LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wordt WIA gekort met arbeidsongeschiktheidspensioen ABP?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
maryana

Wordt WIA gekort met arbeidsongeschiktheidspensioen ABP?

Ongelezen bericht door maryana »

Miv van 17 mei a.s. ga ik van de ziektewet over naar de WIA. Omdat ik op mijn eerste ziektedag bij de overheid in dienst was, heb ik inmiddels van het ABP vernomen dat ik ook per 17 mei een aanvulling op mijn WIA krijg van hen middels een arbeidsongeschiktheidspensioen.

Vandaag krijg ik echter het bericht van het UWV dat zij deze aanvulling van het ABP gaan korten op mijn WIA. Ik snap hier echt niks van, wat is het nut van een arbeidsongeschiktheidspensioen als het UWV het vervolgens weer inpikt?

Mijn vraag is dan ook, klopt dit wel? Volgens het ABP is het namelijk niet correct wat het UWV mij heeft gemeld. Google geeft me niet genoeg duidelijkheid (kan enkel vinden dat het met de WAO niet gekort wordt, maar over de WIA is men onduidelijk).

Hopelijk kan hier iemand mij uitsluitsel geven.

maryana

Re: Wordt WIA gekort met arbeidsongeschiktheidspensioen ABP?

Het betreft enkel een loongerelateerde WIA uitkering. De uitleg van het UWV was dat ik dit pensioen krijg omdat ik ten tijde van mijn eerste ziektedag werkte bij de overheid en daardoor is het inkomen uit arbeid en wordt het gekort.

Kunt u aangeven in welk wetsartikel ik het na kan zoeken dat het niet gekort zou moeten worden? Dan kan ik het uwv hier op wijzen bij mijn bezwaar.

maryana

vogels schreef:Wetsartikel heb ik zo 1-2-3 niet, maar volgens mij heeft ABP (en ik) gelijk. Stel je vraag eens op dit forum http://www.internetwerkt.nl/forum/forum ... tkeringen/
Ik heb geprobeerd me daar te registreren, maar krijg elke keer de melding dat het antwoord op de uitdagende vraag niet correct is en dat de beveiligingscode niet correct was en dat elke keer (terwijl ik naar mijn idee het juiste invoer), vandaar dat ik toen maar hier de vraag had gesteld.

maryana

Ja, die had ik ook gevonden, maar kon het allemaal niet exact vinden. Na lang googlen heb ik een pagina op de site van het UWV zelf gevonden waarin stond dat voorheen het UWV zelf de extra aanvulling op de WIA uitkering voor overheidspersoneel uitbetaalde en sinds 2009 het ABP het doet middels het bekende arbeidsongeschiktheidspensioen. Toen heb ik maar weer het UWV gebeld en kreeg ik nu iemand aan de telefoon die inderdaad aangaf dat haar collega mij gisteren verkeerde informatie had gegeven en het niet gekort wordt.

Weer een zorg minder hahah.

maryana

Ik had een brief gekregen dat ze straks de "loon" strookjes van mei en juni wilden hebben, omdat het mogelijk invloed had op de hoogte van de WIA. Toen heb ik voor uitleg gebeld en toen kwam dus de dame aan de telefoon met het verhaal dat het sowieso gekort werd, wat dus nu weer werd tegengesproken. Het UWV, leuker kunnen we het niet maken en ook niet makkelijker....

Gesloten