan 45 zaken tevoorschijn waarbij de volgende drie, welke allen tegelijk zijn behandeld op 3 mei 2005.
Page: Arrondissement Amsterdam
Score: 1 URL:http://www.tuchtcollege-gezondheidszorg ... 31.ASD.htm
Score: 1 URL:http://www.tuchtcollege-gezondheidszorg ... 32.ASD.htm
Score: 1 URL:http://www.tuchtcollege-gezondheidszorg ... 40.ASD.htm
Even zo interessant in dit opzicht is de uitspraak van de Hoge Raad, waarin niet alleen het zorgvuldigheidsbeginsel m.b.t. de arts aan de orde komt maar ook ten aanzien van de arbeidsdeskundige. De gegevens waarmee deze uitspraak is te vinden zijn:
LJN: AS4877, Centrale Raad van Beroep, 04/3219 WAO
Datum uitspraak:
01-02-2005
Datum publicatie:
04-02-2005
Rechtsgebied:
Sociale zekerheid
Soort procedure:
Hoger beroep
LJN: AV0736, Centrale Raad van Beroep, 04/1027WAO
Datum uitspraak:
31-01-2006
Datum publicatie:
01-02-2006
Rechtsgebied:
Sociale zekerheid
Soort procedure
Hier staat het ook ergens
http://www.wao-wet-weetjes-advies.nl/
De artsen bij UWV vallen als persoon onder het medisch tuchtrecht. Medio 2005 is er een uitspraak van het medisch tuchtcollege geweest welke er op neer komt dat twee artsen berispt zijn vanwege "handelen in strijd met de goede uitoefening van de individuele gezondheidszorg".
Dit was het gevolg van het niet inzien / betrekken van van medisch dossiers bij de (her)beoordeling, de artsen gingen zonder meer uit van de bevindingen van een algemeen arts en psychiater welke ook van toepassing zijnde medisch dossiers niet ter inzage hadden. Verzoek de uwv-arts dus altijd dossiers van behandelaars en of huisarts in hun beslissing te betrekken, doen ze dit niet dan handelen zij in strijd met de Algemene wet bestuursrecht artikel 3:2 Een bezwaar en eventueel beroep bij de rechtbank is dan op zijn plaats i.v.m. onvoldoende zorgvuldigheid en belangenafweging alvorens een beslissing te nemen.
De vraag is hoe het tuchtcollege geoordeeld zou hebben wanneer door de onafhankelijk artsen dan wel de uwv arts de medische informatie / medisch dossiers wel betrokken zou zijn in de voorbereiding op het nemen van een beslissing. Indien zowel de onafhankelijk artsen en de uwv arts het dossier in de beslissing betrokken had was er in elk geval geen vuiltje aan de lucht geweest.
U kan dus in uw eventueel bezwaar kenbaar maken dat u zich zo nodig, wanneer van voorstaande spraken is, ook met een klacht over de arts zal wenden tot het medisch tuchtcollege. Daarom hier alle adressen van de colleges.
De vermoedelijke jurisprudentie waarop voorstaande betrekking heeft is te vinden op de site van het medisch tuchtcollege, door te zoeken met het woord "ziektegeschiedenis". Er komen dan 45 zaken tevoorschijn waarbij de volgende drie, welke allen tegelijk zijn behandeld op 3 mei 2005.
Score: 1 URL:http://www.tuchtcollege-gezondheidszorg ... 31.ASD.htm
Score: 1 URL:http://www.tuchtcollege-gezondheidszorg ... 32.ASD.htm
Score: 1 URL:http://www.tuchtcollege-gezondheidszorg ... 40.ASD.htm
Even zo interessant in dit opzicht is de uitspraak van de Hoge Raad, waarin niet alleen het zorgvuldigheidsbeginsel m.b.t. de arts aan de orde komt maar ook ten aanzien van de arbeidsdeskundige. De gegevens waarmee deze uitspraak is te vinden zijn:
LJN: AS4877, Centrale Raad van Beroep, 04/3219 WAO
Datum uitspraak:
01-02-2005
Datum publicatie:
04-02-2005
Rechtsgebied:
Sociale zekerheid
Soort procedure:
Hoger beroep
LJN: AV0736, Centrale Raad van Beroep, 04/1027WAO
Datum uitspraak:
31-01-2006
Datum publicatie:
01-02-2006
Rechtsgebied:
Sociale zekerheid
Soort procedure
Volgens mij ligt dit wel anders... er is namelijk geen sprake van medisch handelen. Tuchtrecht gaat over de zorgvuldigheid waarmee een arts heeft gehandeld, maar zal aan de uitspraak niets veranderen. Tegen de conclusie van een verzekeringsarts kun je gewoon in beroep gaan, dat is een veel kortere klap, dan wordt je herbeoordeeld door een ander. Tot extreme stappen kun je later altijd nog overgaan.
Ik ben benieuwd naar hoe het nu gaat met de TS. Het zijn lastige zaken om mee om te gaan, misschien heeft hij intussen iets ondernomen ?
