LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Legitimatie Albert Heijn

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Fred Moes
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 feb 2014 09:44

Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door Fred Moes »

Beste mensen, ik zit met een vraag over de legitimatie "plicht" bij Albert Heijn, ik was gisteren samen met mijn dochter boodschappen aan het doen waaronder ook een paar blikjes bier en de rest wat dagelijkse boodschappen, toen ik samen met mijn dochter de boodschappen aan het inpakken was bij de kassa werd er aan haar een ID gevraagd, die heb ik meteen geweigerd omdat ik dat een beetje te ver vind gaan, mijn dochter was mij alleen maar het het helpen met inpakken, is het niet toegestaan dat zij ook een paar blikjes bier in mijn tas deed, ik rekent tenslotte af want het waren mijn boodschappen dat heb ik ook verteld en ook dat ik haar vader bent, ik vind dit veel te ver gaan weet iemand of dit zomaar toegestaan is?

Met vriendelijke groet,

Fred Moes.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door ciske »

Algemeen bekend dat je moet legitimeren.

witte angora
Berichten: 30885
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is niet toegestaan, het is wettelijk verplicht.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... nbaar.html

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ik vind dit allemaal veel te ver gaan, pa koopt een paar blikjes bier, pa betaald
en dochter moet zich legitimeren....

witte angora
Berichten: 30885
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door witte angora »

Chocomelk schreef:Ik vind dit allemaal veel te ver gaan, pa koopt een paar blikjes bier, pa betaald
en dochter moet zich legitimeren....
Kan zijn, kun je vinden, maar de wetgever heeft dit verplicht gesteld. Er is overigens in andere topics al zoveel over gezegd...

Fred Moes
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 feb 2014 09:44

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door Fred Moes »

Dus als ik als ouder alcohol koopt dan mag mijn dochter daar niet meer bij zijn? daar komt het toch op neer, dus kunnen we samen geen boodschappen meer doen? ik denk niet dat de wet dit zo bedoeld heeft.

Fred Moes
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 feb 2014 09:44

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door Fred Moes »

Dit staat in de wet omschreven, Is het overduidelijk dat de koper de drank onmiddellijk zal doorgeven aan iemand onder de onder de 18 jaar? Dan mag een verkoper de alcohol niet verkopen.
En hier was duidelijk geen spraken van dat kind hielp mij alleen maar bij het inpakken van onze boodschappen...

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door eleven »

Fred Moes schreef:Dit staat in de wet omschreven, Is het overduidelijk dat de koper de drank onmiddellijk zal doorgeven aan iemand onder de onder de 18 jaar? Dan mag een verkoper de alcohol niet verkopen.
En hier was duidelijk geen spraken van dat kind hielp mij alleen maar bij het inpakken van onze boodschappen...
@Fred
Hier bestaat al een topic, en daar is het ook het nut en de wet besproken,met verschillende meningen van de leden hier.

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... r+kopen+ah

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door Chocomelk »

OUDEMOLEN - De Roosendaalse Rita Geus wilde eind januari twee flessen wijn kopen bij de Aldi in Oudemolen. Omdat haar dochters nog geen 18 jaar zijn, werd haar dit geweigerd.
"We waren met heel ons gezin boodschappen aan het doen. We hadden voor zo'n 140 euro aan boodschappen waaronder ook energiedrank. Dat is toch veel gevaarlijker", aldus Rita Geus.

'Iedereen moet oud genoeg zijn'
De caissière vroeg, toen ze de twee flessen wijn zag, om de legitimatie van de dochters. "Ik gaf aan dat de wijn voor mij en mijn man was. Toch bleef ze volhouden. Ze toonde meerdere keren het briefje met de regel: 'Als de koper niet alleen is, maar bijvoorbeeld met een groepje vrienden bij de kassa staat, moeten de ID's van de hele groep gecontroleerd worden: iedereen moet oud genoeg zijn'."

