LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kruidvat steelt

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
agnesm
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 nov 2011 17:46

Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door agnesm »

Diefstal van het Kruidvat!!!!!!
Ik heb vandaag 2 artikelen van 11,99 bij het kruidvat gekocht. Ik zag direct al op de bon dat men 12,= rekende. waardoor er dus 24,=, in plaats van 23,98 op de kassabon stond. Ik heb met pin betaald. Uiteraard snap ik dat het bedrag naar boven zou worden afgerond als ik contant zou betalen, maar dit mag niet met een pinbetaling. Toen ik aangaf dat dit niet klopte, zei de kassamedewerker dat het op mijn bankafschrijving wel goed zou staan. Nou niet dus. Er is gewoon 24,= afgeschreven.
Nu gaat het mij niet om die 2 centen, maar als dit bij iedereen in heel Nederland gebeurt, "verdienen" ze zeer goed aan dit truckje.

witte angora
Berichten: 30850
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door witte angora »

Nu een advies in woorden:

Ga maandag als de wiedeweerga terug naar de winkel en eis je 2 centen terug.

Als ze die niet terug willen of kunnen geven, dan geef je gewoon die 2 producten terug, eis je je 24 euro, en haal je het vervolgens bij de Trekpleister. Is hetzelfde concern, dus waarschijnlijk dezelfde prijzen, maar met een beetje geluk gaat het daar wel goed met al dan niet afronden.

Vergeet vooral niet heel erg boos te kijken en op een heel erg dwingende manier te spreken.

Overigens: als je meent dat het diefstal is kun je ook aangifte doen bij de politie.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door Frantic2 »

ik zou graag een foto zien van de kassa en pinbon hiervan

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je hier wat aan wilt doen dan kun je een foto van het aanbod plus de kassebon naar de stichting reclame code sturen. Of de volgende keer gewoon de rij op houden tot dat je het juiste bedrag moet betalen.

16again
Berichten: 16125
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door 16again »

Niet echt diefstal....maar blijft een hardnekkig verschijnsel:
http://kassa.vara.nl/nieuws/eindbedrag- ... t-afgerond

Door direct 12,- euro ipv 11,99 aan te slaan , kan er ook nooit naar beneden afgerond worden, als je 3 van deze artikelen afneemt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door moederslink »

Een pinbetaling wordt tot op de cent nauwkeurig gedaan en afronden naar boven is niet toegestaan (en dus ook geen gesjoemel met een paar centen extra naar boven ).
Gebeurt dit bij b.v 50 pinbetalingen p.d. x € 0.02 per x = € 1 p. d oftewel € € 365 extra per jaar..... ( × hoeveel klanten? ?)
Tel uit je winst :idea: , nee niet goed dus.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door Julie4444 »

moederslink schreef:Een pinbetaling wordt tot op de cent nauwkeurig gedaan en afronden naar boven is niet toegestaan (en dus ook geen gesjoemel met een paar centen extra naar boven ).
Gebeurt dit bij b.v 50 pinbetalingen p.d. x € 0.02 per x = € 1 p. d oftewel € € 365 extra per jaar..... ( × hoeveel klanten? ?)
Tel uit je winst :idea: , nee niet goed dus.
Ho, wacht even. Als alle bedragen worden afgerond (zowel pin als contant) zal het dus ook naar beneden worden afgerond wanneer het €0,07 of €0,02 betreft. Niemand wordt dan specifiek bevoordeeld of benadeeld.

That said, volgens mij zouden pin-transacties op de cent exact moeten zijn en niet moeten worden afgerond.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door moederslink »

Julie4444 schreef:
moederslink schreef:Een pinbetaling wordt tot op de cent nauwkeurig gedaan en afronden naar boven is niet toegestaan (en dus ook geen gesjoemel met een paar centen extra naar boven ).
Gebeurt dit bij b.v 50 pinbetalingen p.d. x € 0.02 per x = € 1 p. d oftewel € € 365 extra per jaar..... ( × hoeveel klanten? ?)
Tel uit je winst :idea: , nee niet goed dus.
Ho, wacht even. Als alle bedragen worden afgerond (zowel pin als contant) zal het dus ook naar beneden worden afgerond wanneer het €0,07 of €0,02 betreft. Niemand wordt dan specifiek bevoordeeld of benadeeld.

That said, volgens mij zouden pin-transacties op de cent exact moeten zijn en niet moeten worden afgerond.
Dat zeg ik : een pinbetaling moet dus tot op de cent nauwkeurig worden gedaan en niet worden afgerond niet naar boven en ook niet naar beneden :wink:
Bij contant afrekenen wordt wel afgerond en naar boven en naar beneden.
Maar hier ging het over deze pinbetaling bij Het Kruidvat .

