C&A kledingwinkels geven tegoedbon bij retour aankoop
C&A kledingwinkels geven tegoedbon bij retour aankoop
Sinds kort geeft C&A geen geld terug bij retour van een aankoop in de winkel, maar een tegoedbon. Dit is niet vooraf aangekondigd bij de aankoop/kassa en ook niet zichtbaar in de winkel. Op de tegoedbon is geen bedrag zichtbaar en er is evenmin aangegeven of en zo ja, hoe lang het tegoed geldig is. Dit is een heel slechte service van C&A, en volgens mij ook niet toegestaan. Hoe denkt Radar hierover? Zijn er al meer klachten?
- J. Deltoer
- Berichten: 3510
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Beste antwoord
Gekozen door Bchoice
-
- Berichten: 12884
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: C&A kledingwinkels geven tegoedbon bij retour aankoop
Inderdaad, C&A moet de wet gaan volgen. Oftewel, koop=koop, want wettelijk recht om terug te brengen in een fysieke winkel is er niet. Dan kunnen er ook geen discussies ontstaan over bedrijven die coulant zijn naar de klant en wel de mogelijkheid bieden om iets terug te brengen. En dan positief afwijken van de wet mag gewoon en daar mogen ook voorwaarden aan gehangen worden.
bupaul
, Rita van Bommel
en Bram Bonnewel
vinden dit leuk
Re: C&A kledingwinkels geven tegoedbon bij retour aankoop
Wat een goede service! Ze hoeven namelijk helemaal niks terug te geven. In de winkel geldt 'koop is koop'.
https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... an-aankoop
https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... an-aankoop
Rita van Bommel
, bupaul
, Dorfje
, Aygulf
, Bram Bonnewel
en Nevyn
vinden dit leuk
Re: C&A kledingwinkels geven tegoedbon bij retour aankoop
Ik kan me goed voorstellen dat een dergelijke wijziging de eerste tijd bij de kassa staat aangegeven. Of TS dat dan ook heeft gezien, is een tweede. Het zal sowieso op de kassabon gestaan hebben. De bon is overigens 3 jaar geldig.
En ja, uiteraard mag dat gewoon.
Er is overigens genoeg over te vinden:
https://franska.nl/je-geld-terug-of-een-tegoedbon/
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... a-retouren
https://www.hartvannederland.nl/advies- ... -drastisch
https://www.libelle.nl/actueel/terugbre ... oogle.com/
En ja, uiteraard mag dat gewoon.
Er is overigens genoeg over te vinden:
https://franska.nl/je-geld-terug-of-een-tegoedbon/
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... a-retouren
https://www.hartvannederland.nl/advies- ... -drastisch
https://www.libelle.nl/actueel/terugbre ... oogle.com/
Re: C&A kledingwinkels geven tegoedbon bij retour aankoop
Ruilen en/of retouren zijn service aan de klant en geen plicht voor de verkoper.Bchoice schreef: ↑26 feb 2024 16:09Sinds kort geeft C&A geen geld terug bij retour van een aankoop in de winkel, maar een tegoedbon. Dit is niet vooraf aangekondigd bij de aankoop/kassa en ook niet zichtbaar in de winkel. Op de tegoedbon is geen bedrag zichtbaar en er is evenmin aangegeven of en zo ja, hoe lang het tegoed geldig is. Dit is een heel slechte service van C&A, en volgens mij ook niet toegestaan. Hoe denkt Radar hierover? Zijn er al meer klachten?
Re: C&A kledingwinkels geven tegoedbon bij retour aankoop
De wereld staat niet stil. Als retailer moet je nu meer je best doen om geld te verdienen dan in het verleden, het is niet zo dat er makkelijk geld verdient wordt in die sector. En dit is een goede optie om toch de klant tegemoet te komen, en er tegelijkertijd voor zorgen dat de uitgaven niet elders gedaan gaan worden.ZeerPrivé schreef: ↑26 feb 2024 16:24Daar heb je helemaal gelijk in natuurlijk, maar zolang ik me kan herinneren werd er geld terug gegeven. Valt dus wel op dat ze dat na tientallen jaren ineens wijzigen.NeoDutchio schreef: ↑26 feb 2024 16:12Inderdaad, C&A moet de wet gaan volgen. Oftewel, koop=koop, want wettelijk recht om terug te brengen in een fysieke winkel is er niet. Dan kunnen er ook geen discussies ontstaan over bedrijven die coulant zijn naar de klant en wel de mogelijkheid bieden om iets terug te brengen. En dan positief afwijken van de wet mag gewoon en daar mogen ook voorwaarden aan gehangen worden.
