LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Chocomelk »

angel1978 schreef: Aan de koper om te zien of deze daadwerkelijk 18+ is en dus drank aan verkocht mag worden.
Aan de jongste om te zien of deze daadwerkelijk 18- is. Mocht dat het geval zijn en mocht de kassamedewerker het idee hebben dat de minderjarige het gaat drinken, dan wordt dus alsnog verkoop geweigerd.
De verkoopmedewerker/ster gaat dus in de voetsporen staan van de verzorgende ouder.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door angel1978 »

Teunbosseman schreef:Vanoachtend in de telegraaf.

http://www.telegraaf.nl/uitwinkelen/win ... ind__.html


Deze discussie gaat al even terug en zal vanwege de aanscherping vanaf 1 jan 2014 alleen maar erger worden.

Als mijn kinderen 5maanden of 5 jaar zijn kan ik overal zo doorlopen maar oh wee als datzelfde kind 15 jaar is.

Ben er helemaal voor dat jongeren hierin beperkt worden maar de wetgeving slaat totaal door en hierdoor willen winkels geen enkel risico lopen. Sterker, op 31 dec 2013 kan een 17 jarige wel een biertje drinken maar zodra de klok 12 uur sloeg niet meer..............weer zon halfbakken wet welke in dagelijkse uitvoer voor problemen zorgt.
Ben het wel met je eens dat het allemaal een beetje doorslaat, maar je laatste voorbeeld ( klokslag 12 uur ) heeft daar natuurlijk weer niets mee te maken. Elke maatregel zul je op een moment in moeten laten gaan en dit is dus op elke regel van toepassing en zal altijd krom uitvallen...

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door angel1978 »

Chocomelk schreef:
angel1978 schreef: Aan de koper om te zien of deze daadwerkelijk 18+ is en dus drank aan verkocht mag worden.
Aan de jongste om te zien of deze daadwerkelijk 18- is. Mocht dat het geval zijn en mocht de kassamedewerker het idee hebben dat de minderjarige het gaat drinken, dan wordt dus alsnog verkoop geweigerd.
De verkoopmedewerker/ster gaat dus in de voetsporen staan van de verzorgende ouder.
Nee, deze wordt hierin gedwongen door de wetgever.
Overigens geldt dat voor heel veel beroepen / situaties, dus daarin is deze niet eens zo heel bijzonder.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

angel1978 schreef:
Jolijn schreef:Kassamedewerkers mogen geen drank meegeven aan een volwassene als ze vermoeden dat de drank uiteindelijk door een minderjarige wordt gedronken. Als iemand dus samen met een minderjarige aan de kassa staat, kunnen ze hen allebei vragen zich te legitimeren.


Dit snap ik niet/klinkt niet logisch.
Wat heeft het 1 met het ander te maken? ?
Aan de koper om te zien of deze daadwerkelijk 18+ is en dus drank aan verkocht mag worden.
Aan de jongste om te zien of deze daadwerkelijk 18- is. Mocht dat het geval zijn en mocht de kassamedewerker het idee hebben dat de minderjarige het gaat drinken, dan wordt dus alsnog verkoop geweigerd.
Die legitimatie doet er dus in feite alleen toe voor de minderjarige.
Want ook al is de meerderjarige echt meerderjarig, het vermoeden dat de drank voor de minderjarige is, geeft de doorslag om niet te verkopen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door tenormin »

@teun, wilde net de link doorgeven, had je al gedaan. Wat ik dan wel vreemd is dat, mevrouw was woedend, ze toch in dezelfde winkel later een fustje of hoe zo'n ding ook mag heten, heeft gekocht. Alleen! Maar goed, we zullen er aan moeten wennen dat het nu eenmaal de wet is geworden. 't Is allemaal flauwekul want er is niet één jongere die, als ie aan drank wil komen, dat ook in handen krijgt. Linksom of rechtsom.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

angel1978 schreef:
Teunbosseman schreef:Vanoachtend in de telegraaf.

http://www.telegraaf.nl/uitwinkelen/win ... ind__.html


Deze discussie gaat al even terug en zal vanwege de aanscherping vanaf 1 jan 2014 alleen maar erger worden.

Als mijn kinderen 5maanden of 5 jaar zijn kan ik overal zo doorlopen maar oh wee als datzelfde kind 15 jaar is.

