LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] werk weigering?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
vesting
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mar 2012 10:46

werk weigering?

Ongelezen bericht door vesting »

1 Jaar werkloos, bedrijf had nog te weinig perspectief. Nu eindelijk voor het eerst leek de werk coach haar nut te hebben. Zij melde mij aan voor een bijeenkomst post bezorger of sorteerder. Kreeg daarop een email van iemand anders bij het UWV. Bevestiging en uitnodiging. Daarin stond ook dat je wel over een fiets moet beschikken. Voor sorteerder dat je beschikbaar moet zijn in de nacht. Ik stuur een email terug met de opmerking dat ik geen fiets heb. Krijg weer een geïrriteerde mail terug waarom ik dat niet eerder gezegd heb..niet bij stil gestaan..Vervolgens nog een email dat ik niet meer hoef te komen en dat dit word doorgegeven aan mijn werk coach. Deze stuurt mij wederom een mail met de mededeling dat mijn ongepaste gedrag en het stellen van eisen? niet past bij mijn positie en dat dit word doorgegeven aan de back office WW. Mogelijk schrijft ze daarbij word u gekort of word de uitkering beëindigd...Moet ik mij nu zorgen maken? ik stelde een normale vraag over een fiets die ik niet heb en nu dit..Ik heb mij niet zelf afgemeld, dat heeft de medewerkster UWV gedaan..Mocht het consequenties hebben wat kan ik daaraan doen?

inekevanvliet
Berichten: 295
Lid geworden op: 14 sep 2008 23:29

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door inekevanvliet »

je schrijft eindelijk werk na 1 jaar dus blij!!!!
en dan geen fiets als excuus dan koop je er een bij een 2e hands winkel
voor 50 euro heb je een fiets
als dat nouw het probleem is
denk niet dat je er veel aan kan doen als ze het doorgeven aan de back office
heet geen intresse tegenwoordig en ja dan word je gekort
je moet alles aanpakken als ze iets voor je vinden

vesting
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mar 2012 10:46

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door vesting »

domme opmerking 1.je kent mijn financiële situatie niet, bovendien heb ik niet gezegd dat ik geen fiets wilde kopen. Had alleen aangegeven dat ik er geen had en of Post.nl soms daarin voorziet. Daarop belachelijk pinnige reactie van die uwv medewerkster.. :evil:

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door SJZ »

Als het moet kun je zelfs voor € 20 euro nog wel een werkende fiets vinden. Nadat je je eerste maand salaris ontvangen hebt koop je een betere.

Wil je nou geen fiets kopen of is er iets anders aan de hand? Als je financiële situatie slecht is zou je toch wel een baan willen?

Als je zelf nog niet eens een paar tientjes wil investeren in een fiets om na een jaar werkloosheid een fiets te kopen, tja, laat de back office WW maar beslissen of jij heel redelijk bent of een werkweigeraar. Ik zou wel weten wat ik zou vinden.

vesting
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mar 2012 10:46

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door vesting »

Jullie missen de point...ik wil best een fiets kopen, ik stelde een simpele vraag omdat ik geen fiets heb vroeg ik hoe dat nu zit..vervolgens was de reactie dat ik niet meer hoefde te komen...Buiten dat werk coaches hebben weinig nut ze kunnen vrijwel niets voor je betekenen.
Een werkweigeraar ben ik zeker niet omdat ik zelfs een belangrijke afspraak had afgezegd om naar die meeting te kunnen..Als ik zelf had geweigerd zouden zij in hun gelijk staan klaar, dat is niet zo een simpele vraag over een fiets komt tot dit..

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Heb je de mail waarin je gezegd werd dat je niet hoefde te komen nog?
Met daarin ook duidelijk het feit dat je enkel een vraag stelde en niets geweigerd hebt?
Als dat zo is, hoef je je geen zorgen te maken, dan kun je namelijk aantonen dat het niet je eigen idee was om niet te gaan werken.
Heb je hem niet meer, wordt het een welles/nietes verhaal en kun je inderdaad een probleem hebben.

vesting
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mar 2012 10:46

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door vesting »

