nou bij mij ook..mijn kinderen konden dan echt wel rekenen op een behoorlijke straf.
Hahah, nou met ruzie in de tent bedoelde ik natuurlijk dat als de kids inderdaad gestolen hadden ze flink straf gekregen hadden (en dat zou ze dan echt nog lang heugen.)
Echter, als een werkgever mijn kinderen tegen hun wil vasthield, hun niet naar huis liet bellen en zonder dat daar een volwassene van hun kant bijzat een verklaring probeerden te laten ondertekenen hadden ze toch ook goed een probleem gehad. Dat zij ergens werken maakt het niet opeens meerderjarig.
De werkgever had gewoon de politie kunnen bellen, in plaats van zelf die kinderen te gaan ondervragen, hun contact met hun ouders te weigeren en hun een verklaring te laten ondertekenen. Dat is niet de taak van een filiaal manager, dat is de taak van de politie. Ik vind simpelweg dan vreemden (ookal is dat een werkgever) geen kinderen van anderen mogen vasthouden zonder dat hun ouders geinformeerd worden of dat zij mogen bellen. Ik vind, ongeacht of de kinderen wel of niet gestolen hebben dat deze filiaal manager zwaar buiten zijn boekje gegaan is. Je mag minderjarige kinderen niet zomaar vasthouden zonder hun ouders te informeren.
Tsja die 'kinderen" roepen net als al hun leeftijdsgenoten thuis natuurlijk om de haverklap dat ze volwassen zijn, en daarom later thuis mogen komen etc etc. Dus dan mogen ze zich ook wel een beetje houden de heldere afspraken in hun arbeidscontract en wat ik maar even de huisregels noem van de AH, en nog belangrijker, leren leven met de gevolgen van hun eigen keuzes. En een relevante in dit geval, is dat bij constatering van diefstal er op staande voet ontslag volgt, dat stond er 20 jaar geleden al in toen ik vakkenvuller was. Blijf dan met je tengels uit de schappen, en neem genoegen met de 10% medewerkerskorting. Want dat is 1 van de dingen die de concurrenten van AH niet hebben volgens mij?
Het argument dat een 15 of 16 jarige thuis roept dat hij al volwassen is vind ik niet terecht, een drie jarige roept ook dat hij al groot is. Dat betekent niet dat een vreemde een 3 jarige zonder dat de ouders daarvan op de hoogte zijn uren mag vasthouden. Ook niet als hij denkt dat dat kind gestolen heeft.
Ik ben het er natuurlijk helemaal mee eens dat kinderen niet dienen te stelen en dat een 15 jarige zich best prima aan zijn contract zou moeten kunnen houden. Dat neemt niet weg dat ik van mening ben dat de filiaalmanager iets gedaan heeft wat echt niet kan.
Ik heb vroeger toen mijn kinderen die leeftijd hadden altijd heldere afspraken gemaakt hoe laat ze thuis zouden zijn. Als een of ander iemand van de albert heijn bedacht zou hebben mijn kinderen ergens vast te houden zonder dat ik dat wist en zonder dat ze mij konden bereiken, was ik naast dat ik heel erg bezorgd was geweest (mijn kinderen hielden zich aan de tijd dat afgesproken was) ook woest zijn geweest.
Isabel