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door olaf79 »

Het kan een fout in het kassasysteem zijn. Maar dan nog, het woord diefstal is hier volledig uit zijn verband getrokken.

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Zo misplaatst vind ik het nu ook weer niet. Diefstal is het opzettelijk wegnemen van een goed. Het kan een foutje zijn, maar dat is niet zeker.
Julie4444 schreef:Als alle bedragen worden afgerond (zowel pin als contant) zal het dus ook naar beneden worden afgerond wanneer het €0,07 of €0,02 betreft. Niemand wordt dan specifiek bevoordeeld of benadeeld.
Je veronderstelt hier dat dat de verdeling bij ieder individu zodanig is dat hij in even grote maten te maken krijgt met afrondingen naar beneden als naar boven toe. Voor die veronderstelling is geen enkele basis. Winkel laten prijzen kleiner lijken door een prijs van een product af te ronden als € 4,99. Wie vaak één product koopt wordt dan benadeeld. Daardoor zullen afrondingen naar boven vaker plaats vinden.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door crazyme »

Als je een zak zand koopt waar 25 kilo op staat en er maar 24,99998 kilo in zit ben je ook bestolen en misschien wel opgelicht.

Dit gaat echt helemaal nergens over.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:Zo misplaatst vind ik het nu ook weer niet. Diefstal is het opzettelijk wegnemen van een goed. Het kan een foutje zijn, maar dat is niet zeker.
Julie4444 schreef:Als alle bedragen worden afgerond (zowel pin als contant) zal het dus ook naar beneden worden afgerond wanneer het €0,07 of €0,02 betreft. Niemand wordt dan specifiek bevoordeeld of benadeeld.
Je veronderstelt hier dat dat de verdeling bij ieder individu zodanig is dat hij in even grote maten te maken krijgt met afrondingen naar beneden als naar boven toe. Voor die veronderstelling is geen enkele basis. Winkel laten prijzen kleiner lijken door een prijs van een product af te ronden als € 4,99. Wie vaak één product koopt wordt dan benadeeld. Daardoor zullen afrondingen naar boven vaker plaats vinden.
Voor jouw veronderstelling is ook geen enkele basis. Ik betaal zelf bijna altijd contant en het lijkt mij vrij evenredig.
crazyme schreef:Als je een zak zand koopt waar 25 kilo op staat en er maar 24,99998 kilo in zit ben je ook bestolen en misschien wel opgelicht.

Dit gaat echt helemaal nergens over.
Mee eens. Waar hebben we het over zeg? En ondertussen ook geen idee wat Kruidvat zelf hierover te zeggen zou hebben.

Moneyman
Berichten: 30169
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
Julie4444 schreef:Als alle bedragen worden afgerond (zowel pin als contant) zal het dus ook naar beneden worden afgerond wanneer het €0,07 of €0,02 betreft. Niemand wordt dan specifiek bevoordeeld of benadeeld.
Je veronderstelt hier dat dat de verdeling bij ieder individu zodanig is dat hij in even grote maten te maken krijgt met afrondingen naar beneden als naar boven toe. Voor die veronderstelling is geen enkele basis. Winkel laten prijzen kleiner lijken door een prijs van een product af te ronden als € 4,99. Wie vaak één product koopt wordt dan benadeeld. Daardoor zullen afrondingen naar boven vaker plaats vinden.
Dat is te kort door de bocht, omdat je er hierbij vanuit gaat dat iedereen standaard maar één zo'n product koopt. En dat is niet het geval.

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door alfatrion »