'Whiskey zonder moeite'
"Ik heb gevraagd naar de bedrijfsleider, maar die kreeg ik niet te spreken. Toen ben ik zonder boodschappen vertrokken", aldus Geus.

"Op de weg naar huis hebben we bij de Sligro nog twee flessen whiskey gekocht. Daar deed niemand moeilijk over de leeftijd van onze dochters", vertelt Geus.

Onterecht drank geweigerd
Familie Geus heeft dit verhaal voorgelegd aan het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Deze laatste laat zeer duidelijk blijken dat de Aldi in Oudemolen fout zit: "De verkoper heeft onterecht geweigerd u drank te verkopen, omdat hij verder geen aanwijzing had dat de drank voor uw kinderen bestemd was", laat het minsterie in een reactie aan de familie weten.


'Ik denk nu vijf keer na'
De familie hoopt een dezer dagen een reactie van de Aldi te ontvangen. Maar Rita Geus haalt geen boodschappen meer in Oudemolen: "Ze slaan daar een beetje door. Voordat ik nu ergens drank koop, denk ik wel vijf keer na. Ik wil de confrontatie niet meer aangaan."

Het is niet de eerste keer dat er onduidelijkheid is rond het verkopen van alcohol. Half januari kreeg een vrouw uit Waspik geen bier mee bij een plaatselijke supermarkt omdat ze een baby bij zich had.

bron: http://www.omroepbrabant.nl/?news/20732 ... +door.aspx

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door Shine »

Ik verbeter toch echt even:
" het is bij twijfel (!) niet toegestaan".

Supermarkten zijn als de dood voor boetes en hanteren derhalve de makkelijkste rechtlijnige weg: minderjarige er bij, geen alcohol. Waarbij de vraagstelling ' is er gerede aannemelijke twijfel' er helemaal niet meer toe doet, wordt meegenomen. Iedere ouder wordt pardoes als bijvoorbaat doorgeefluik (dus als soort van crimineel) bestempeld.

Om de belachelijkheid aan te geven hoe rechtlijnig supermarkten/cassieres hier mee omgaan aan te geven
http://www.omroepbrabant.nl/?news/20530 ... aspik.aspx

Ik kan je verzekeren, zo is de wet inzake verkoop helemaal nooit bedoeld. De winkeliers kunnen niet met deze wetgeving omgaan.

Overigens het CBL ook niet, omdat ze wisselend reageren in zelfde situaties.

angel1978
Berichten: 10990
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lijkt me nogal duidelijk:
Dit staat in de wet omschreven, Is het overduidelijk dat de koper de .....

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door ciske »

Fred Moes schreef:Dit staat in de wet omschreven, Is het overduidelijk dat de koper de drank onmiddellijk zal doorgeven aan iemand onder de onder de 18 jaar? Dan mag een verkoper de alcohol niet verkopen.
En hier was duidelijk geen spraken van dat kind hielp mij alleen maar bij het inpakken van onze boodschappen...

Leuk leesvoer, hoe winkelpersoneel met dit om moet gaan. Wel eens aan gedacht?

http://www.dichtbij.nl/amstelland/regio ... 5-ben.aspx

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

ciske schreef:
Fred Moes schreef:Dit staat in de wet omschreven, Is het overduidelijk dat de koper de drank onmiddellijk zal doorgeven aan iemand onder de onder de 18 jaar? Dan mag een verkoper de alcohol niet verkopen.
En hier was duidelijk geen spraken van dat kind hielp mij alleen maar bij het inpakken van onze boodschappen...

Leuk leesvoer, hoe winkelpersoneel met dit om moet gaan. Wel eens aan gedacht?

http://www.dichtbij.nl/amstelland/regio ... 5-ben.aspx
Deze leesvoer link gaat over iets anders dan wat @Fres Moes in de quote schrijft.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door puma73 »

Hier mag van mij een slotje op, dit wordt een herhaling van zetten, bovendien is er al een topic over.