De vraag stelling van mij was ''hoe lang gaat het duren (de bijeenkomst) en ik heb nog een vraag, ik heb geen fiets word deze verschaft via post.nl..
Wat ik vergeten was is een aanhef, dit b.v. geachte mevrouw or iets in die trant, de mail daarop reageerde de contact persoon met "Ik zou het prettig vinden als u uw mail begint met een aanhef, zoals ik ook naar u communiceer", daarna de melding "aangezien u niet over een fiets beschikt raad ik u aan niet naar de bijeenkomst te komen...
Moet wel eerlijk zeggen dat ik daarna een ietwat cynisch antwoord stuurde, met hooggeachte mevrouw ...en eindigde met een bijzonder fijne dag ..
Ludiek hooguit, maar nergens op geen enkel punt heb ik aangegeven dat ik geen fiets wilde aanschaffen of weigerde te gaan..ik had nota bene al een belangrijke afspraak verzet.. :?

vesting
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mar 2012 10:46

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door vesting »

VioletPrue schreef:Heb je de mail waarin je gezegd werd dat je niet hoefde te komen nog?
Met daarin ook duidelijk het feit dat je enkel een vraag stelde en niets geweigerd hebt?
Als dat zo is, hoef je je geen zorgen te maken, dan kun je namelijk aantonen dat het niet je eigen idee was om niet te gaan werken.
Heb je hem niet meer, wordt het een welles/nietes verhaal en kun je inderdaad een probleem hebben.
Alle mails heb ik nog, bovendien was het een informatie bijeenkomst..Ze verwijten mij nu cynisme...het moet niet gekker worden in deze steeds harder wordende maatschappij..

Mousy
Berichten: 324
Lid geworden op: 14 feb 2011 22:29

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door Mousy »

vesting schreef:De vraag stelling van mij was ''hoe lang gaat het duren (de bijeenkomst) en ik heb nog een vraag, ik heb geen fiets word deze verschaft via post.nl..
Wat ik vergeten was is een aanhef, dit b.v. geachte mevrouw or iets in die trant, de mail daarop reageerde de contact persoon met "Ik zou het prettig vinden als u uw mail begint met een aanhef, zoals ik ook naar u communiceer", daarna de melding "aangezien u niet over een fiets beschikt raad ik u aan niet naar de bijeenkomst te komen...
Moet wel eerlijk zeggen dat ik daarna een ietwat cynisch antwoord stuurde, met hooggeachte mevrouw ...en eindigde met een bijzonder fijne dag ..
Ludiek hooguit, maar nergens op geen enkel punt heb ik aangegeven dat ik geen fiets wilde aanschaffen of weigerde te gaan..ik had nota bene al een belangrijke afspraak verzet.. :?
Niet slim om zo te communiceren met instanties die je een baan moeten verzorgen sorry maar ik vind dat je het zelf hebt verkloot.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

vesting schreef:
VioletPrue schreef:Heb je de mail waarin je gezegd werd dat je niet hoefde te komen nog?
Met daarin ook duidelijk het feit dat je enkel een vraag stelde en niets geweigerd hebt?
Als dat zo is, hoef je je geen zorgen te maken, dan kun je namelijk aantonen dat het niet je eigen idee was om niet te gaan werken.
Heb je hem niet meer, wordt het een welles/nietes verhaal en kun je inderdaad een probleem hebben.
Alle mails heb ik nog, bovendien was het een informatie bijeenkomst..Ze verwijten mij nu cynisme...het moet niet gekker worden in deze steeds harder wordende maatschappij..
Nou, volgens mij kun je dan niet worden gekort.
Cynisme is geen reden om iemand te korten op zijn WW en aangezien je kunt aantonen dat je niet zelf hebt geweigerd, zit je volgens mij goed.
Heel simpel, komt er een brief met 'u wordt gekort' (of iets in die strekking) dan kun je de mails (allemaal, ook je cynische antwoord) uitprinten en opsturen en bezwaar maken tegen de korting.
Als ik jou was, zou ik me weinig zorgen maken, voor zover mogelijk, want dit is niet niks wat ze even bekokstoven hier.
Ongelofelijk!

