LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lidl

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
GraceBL
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 mar 2006 14:58

Lidl

Ongelezen bericht door GraceBL »

Lidl wordt alom geprezen, verse groenten, vlees etc., het is inderdaad vers, goedkoop en goed, maar de laatste tijd valt het ons tegen om in deze winkel de boodschappen te doen. Ik ben 49 jaar geleden uit Indonesië gekomen. Er wordt sinds kort controles uitgevoerd bij de kassa. Natuurlijk weet ik als geen ander dat er in winkels wordt gestolen, maar om alleen bij getinte Nederlanders de controle uit te voeren lijkt mij toch niet erg netjes. Net als of de overige Nederlanders niet stelen. Wie weet staat de volgende keer iemand van de bewaking je vragen of je zakken wilt gaan legen. Dat is geen vertrouwen hebben in de mensen die daar hun boodschappen moeten doen. Wij zouden nooit gaan stelen, als we het niet kunnen kopen, dan sparen we ervoor, dit is niet leuk!

Hebben andere mensen dit ook meegemaakt?

megavon
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mar 2009 13:09

Re: Lidl

Ongelezen bericht door megavon »

Ik werk zelf al bijna 17 jaar bij de Aldi en ik kan uit ervaring zeggen kleur, leeftijd het maakt niet uit in elke gemeenschap zitten goede en slechte bij en ik zou willen dat andere mensen dit ook gaan inzien en opa ik kan je zeggen dat mensen van uw leeftijd ook diefstal plegen.

Menasor2002
Berichten: 166
Lid geworden op: 13 apr 2009 13:58

Re: Lidl

Ongelezen bericht door Menasor2002 »

u kunt dit gewoon weigeren simpel , dan komt de bedrijfsleide rerbij weiger je weer , dan de bewaking weiger je ook hebben geen van allen bevoegdheid..!! laat ze de politie maar bellen die mogen in je tas kijken, maarja

als je nik ste verbergen hebt who cares.

heb je tijd zat en wil je eens lekker dwars zitten gewoon weigeren :twisted:

Gemma33
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 jun 2008 12:20

Re: Lidl

Ongelezen bericht door Gemma33 »

Menasor
Je reactie vind ik nergens opslaan. Jammer.
Ja "lekker dwars zitten" of scheldwoorden gebruiken, daar blink je in uit. Mensen vragen een mening of zoeken een oplossing voor hun probleem. Ik vraag me af hoe jij daaraan bijdraagt met een scheldkanonade? Misschien heb je nog andere mogelijkheden of blijft het daarbij.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Lidl

Ongelezen bericht door dhc »

Zeg knul, als je denkt ergens over mee te moeten praten, zorg dan wel dat je weet waarover je praat!
Ik zal het maar even uitleggen:
Als bij het betreden van een winkel duidelijk staat aangegeven dat er tassencontrole wordt uitgevoerd en je besluit dan deze winkel te betreden, dan geef je aan accoord te gaan met deze huisregel. Een cassière, of iemand anders van het winkelpersoneel heeft dan simpelweg WEL het recht een tassencontrole uit te voeren!

Eigenlijk ben je heel simpel....een grote bek geven aan een ander maar zelf te dom om......
Zielig...

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Lidl

Ongelezen bericht door puma73 »

Er komt geen scheldwoor din voor ik leg ff uit hoe het werkt aangezien de meeste mensen gewoon dwaas hun tas laten zien terwijl ze het recht NIET hebben .. dit even buiten het feit of je wel of niet wat te verbergen heb.
mensen dwaas noemen is net zo goed een vorm van schelden.

de winkelier heeft het recht niet om in mijn tas te kijken. hij heeft gewoon een aantal regeltjes opgehangen in zijn winkel en denkt daar rechten aan te kunnen ontlenen.

het is de de praktijk heel simpel. wil je in mijn tas kijken?? wordt ik ergens van verdacht, zo ja bel maar het bekende 0900 nummer zo nee dan groet ik u. dat bellen naar 0900 daar komt niemand, tenzij ik een notoire crimineel ben.

zelfs het bordje winkelwagen of winkelmandje verplicht kan men wettelijk niet hard maken, is namelijk nergens bij wet geregeld.