GJvdZ schreef:Bij Kruidvat wordt alles gescand dus niemand tikt 12 of 24 euro in.
Deze uitspraak is ondoordacht. De scanner weet alleen dat een product € 11,99 kost, omdat iemand dat heeft ingetikt in het systeem.
crazyme schreef:Als je een zak zand koopt waar 25 kilo op staat en er maar 24,99998 kilo in zit ben je ook bestolen en misschien wel opgelicht.
Dat is appels met peren vergelijken. Gewicht kun je niet exact meten, geld kun je daarin tegen welk exact tellen. Een stapeltje van 2498 eurocent munten zal optellen tot € 24,98.
Julie4444 schreef:Voor jouw veronderstelling is ook geen enkele basis. Ik betaal zelf bijna altijd contant en het lijkt mij vrij evenredig.
Ik maakt geen veronderstelling. Dat het jou evenredig lijkt wil niet zeggen dat het ook evenredig is. En zelfs als het wel evenredig zou zijn, dan wil dat nog niet zeggen dat dit ook voor een ander evenredig zou zijn.
Moneyman schreef:Dat is te kort door de bocht, omdat je er hierbij vanuit gaat dat iedereen standaard maar één zo'n product koopt.
Ik heb het niet over iedereen gehad.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:
Julie4444 schreef:Voor jouw veronderstelling is ook geen enkele basis. Ik betaal zelf bijna altijd contant en het lijkt mij vrij evenredig.
Ik maakt geen veronderstelling. Dat het jou evenredig lijkt wil niet zeggen dat het ook evenredig is. En zelfs als het wel evenredig zou zijn, dan wil dat nog niet zeggen dat dit ook voor een ander evenredig zou zijn.
Je maakt wel degelijk een veronderstelling, en er is geen enkele reden om aan te nemen dat het in iemands voordeel zou zijn omdat de kans hierop min of meer willekeurig is.
alfatrion schreef:
Moneyman schreef:Dat is te kort door de bocht, omdat je er hierbij vanuit gaat dat iedereen standaard maar één zo'n product koopt.
Ik heb het niet over iedereen gehad.
Maar je gebruikt het als argument voor je veronderstelling. Moneyman heeft een punt.

16again
Berichten: 16125
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door 16again »

GJvdZ schreef: TS praat onzin. Bij Kruidvat wordt alles gescand dus niemand tikt 12 of 24 euro in.
De prijs op het schap hoort gewoon overeen te stemmen met de prijs in de kassa. En die prijs in de kassa wijzigen..... zal toch echt gebeuren dmv (eenmalig) intikken.

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Julie4444 schreef:Je maakt wel degelijk een veronderstelling
Nee, ik doe twee dingen:
1. ik stel als feit dat prijzen op een bepaalde manier worden opgebouwd; en
2. vervolgens introduceer een (hypothetisch) persoon, die vaak maar één product koopt.

Als niemand wordt bevoordeeld of benadeeld dan geldt dat moet dit ook gelden voor deze persoon. Dat doet het niet.
Julie4444 schreef:Je maakt wel degelijk een veronderstelling
Een veronderstelling die je niet kunt benoemen is niet gemaakt.
Julie4444 schreef:Moneyman heeft een punt.
Door het over één persoon te hebben, heb ik het nog steeds niet over iedereen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:Als niemand wordt bevoordeeld of benadeeld dan geldt dat moet dit ook gelden voor deze persoon. Dat doet het niet.
En dat zou je over verschillende bezoeken moeten determinen, of anders kan TS altijd nog een ander product nemen waardoor afronding in zijn/haar voordeel valt.

Maar again, waar hebben we het over? Wat een gezeur over 2 cent.

Moneyman
Berichten: 30169
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
GJvdZ schreef: TS praat onzin. Bij Kruidvat wordt alles gescand dus niemand tikt 12 of 24 euro in.
De prijs op het schap hoort gewoon overeen te stemmen met de prijs in de kassa. En die prijs in de kassa wijzigen..... zal toch echt gebeuren dmv (eenmalig) intikken.
Eens. Blijkbaar is er ergens iets niet goed gegaan - hetzij bij het invoeren van de prijs in het systeem, hetzij bij het handmatig intikken van de prijs bij het afrekenen (want ja, dat gebeurt ook nog regelmatig). Hoe dan ook, om op basis van een overduidelijke fout te spreken over diefstal gaat veel te ver.
alfatrion schreef:Zo misplaatst vind ik het nu ook weer niet. Diefstal is het opzettelijk wegnemen van een goed. Het kan een foutje zijn, maar dat is niet zeker.
Je vergeet dat voor diefstal ook nog het oogmerk tot wederrechtelijke toe-eigening vereist is. En om dat nu als aanwezig te veronderstellen op basis van de info in dit topic is mij in ieder geval een paar bruggen te ver.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door olaf79 »

Moneyman schreef:Dat is te kort door de bocht, omdat je er hierbij vanuit gaat dat iedereen standaard maar één zo'n product koopt. En dat is niet het geval.
En je kunt natuurlijk gewoon 99 cent betalen. Er zijn gewoon 1 en 2 centen in omloop en die moeten ze accepteren.

Maar als er op het prijsstickertje staat 11,99 moet men dat ook op de kassbon zetten. Vandaar, dat ik denk dat dit een fout in het kassasysteem is.

Gesloten