LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door tenormin »

w0174 schreef:Dit zelf ook ervaren, vandaag, band vol boodschappen. Biefstuk, wijn, witlof etc. Ik legitimeer mij (24jaar), mijn vriendin (21 jaar) moet zich ook legitimeren, heeft alleen haar portemonnee niet bij zich.
Na enige vragen en reacties (zonder ophef) zegt de caissière tegen mijn vriendin als jij nou even buiten gaat staan kan ik het wel meegeven. We hebben de boodschappen achtergelaten en bij de BAS gehaald.
Dat was toch een klantgerichte oplossing?

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door langste adem »

Ikzelf koop nooit alcohol.

Maar ik ben van mening dat AH hier inderdaad wel doorschiet. Dat ze bij twijfel vragen naar de leeftijd middels een ID kan ik nog wel inkomen. Maar als een volwassene (de vader van !) betaalt is er toch niets aan de hand ?

En in het geval van door w0174 » 06 maart 2013 19:04 : Ik zou ook meteen al mijn boodschappen hebben laten staan op de lopende band en zijn weggelopen. Wat een idioot gedoe. Ik bedoel als je vriendin van 21 er heel jong uitziet, en alleen bij de kassa zou staan met alcohol zou ik het nog wel kunnen begrijpen. Maar als overduidelijk is dat jij meerderjarig bent wat is dan het probleem, en waarom had zij op een afstandje moeten staan van jou terwijl je bij de kassa staat om te betalen omdat ze anders "bij jou hoort".

Tuurlijk begrijp ik dat er jongeren zijn die wildvreemden aanschieten om alcohol voor hen te kopen. Maar dat voorkom je niet door dit soort idiote regels.
Dan krijg je de situaties dat een vriendengroepje van pubers gewoon een vriend of (vage kennis) die wel al 18 jaar is vraagt om in zijn eentje naar binnen te gaan en bier voor hen allemaal haalt in de supermarkt. Dat kan immers legaal zonder probleem als die jongen van 18 zijn ID overegt. Al koopt hij alle alcohol op die voorradig is.
Net zoals dat werkt voor jongeren van onder de 18 die een joint willen roken ,maar niet in de coffeeshop mogen. Met als enige verschil dat die volwassene dan maar 5 gram mag kopen. Niet dat die controle heel streng is, er zijn immers meerdere coffeeshops waar je terecht kan en die kunnen onmogelijk weten of jij al je portie gehad hebt bij de concurrent, of dat je misschien ook al niet een uurtje eerder langs was geweest bij diezelfde tent.


Conclusie : controle op leeftijd , ok dat is tot daar aan toe . Maar blijf alsjeblieft realistisch en sla niet door in dit soort dingen !

w0174
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:48

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door w0174 »

tenormin schreef:
w0174 schreef:Dit zelf ook ervaren, vandaag, band vol boodschappen. Biefstuk, wijn, witlof etc. Ik legitimeer mij (24jaar), mijn vriendin (21 jaar) moet zich ook legitimeren, heeft alleen haar portemonnee niet bij zich.
Na enige vragen en reacties (zonder ophef) zegt de caissière tegen mijn vriendin als jij nou even buiten gaat staan kan ik het wel meegeven. We hebben de boodschappen achtergelaten en bij de BAS gehaald.
Dat was toch een klantgerichte oplossing?
Zo zou je het kunnen opvatten, alleen gaat het om het principe en de situatie waarin je staat.
Je kunt je voorstellen dat de AH gezien de strenge wetgeving en vanuit een ethisch standpunt probeert te voorkomen dat jongeren onder de leeftijdsgrens alcohol kunnen bemachtigen.
Echter zal het huidige beleid er waarschijnlijk enkel voor zorgen dat mensen zonder verkeerde bedoelingen hun boodschappen niet meekrijgen en dat de jongeren onder de grens buiten wachten op hun vriendjes.
Het kwam mij over alsof we een soort toneelstukje moesten gaan opvoeren, op den duur stonden 2 ah medewerkers en de man achter ons mijn vriendin naar buiten te pushen terwijl de rest van de klanten toe keek.
Mocht de AH dan toch het beleid willen uitvoeren, doe het dan wel of niet.