Ik ben het er helemaal mee eens dat het bijna onmogelijk is om bij het UWV aan te tonen dat je psychisch iets niet aan kan. Ikzelf heb hypothyreoidie (traagwerkende schildklier) dat is 4 jaar te laat gediagnostiseerd, daardoor heb ik ook allerlei ontwikkelingsstoornissen, maar dat kan je niet aan mij zien.
Alleen de UWV-arts kan het zien aan mijn 12cm dossier, ik heb n.l. wel 15 jaar werkervaring met veel vallen en opstaan (regelmatig overspannen)
Uiteindelijk, na 2x therapie, heeft een psychiater alles onderzocht (ook de hypo)
Ik had in juni een gesprek met de UWV-arts, ik had een CIZ indicatie bij me en een uitdraai van m'n behandelplan tot dan toe, hij heeft er niet eens naar gekeken, zelfs toen ik zei dat hij informatie aan mijn behandelaar/psychiater mocht vragen ging hij daar niet op in. Ik word eind december weer gekeurd en ik vrees dat ik dan weer tegen dovemans oren zit te praten.
By the way; Toevallig had ik in't voorjaar ook een gebroken pols, dan zijn ze ook snel klaar, maar je hoeft zo weinig uit te leggen en ze nemen ook alles meteen aan!
Bestaan er geen wetten voor, dat ze verplicht zijn om een dossier aan te nemen als jij daar toestemming voor geeft? Het is toch van de gekke dat sommige mensen de meest vreselijke dingen elke keer weer moeten vertellen om te verantwoorden waarom ze in de ziektewet zitten of arbeidsongeschikt zijn?
Ik kan me daar kwaad om maken!
Groetjes, Boompje
Alleen de UWV-arts kan het zien aan mijn 12cm dossier, ik heb n.l. wel 15 jaar werkervaring met veel vallen en opstaan (regelmatig overspannen)
Uiteindelijk, na 2x therapie, heeft een psychiater alles onderzocht (ook de hypo)
Ik had in juni een gesprek met de UWV-arts, ik had een CIZ indicatie bij me en een uitdraai van m'n behandelplan tot dan toe, hij heeft er niet eens naar gekeken, zelfs toen ik zei dat hij informatie aan mijn behandelaar/psychiater mocht vragen ging hij daar niet op in. Ik word eind december weer gekeurd en ik vrees dat ik dan weer tegen dovemans oren zit te praten.
By the way; Toevallig had ik in't voorjaar ook een gebroken pols, dan zijn ze ook snel klaar, maar je hoeft zo weinig uit te leggen en ze nemen ook alles meteen aan!
Bestaan er geen wetten voor, dat ze verplicht zijn om een dossier aan te nemen als jij daar toestemming voor geeft? Het is toch van de gekke dat sommige mensen de meest vreselijke dingen elke keer weer moeten vertellen om te verantwoorden waarom ze in de ziektewet zitten of arbeidsongeschikt zijn?
Ik kan me daar kwaad om maken!
Groetjes, Boompje
Een kranten artikel over bedrijfsartsen.
http://nieuws.nl.msn.com/algemeen/artic ... =155222038
Vakbond legt bedrijfsarts onder vergrootglas
(Novum) - Werknemers kunnen vanaf donderdag hun mening te geven over hun bedrijfsarts. Dat kan door een enquête in te vullen op fnv.nl of de sites van een van de FNV-bonden. De resultaten van de peiling worden begin volgende maand bekendgemaakt.
De FNV krijgt regelmatig vragen over het optreden van de bedrijfsarts. Werknemers hebben volgens de vakcentrale geregeld het idee dat het werk van de bedrijfsarts alleen gericht is op een zo snel mogelijk terugkeer naar de werkplek, terwijl die werkplek zelf niet wordt bekeken.
De ziekmakende factoren op het werk worden niet altijd voldoende onderzocht, stelt de FNV, die ook wijst op discussies over de onafhankelijkheid van de bedrijfsarts. De vakcentrale wil ook weten wat werknemers denken van de zogeheten preventiemedewerker in hun bedrijf.
Ook in de Sociaal Economische Raad, het belangrijkste adviesorgaan van de regering, wordt gepraat over de positie van de bedrijfsarts.
http://nieuws.nl.msn.com/algemeen/artic ... =155222038
Vakbond legt bedrijfsarts onder vergrootglas
(Novum) - Werknemers kunnen vanaf donderdag hun mening te geven over hun bedrijfsarts. Dat kan door een enquête in te vullen op fnv.nl of de sites van een van de FNV-bonden. De resultaten van de peiling worden begin volgende maand bekendgemaakt.
De FNV krijgt regelmatig vragen over het optreden van de bedrijfsarts. Werknemers hebben volgens de vakcentrale geregeld het idee dat het werk van de bedrijfsarts alleen gericht is op een zo snel mogelijk terugkeer naar de werkplek, terwijl die werkplek zelf niet wordt bekeken.
De ziekmakende factoren op het werk worden niet altijd voldoende onderzocht, stelt de FNV, die ook wijst op discussies over de onafhankelijkheid van de bedrijfsarts. De vakcentrale wil ook weten wat werknemers denken van de zogeheten preventiemedewerker in hun bedrijf.
Ook in de Sociaal Economische Raad, het belangrijkste adviesorgaan van de regering, wordt gepraat over de positie van de bedrijfsarts.