Menasor2002
Berichten: 166
Lid geworden op: 13 apr 2009 13:58

Re: Lidl

Ongelezen bericht door Menasor2002 »

toch blijft het dwaas.

En een bord met winkelwagen of mand verplicht dan ben je dat ook anders kunnen ze je dr gewoon uitzetten voor huisvredebreuk en dat is gewoon een feit , dat door de politie zelf is toegepast hier (na div keren weigeren om zich aan de huisregels te houden)

Dat is net zoiets als iemand bij jou thuis op visite komt en jij heb net nieuw vloerbedekking op je vloer en je niet wilt dat men met modderschoenen binnenkomt verzoek je ook om de schoenen uit te trekken als voorbeeld , is precies hetzelfde dan dient men zich te houden aan de regels in jou huis zoniet dan kom je maar niet .

Katja46
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 apr 2006 09:09

Re: Lidl

Ongelezen bericht door Katja46 »

Voor zover ik weet, mag een cassiere je vragen om in de tas te kijken.
Mits het voor in de winkel is aangegeven.
Ik kan me voorstellen als het U iedere keer overkomt, dat niet leuk is.
Misschien een keer de bedrijfsleider aanspreken?

cliff
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 apr 2009 11:11

Re: Lidl

Ongelezen bericht door cliff »

Een caissière mag inderdaad vragen om in je tas te kijken maar je mag als klant zeker wel weigeren.
Alleen een agent heeft de bevoegdheid om in je tas te laten kijken of je te laten fouilleren.
Dit is wettelijk bepaald, huisregels of niet de wet staat hier boven.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Lidl

Ongelezen bericht door ronald g »

Vraagsteller heeft niet over tassen controle in het algemeen maar over een vorm van discriminatie. Getinte huidskleur!!! Voor de één is controle een ergenis en de ander lacht er om.

Tip laat de tas in de auto of in de fietstas, geen tas geen controle simpel toch.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Lidl

Ongelezen bericht door dhc »

Een caissière mag inderdaad vragen om in je tas te kijken maar je mag als klant zeker wel weigeren.
Alleen een agent heeft de bevoegdheid om in je tas te laten kijken of je te laten fouilleren.
Dit is wettelijk bepaald, huisregels of niet de wet staat hier boven.
Je weet duidelijk niet waar je over praat! Als bij de ingang van de winkel staat dat er tassencontrole wordt uitgevoerd, en je besluit dan alsnog de winkel te betreden, dan ga je accoord met de huisregels!
Weiger je daaraan mee te werken als daarom wordt gevraagd dan overtreed je dus de huisregels, en dat is weer strafbaar!
En een agent fouilleert alleen nadat je bent aangehouden! De agent zal dan wel moeten vertellen waarvoor je bent aangehouden!

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Lidl

Ongelezen bericht door dhc »

Dit is wettelijk bepaald, huisregels of niet de wet staat hier boven.
En geef ook even het wetsartikel waarin je deze onzin hebt gevonden!

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Lidl

Ongelezen bericht door dhc »

Misschien heeft dit popie-jopie iets meer ervaring in deze. Maar ik zal je daar niet mee lastig vallen want rechten en wetten is niet echt jouw ding.

Ik ben wel heel nieuwsgierig naar dat wetsartikel van je, doe maar even een verwijzing, dan zoek ik het zelf wel even op....
Ook al staat het aangegeven als huisregel dan nog kun je weigeren
Moet je vooral doen, heb je een groot probleem!

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Lidl

Ongelezen bericht door alfatrion »

Vergelijk dit eens met een prive strand. Je bevind je hierop en later kom je er achter dat het een naaktstrand is. Blijkt dat je een bord over het hoofd hebt gezien. Men kan je dan sommeren om te vertrekken maar niet om je kleren uit te doen.

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Lidl

Ongelezen bericht door alfatrion »

De winkel kan de klant niet dwingen om hem in zijn tas te laten kijken juist omdat het wetsartikel NIET bestaat dat de winkelier die mogelijkheid geeft. Laat staan dat het strafbaar zou zijn.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Lidl

Ongelezen bericht door dhc »

Overtreding van een huisregel is strafbaar gesteld!
anders hoeven we geen huisregels te maken, toch?
Weet je nog die man die weigerde een winkelmandje te pakken?
Kreeg toch mooi een boete van de rechter.....

