LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Privacyschending door Van Cranenbroek

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
angel260584

Privacyschending door Van Cranenbroek

Ongelezen bericht door angel260584 »

Als je je eigen rechten geschonden wil hebben, ga dan winkelen bij Van Cranenbroek in Dongen. Daar hebben ze bedacht dat ze bij iedere klant in hun tas/handtas willen kijken, zonder enige aanleiding of verdenking, om diefstal tegen te gaan. Er is niets opgenomen in hun algemene voorwaarden. Ze geven aan dat er een bord hangt bij de kassa, maar je kunt nergens lezen, voordat je de winkel ingaat, dat je wordt geschonden in je privacy. Van Cranenbroek geeft zelf toe dat ze het recht niet hebben om, zonder aanleiding, in iemands tas te kijken. Ze doen dit om diefstal te voorkomen en willen geen extra kosten maken om hun beveiliging te upgraden. Ik betaal liever iets meer, dan dat er zo onbehouden in mijn tas wordt gekeken met de kans dat de kassiere zelf iets uit mijn tas haalt. Ik vraag me af welke rechten ik als eerlijke consument heb. Als namelijk iedere winkel me zou behandelen als crimineel, stap ik helemaal over op internetwinkels.

Chocomelk

Re: Privacyschending door Van Cranenbroek

Ongelezen bericht door Chocomelk »

angel260584 schreef:Als je je eigen rechten geschonden wil hebben, ga dan winkelen bij Van Cranenbroek in Dongen. Daar hebben ze bedacht dat ze bij iedere klant in hun tas/handtas willen kijken, zonder enige aanleiding of verdenking, om diefstal tegen te gaan. Er is niets opgenomen in hun algemene voorwaarden. Ze geven aan dat er een bord hangt bij de kassa, maar je kunt nergens lezen, voordat je de winkel ingaat, dat je wordt geschonden in je privacy. Van Cranenbroek geeft zelf toe dat ze het recht niet hebben om, zonder aanleiding, in iemands tas te kijken. Ze doen dit om diefstal te voorkomen en willen geen extra kosten maken om hun beveiliging te upgraden. Ik betaal liever iets meer, dan dat er zo onbehouden in mijn tas wordt gekeken met de kans dat de kassiere zelf iets uit mijn tas haalt. Ik vraag me af welke rechten ik als eerlijke consument heb. Als namelijk iedere winkel me zou behandelen als crimineel, stap ik helemaal over op internetwinkels.
Is het niet zo bij Cranenbroek dat er kluisjes zijn waar je de tas eventueel in kan leggen ?

Josephien12

Ongelezen bericht door Josephien12 »

angel260584 schreef: Ik betaal liever iets meer, dan dat er zo onbehouden in mijn tas wordt gekeken met de kans dat de kassiere zelf iets uit mijn tas haalt.
Wat doe je dan bij Van Cranenbroek?

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Josephien12 schreef:
angel260584 schreef: Ik betaal liever iets meer, dan dat er zo onbehouden in mijn tas wordt gekeken met de kans dat de kassiere zelf iets uit mijn tas haalt.
Wat doe je dan bij Van Cranenbroek?
:lol: Winkelen.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

de kans dat de kassiere zelf iets uit mijn tas haalt
Daarom vraag ik altijd als ik mn tas overhandig of ze de condooms willen laten zitten :wink:

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

angel260584 schreef:Als je je eigen rechten geschonden wil hebben, ga dan winkelen bij Van Cranenbroek in Dongen. Daar hebben ze bedacht dat ze bij iedere klant in hun tas/handtas willen kijken, zonder enige aanleiding of verdenking, om diefstal tegen te gaan. Er is niets opgenomen in hun algemene voorwaarden. Ze geven aan dat er een bord hangt bij de kassa, maar je kunt nergens lezen, voordat je de winkel ingaat, dat je wordt geschonden in je privacy. Van Cranenbroek geeft zelf toe dat ze het recht niet hebben om, zonder aanleiding, in iemands tas te kijken. Ze doen dit om diefstal te voorkomen en willen geen extra kosten maken om hun beveiliging te upgraden. Ik betaal liever iets meer, dan dat er zo onbehouden in mijn tas wordt gekeken met de kans dat de kassiere zelf iets uit mijn tas haalt. Ik vraag me af welke rechten ik als eerlijke consument heb. Als namelijk iedere winkel me zou behandelen als crimineel, stap ik helemaal over op internetwinkels.
Nee ze mogen niet zomaar in je tas kijken en al helemaal niet zonder dit eerst bij de ingang te melden. Alleen de politie en aanverwanten nietsnutten hebben daar het recht toe en zelfs die niet altijd.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Alleen de politie en aanverwanten nietsnutten hebben daar het recht toe en zelfs die niet altijd.
Toch maar weer even corrigeren...die nietsnutten, zoals jij ze noemt hebben dat recht niet/nooit...
Ga je nu echt je huiswerk eens over doen?

wdubbelost

Ongelezen bericht door wdubbelost »

Gewoon netjes en beleefd uitleggen dat je niet in je tas laat kijken omdat ze ergens in de zaak een bordje verstopt hebben waarop ze zichzelf eenzijdig dit recht toekennen.

Rustig uitleggen dat als er al in tassen gekeken gaat worden dit niet door hun gedaan word en dat ze maar oom agent maar laten komen om dit zaakje op te knappen.