PS. Het was op m'n verjaardag, maar naar mijn legitimatie werd niet echt gekeken :P

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Las dat ah nu ook spionnen in gaat zetten....vakkenvullers van ander filiaal worden naar ander filiaal gestuurd om daar alcohol te kopen..

Op zich goed,! Testen..
Maar kom op,ik vind dat ze idd doorschieten..ik zou ook weglopen...
Ach ik heb een ouder gezicht,word mij nooit meer gevraagd :evil:

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door ruud_a »

ik zou willen dat ze het me nog vroegen
maar ik ben bang dat ik zal moeten wachten tot ik weer kinds geworden ben

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door tenormin »

Bij onze Appie hangt toch duidelijk een mededeling: koopt u alcohol, samen met iemand die misschien jonger lijkt? Dan s.v.p. beiden legitimeren. Daar kan je het mee eens zijn of niet, maar de mededeling hangt er wel. Ik zelf zou het inderdaad heel leuk vinden als me dat gevraagd zou worden, maar ja: 72 jaar, zonder botox en facelifts, dat gaat hem niet worden :lol:

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door ruud_a »

tenormin schreef:Bij onze Appie hangt toch duidelijk een mededeling: koopt u alcohol, samen met iemand die misschien jonger lijkt? Dan s.v.p. beiden legitimeren. Daar kan je het mee eens zijn of niet, maar de mededeling hangt er wel. Ik zelf zou het inderdaad heel leuk vinden als me dat gevraagd zou worden, maar ja: 72 jaar, zonder botox en facelifts, dat gaat hem niet worden :lol:
geen achterkleinkinderen beschikbaar?

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door ruud_a »

SHS_Inc schreef:Wel allemaal stoere verhalen hier maar je moet niet bij AH zijn maar bij de WETgever. In dit geval is AH Verplicht ID te vragen OOK als jij als vader met kind koopt kind niet de vereiste leeftijd ook al is het niet voor hem/haar wat die medewerker ook heus wel weet dannog MAG het NIET mee waarom niet omdat na 3 keer fout de toko kan sluiten voor een x-tijd eerste keer een maand als ik me niet vergist even navragen morgen. Kun je hoo gen laag springen en lopen gillen die debiele regels verzint AH niet maar word ze OPGEDRAGEN..!!!

Waarom omdat ouders hun jong niet kunnen opvoeden tegenwoordig moet AH en elke ander verkooppunt dat doen dat is het probleem. Ik zou zeggen laat ze zichzelf lekker kapotzuipen probleem vd ouders simpel zat..

En zeuren doe je maar bij die figuren in Den Haag niet bij AH , Jumbo ect ect kansloze discussie
dat staat niet in de wet
er staat alleen een leeftijdsgrens voor de KOPER vermeld
of die koper in het gezelschap is van een kleuterklas doet er niet toe

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Shine »

@shs..

Helaas ziet u het tocht verkeerd. AH is gewoon doorgeslagen. De wet is duidelijk, maar AH vindt dat haar personeel geen inschatting kan maken of onderscheidt kan maken. Om àlle risico te vermijden hanteert AH dus haar eigen extra verscherpte regels. Regels gevoed vanuit haar eigen angst een boete op te lopen omdat duidelijk is dat ze haar personeel ondeskundig inschat.

http://www.vwa.nl/txmpub/files/?p_file_id=33025
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... kopen.html

Een verkoper mag ook geen alcohol verkopen als duidelijk is dat de koper de drank onmiddellijk zal doorgeven aan een persoon onder de 16 jaar.
Hier ligt het punt. Deze inschatting wil de AH niet over laten aan haar personeel en hanteert daarom gewoon haar eigen extra strenge regel. Waarmee ze de ouders per definitie dus ook als directe doorgeefluiken bestempelen wanneer het kind met papa of mama mee is. En dit is ronduit kwalijk te noemen.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door sjohie »

Shine schreef:@shs..