Mousy
Berichten: 324
Lid geworden op: 14 feb 2011 22:29

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door Mousy »

Nou ik snap het wel degelijk dat ze zo reageren. Je mag tegenwoordig blij zijn als je een baan gaat krijgen en dan communiseer je toch op een nette manier zoals t hoort.
Je gaat toch ook geen sollicitatie brieven op die manier schrijven?
Dan schrijf je ook zo als het hoort en netjes!

vesting
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mar 2012 10:46

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door vesting »

Mousy schreef:Nou ik snap het wel degelijk dat ze zo reageren. Je mag tegenwoordig blij zijn als je een baan gaat krijgen en dan communiseer je toch op een nette manier zoals t hoort.
Je gaat toch ook geen sollicitatie brieven op die manier schrijven?
Dan schrijf je ook zo als het hoort en netjes!
Hun reactie is overdreven, een mens kan wel eens wat vergeten. Uiteraard schrijf ik mijn sollicitatie brieven conform de regels..De baan had ik geaccepteerd als deze mij daadwerkelijk was aangeboden. Dat stond uiteraard nog allerminst vast..
Laatst gewijzigd door vesting op 17 mar 2012 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Mousy schreef:Nou ik snap het wel degelijk dat ze zo reageren. Je mag tegenwoordig blij zijn als je een baan gaat krijgen en dan communiseer je toch op een nette manier zoals t hoort.
Je gaat toch ook geen sollicitatie brieven op die manier schrijven?
Dan schrijf je ook zo als het hoort en netjes!
Oh ja, dus omdat je één keer cynisch reageert omdat je van werkweigering wordt beschuldigd, terwijl het UWV je advieseerde om niet te komen, is het logisch dat je uitkering omlaag gaat?
Ik vind dat anders ronduit schoftig en asociaal, maar dat zal wel aan mij liggen.
Als er nu een mail vol gevloek en bedreigingen is verstuurd, dan kan ik er in komen dat TS een boete krijgt.
Maar een sarcastische reactie omdat hij/zij werd terechtgewezen als een klein kind, is géén reden om een uitkering te korten.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door Jolijn »

vesting schreef:De vraag stelling van mij was ''hoe lang gaat het duren (de bijeenkomst) en ik heb nog een vraag, ik heb geen fiets word deze verschaft via post.nl..
Wat ik vergeten was is een aanhef, dit b.v. geachte mevrouw or iets in die trant, de mail daarop reageerde de contact persoon met "Ik zou het prettig vinden als u uw mail begint met een aanhef, zoals ik ook naar u communiceer", daarna de melding "aangezien u niet over een fiets beschikt raad ik u aan niet naar de bijeenkomst te komen...
Moet wel eerlijk zeggen dat ik daarna een ietwat cynisch antwoord stuurde, met hooggeachte mevrouw ...en eindigde met een bijzonder fijne dag ..
Ludiek hooguit, maar nergens op geen enkel punt heb ik aangegeven dat ik geen fiets wilde aanschaffen of weigerde te gaan..ik had nota bene al een belangrijke afspraak verzet.. :?
Van een werkcoach zou ik een ander antwoord verwachten dan het geciteerde.
'Cynisch' en 'geïrriteerd' zijn begrippen die gebaseerd zijn, op gevoel. En dan ook nog op gevoel bij geschreven tekst.
Dat een fiets beschikbaar gesteld zou kunnen worden door post.nl vind ik niet zo'n hele gekke vraag.
Je bent in de positie dat je op je woorden en schrijven moet passen, beetje stroop smeren kan handig zijn.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Mousy schreef:Nou ik snap het wel degelijk dat ze zo reageren. Je mag tegenwoordig blij zijn als je een baan gaat krijgen en dan communiseer je toch op een nette manier zoals t hoort.
Vanwege een wat onofficiële manier van reageren een keer (er zijn ook 'gevallen' van communicatie tussen werkcoach en werkzoekende waarin men elkaar met de voornaam aanspreekt) mag het UWV z'n machtspositie niet misbruiken.
Er was al verzocht
Ik zou het prettig vinden als u uw mail begint met een aanhef, zoals ik ook naar u communiceer
dan kun je niet alsnog een sanctie eraan verbinden.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door JtC »

Een feit blijft wel dat veel mensen geen flauw idee hebben hoe je normaal met iemand communiceert: of dat nou in geschrift is of mondeling. Ik let daar altijd op als ik mensen ontmoet, omdat ik in mijn arbeidsverleden regelmatig voor klantenservices en helpdesken heb gewerkt en ook veel zakelijke contacten heb moeten onderhouden. Maar in eerste instantie, omdat dat met mijn opvoeding met de paplepel is ingegoten. Velen hebben echt geen flauw benul wat omgangsvormen zijn...

