LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laagste Prijsgarantie? We zijn toch niet gek?

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
sognatore83

Laagste Prijsgarantie? We zijn toch niet gek?

Ongelezen bericht door sognatore83 »

Er is vast al meer over geschreven. Toch wil ik deze blog hier graag delen:

Waarom bied je als electronicaketen de laagste prijsgarantie? Om klanten binnen te halen natuurlijk. Klanten zijn dol op garantie, want garantie is zekerheid. En zekerheid is fijn. We houden niet van vervelende verrassingen. Dus de garantie dat je niet teveel betaalt, is wel zo’n fijn idee in deze toch al dure tijden.

Als je er over nadenkt, is het nogal een belofte, de laagste prijs. Fysieke winkels, servicemedewerkers, die hebben ook een prijs. Zouden alle klanten altijd de moeite nemen om de laagste prijs te bedingen én de laagste prijsgarantiewinkels zouden hier altijd in meegaan, dan was het vast snel gedaan met ze.

Dat ‘probleem’ lost zich deels vanzelf op. Genoeg klanten nemen de moeite niet. Ze hebben wel wat beters te doen dan prijzen vergelijken of kopen inpulsief. Daarnaast lossen de ketens het probleem zelf op, met voorwaarden. Moeilijke horden, lastige clausules, ondoorgrondelijke uitsluitingen. Maar ja, het staat in de voorwaarden dus het verschil terugbetalen hoeft niet.

Ook ik kreeg laatst bij Saturn nul op mijn rekest. Eerst werd ik om de tuin geleid. “Wij passen onze prijzen niet aan aan die winkel.” Maar dat stond niet in de voorwaarden. Later begon het liegen. “Wij kunnen u niet terugbetalen, want u heeft de camera bij een ander filiaal gekocht.” Stond ik dan in een franchise? De verkoopster en haar leidinggevende zeiden gelijktijdig ‘ja’ en ‘nee’. De verkoopster zei ‘nee’ en sprak de waarheid, maar werd beloond met een pissige blik van haar baas. Betrapt. Niet dat het allemaal iets uitmaakte. Het verschil bleef in kas. “Zie onze voorwaarden.”

Wat haar baas uit het oog is verloren, is waarom je de voorwaarden beter in de la kunt laten liggen als je op de deur groot zet dat je de laagste prijsgarantie biedt. Want wie zekerheid belooft (garantie!), maar onzekerheid levert (toch maar niet!) is onbetrouwbaar. (Verzekeraars worstelen nog steeds met dat imago dat ze zelf hebben gecreëerd.) En als vertrouwen onze economie kan aanzwengelen en een gebrek aan vertrouwen onze economie om zeep kan helpen, dan zou dat voor een elektronicawinkel toch ook ongeveer zo moeten werken.

Eigenlijk is het heel simpel. Het was allemaal te doen om 75 euro. Had Saturn me die 75 euro betaald, dan had ik bij het tevoorschijn halen van mijn nieuwe camera tegen zeker vijf mensen (waarschijnlijk meer) een opmerking gemaakt over het feit dat ik hem bij Saturn echt voor de allerlaagste prijs gekocht heb. En, gesterkt in mijn vertrouwen dat ik bij Saturn nooit teveel betaal, zou ik die winkel nog vaak bezocht hebben. Kleine investering, grote winst.

Nu echter, heb ik het wel gezien bij Saturn. En bij dochterbedrijf Media Markt is het waarschijnlijk al niet beter. De laagste prijsgarantie is geen belofte maar een loze kreet. Gewoon online bestellen dus. Makkelijker. Sneller. Goedkoper. Dus wat is het resultaat? Een negatieve blog die ik plaats waar ik ‘m maar kwijt kan en een teleurgestelde klant die zijn vervolgaankopen voortaan elders doet. Zo zonde. En dat alles voor een lousy 75 euro.

eleven

Re: Laagste Prijsgarantie? We zijn toch niet gek?