Na deze uitspraken verdwijnt vaak de wil om eens rond te snuffelen in andermans zaken, want die hele heisa erbij betrekken hebben ze geen zin aan.

(en reacties van: "Waarom doe je zo moeilijk je hebt toch niets te verbergen" zijn een antwoord niet waard.)

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

wdubbelost schreef:Gewoon netjes en beleefd uitleggen dat je niet in je tas laat kijken omdat ze ergens in de zaak een bordje verstopt hebben waarop ze zichzelf eenzijdig dit recht toekennen.

Rustig uitleggen dat als er al in tassen gekeken gaat worden dit niet door hun gedaan word en dat ze maar oom agent maar laten komen om dit zaakje op te knappen.

Na deze uitspraken verdwijnt vaak de wil om eens rond te snuffelen in andermans zaken, want die hele heisa erbij betrekken hebben ze geen zin aan.

(en reacties van: "Waarom doe je zo moeilijk je hebt toch niets te verbergen" zijn een antwoord niet waard.)
Of ze laten je niet toe in de winkel, wegens het niet willen conformeren aan de huisregels? Sta je met je gelijk toch mooi met een lege boodschappentas.. :wink:

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

dhc schreef:
Alleen de politie en aanverwanten nietsnutten hebben daar het recht toe en zelfs die niet altijd.
Toch maar weer even corrigeren...die nietsnutten, zoals jij ze noemt hebben dat recht niet/nooit...
Jawel dat recht hebben ze wel, en als je daaraan niet meewerkt ben je strafbaar. Wel is het zo dat ze dat recht niet altijd hebben. Ze hebben het recht iemand te fouilleren (en dus ook zijn spullen te doorzoeken die hij bij zich heeft) zonder gerede verdenking als de burgermeester een bepaald gebied tot preventief fouilleer gebied heeft aangewezen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

snuffel1 schreef:Waarom zou de privacy geschonden worden, er worden toch geen gegevens van u genoteerd!!, dat de winkel de eigen goederen wil beschermen is hun goed recht. Als er een tassencontrole voor iedere klant plaats vindt is het m.i. minder erg dan uit de rij gepakt worden omdat men u niet vertrouwd. Toch een tip laat de tas in de auto o.i.d. en winkel met een mandje danwel winkelwagen.
De enige Van Cranenbroek in Dongen die ik kan vinden is een tuincentrum, dus veel wat men daar koopt zal toch al niet in een (hand?)tas passen lijkt me? Maar goed, als dit TS zo te lezen niet bevalt, dan is de keuze voor een Intratuin of andere concurrent snel gemaakt natuurlijk.

Chocomelk

sjohie schreef:
snuffel1 schreef:Waarom zou de privacy geschonden worden, er worden toch geen gegevens van u genoteerd!!, dat de winkel de eigen goederen wil beschermen is hun goed recht. Als er een tassencontrole voor iedere klant plaats vindt is het m.i. minder erg dan uit de rij gepakt worden omdat men u niet vertrouwd. Toch een tip laat de tas in de auto o.i.d. en winkel met een mandje danwel winkelwagen.
De enige Van Cranenbroek in Dongen die ik kan vinden is een tuincentrum, dus veel wat men daar koopt zal toch al niet in een (hand?)tas passen lijkt me? Maar goed, als dit TS zo te lezen niet bevalt, dan is de keuze voor een Intratuin of andere concurrent snel gemaakt natuurlijk.
Het is veel meer dan een tuincentrum, bijvoorbeeld in de wintermaanden kun je er zelfs meubels kopen voor in huis dus.
Kleding verkopen ze etc etc.
Het is een super uitgebreid tuincentrum zeg maar.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

olaf79 schreef:
dhc schreef:
Jawel dat recht hebben ze wel, en als je daaraan niet meewerkt ben je strafbaar. Wel is het zo dat ze dat recht niet altijd hebben. Ze hebben het recht iemand te fouilleren (en dus ook zijn spullen te doorzoeken die hij bij zich heeft) zonder gerede verdenking als de burgermeester een bepaald gebied tot preventief fouilleer gebied heeft aangewezen.
Dat recht hebben ze niet, en het voorbeeld dat jij geeft is wel heel bizar. Hoe vaak gebeurt dat?
In de door jou geschetste situatie mag een burger ook zonder verdenking worden gefouilleerd. Uitzondering dus..
In het dagelijks leven blijft een beveiligert gewoon uit mijn tas, heeft de bevoegdheid simpelweg niet.
Je kunt 100 keer roepen dat het niet zo is,het is gewoon een burger met een mbo-2 beveiligingsdiploma...

Chocomelk

Bij van Cranenbroek in Schijndel heb ik naar horen zeggen kluisjes waar
je de (hand)tas in kan doen, word aangegeven bij de ingang.

wdubbelost

Ongelezen bericht door wdubbelost »

sjohie schreef:
wdubbelost schreef:Gewoon netjes en beleefd uitleggen dat je niet in je tas laat kijken omdat ze ergens in de zaak een bordje verstopt hebben waarop ze zichzelf eenzijdig dit recht toekennen.

Of ze laten je niet toe in de winkel, wegens het niet willen conformeren aan de huisregels? Sta je met je gelijk toch mooi met een lege boodschappentas.. :wink:

wellicht willen ze dan nog even controleren of hij wel echt leeg is :wink:

Gesloten