LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] apparaat kapot/ gelijk dreigen met trosradar

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
BUNA

Re: apparaat kapot/ gelijk dreigen met trosradar

Ongelezen bericht door BUNA »

@ alfatrion en olaf! Zijn jullier ervan bewust! Dat door jullie beweringen ernstige situaties, zoals bij ons kunnen ontstaan!!

In jullie mening zijn wij altijd fout? En heeft de consument altijd gelijk? Je bent blij dat consumenten mondiger worden! Ten koste van? Wij zijn ook mensen die ons werk zo goed mogelijk proberen te doen!
Maar door beweringen van jouw wordt dit steeds moeilijker!!

Koms.v.p. ook even aan mijn collega uitleggen, dat zij niet goed gehandeld heeft

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

BUNA schreef:In jullie mening zijn wij altijd fout? En heeft de consument altijd gelijk?
Zeker niet.
BUNA schreef:Koms.v.p. ook even aan mijn collega uitleggen, dat zij niet goed gehandeld heeft
Wat jullie is overkomen is op geen enkele wijze goed te praten.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Alfatrion,

Jouw berichten cq beloften met nagenoeg oneindige garantie kunnen tot gevolg hebben dat consumenten met onredelijke eisen richting winkel vertrekken.

De discussies die dan in de winkel ontstaan zijn dan niet mals.

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

Waar het uiteindelijk gewoon omdraait is dat je op een normale manier met elkaar praat en niet meteen begint te dreigen,schreeuwen etc.
Al die wetten,regels garanties en andere dure woorden zijn leuk en aardig maar in de praktijk werkt meer dan de helft gewoon niet omdat er een heleboel theorie bij is.
Als je dan met dat soort woorden gaat smijten zonder daadwerkelijk te weten wat ze eigenlijk betekenen zowel aan de kant van de koper als aan de kant van de verkoper,dan maak je een situatie veel erger dan noodzakelijk.

Je kan overal een heel erg groot probleem van maken als je dat wil maar op een gegeven moment gaat het er ook om dat je met je gezonde en logische verstand gaat denken en je gaat afvragen of iets wel waard genoeg is om stennis over te schoppen.
Dat je rechten hebt is duidelijk maar de vraag blijft of je altijd maar je recht moet eisen en ik vind dat die vraag helemaal afhangt van de situatie waarin je bent.

alfatrion

crazyme schreef:Alfatrion,

Jouw berichten cq beloften met nagenoeg oneindige garantie kunnen tot gevolg hebben dat consumenten met onredelijke eisen richting winkel vertrekken.

De discussies die dan in de winkel ontstaan zijn dan niet mals.
Ik ben niet verantwoordelijk voor wat anderen doen. En ik zou het onacceptabel vinden als ik mijn opvatting niet zou mogen uiten vanwege wat iemand anders daar mogelijk misschien eventueel wel niet door zou kunnen doen. De wetgever heeft er bewust voor gekozen om de vervaltermijn van twee jaar niet te hanteren. Dat mag ik dan ook uitdragen.
TK, 27 809, nr. 3, p. 9 schreef:Artikel 5 lid 1 bepaalt dat de verkoper krachtens artikel 3 aansprakelijk is wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Titel 7.1 BW kent geen vaste (verval)termijn bij het verstrijken waarvan de koper geen beroep meer kan doen op de rechtsgevolgen van non-conformiteit. Dit betekent dat ook na meer dan twee jaar kan blijken dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt, en de koper zijn in artikel 7:21 BW genoemde rechten kan uitoefenen. Een belangrijke factor daarbij is uiteraard de levensduur van de zaak. Met name bij duurzame consumptiegoederen is de levensduur daarvan veelal langer dan twee jaar. Met het systeem van titel 7.1 BW wordt meer recht gedaan aan de verscheidenheid van zaken, zodat de termijn van twee jaar uit artikel 5 lid 1 niet wordt overgenomen.

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

alfatrion schreef:TK, 27 809, nr. 3, p. 9 schreef:Artikel 5 lid 1 bepaalt dat de verkoper krachtens artikel 3 aansprakelijk is wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Titel 7.1 BW kent geen vaste (verval)termijn bij het verstrijken waarvan de koper geen beroep meer kan doen op de rechtsgevolgen van non-conformiteit. Dit betekent dat ook na meer dan twee jaar kan blijken dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt, en de koper zijn in artikel 7:21 BW genoemde rechten kan uitoefenen. Een belangrijke factor daarbij is uiteraard de levensduur van de zaak. Met name bij duurzame consumptiegoederen is de levensduur daarvan veelal langer dan twee jaar. Met het systeem van titel 7.1 BW wordt meer recht gedaan aan de verscheidenheid van zaken, zodat de termijn van twee jaar uit artikel 5 lid 1 niet wordt overgenomen.
En nu in gewoon normaal nederlands want als ik in een winkel sta denk ik echt niet in juridische termen of andere hoopla.Dan denk ik dat ik op een normale manier de situatie wil oplossen.

alfatrion

Je hebt altijd recht op een deugdelijk product, dus ook na twee jaar.

crazyme

alfatrion schreef:Je hebt altijd recht op een deugdelijk product, dus ook na twee jaar.
Koekoek !

