LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geld terug, gegevens afgeven?

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Schuilnaampje
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 feb 2010 18:59

Geld terug, gegevens afgeven?

Ongelezen bericht door Schuilnaampje »

Beste lezer,

Er zijn in Nederland bedrijven welke bij het retouneren van producten vragen om de naam,adres, telefoonnummer, emailadres en handtekening te plaatsen. Mag dit zomaar? Ook stellen deze bedrijven dat je je geld niet terug krijgt als je dit niet doet. Een handtekening op de bon vermelden is nog begrijpelijk maar je persoonlijke gegevens? Wat moet een bedrijf daarmee? Ik heb het gevraagd en er wordt gezegd dat hier niets mee gebeurd. Ik was geenszins van plan mijn gegevens te geven. Ik heb dus valse gegevens ingevuld want ik wilde mijn geld terug.

Hoe is dit in de Nederlandse wet geregeld?

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Geld terug, gegevens afgeven?

Ongelezen bericht door newmikey »

Schuilnaampje schreef:Beste lezer,

Er zijn in Nederland bedrijven welke bij het retouneren van producten vragen om de naam,adres, telefoonnummer, emailadres en handtekening te plaatsen. Mag dit zomaar? Ook stellen deze bedrijven dat je je geld niet terug krijgt als je dit niet doet. Een handtekening op de bon vermelden is nog begrijpelijk maar je persoonlijke gegevens? Wat moet een bedrijf daarmee? Ik heb het gevraagd en er wordt gezegd dat hier niets mee gebeurd. Ik was geenszins van plan mijn gegevens te geven. Ik heb dus valse gegevens ingevuld want ik wilde mijn geld terug.

Hoe is dit in de Nederlandse wet geregeld?
Ik heb diezelfde discussie wel eens binnen de familiekring gehad. Ik begrijp dat dit gedaan wordt om diefstal door personeel te voorkomen. Als er voor een teruggaaf bedrag getekend wordt is dat altijd na te trekken indien er verdenking op een werknemer valt.

Ook ik ben buitengewoon voorzichtig met waar ik mijn gegevens achterlaat. De laatste keer dat ik het vroeg werd mij keurig een reglement voorgeschoteld waarin stond dat de gegevens alleen ter voorkoming van fraude werden verzameld. Of je dat gelooft of niet, hangt natuurlijk van de zaak af - ik had er in dat geval wel vertrouwen in.

Sommige mensen vullen gewoon verzonnen gegevens in maar daar onstaat natuurlijk het gevaar dat je, voor jou onbekende, werknemers in voorkomende gevallen onder zware verdenking laat vallen als blijkt dat de opgegeven klant niet bestaat.

Ik neig ernaar om de gegevens te verstrekken, aangezien ik ook niet weet hoe dit soort fraude anders effectief te bestrijden is maar ik moet toegeven dat ik je bedenkingen héél goed begrijp en kan volgen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Geld terug, gegevens afgeven?

Ongelezen bericht door ciske »

Ik heb er geen problemen mee , is bij vele winkels zo en vertrouw wel dat ze niks met je gegevens doen, is nou eenmaal verplicht.

Schuilnaampje
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 feb 2010 18:59

Re: Geld terug, gegevens afgeven?

Ongelezen bericht door Schuilnaampje »

Ciske, is dit ook bij wet toegestaan?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Geld terug, gegevens afgeven?

Ongelezen bericht door ciske »

Schuilnaampje schreef:Ciske, is dit ook bij wet toegestaan?

zover ik weet wel , wat hierboven al stond door newmickey, het personeel moet zich ook verantwoorden.

Schuilnaampje
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 feb 2010 18:59

Re: Geld terug, gegevens afgeven?

Ongelezen bericht door Schuilnaampje »

Ik kan er niets over terugvinden. Ik begrijp de achterliggende gedachte wel. Maar dit probleem hoeft m.i. niet bij de consument neergelegd te worden.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Geld terug, gegevens afgeven?

Ongelezen bericht door ciske »

Geen idee Schuilnaampje, maar mail en telefoonnummer geef ik nooit, wel adres en naam.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Geld terug, gegevens afgeven?

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 30 jan 2012 23:15, 2 keer totaal gewijzigd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Geld terug, gegevens afgeven?

Ongelezen bericht door ciske »

maar het mag geen invloed hebben op de garantievoorwaarden.

Waar staat dat dan? daar heeft TS het niet over.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Geld terug, gegevens afgeven?