Helaas ziet u het tocht verkeerd. AH is gewoon doorgeslagen. De wet is duidelijk, maar AH vindt dat haar personeel geen inschatting kan maken of onderscheidt kan maken. Om àlle risico te vermijden hanteert AH dus haar eigen extra verscherpte regels. Regels gevoed vanuit haar eigen angst een boete op te lopen omdat duidelijk is dat ze haar personeel ondeskundig inschat.

http://www.vwa.nl/txmpub/files/?p_file_id=33025
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... kopen.html

Een verkoper mag ook geen alcohol verkopen als duidelijk is dat de koper de drank onmiddellijk zal doorgeven aan een persoon onder de 16 jaar.
Hier ligt het punt. Deze inschatting wil de AH niet over laten aan haar personeel en hanteert daarom gewoon haar eigen extra strenge regel. Waarmee ze de ouders per definitie dus ook als directe doorgeefluiken bestempelen wanneer het kind met papa of mama mee is. En dit is ronduit kwalijk te noemen.
En spijtig genoeg voor de klant, zijn er plenty voorbeelden van 15 jarige caissières die even een oog dichtknijpen als een van hun vrienden/vriendinnen af komt rekenen met drank. Mijn neef, een supermarktmanager bij AH, had dat wekelijks bij de poot, en heeft er ook 2 caissières voor ontslagen, na meerdere officiële waarschuwingen. Dat is dus een levensgroot probleem voor AH, en voor het totaalplaatje een voorbeeld ter illustratie, als jij de caravan te zwaar belaad is dat een paar honderd euro boete. als een bedrijf dat doet met een vrachtwagen of bestelbus, is het een economisch delict met boetes met een nul extra, tot aan celstraffen aan toe.

Er zitten dus forse bedrijfsrisico's aan vast voor AH, en dit is een punt waar de branche en de overheid al jaren mee worstelen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door tenormin »

@sjohie Zo is het precies als je omschrijft (heb supermarktmanager gisteren gevraagd waarom deze extra mededeling). Op die manier kunnen ze op "kleintjes blijven letten". :wink:

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Shine »

Kan allemaal zo zijn, maar het is duidelijk dat AH de eigen verantwoordelijkheid afschuift op haar klanten en daarmee alles maar over die 1 kamt scheert.
Als ik dus met mijn dochter van 13 AH binnen stap en een flesje wijn koop voor bij het avondeten, krijg ik het niet mee omdat dochterlief geen 16 is. En precies dit beleid door AH is van de pot gerukt en volkomen doorgeslagen. Voor dit beleid is geen enkel excuus gerechtvaardigd.
Dunkt me dat een cassiere dit onderscheidt wél kan maken, maar AH dít zelfs niet toelaat door haar belachelijk recht-toe-recht aan beleid uit angst voor...

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door nevermind »

Shine schreef:Kan allemaal zo zijn, maar het is duidelijk dat AH de eigen verantwoordelijkheid afschuift op haar klanten en daarmee alles maar over die 1 kamt scheert.
Als ik dus met mijn dochter van 13 AH binnen stap en een flesje wijn koop voor bij het avondeten, krijg ik het niet mee omdat dochterlief geen 16 is. En precies dit beleid door AH is van de pot gerukt en volkomen doorgeslagen. Voor dit beleid is geen enkel excuus gerechtvaardigd.
Dunkt me dat een cassiere dit onderscheidt wél kan maken, maar AH dít zelfs niet toelaat door haar belachelijk recht-toe-recht aan beleid uit angst voor...
AH is niet verplicht aan jou iets te verkopen.
Als iemand niet met de regels/beleid van het bedrijf eens is, moet deze persoon naar de concurrent gaan, heel simpel.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

nevermind schreef:
Shine schreef:Kan allemaal zo zijn, maar het is duidelijk dat AH de eigen verantwoordelijkheid afschuift op haar klanten en daarmee alles maar over die 1 kamt scheert.
Als ik dus met mijn dochter van 13 AH binnen stap en een flesje wijn koop voor bij het avondeten, krijg ik het niet mee omdat dochterlief geen 16 is. En precies dit beleid door AH is van de pot gerukt en volkomen doorgeslagen. Voor dit beleid is geen enkel excuus gerechtvaardigd.
Dunkt me dat een cassiere dit onderscheidt wél kan maken, maar AH dít zelfs niet toelaat door haar belachelijk recht-toe-recht aan beleid uit angst voor...
AH is niet verplicht aan jou iets te verkopen.
Als iemand niet met de regels/beleid van het bedrijf eens is, moet deze persoon naar de concurrent gaan, heel simpel.

