| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Rofra Home wil kast leveren die ik niet hoef
-
J.Hanemaaijer
Rofra Home wil kast leveren die ik niet hoef
In februari 2017 bij rofra home een kast besteld die in een blauw grijze kleur zou worden geleverd, uitgezocht ADHD Ralfi kleurenkaart. Kast zou in april geleverd worden, uiteindelijk werd dat augustus. Tot mijn grote teleurstelling was de kleur babyblauw en past totaal niet in ons interieur. Ook zag ik twee beschadigingen. Kast weer meegegeven aan chauffeur. Toen kwam de mailwisseling. Kleur was exact de kleur vd staal. Achteraf bedacht ik dat de Rofra home in Leeuwarden in een loods zit en geen ramen heeft en bij ons is het een en al raam. Geadviseerd werd dat ik naar de winkel terug moest. Verkoper was niet aanwezig en nadat ik mijn verhaal had gedaan en gezegd heb dat ik die kast niet in huis wil hebben en hoe jammer ook de aanbetaling dan maar moet blijven zitten werd mij gezegd dat we teruggebeld zouden worden. Dit is niet gebeurd en vervolgens hoorden we niets meer vanaf oktober. Nu worden we bedolven onder mails dat ze de kast willen leveren. Alleen wat moet ik met een kast die ik niet in huis wil hebben? Heb ik nog bepaalde rechten en kan ik onder de koop uit? Graag advies.....
-
NeoDutchio
Re: Rofra Home wil kast leveren die ik niet hoef
Als de kleur hetzelfde is als de staal heeft u geen rechten. Er is geleverd wat er overeengekomen is. Dat er twee beschadigingen opzitten is zuur, maar dat wordt gerepareerd.
Met kleurstalen is het altijd verstandig om deze te bekijken in de ruimte waar de kleur gebruikt wordt. Er zit een groot verschil tussen het kunstlicht in (winkel)panden en natuurlijk licht thuis.
Het enige dat u kunt doen is om coulance vragen. Nee heeft u, ja kunt u krijgen. Het gaat u dan wel geld kosten.
Met kleurstalen is het altijd verstandig om deze te bekijken in de ruimte waar de kleur gebruikt wordt. Er zit een groot verschil tussen het kunstlicht in (winkel)panden en natuurlijk licht thuis.
Het enige dat u kunt doen is om coulance vragen. Nee heeft u, ja kunt u krijgen. Het gaat u dan wel geld kosten.
-
witte angora
Als het om Rall (niet Ralfi) kleuren gaat, dan zijn dat standaardkleuren. Heb je die kleurenkaart niet thuis gehad dan? Dan had je direct kunnen zien of de kleur wel of niet de juiste is.J.Hanemaaijer schreef:In februari 2017 bij rofra home een kast besteld die in een blauw grijze kleur zou worden geleverd, uitgezocht ADHD Ralfi kleurenkaart. Kast zou in april geleverd worden, uiteindelijk werd dat augustus. Tot mijn grote teleurstelling was de kleur babyblauw en past totaal niet in ons interieur. Ook zag ik twee beschadigingen. Kast weer meegegeven aan chauffeur. Toen kwam de mailwisseling. Kleur was exact de kleur vd staal. Achteraf bedacht ik dat de Rofra home in Leeuwarden in een loods zit en geen ramen heeft en bij ons is het een en al raam. Geadviseerd werd dat ik naar de winkel terug moest. Verkoper was niet aanwezig en nadat ik mijn verhaal had gedaan en gezegd heb dat ik die kast niet in huis wil hebben en hoe jammer ook de aanbetaling dan maar moet blijven zitten werd mij gezegd dat we teruggebeld zouden worden. Dit is niet gebeurd en vervolgens hoorden we niets meer vanaf oktober. Nu worden we bedolven onder mails dat ze de kast willen leveren. Alleen wat moet ik met een kast die ik niet in huis wil hebben? Heb ik nog bepaalde rechten en kan ik onder de koop uit? Graag advies.....
Wat je vraag betreft: koop=koop. Dus ik denk niet dat je onder de koop uit kunt komen.
U heeft de kast gekocht in de winkel in Leeuwarden, dus geldt koop = koop. Misschien willen ze bemiddelen in de verkoop aan een andere consument of kunt u de kast zelf verkopen.
Ik zou de relatie goed houden en kijken wat het opnieuw spuiten van de kast gaat kosten.