Daar hebben we de oneindige garantie weer...

BUNA

@Alfatrion, aan de ene kant is het te prijzen, dat je zo achter je eigen mening/opinie blijft staan.

Maar met dit geroep toeter(sorry probeer vriendelijk te blijven, maar soms lukt dat niet helemaal) draag je niet echt bij aan wederzijds respect. Wij (winkel/collega's) proberen zo goed en zo kwaad tot een acceptable oplossing te komen.

Maar als mensen zoals jij (nogmaals niet beledigend bedoelt) zaken op hun eigen manier blijven uitleggen, ontstaan er zulke weerzinwekkende situaties, zoals wij helaas hebben mogen ervaren.

Zoals hier bij sommige op het forum( andere topics) ook naar voren komt. En ook in dit topic, gelukkig weet ik dat het gerespecteerde forumlid BProsman, zijn opmerking over tv sarcastisch bedoelt en er een grapje van maakt,maar helaas zijn er mensen, die het niet kunnen accepteren, dat iets kapot gaat na zoveel jaar of net iets na de garantie tijd, door verschillende oorzaken ( heb eerder beschreven wat er in onze specifieke situatie aan de hand was)

Hier zijn wij helaas afgelopen week mee geconfronteerd. Daarom heb ik dit topic ook geopend, en helaas moet ik constateren, dat jij (al dan niet gewild) bijdraagt aan het verliezen van de realiteitszin bij consumenten( wat mijn collega's en ik overigens ook in andere situaties zijn) en zij volledig voorbij aan het feit, dat wij ook mensen zijn die zo goed en kwaad als het gaat tot een oplossing willen komen
Laatst gewijzigd door BUNA op 26 jan 2014 22:57, 3 keer totaal gewijzigd.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

@alfatrion, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kent u deze site: ik zou zeggen: voegt u zich toe aan al de juristen die daar gratis advies geven, (of tegen vergoeding, ligt aan de zaak); u kunt alle wetten overal vandaan plukken, misschien zijn ze daar erg blij met u: http://www.rechtswinkel.nl/ en daarmee wil ik niet zeggen dat u niet zou kunnen reageren, maar het maakt de meesten onder ons kennelijk toch ietwat ibbelig. Met volledige nadruk dat ik geen suggestie geef om niet op uw wijze te reageren, want dit is een vrij land, vrij forum, maar de "herhalingen" die u geeft zijn (voor mij in ieder geval) ietwat te langdradig en ook, als normale 'klant' veel te omslachtig. Ik accepteer n.l. wel dat iets na een bepaald aantal jaar kapot gaat, ver over de garantie termijn.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

tenormin schreef: Ik accepteer n.l. wel dat iets na een bepaald aantal jaar kapot gaat, ver over de garantie termijn.

@alfa zegt toch niet dat dat niet geaccepteerd moet worden?
Laatst gewijzigd door Jolijn op 27 jan 2014 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion

BUNA schreef:Maar als mensen zoals jij (nogmaals niet beledigend bedoelt) zaken op hun eigen manier blijven uitleggen, (...).
Wat klopt er volgens jou niet van het geen ik aangeef? En waarom?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

BUNA schreef:Maar met dit geroep toeter(sorry probeer vriendelijk te blijven, maar soms lukt dat niet helemaal) draag je niet echt bij aan wederzijds respect. Wij (winkel/collega's) proberen zo goed en zo kwaad tot een acceptable oplossing te komen.
Het probleem zit niet zozeer bij alfatrion. Het probleem is eigenlijk dat we steeds meer in een maatschappij terechtkomen waarbij mensen zich zo bewust zijn van hun 'rechten' dat ze (een deel van) hun realiteitszin kunnen gaan verliezen. Accepteren dat je een keer pech kan hebben, of dat je zelf niet goed op hebt gelet, is er steeds minder bij. En accepteren dat het vaak goedkoper is om je verlies te nemen dan voor 'de winst' te gaan, lijkt ook steeds moeilijker te worden.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

witte angora schreef:

Het probleem zit niet zozeer bij alfatrion. Het probleem is eigenlijk dat we steeds meer in een maatschappij terechtkomen waarbij mensen zich zo bewust zijn van hun 'rechten' dat ze (een deel van) hun realiteitszin kunnen gaan verliezen. Accepteren dat je een keer pech kan hebben, of dat je zelf niet goed op hebt gelet, is er steeds minder bij. En accepteren dat het vaak goedkoper is om je verlies te nemen dan voor 'de winst' te gaan, lijkt ook steeds moeilijker te worden.
Komt dat doordat de mensen hun recht willen halen en in het verleden niet wisten
hoe het moest ?
Of komt het doordat de mensen geen geld willen uitgeven en dat ze niet hun verlies willen nemen ?
Of .... ?