Bij de concurrent gelden dezelfde regels......dus.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door nevermind »

Teunbosseman schreef:
nevermind schreef:
Shine schreef:Kan allemaal zo zijn, maar het is duidelijk dat AH de eigen verantwoordelijkheid afschuift op haar klanten en daarmee alles maar over die 1 kamt scheert.
Als ik dus met mijn dochter van 13 AH binnen stap en een flesje wijn koop voor bij het avondeten, krijg ik het niet mee omdat dochterlief geen 16 is. En precies dit beleid door AH is van de pot gerukt en volkomen doorgeslagen. Voor dit beleid is geen enkel excuus gerechtvaardigd.
Dunkt me dat een cassiere dit onderscheidt wél kan maken, maar AH dít zelfs niet toelaat door haar belachelijk recht-toe-recht aan beleid uit angst voor...
AH is niet verplicht aan jou iets te verkopen.
Als iemand niet met de regels/beleid van het bedrijf eens is, moet deze persoon naar de concurrent gaan, heel simpel.

Bij de concurrent gelden dezelfde regels......dus.

Dan gewoon niet zeuren over AH!

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door sjohie »

Shine schreef:Kan allemaal zo zijn, maar het is duidelijk dat AH de eigen verantwoordelijkheid afschuift op haar klanten en daarmee alles maar over die 1 kamt scheert.
Als ik dus met mijn dochter van 13 AH binnen stap en een flesje wijn koop voor bij het avondeten, krijg ik het niet mee omdat dochterlief geen 16 is. En precies dit beleid door AH is van de pot gerukt en volkomen doorgeslagen. Voor dit beleid is geen enkel excuus gerechtvaardigd.
Dunkt me dat een cassiere dit onderscheidt wél kan maken, maar AH dít zelfs niet toelaat door haar belachelijk recht-toe-recht aan beleid uit angst voor...
Bij die klanten, of in dit geval de ouders ervan, ligt ook de verantwoordelijkheid, echter kwijten die zich gezien de huidige situatie ook niet echt goed van hun taak. :wink:

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

teunbosseman schreef:Bij de concurrent gelden dezelfde regels......dus.
nevermind schreef:Dan gewoon niet zeuren over AH!

Euuh zegt dat tegen TS ff.
Topic gaat over AH.... :roll: :roll:

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door nevermind »

Teunbosseman schreef:
teunbosseman schreef:Bij de concurrent gelden dezelfde regels......dus.
nevermind schreef:Dan gewoon niet zeuren over AH!

Euuh zegt dat tegen TS ff.
Topic gaat over AH.... :roll: :roll:
Kan hij toch lezen. :shock:

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

nevermind schreef:
Teunbosseman schreef:
teunbosseman schreef:Bij de concurrent gelden dezelfde regels......dus.
nevermind schreef:Dan gewoon niet zeuren over AH!

Euuh zegt dat tegen TS ff.
Topic gaat over AH.... :roll: :roll:
Kan hij toch lezen. :shock:

Wat zou TS dan moeten lezen ? Dat jij zegt dat die niet moet zeuren ??

Ach net als jij kan en mag een ieder zijn probleem hier neerzetten, en dat jij geen probleem hebt bij AH wil niet zeggen dat dat voor elke AH geld.

Maar we gaan off topic, dus graag weer terug naar AH.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door nevermind »

Teunbosseman schreef:

Wat zou TS dan moeten lezen ? Dat jij zegt dat die niet moet zeuren ??

Ach net als jij kan en mag een ieder zijn probleem hier neerzetten, en dat jij geen probleem hebt bij AH wil niet zeggen dat dat voor elke AH geld.

Maar we gaan off topic, dus graag weer terug naar AH.
Het alcoholbeleid geldt in elke AH filiaal.
Ik schrijf het nog eens.
Als je met het beleid en de regels van een winkel/bedrijf niet eens bent, dan ga elders kopen, maar zeur niet achteraf, wat duidelijk overal vermeld staat.

Niet we gaan offtopic, maar jij!

Gesloten