Dat zie ik anders. In die casus gold net zo hard koop=koop en had de winkelier helemaal geen recht om de overeenkomst te ontbinden. Hier is dat niet anders. Jouw stelling, dat de verkoper de koop overeenkomst in de andere casus zou mogen ontbinden, is niet te volgen. In die andere casus was het de winkelier, die onder de overeenkomst uit wilde, en hier is het de consument. Toen het om de winkelier ging vond je ongemotiveerd dat ze dat mochten -dat was tenslotte een winkelier- en nu het gaat om een consument vindt je het tegenoverstelde.
Rofra wil helemaal niet terugbetalen en ontbinden. Zij willen naleving van de overeenkomst.
Daar ik is het product conform.
Jouw link wijkt op zoveel relevante punten af dat ik dit niet serieus kan nemen.
Jouw link wijkt op zoveel relevante punten af dat ik dit niet serieus kan nemen.
Als we een algemene regel formuleren, dan zou jouw maatstaf luiden: "de partij die een wanprestatie levert, mag de koopovereenkomst ontbinden". Hier kan de koper een wanprestatie leveren, door gewoon niet te betalen, en volgens jouw maatstaf mag de koper dan ontbinden. Maar als je maatstaf is: "je moet doen wat de verkoper wilt", dan kom je hier uiteraard uit op betalen en daar op teruggeven.crazyme schreef:Rofra wil helemaal niet terugbetalen en ontbinden. Zij willen naleving van de overeenkomst.
Offtopic reacties verwijderd door moderatie
Een kast wordt geleverd met beschadiging en in een andere kleur dan TS dacht besteld te hebben? Natuurlijk is die koop te ontbinden. De verkoper had natuurlijk er op moeten wijzen dat het uitzoeken van een kast adhv een kleuren staal van 10 bij 2 cm niet echt te doen is, zeker niet in een donkere loods zonder daglicht. De verkoper heeft hier schomelijk gefaald in zijn zorgplicht.
Sorry hoor, maar het feit dat kleuren er in verschillende lichtomstandigheden anders uit zien, is geen eigenschap die specifiek voor meubels geldt. Het lijkt me dan ook niet de taak van de verkoper om hierover te informeren.olaf79 schreef:Een kast wordt geleverd met beschadiging en in een andere kleur dan TS dacht besteld te hebben? Natuurlijk is die koop te ontbinden. De verkoper had natuurlijk er op moeten wijzen dat het uitzoeken van een kast adhv een kleuren staal van 10 bij 2 cm niet echt te doen is, zeker niet in een donkere loods zonder daglicht. De verkoper heeft hier schomelijk gefaald in zijn zorgplicht.
-
arvandongen
Eerst de ethische kant van de zaak: Als de kleur van de kast exact is zoals je besteld hebt, echter door een inschattingsfout ongeschikt in jouw huis, dan zou je in beginsel de overeenkomst moeten honoreren. Het lijkt er op dat er geen wanprestatie geleverd is.J.Hanemaaijer schreef:In februari 2017 bij rofra home een kast besteld die in een blauw grijze kleur zou worden geleverd, uitgezocht ADHD Ralfi kleurenkaart. Kast zou in april geleverd worden, uiteindelijk werd dat augustus. Tot mijn grote teleurstelling was de kleur babyblauw en past totaal niet in ons interieur. Ook zag ik twee beschadigingen. Kast weer meegegeven aan chauffeur. Toen kwam de mailwisseling. Kleur was exact de kleur vd staal. Achteraf bedacht ik dat de Rofra home in Leeuwarden in een loods zit en geen ramen heeft en bij ons is het een en al raam. Geadviseerd werd dat ik naar de winkel terug moest. Verkoper was niet aanwezig en nadat ik mijn verhaal had gedaan en gezegd heb dat ik die kast niet in huis wil hebben en hoe jammer ook de aanbetaling dan maar moet blijven zitten werd mij gezegd dat we teruggebeld zouden worden. Dit is niet gebeurd en vervolgens hoorden we niets meer vanaf oktober. Nu worden we bedolven onder mails dat ze de kast willen leveren. Alleen wat moet ik met een kast die ik niet in huis wil hebben? Heb ik nog bepaalde rechten en kan ik onder de koop uit? Graag advies.....
Met toestemming van de verkoper zou je het volgende kunnen voorstellen:
1) Alle redelijke kosten vergoeden en de kast niet afnemen.