Ongelezen bericht door nevermind »

Wie controleert deze gegevens, wat je invult?
Niemand.
Is gewoon voor hun boekhouding, dus kan je toch schrijven wat je zelf wilt. :wink:

Schuilnaampje
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 feb 2010 18:59

Re: Geld terug, gegevens afgeven?

Ongelezen bericht door Schuilnaampje »

Ik heb het hier over een kledingzaak. Ik had een kledingstuk gekocht welke elders goedkoper te krijgen bleek. Het verschil werd niet terugbetaald waarop ik mijn geld terug wilde hebben. Ik vertik het om mijn gegevens zomaar even in te vullen omdat dit voor het bedrijf makkelijker is om fraude door eigen medewerkers tegen te gaan. Ten eerste zou ik al niet voor zo'n bedrijf willen werken, als er geen commitment vanuit het bedrijf komt heb ik dat ook niet voor het bedrijf. Ten tweede vind ik dat dit alles getuigd van weinig klantvriendelijkheid en service. Bij de betreffende winkel loop ik in ieder geval niet meer binnen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Geld terug, gegevens afgeven?

Ongelezen bericht door BBCS »

Schuilnaampje schreef:Ik heb het onlangs gehad bij een kledingzaak. Ik had een kledingstuk gekocht welke elders goedkoper te krijgen bleek. Het verschil werd niet terugbetaald waarop ik mijn geld terug wilde hebben. Ik vertik het om mijn gegevens zomaar even in te vullen omdat dit voor het bedrijf makkelijker is om fraude door eigen medewerkers tegen te gaan. Ten eerste zou ik al niet voor zo'n bedrijf willen werken, als er geen commitment vanuit het bedrijf komt heb ik dat ook niet voor het bedrijf. Ten tweede vind ik dat dit alles getuigd van weinig klantvriendelijkheid en service. Bij de betreffende winkel loop ik in ieder geval niet meer binnen.
Wat ik niet begrijp: waarom moet die winkel het verschil terugbetalen?

En als die dat niet doet, waarom getuigd dat dan van weinig klantvriendelijkheid en service?

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Geld terug, gegevens afgeven?

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 30 jan 2012 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

riddert
Berichten: 2140
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Geld terug, gegevens afgeven?

Ongelezen bericht door riddert »

die prive gegevens als naam adres en telefoonnummer staan overal op internet en in onder andere het telefoonboek. Daar hoef je toch niet zo moeilijk over te doen? Over je e-mail kun je zeggen dat je geen hebt, dan is dat probleem ook opgelost.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Geld terug, gegevens afgeven?

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 30 jan 2012 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.

riddert
Berichten: 2140
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Geld terug, gegevens afgeven?

Ongelezen bericht door riddert »

persoonlijk vind ik, als een winkel zoveel service biedt dat ze zelfs geld teruggeeft, ondanks dat dat absoluut geen verplichting voor de winkel is, je wel een beetje meegaand kunt zijn.
TS heeft iets gekocht, en koop = koop, dus de winkelier is nergens toe verplicht.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Geld terug, gegevens afgeven?

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 30 jan 2012 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

riddert
Berichten: 2140
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Geld terug, gegevens afgeven?

Ongelezen bericht door riddert »

Schuilnaampje schreef:Ik heb het hier over een kledingzaak. Ik had een kledingstuk gekocht welke elders goedkoper te krijgen bleek. Het verschil werd niet terugbetaald waarop ik mijn geld terug wilde hebben. Ik vertik het om mijn gegevens zomaar even in te vullen omdat dit voor het bedrijf makkelijker is om fraude door eigen medewerkers tegen te gaan. Ten eerste zou ik al niet voor zo'n bedrijf willen werken, als er geen commitment vanuit het bedrijf komt heb ik dat ook niet voor het bedrijf. Ten tweede vind ik dat dit alles getuigd van weinig klantvriendelijkheid en service. Bij de betreffende winkel loop ik in ieder geval niet meer binnen.
Ik snap het prima, TS koopt iets, en ziet het gekochte goed ergens anders goedkoper. De winkelier hoeft hier absoluut niet in mee te gaan, en hoeft zelfs geen geld terug te geven. Dit doet de winkelier toch, als service danwel klantvriendelijk...

Daarnaast geeft de winkelier een goede reden (mijns inziens) voor de gegevens...dus lijkt het me niet zo'n groot probleem.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Geld terug, gegevens afgeven?

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 30 jan 2012 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Geld terug, gegevens afgeven?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Blokker doet het ook, Gamma / Praxis / Karwei ook.....en Ikea ook.

Naam en telefoonnummer ( alleen mobiel ) mogen ze hebben. Adres niet.

Gesloten