Ben er helemaal voor dat jongeren hierin beperkt worden maar de wetgeving slaat totaal door en hierdoor willen winkels geen enkel risico lopen. Sterker, op 31 dec 2013 kan een 17 jarige wel een biertje drinken maar zodra de klok 12 uur sloeg niet meer..............weer zon halfbakken wet welke in dagelijkse uitvoer voor problemen zorgt.
Ben het wel met je eens dat het allemaal een beetje doorslaat, maar je laatste voorbeeld ( klokslag 12 uur ) heeft daar natuurlijk weer niets mee te maken. Elke maatregel zul je op een moment in moeten laten gaan en dit is dus op elke regel van toepassing en zal altijd krom uitvallen...

Inderdaad en das precies waar de winkels ook tegen aan lopen om maar geen boete te krijgen.

Mijn laatste voorbeeld is toch echt 1 uit de praktijk......17 jarige mag officieel vanaf 1 jan 2014 toch geen alcohol nuttigen ? Daarvoor mocht dat wel.
Dat exteem voorbeeld is ben ik wel met je eens, maar is wel de praktijk geweest.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -in-de-wet

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

tenormin schreef:@teun, wilde net de link doorgeven, had je al gedaan. Wat ik dan wel vreemd is dat, mevrouw was woedend, ze toch in dezelfde winkel later een fustje of hoe zo'n ding ook mag heten, heeft gekocht. Alleen! Maar goed, we zullen er aan moeten wennen dat het nu eenmaal de wet is geworden. 't Is allemaal flauwekul want er is niet één jongere die, als ie aan drank wil komen, dat ook in handen krijgt. Linksom of rechtsom.

:mrgreen:

Tsja, waar ik meer bang voor ben is dat nu meer en meer jongeren van 18 voor hun 17 jarige vriendjes gaan kopen.

De winkels zijn doosbenauwd dat zij boetes krijgen wat begrijpelijk is hoor maar met een klein kind is het allemaal geen probleem opdat men ervan uit gaat dat je geen alcohol koopt voor zulke jonge kinderen maar zodra boven laten we zeggen de 12 is het wel een probleem.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Teunbosseman schreef:
:mrgreen:

Tsja, waar ik meer bang voor ben is dat nu meer en meer jongeren van 18 voor hun 17 jarige vriendjes gaan kopen.

De winkels zijn doosbenauwd dat zij boetes krijgen wat begrijpelijk is hoor maar met een klein kind is het allemaal geen probleem opdat men ervan uit gaat dat je geen alcohol koopt voor zulke jonge kinderen maar zodra boven laten we zeggen de 12 is het wel een probleem.
Inderdaad zo zal het gaan gebeuren, was ook voorheen met sigaretten/tabak, die lieten ze ook
hun 16 jarige vriendje/vriendinnetje halen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Stond al in de kranten dat het eigenlijk te snel is ingevoerd en ze denken dat het niet gaat werken,joh!
Als ouders het goed vinden dat zoon of dochter een breezer of biertje drinken( met mate niet die drankorgels) ja???
Ik stond van de week in de lidl lagen briefjes tot 25 legitimatie laten zien bij drank...25 ,vind ik wel erg hoor hoor hey..nou ja je kan er jong uitzien maar als 16??

Waar ze kunnen scoren van de zomer op die jongerencampings,waar de bierkratten opgestapeld staan...
Gastjes van 14 .15 etc,,,flinke boetes die leren het dan wel af...

Maar de rest,moeilijk controleerbaar.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door sephora30 »

Echt belachelijk tot je 25e :shock:
Op je 21e ben je hier in Nederland een totale volwassene maar je moet je wel legitimeren als je alcohol wilt kopen :shock:

Tot 16 vind ik prima, tot 18 te oud.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door tenormin »

sephora30 schreef:Echt belachelijk tot je 25e :shock:
Op je 21e ben je hier in Nederland een totale volwassene maar je moet je wel legitimeren als je alcohol wilt kopen :shock:

Tot 16 vind ik prima, tot 18 te oud.
Niet dat het iemand interesseert maar het is wel zo dat het brein pas volgroeid is rond het 25ste levensjaar. Dus op zich zou een alcoholverbod (om die reden) ook nog eens verboden kunnen worden. Maar dit alles word een langlopende soap: zowel sigaretten als alcohol is gewoon niet goed voor jongeren; leg dat dan maar eens uit aan jonge mensen (ook de ouders vinden het prima dat hun 'kinderen' best wel mogen drinken). De hedendaagse coma zuipers zullen pas rond hun 40ste merken dat er toch iets "niet goed" zal zitten; dat is een (onderzocht) gegeven.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Chocomelk »

tenormin schreef:
sephora30 schreef:Echt belachelijk tot je 25e :shock:
Op je 21e ben je hier in Nederland een totale volwassene maar je moet je wel legitimeren als je alcohol wilt kopen :shock:

Tot 16 vind ik prima, tot 18 te oud.
Niet dat het iemand interesseert maar het is wel zo dat het brein pas volgroeid is rond het 25ste levensjaar. Dus op zich zou een alcoholverbod (om die reden) ook nog eens verboden kunnen worden. Maar dit alles word een langlopende soap: zowel sigaretten als alcohol is gewoon niet goed voor jongeren; leg dat dan maar eens uit aan jonge mensen (ook de ouders vinden het prima dat hun 'kinderen' best wel mogen drinken). De hedendaagse coma zuipers zullen pas rond hun 40ste merken dat er toch iets "niet goed" zal zitten; dat is een (onderzocht) gegeven.
Dan ook geen kinderen meer voor je 25 ste ?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door tenormin »

@chocomelk, die vraag begrijp ik niet. Wat heeft kinderen krijgen voor je 25ste, te maken met alcohol/sigaretten? Een kind krijgen op je 20ste tast je brein niet aan, hooguit een beetje dom te noemen om niet eerst van je jeugd te genieten, maar dat is een totaal ander onderwerp.

pallando
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2014 20:12

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door pallando »

ben net boodschappen gaan doen bij de deen in almere. Daar werd mij mede gedeeld dat de volgende keer als ik bier koop mijn kind zich moet legitimeren en als hij onder de 18 is krijg ik moeder van 45 jaar geen bier meer mee Of ik moet mij kind maar buiten laten staan dan is het geen probleem. Ik weet niet waar de regering mee bezig is maar het is toch stom dat wij ouders geen drank meer mogen kopen als onze kinderen erbij zijn.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door dhc »

Lees de voorgaande 7 pagina's even...wellicht dat je "het dan niet meer zo stom vindt"....

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

pallando schreef:ben net boodschappen gaan doen bij de deen in almere. Daar werd mij mede gedeeld dat de volgende keer als ik bier koop mijn kind zich moet legitimeren en als hij onder de 18 is krijg ik moeder van 45 jaar geen bier meer mee Of ik moet mij kind maar buiten laten staan dan is het geen probleem. Ik weet niet waar de regering mee bezig is maar het is toch stom dat wij ouders geen drank meer mogen kopen als onze kinderen erbij zijn.

Zie in de vorige pagina's diverse linken met kranten artikelen. De winkel opzich kan er niks aan doen maar de wetgeving slaat weer eens door in deze.

De supermarkten gaan reeds in conclaaf met de betreffende ministers dat van de zotte is. Niemand zal oneens zijn dat jeugdigen geen alcohol mogen kopen maar op deze manier dat een volwassenen ook geen alcohol mag kopen in bijzijn van een minderjarige....slaat nergens op.

Ja hoor, en wachten is zeker op de bekenden welke gaan zeggen dat de volwassenen dan wellicht eens voor diezelfde minderjarigen zal kopen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ben het hiermee helemaal eens wat die vrouw zei tegen de journalist :
De Deventerse vindt dat de supermarkten zijn doorgeschoten in hun drankbeleid. „Moeders en vaders moeten samen met hun tienerkinderen gewoon naar de supermarkt kunnen”, stelt ze vast. „

bron: http://www.telegraaf.nl/uitwinkelen/win ... ind__.html

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door ciske »

Heb heb medelijden met de mensen achter de kassa. Ga er maar voor zitten met al die agressie.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ciske schreef:Heb heb medelijden met de mensen achter de kassa. Ga er maar voor zitten met al die agressie.
Voor hun is het ook niet prettig nee maar voor winkelende ouders ook niet.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door eleven »

ciske schreef:Heb heb medelijden met de mensen achter de kassa. Ga er maar voor zitten met al die agressie.
Helemaal mee eens, maar zij doen gewoon, wat hun is opgedragen van de bedrijfsleider, niet meer en niet minder.
Vele denken het is willekeur van de cassiëre, maar denken niet na, dat ook zij met deze regeling niet eens/blij zijn.

Gesloten