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... r+kopen+ah

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door tenormin »

Ik denk echt dat sommige winkeliers, supers e.d. dit wel erg serieus nemen, vooral dat verhaal over drank en baby erbij. Gelukkig reageren ze hier niet zo spastisch (PLUS en de Aldi) als je met je kinderen boodschappen doet en er wat bier of wijn bij zit. Maar inderdaad, dit topic voegt niets toe aan het al bestaande.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door sjohie »

tenormin schreef:Ik denk echt dat sommige winkeliers, supers e.d. dit wel erg serieus nemen, vooral dat verhaal over drank en baby erbij. Gelukkig reageren ze hier niet zo spastisch (PLUS en de Aldi) als je met je kinderen boodschappen doet en er wat bier of wijn bij zit. Maar inderdaad, dit topic voegt niets toe aan het al bestaande.
Zie het zo, als jij of ik wat teveel aardappels in de caravan laadt op weg naar Zuid-Frankrijk krijgen we een relatief milde boete wegens overbelasting, doet een lokale hovenier dat met een kar vol zand of kiepwagen, dan pleegt deze een economisch delict met veel forsere boetes en verdere straffen.

Zo is het ook voor de supermarkten, deze regels komen al deels voort uit een gebrek aan zelfregulering in de branche de laatste jaren, dus als die bij controle nu met de nieuwe regels gepakt worden, kunnen de gevolgen draconisch zijn voor zo'n supermarkthouder.

Ze moesten bij de totstandkoming van dit alles goodwill tonen, en een systeem optuigen wat in de ogen van de beleidsmakers geen marge voor fouten heeft, en dat is dit vehikel geworden.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Fred Moes schreef:Dus als ik als ouder alcohol koopt dan mag mijn dochter daar niet meer bij zijn? daar komt het toch op neer, dus kunnen we samen geen boodschappen meer doen? ik denk niet dat de wet dit zo bedoeld heeft.
Ja hoor, je kunt prima samen boodschappen doen. Je moet alleen je dochter vast naar buiten sturen als je gaat afrekenen.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door gilas »

GJvdZ schreef:
Fred Moes schreef:Dus als ik als ouder alcohol koopt dan mag mijn dochter daar niet meer bij zijn? daar komt het toch op neer, dus kunnen we samen geen boodschappen meer doen? ik denk niet dat de wet dit zo bedoeld heeft.
Ja hoor, je kunt prima samen boodschappen doen. Je moet alleen je dochter vast naar buiten sturen als je gaat afrekenen.
Of geen alcohol kopen waar ze bij is.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door tenormin »

Zie het zo, als jij of ik wat teveel aardappels in de caravan laadt op weg naar Zuid-Frankrijk krijgen we een relatief milde boete wegens overbelasting.
Deze vergelijking is zo jaren vijftig, dat deden mijn ouders ooit. 1 Keer, want de piepers in Zuid Frankrijk waren veel lekkerder. Maar goed, het is inmiddels wel duidelijk geworden dat je als volwassene gewoon je drank meekrijgt als je je kind bij je hebt. Met nadruk op kind. (Dus niet je zoon of dochter van rond de 17): maak het niet te ingewikkeld voor de 16-jarige cassière, die worden al voldoende uitgekafferd. Leuk volk zijn "we" geworden :mrgreen: .

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door tenormin »

Maar het gaat over legitimatie, in dit geval bij A.H. en je hebt vanmiddag al de link gegeven over die mevrouw waarin men toegaf verkeerd te hebben gehandeld. Maar inderdaad, alles wat teveel is, is niet goed. Maar daar zijn de supers niet voor, toch. Dat beslissen we allemaal zelf.
Laatst gewijzigd door Radar op 28 feb 2014 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Deel bericht verwijderd. Reden: off-topic.

Gesloten