Ik weet het niet waardoor het komt.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Jolijn schreef:@alfa zegt toch niet dat dat niet geaccepteerd moet worden?
Waar dan? Je moet bijna 'vechten tot je laatste adem'; de meeste (normale) consumenten weten best tot hoelang een garantie geldig is. 't Enige waar je als klant tegenaan loopt is een rottige winkel die zich niet houd aan de garantie periode; een beetje goede toko houdt zich eraan.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Accepteren dat je een keer pech kan hebben, of dat je zelf niet goed op hebt gelet, is er steeds minder bij. En accepteren dat het vaak goedkoper is om je verlies te nemen dan voor 'de winst' te gaan, lijkt ook steeds moeilijker te worden.
Probleem is dat (een bepaald slag) mensen niet het verschil ziet tussen gelijk hebben en gelijk krijgen en inderdaad de boodschap van Olaf en Alfa lezen als "het staat in de wet dus het is zo".
Het staat er niet zo, en het wordt zo niet geinterpreteerd... de praktijk ligt een slagje anders.
En ben je het daar niet mee eens prima... maar ga dan naar de rechter en begin niet de winkelier te bedreigen.

En Buna heeft gelijk ... mijn reactie over mijn TV (die overigens geheel waar is) is bedoeld om een knuppel in het Alfa/Olaf hok te gooien, en inderdaad is er in de Nederlandse wet geen termijn genoemd voor wettelijke garantie, maar dat is niet het zelfde als "oneindige garantie", maar een mogelijkheid te openen voor de rechter om in individuele gevallen de juiste afweging te kunnen maken.
En inderdaad, die garantietermijn is niet strak 2 jaar, een apparaat als een TV of een wasmachine hoort langer mee te gaan maar ook dit is niet hard vastgelegd en ook niet "oneindig".

alfatrion

bprosman schreef:"De boodschap van Olaf en Alfa"
Over welke boodschap heb je het?
bprosman schreef:En Buna heeft gelijk ... mijn reactie over mijn TV (die overigens geheel waar is) is bedoeld om een knuppel in het Alfa/Olaf hok te gooien, en inderdaad is er in de Nederlandse wet geen termijn genoemd voor wettelijke garantie, maar dat is niet het zelfde als "oneindige garantie", maar een mogelijkheid te openen voor de rechter om in individuele gevallen de juiste afweging te kunnen maken.
De term oneindige garantie heb ik nooit in de mond genomen. Ik had het over levenslang. Daarin zit al een beperking ingebakken. Immers, na het leven houd de garantie op.

De wettelijke garantie is levenslang, omdat hier geen duur aan verbonden is. Gedurende de levensverwachting van het product bestaat de mogelijkheid het product ondeugdelijk blijkt te zijn.

crazyme

Man, je gelooft die onzin toch zelf niet hè?

Levenslange garantie, oneindige garantie, het is allemaal even grote onzin.

Wishful thinking. Meer is het niet.

bokkel

Ongelezen bericht door bokkel »

Wat ik pas echt zorgelijk vind is dat TS zegt "operationeel manager" te zijn in een winkelpand maar daarbij beheerst hij de Nederlandse taal totaal niet in schrift. Dat zegt mij teveel over het soort winkel.
Verder zijn jullie al 3 pagina's aan het chatten met het onderwerp als leidraad, maar daar gaat het al helemaal niet meer over. :lol:

BUNA

bokkel schreef:Wat ik pas echt zorgelijk vind is dat TS zegt "operationeel manager" te zijn in een winkelpand maar daarbij beheerst hij de Nederlandse taal totaal niet in schrift. Dat zegt mij teveel over het soort winkel.
Verder zijn jullie al 3 pagina's aan het chatten met het onderwerp als leidraad, maar daar gaat het al helemaal niet meer over. :lol:
Geachte Bokkel,

Dank voor uw commentaar, dat ik op dit forum kennelijke linguïstische foute maak!!!!!!!!!!!!! Daarnaast heeft dit geen enkel verband met de winkel waarvoor ik werkzaam ben, mocht u iets vermoeden, verzoek ik u dit duidelijk kenbaar te maken, of uw kennelijke insinuatie te onderbouwen!!!!!!!!!!!

Gesloten