Velen komen daarom zo ongeschoold en asociaal over, wellicht onbewust. Om bepaalde dingen te bereiken, kan dat behoorlijk in de weg staan...

Mousy
Berichten: 324
Lid geworden op: 14 feb 2011 22:29

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door Mousy »

VioletPrue schreef:
Mousy schreef:Nou ik snap het wel degelijk dat ze zo reageren. Je mag tegenwoordig blij zijn als je een baan gaat krijgen en dan communiseer je toch op een nette manier zoals t hoort.
Je gaat toch ook geen sollicitatie brieven op die manier schrijven?
Dan schrijf je ook zo als het hoort en netjes!
Oh ja, dus omdat je één keer cynisch reageert omdat je van werkweigering wordt beschuldigd, terwijl het UWV je advieseerde om niet te komen, is het logisch dat je uitkering omlaag gaat?
Ik vind dat anders ronduit schoftig en asociaal, maar dat zal wel aan mij liggen.
Als er nu een mail vol gevloek en bedreigingen is verstuurd, dan kan ik er in komen dat TS een boete krijgt.
Maar een sarcastische reactie omdat hij/zij werd terechtgewezen als een klein kind, is géén reden om een uitkering te korten.
Je hoort gewoon niet zo te communiseren met mensen die je een baan kunnen bezorgen. Zo als vesting schrijft kunnen ze hem toch niet serieus nemen en hebben ze liever iemand die wel normaal en netjes communiseert en ik kan me dat goed voorstellen. Het kwam nl op mij over als ongeinteresseert en liever niet dat werk willen doen. En kan me dan ook goed indenken dat zij het ook zo zien doordat TS cynisch is gaan doen.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door JtC »

Toen ik het verhaal van TS las, had ik precies hetzelfde...

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door Jolijn »

vesting schreef:De vraag stelling van mij was ''hoe lang gaat het duren (de bijeenkomst) en ik heb nog een vraag, ik heb geen fiets word deze verschaft via post.nl..
Wat ik vergeten was is een aanhef, dit b.v. geachte mevrouw or iets in die trant, de mail daarop reageerde de contact persoon met "Ik zou het prettig vinden als u uw mail begint met een aanhef, zoals ik ook naar u communiceer", daarna de melding "aangezien u niet over een fiets beschikt raad ik u aan niet naar de bijeenkomst te komen...
Moet wel eerlijk zeggen dat ik daarna een ietwat cynisch antwoord stuurde, met hooggeachte mevrouw ...en eindigde met een bijzonder fijne dag ..
Ludiek hooguit, maar nergens op geen enkel punt heb ik aangegeven dat ik geen fiets wilde aanschaffen of weigerde te gaan..ik had nota bene al een belangrijke afspraak verzet.. :?
Dat heb je ook in die mail geschreven?

vesting
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mar 2012 10:46

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door vesting »

JtC schreef:Een feit blijft wel dat veel mensen geen flauw idee hebben hoe je normaal met iemand communiceert: of dat nou in geschrift is of mondeling. Ik let daar altijd op als ik mensen ontmoet, omdat ik in mijn arbeidsverleden regelmatig voor klantenservices en helpdesken heb gewerkt en ook veel zakelijke contacten heb moeten onderhouden. Maar in eerste instantie, omdat dat met mijn opvoeding met de paplepel is ingegoten. Velen hebben echt geen flauw benul wat omgangsvormen zijn...

Velen komen daarom zo ongeschoold en asociaal over, wellicht onbewust. Om bepaalde dingen te bereiken, kan dat behoorlijk in de weg staan...
Velen wellicht, maar ik zeker niet, ik weet heel goed wat de juiste manier van communiceren is. Heb een goede opleiding genoten en altijd gewerkt is sectoren waarbij communicatie van essentieel belang is. Echter, behalve dat ik nu voor het eerst werkloos ben, zit ik ook in een enorm moeilijke situatie op persoonlijk gebied. Dit had ik nu juist besproken met de werk coach, zij zei "hoeveel pech kan een mens hebben", deed voorkomen alsof zij begaan was met de situatie..Dan past haar reactie daar niet in, in ieder geval had zij mij de kans moeten geven op een weerwoord.

Gesloten