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Lidl

Ongelezen bericht door Guardian72 »

dhc -

toen ik nog in de winkel werkte , nu al zo`n 15 jaar geleden, mochten wij VRAGEN of de klant een tas wilde openen.

Dit terwijl er een bordje hing dat wij (de winkel) tassencontrole konden uitvoeren.
Indien iemand dit weigerde, werd hem medegedeeld dat hij (of zij natuurlijk) dit mocht, maar dat dan de politie gebeld zou worden, opdat zij een controle zouden uitvoeren (toen kwamen ze nog).

Meestal hadden klanten zoiets van "nou, kijk dan maar, ik heb toch niets" - en die enkeling die weigerde, en toch niets had, werd door de politie toegesproken met het advies om onze winkel maar niet meer te bezoeken, daar hij/zij toch alleen maar problemen maakte.

Volgens de politie mochten wij inderdaad alleen vragen, en controle NA toestemming van de eigenaar van de tas uitvoeren - maar geenzins forceren - huisregel of niet.
Dit in verband met privacy van de klanten of iets dergelijks.

Ook een BOA mag niet zomaar een tas bekijken - hij/zij zal zich toch eerst moeten legitimeren - en dan nog - er moet voor mij ook een gegronde reden zijn om door te zetten dat iemand wil controleren.
Gezien het feit dat ik met apparatuur (laptop) van de zaak vaak rondloop, wil ik ook niet dan mensen zomaar in mijn tas (rugzak) zitten - zonder dat men een goede reden heeft.

En op dat moment loop je als winkelier al gauw een risico - want wat als je doorzet, en zegt dat je de klant verdenkt? Dan kan de klant dus bij de politie melden (als deze onschuldig is) dat hij tegen zijn zin is vastgehouden, danwel valselijk beschuldigd is.

Het blijft gewoon zeuren - en ik denk dat de simpelste oplossing is een verbod op tassen, eventueel tassenkluizen (Ven/Sligro in Alkmaar heeft zoiets).

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Lidl

Ongelezen bericht door alfatrion »

dhc schreef:Overtreding van een huisregel is strafbaar gesteld!
anders hoeven we geen huisregels te maken, toch?
Na die preek van jou over het wetsartikel had ik eigenlijk verwacht dat je zelf met eentje kwam.
Art 1 lid 1 Sr schreef:Geen feit is strafbaar dan uit kracht van een daaraan voorafgegane wettelijke strafbepaling.
Dat supermarkten huisregels maken is niet een vervanging voor een wettelijke strafbepaling. Zo'n huisregel is overgens niet nutteloos. Je kunt daarmee uitleggen dat je niet discrimineert en het helpt bij de onderbouwing van huisvredebreuk.
Weet je nog die man die weigerde een winkelmandje te pakken?
Kreeg toch mooi een boete van de rechter.....
Ik ken de omstandigheden niet, misschien speelde wat ik hierboven heb uitgezet of misschien had hij wat gestolen.

cliff
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 apr 2009 11:11

Re: Lidl

Ongelezen bericht door cliff »

@ dhc.

Kijk hier meer eens op dan leer je eens wat.
http://www.supermarkt.nl/pdf/protocol_winkeldief.pdf
Bij punt 5.1 en lees de rest dan maar ook gelijk.

En een politieagent hoef geen reden te hebben om je te mogen fouilleren.
Kijk hier maar naar
http://www.trouw.nl/archief/article1315837.ece?part=1

Volgens mij weet jij niet echt waarover je praat.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Lidl

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Meestal hadden klanten zoiets van "nou, kijk dan maar, ik heb toch niets" - en die enkeling die weigerde, en toch niets had, werd door de politie toegesproken met het advies om onze winkel maar niet meer te bezoeken, daar hij/zij toch alleen maar problemen maakte.
Nou Guardian, ik snap de strekking van je verhaal wel hoor, maar dit vind ik toch wel even krom.
Ik ben klant, ik word beticht van diefstal en weiger mijn tas te laten controleren.
De politie komt, ik blijk onschuldig en vervolgens krijg ík het advies de winkel niet meer te bezoeken, omdat ík problemen maak?
Da's erg vreemd.

Gesloten