Met Hans Anders, Pearle en Specsavers ben ik eigenlijk wel klaar. Verkeerde metingen, verkeerde adviezen (monturen zitten niet goed, moeten om de paar weken worden bij gesteld) slechte kwaliteit coating; van mij hoeft dat niet meer zo nodig.
Dus naar Eye-wish en een zelfstandige opticien.
Bij Eye-wish kost een glas met gemiddelde opties 259 euro, en dan komt er 70 bij om het extra dun te laten slijpen. Bij Pearle betaal je dan 199. Gevraagd waarom Eye-wish duurder is. Het enige antwoord was wat gestamel over een betere coating en een dubbele coating. Dat schiet niet op.
Vervolgens naar de zelfstandige opticien. Bij hem beginnen de glazen vanaf 500 euro...

Dus de eerste vraag is: weten jullie wat een dergelijk prijsverschil rechtvaardigt? Is een duurder glas echt zoveel beter dan een goedkoper glas?
Dan een vraag over titanium brillen. Doorgaans zijn ze al niet goedkoop, maar de zelfstandige opticien verkocht brillen van Japans titanium. Dat begint bij 499 euro. De kwaliteit zou veel beter zijn. Toegegeven,, ze zitten een stuk fijner dan wat ik nu heb. Volgens de opticien gaan ze lang mee; zelfs zo lang dat ze net als vroeger zelfs een 'glazenwissel' mee kunnen maken. Dat zou mij mooi uitkomen, want ik heb al 15 jaar dezelfde sterkte, dan moeten ze zeer lang mee kunnen gaan. Maar ik vrees dat hij bedoelt: vroeger ging je ieder jaar naar de oogarts, en die gaf dan een recept mee, en indien nodig kreeg je andere glazen. In dat geval zouden monturen van Japans titanium een jaar of 2, 3 meegaan, net als de brillen die je bij de ketens koopt.
Dus de tweede vraag is: is Japans titanium echt zoveel beter dan 'gewone' titaniumbrillen, en gaan ze inderdaad veel langer mee?
Of worden er weer eens sprookjes op de mouw gespeld?