2) Vragen of de verkoper de kast kan aanpassen tot de gewenste kleur, of om een nieuwe kast te maken in de gewenste kleur. (Eventueel met kleine bijbetaling)
Zonder toestemming:
3) Kijk naar alle voorwaarden bij de verkoop of daar gronden voor ontbinding te vinden zijn. De late levertijd zou een aanknopingspunt kunnen zijn. De schade (indien de verkoper deze weigert te repareren) ook.
Persoonlijk zou ik om de tafel gaan zitten om tot een oplossing te komen als 1) of 2) hierboven.
-
witte angora
Sorry hoor, maar de late levertijd is toch echt aan de topicstarter zelf te wijten. En dat moet dan een reden worden voor de topicstarter om de koop te ontbinden? Dacht het niet...arvandongen schreef: 3) Kijk naar alle voorwaarden bij de verkoop of daar gronden voor ontbinding te vinden zijn. De late levertijd zou een aanknopingspunt kunnen zijn. De schade (indien de verkoper deze weigert te repareren) ook.
-
arvandongen
Beloofde leverdatum: april.witte angora schreef:Sorry hoor, maar de late levertijd is toch echt aan de topicstarter zelf te wijten. En dat moet dan een reden worden voor de topicstarter om de koop te ontbinden? Dacht het niet...arvandongen schreef: 3) Kijk naar alle voorwaarden bij de verkoop of daar gronden voor ontbinding te vinden zijn. De late levertijd zou een aanknopingspunt kunnen zijn. De schade (indien de verkoper deze weigert te repareren) ook.
Werkelijke 1e leverdatum: augustus.
Niet te wijten aan TS
Beste oplossingen zijn nr 1) en 2).
-
witte angora
Als er al een reden was in augustus de koop te ontbinden omdat de levering uitbleef, dan heeft de topicstarter daar nu niets meer aan... Sterker nog, dan had de topicstarter moeten reageren voordat de kast geleverd werd. Om nu de koop te ontbinden vanwege een latere levering terwijl zowel de topicstarter als Rofra weten dat het sinds augustus om de kleur gaat, gaat hem niet worden.J.Hanemaaijer schreef:Kast weer meegegeven aan chauffeur.
Nu worden we bedolven onder mails dat ze de kast willen leveren.
-
arvandongen
Daarom, en ook uit ethische overwegingen, oplossing 1) of 2) .witte angora schreef:Als er al een reden was in augustus de koop te ontbinden omdat de levering uitbleef, dan heeft de topicstarter daar nu niets meer aan... Sterker nog, dan had de topicstarter moeten reageren voordat de kast geleverd werd. Om nu de koop te ontbinden vanwege een latere levering terwijl zowel de topicstarter als Rofra weten dat het sinds augustus om de kleur gaat, gaat hem niet worden.
Vanuit onderhandelingsoogpunt is het goed te weten of de verkoopvoorwaarden (die jij en ik niet kennen) een hefboom kunnen leveren voor het bereiken van een gewenste oplossing. Optie 3) heeft inderdaad een minieme kans van slagen, maar dient wel overwogen te worden.
Als je meubels , gordijnen tapijt of laminaat koopt , altijd een kleurstaal meenemen . Al denk je dat je juiste kleur hebt uitgezocht in de winkel ,kan het thuis door licht inval heel anders kijken .
-
witte angora
Optie 3 heeft geen enkele kans van slagen, in augustus niet en nu niet. Het heeft dus geen enkel nut die optie te overwegen. Je bent wel erg vasthoudend, niet?arvandongen schreef:Daarom, en ook uit ethische overwegingen, oplossing 1) of 2) .witte angora schreef:Als er al een reden was in augustus de koop te ontbinden omdat de levering uitbleef, dan heeft de topicstarter daar nu niets meer aan... Sterker nog, dan had de topicstarter moeten reageren voordat de kast geleverd werd. Om nu de koop te ontbinden vanwege een latere levering terwijl zowel de topicstarter als Rofra weten dat het sinds augustus om de kleur gaat, gaat hem niet worden.
Vanuit onderhandelingsoogpunt is het goed te weten of de verkoopvoorwaarden (die jij en ik niet kennen) een hefboom kunnen leveren voor het bereiken van een gewenste oplossing. Optie 3) heeft inderdaad een minieme kans van slagen, maar dient wel overwogen te worden.
-
arvandongen
Daarom slaag ik waar anderen falen.witte angora schreef:Optie 3 heeft geen enkele kans van slagen, in augustus niet en nu niet. Het heeft dus geen enkel nut die optie te overwegen. Je bent wel erg vasthoudend, niet?