Daarnaast is de gemiddelde levensduur de economische, maar wordt dat zo in een wetboek omschreven.
Ik geef aan dat die gemiddelde levensduur zoals die voor de consument beschreven is, niet voor de fabrikanten bestaan en zeker niet van toepassing is.
Waar het om gaat:
Gedurende de economische levensduur zou de winkelier de goede werking van het product moet kunnen garanderen en volgens Europa heeft de consument gewoon recht op garantie.
Dus Europa kent dus de consument een garantieperiode toe die gelijk is aan de economische levensduur.
De fabrikanten hoeven hier trouwens geen rekening mee te houden en hoeven ook geen garantieperiode te verstrekken die gelijk is aan de economische levensduur.
De handelsgarantie hoeft ook niet gelijk te zijn aan de economische levensduur.
Ik heb de bon niet meer. Wat nu?
Wilt u teruggaan naar de winkel omdat het gekochte product ondeugdelijk is? En hebt u de bon niet meer? Dan kunt u misschien op andere manieren bewijzen dat u dit product gekocht hebt bij deze winkel. Misschien hebt u gepind, of via internet betaald. Dan kunt u uw bankafschrift als bewijs gebruiken, wanneer daaruit blijkt wat u heeft gekocht, en op welke datum .....
Ik vraag me toch wel af of dit echt geaccepteerd wordt, het vetgedrukte is nogal cruciaal. Als je iets pint in een winkel dan kun je op je afschrift zien dat je op een bepaalde datum voor een X bedrag een aankoop hebt gedaan bij winkel Y maar wat voor artikel je hebt gekocht kun je toch niet zien? En stel dat je meerdere dingen in een keer hebt afgerekend, als je dan bijv. met één blouse teruggaat is dat bedrag toch niet precies op je afschrift terug te zien?
Toen ik met dat vestje terugging naar H&M had ik de bon gelukkig nog en kon ik aantonen dat ikhet nog maar kort in mijn bezit had, dus dat de kale plekken echt heel snel ontstaan waren (na 1x wassen).
BBCS
De onzinnige blanla die je alrijd verkoopt bij computers gaar hier niet op! We hebbem het hier ober een blouse. En een blouse heeft geen "goede werking", maar die dtaag je. Er is ook geen sprake van ecpnomische levensduur bij dit product. Dus stop a.j.b. met deze discussie.
Irene: BBCS moet altijd het laatste woord hebben en probeert je op het verkeerde been te zetten!
Ach, ik zie het wetboek dagelijks van binnen.... Ik ken alleen niet alle boeken van het burgerlijk wetboek van buiten, dus dan moet je je er even in verdiepen.
Maar.... ik ben teruggeweest en heb een nieuwe blouse gekregen, zonder dat er ook maar een beetje moeilijk werd gedaan!
Mocht er nu weer hetzelfde voorvallen, dan mag ik weer gewoon teruggaan en krijg ik een tegoedbon die een jaar geldig is (geen geld terug, zoals het 'officieel' zou moeten, maar goed, dit is al wat).
Ik vraag me toch wel af of dit echt geaccepteerd wordt, het vetgedrukte is nogal cruciaal. Als je iets pint in een winkel dan kun je op je afschrift zien dat je op een bepaalde datum voor een X bedrag een aankoop hebt gedaan bij winkel Y maar wat voor artikel je hebt gekocht kun je toch niet zien? En stel dat je meerdere dingen in een keer hebt afgerekend, als je dan bijv. met één blouse teruggaat is dat bedrag toch niet precies op je afschrift terug te zien?
Toen ik met dat vestje terugging naar H&M had ik de bon gelukkig nog en kon ik aantonen dat ikhet nog maar kort in mijn bezit had, dus dat de kale plekken echt heel snel ontstaan waren (na 1x wassen).
Ja dat vroeg ik me ook af, maar ze hebben er in mijn geval niet naar gevraagd. Misschien een andere keer uittesten