Ongelezen bericht door eleven »

“Wij kunnen u niet terugbetalen, want u heeft de camera bij een ander filiaal gekocht.” Stond ik dan in een franchise? De verkoopster en haar leidinggevende zeiden gelijktijdig ‘ja’ en ‘nee’. De verkoopster zei ‘nee’ en sprak de waarheid, maar werd beloond met een pissige blik van haar baas. Betrapt. Niet dat het allemaal iets uitmaakte. Het verschil bleef in kas. “Zie onze voorwaarden.”
Saturn filialen zijn franchise winkels. :wink:

sognatore83

Ongelezen bericht door sognatore83 »

Toch niet. Het zijn losse BV's, maar voor de klant komt het op hetzelfde neer. Maar wat ik hier veel liever wil melden nu is: zojuist heeft de filiaalleider van Saturn Utrecht de moeite genomen om me even te bellen. Kern van het verhaal: een tevreden klant is Saturn juist wél heel veel waard, dus het wordt nu 'in orde gemaakt.' Dat is in mijn ogen de best mogelijke reactie op bovenstaande gebeurtenissen. Ik vind het echt heel professioneel dat dit nu zo wordt afgehandeld, al denk ik wel dat de huidige tijd, met kritische consumenten, daar ook om vraagt.

Dus voor alle duidelijkheid: een garantie is bij Saturn dus wel een garantie. Dat is veel waard in deze tijd.

sadfly

Ongelezen bericht door sadfly »

Ik wist niet dat ze lage prijs garantie hadden bij saturn.
Ik weet wel dat ik tot 2x aan toe nu een product voor de
zelfde prijs heb mee gekregen (na een opmerking.)
wat het verderop ook kost in de winkel, schelde weer een dag wachten.

het ging trouwens 1 keer om toch zo ene 100 euro en de 2e keer was een paar euro.

Wat ik weet is dat de laagste prijs garantie meestal maar geld
in een straal van zeg maar 25km rondom de winkel waar je het koopt,
en geld niet voor internet winkels.

jdek

Ongelezen bericht door jdek »

Toen media markt zijn fysieke concurrenten moest wegconcurreren ontving je 30 dagen niet goed geld terug garantie open of gesloten verpakking.
Vandaag de dag is dat heb ik gemerkt nog maar 14 dagen en volledig gesloten en verzegelde verpakking.

Een voordelig geprijsde laptop wordt altijd een stukje duurder dan in de folder.
Daarnaast komen er nog extra kosten, verwijdering bijdrage 7,50 euro, 29,99 euro voor update naar windows 8.1 (wat via MS update gratis gebeurd)

Helaas houd mijn vriendin niet van online aankopen, maar ik denk:
De kreet "ik ben toch niet gek" geld in mijn ogen alleen voor de eigenaar

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

jdek schreef:Toen media markt zijn fysieke concurrenten moest wegconcurreren ontving je 30 dagen niet goed geld terug garantie open of gesloten verpakking.
Vandaag de dag is dat heb ik gemerkt nog maar 14 dagen en volledig gesloten en verzegelde verpakking.

Een voordelig geprijsde laptop wordt altijd een stukje duurder dan in de folder.
Daarnaast komen er nog extra kosten, verwijdering bijdrage 7,50 euro, 29,99 euro voor update naar windows 8.1 (wat via MS update gratis gebeurd)

Helaas houd mijn vriendin niet van online aankopen, maar ik denk:
De kreet "ik ben toch niet gek" geld in mijn ogen alleen voor de eigenaar

Sorry, het beleid van 30 dagen geld terug in gesloten of open verpakking, kan ik mij helaas niet herinneren.
Waarom je voor een update nog geld moet betalen, wat je zelf kunt doen na de installatie is mij ook onbegrijpelijk.
Maar dat je niet up to date bent met de verwijderingsbijdrage verbaast mij dan niet meer.
Vanaf februari 2013 is de verwijderingsbijdrage afgeschaft. Deze zal dus ook niet meer op de factuur worden vermeld.

Gesloten