Re: C&A kledingwinkels geven tegoedbon bij retour aankoop
Wat is er eigenlijk mis met een tegoedbon? Je wilde blijkbaar iets kopen bij C&A en nu geven ze je de optie om niet direct een andere maat uit te hoeven zoeken. Je mag er nog even over nadenken.
NeoDutchio
en Moneyman
vinden dit leuk
Re: C&A kledingwinkels geven tegoedbon bij retour aankoop
Dat is het wel. Zwarte tekst op een lichtblauwe achtergrond. Als je wilt kunnen retourneren met geld terug, dan moet je bij hen voortaan in de winkel gaan kijken en dan online bestellen.
De termijn van drie jaar gaat pas lopen in het kalenderjaar volgend op het jaar waarin de waarde op de bon is bijgeschreven.
-
- Berichten: 3510
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: C&A kledingwinkels geven tegoedbon bij retour aankoop
Dat is vooral goed voor mensen die zich kort na de jaarwisseling hierin verkijken. Die hebben vier jaar en naarmate dat de maanden verstrijken krijgt het beleid meer bekendheid en komen de klanten minder voor verrassingen te staan.
Re: C&A kledingwinkels geven tegoedbon bij retour aankoop
alfatrion schreef: ↑26 feb 2024 18:01Dat is het wel. Zwarte tekst op een lichtblauwe achtergrond. Als je wilt kunnen retourneren met geld terug, dan moet je bij hen voortaan in de winkel gaan kijken en dan online bestellen.
Fysiek winkelen heeft dus andere retourregels dan online! Voor online winkelen geldt kennelijk niet “koop is koop”. C&A zal op die manier spoedig zijn fysieke winkels kunnen sluiten….
De termijn van drie jaar gaat pas lopen in het kalenderjaar volgend op het jaar waarin de waarde op de bon is bijgeschreven.
Re: C&A kledingwinkels geven tegoedbon bij retour aankoop
Als je domweg achteraf spijt hebt van je aankoop en de koop ongedaan wilt maken, is het geen verplichting van de verkoper daaraan mee te werken. Gekocht is gekocht. Als de verkoper er toch meewerkt aan terugneming van het gekochte goed, is dat coulance. De verkoper is dan tot niets verplicht, maar mag je eventueel ook een tegoedbon aanbieden. Het is aan de klant of hij daarmee akkoord gaat. Anders houdt de klant het door hem of haar gekochte goed.
Het is anders als het gekochte niet deugt, maar daar blijkt uit de vraag niets van.
Het is anders als het gekochte niet deugt, maar daar blijkt uit de vraag niets van.
Re: C&A kledingwinkels geven tegoedbon bij retour aankoop
Dus ze zijn al bezig een internet winkel te worden denkt u ?
Re: C&A kledingwinkels geven tegoedbon bij retour aankoop
Onjuist. Partijen kunnen en maken ontbindende voorwaarden met elkaar. Partijen zijn gebonden aan die afspraak, dus is dat geen coulance.
Prikker
vindt dit leuk
-
- Berichten: 12884
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: C&A kledingwinkels geven tegoedbon bij retour aankoop
Het maken van die afspraak is positief afwijken van de wet en kan je dus onder coulance scharen.
En voordat er een weg ingeslagen word die voor C&A nadelig kan uitpakken, het sluiten van veel winkels is niet enkel iets voor C&A.
Zara heeft al veel winkels gesloten, Shoeby is op het nippertje gered van een faillissement, V&D is al eerder ter ziele gegaan, Scotch&soda heeft in afgeslankte vorm een doorstart gemaakt, Amazing kids is na een faillissement online doorgegaan, net zoals Goosecraft. Als je kijkt naar de lokale en kleinere ketens, dan zie je daar ook een omslag.
Is het omdat de consument meer keuze wil hebben dan er in een winkel past? Is het omdat een fysieke winkel de trends niet snel genoeg kunnen volgen? Is het omdat de consument minder vaak een winkelstraat in wil gaan?
En dit is niet enkel voorbehouden aan kledingwinkels. Het is een trend die al jaren aan de gang is.
-
- Berichten: 32684
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: C&A kledingwinkels geven tegoedbon bij retour aankoop
Nou.... zaterdagmiddag 16.15 hartje binnenstad Utrecht: geen doorkomen aan. Letterlijk. Advies van de winkel waar ik moest zijn: ga volgende keer maar naar het filiaal in de naburige stad, daar is het een stuk rustiger. Ben ik zeker van plan ja, ook al is het qua OV wat omslachtiger.NeoDutchio schreef: ↑27 feb 2024 19:46Is het omdat de consument minder vaak een winkelstraat in wil gaan?