LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ww-uitkering en belastingteruggave

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
johannamaria1

ww-uitkering en belastingteruggave

Ongelezen bericht door johannamaria1 »

ik ontvang een ww-uitkering van het uwv, en onlangs een belastingteruggave gehad van de belastingdienst. dit gaat over 2012. heb er verder niet bij nagedacht en het niet meteen doorgegeven aan het uwv. het lichtje ging net branden dat dit misschien gevolgen heeft voor mijn uitkering. weet iemand hier het fijne van, op de uwv site en google vind ik niet zoveel.
alvast bedankt!

rozemarijntje

Re: ww-uitkering en belastingteruggave

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Bel mandag de blastingdienst kunnn het je zo vetellen

johannamaria1

Maandag het UWV bellen was wel mijn plan ja:) Ik hoopte alleen dat misschien iemand anders er al ervaring mee had of het wist

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

Een belastingteruggave is geen inkomsten die je op moet geven. Het is gewoon een teruggave van wat jij teveel betaald hebt. Een teruggave van het energiebedrijf, of rente op je spaarrekening geef je toch ook niet op.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor de ww is niet het inkomenvam belang, maar de tijd die je beschikbaar hebt (of just aan ander werk hebt besteed). Een belastingteruggave Gaat niet ten koste van je beschikbare tijd en beinvloedt de ww dus niet.

Barman

kweenie schreef:Voor de ww is niet het inkomenvam belang, maar de tijd die je beschikbaar hebt (of just aan ander werk hebt besteed).
Complete onzin. Inkomen is wel degelijk van belang, alleen is een belastingteruggave geen inkomen.

evermind

Ongelezen bericht door evermind »

Barman schreef:Een belastingteruggave is geen inkomsten die je op moet geven. Het is gewoon een teruggave van wat jij teveel betaald hebt. Een teruggave van het energiebedrijf, of rente op je spaarrekening geef je toch ook niet op.
Het eerste is correct. Voor de rente geldt dat de werkelijke rente inderdaad niet belast wordt, doch de belastingdienst rekent voor spaargeld boven ca 21000 euro (alleenstaande) wel een fictieve rente van 4 procent waarover 30% belasting wordt berekend.

kweenie

Complete onzin? Hmm... Voor de WW geldt vaak de urenaftrek. In sommige gevalen geldt de inkomstenaftrek.

Er is sprake van inkomstenaftrek als voor u deze 3 voorwaarden gelden:

u bent in de 13 weken voordat u aan het werk gaat, volledig werkloos én;
u gaat als werknemer aan het werk én;
u heeft minstens 52 weken aaneengesloten WW gehad. Had u in deze 52 weken tussendoor 4 weken of korter geen uitkering? Dan beschouwen wij dit toch als ‘aaneengesloten’.

Aangezien er, los van de twee andere voorwaarden, in dit geval zeker geen sprake van is dat TS als werknemer aan het werk gaat, wordt er dus ook geen inkomstenaftrek toegepast maar urenaftrek.

Maar blijkbaar vind je dat complete onzin. Prima, jij je zin.

Barman

evermind schreef:Voor de rente geldt dat de werkelijke rente inderdaad niet belast wordt, doch de belastingdienst rekent voor spaargeld boven ca 21000 euro (alleenstaande) wel een fictieve rente van 4 procent waarover 30% belasting wordt berekend.
Gaat de vraag over de belastingdienst of over verrekening van inkomsten bij een WW uitkering? :roll:

kweenie schreef:Complete onzin? Hmm... Voor de WW geldt vaak de urenaftrek. In sommige gevalen geldt de inkomstenaftrek.
Waarmee je dus zelf al de opmerking "Voor de ww is niet het inkomenvam belang" wegzet als complete onzin.

Er is sprake van inkomstenaftrek als voor u deze 3 voorwaarden gelden:
kweenie schreef:Aangezien er, los van de twee andere voorwaarden, in dit geval zeker geen sprake van is dat TS als werknemer aan het werk gaat, wordt er dus ook geen inkomstenaftrek toegepast maar urenaftrek..
Dus urenafterk bij een belastingteruggave. :roll: :roll: :roll: Die teruggave gaat over een heel jaar, dus dat wordt dan een heel jaar terugbetalen. :mrgreen:

Complete onzin dus! Je snapt er werkelijk helemaal niets van. Om het voor jou maar even heel simpel te houden. Heb je een WW uitkering en vind je werk in het eerste jaar dat je WW ontvangt , dan wordt er gekeken naar het aantal uren dat je werkt versus het aantal uren waarvoor je WW ontvangt. In het tweede jaar van je WW wordt niet meer gekeken naar het aantal uren, maar naar de inkomsten.

Een belastingteruggave is geen inkomsten!

kweenie

Wat zit je nou te zeuren, dat is toch precies wat ik zeg?!

Ik zeg juist dat het geen invloed heeft op de WW omdat er geen sprake is van inkomstenaftrek, aangezien er geen sprake is van werknemerschap, en dus het inkomen niet van belang is. En dat er bij een belastingteruggave geen vermindering is van het aantal beschikbare uren en er dus ook geen sprake is van een korting vanwege urenaftrek.

johannamaria1

Iedereen bedankt voor de reacties, ben er erg mee geholpen!! :)

Barman

kweenie schreef:Wat zit je nou te zeuren, dat is toch precies wat ik zeg?!

Ik zeg juist dat het geen invloed heeft op de WW omdat er geen sprake is van inkomstenaftrek, aangezien er geen sprake is van werknemerschap, en dus het inkomen niet van belang is. En dat er bij een belastingteruggave geen vermindering is van het aantal beschikbare uren en er dus ook geen sprake is van een korting vanwege urenaftrek.
Ja natuurlijk. Dat had je goed gezien hoor!
kweenie schreef:Voor de ww is niet het inkomenvam belang

Gesloten