LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
djericb
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 sep 2013 12:54

Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door djericb »

Wij kwamen bij Vomar Middenweg Amsterdam om de Statiegeld bon in te leveren
maar tot onze verbazing werd die die meer aangenomen is verlopen ?
Hij was 16 december 2015.Eerder diverse bonnen van maanden oud in geleverd nooit een probleem
nu opeens weg 5 euro.mag dat zomaar want het staat nergens vermeld.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door bprosman »

mag dat zomaar want het staat nergens vermeld.
Op de bon ? :wink: Overigens is dat bij veel supermarkten zo hoor, bij AH zit er ook een beperking op, bij Lidl en Aldi zelfs alleen maar geldig op de dag van afgifte.


Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Het mag wel, maar is dan wel te verwachten dat dit, zoals bij Aldi en Lidl, gewoon aangegeven is.

De casus met die mevrouw op het kassaforum mag ook wel even aangeven dat het heel simpel is zo te frauderen,als men kon eisen dat iedere bon die als gescand/ongeldig te boek staat ingenomen moet worden als ze minder dan 5 jaar oud zijn. Daarnaast kan je, ondanks wat er in dat NRC artikel staat je bonnetje doorgaans helemaal niet bij andere filialen inleveren.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Julie4444 schreef:
Het mag wel, maar is dan wel te verwachten dat dit, zoals bij Aldi en Lidl, gewoon aangegeven is.

De casus met die mevrouw op het kassaforum mag ook wel even aangeven dat het heel simpel is zo te frauderen,als men kon eisen dat iedere bon die als gescand/ongeldig te boek staat ingenomen moet worden als ze minder dan 5 jaar oud zijn. Daarnaast kan je, ondanks wat er in dat NRC artikel staat je bonnetje doorgaans helemaal niet bij andere filialen inleveren.

Neen mag niet, zie de eerder gegeven links waarin meerdere malen wordt gesproken dat 5 jaar geldig is. Of na 5 jaar nog te lezen is ivm thermisch papier lijkt mij niet, maar dat doet verder niet ter zake.

Uit mijn detail ervaring van vroeguh, was dat zolang nog leesbaar is, men kon inleveren.

Reeds ingescande statiegeld bonnen zijn middels kassa software te achterhalen wanneer is ingescand geweest.
Tevens geeft AH zelf aan dat wel degelijk in andere filialen kan worden ingeleverd, maar dat dateert alweer van 2012. Wellicht is dat verandert in de tussentijd.
Het was een misverstand, erkent een woordvoerder van AH. „Emballagebonnen zijn vijf jaar geldig en hoeven niet per se te worden ingeleverd in de winkel waar ze zijn verkregen. Er geldt ook geen maximum voor het aantal bonnen dat je mag inwisselen.” AH heeft alle filialen een reminder gestuurd. „Hopelijk gaat het nu niet meer fout.”

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Teunbosseman schreef:
Julie4444 schreef:[...]
Het mag wel, maar is dan wel te verwachten dat dit, zoals bij Aldi en Lidl, gewoon aangegeven is.

De casus met die mevrouw op het kassaforum mag ook wel even aangeven dat het heel simpel is zo te frauderen,als men kon eisen dat iedere bon die als gescand/ongeldig te boek staat ingenomen moet worden als ze minder dan 5 jaar oud zijn. Daarnaast kan je, ondanks wat er in dat NRC artikel staat je bonnetje doorgaans helemaal niet bij andere filialen inleveren.
Neen mag niet, zie de eerder gegeven links waarin meerdere malen wordt gesproken dat 5 jaar geldig is. Of na 5 jaar nog te lezen is ivm thermisch papier lijkt mij niet, maar dat doet verder niet ter zake.

Uit mijn detail ervaring van vroeguh, was dat zolang nog leesbaar is, men kon inleveren.

Reeds ingescande statiegeld bonnen zijn middels kassa software te achterhalen wanneer is ingescand geweest.
Tevens geeft AH zelf aan dat wel degelijk in andere filialen kan worden ingeleverd, maar dat dateert alweer van 2012. Wellicht is dat verandert in de tussentijd.
Ik werk al jaren bij AH en ons filliaal doet dit expliciet niet. Dat een willekeurige woordvoerder van het AH hoofdkantoor iets beweert betekent overigens ook niet dat het helemaal niet mag. Om over Aldi en Lidl nog maar te zwijgen.

Overigens staat nog gewoon mijn punt van mijn vorige post. Het systeem geeft de bonnen als ongeldig aan wanneer deze eerder zijn gescand, van een ander filiaal afkomstig zijn of na meerdere maanden (de oudste bon die ik persoonlijk heb aangenomen waarbij het systeem aangaf dat deze geldig was was zo'n 8 maanden oud). Hier moet ik bijzeggen dat sinds begin 2015 naar mijn idee oude bonnen (3 maanden bijv. geweigerd werden door het kassasysteem).

Bij bonnen waarvan het systeem aangeeft dat deze niet meer geldig zijn, ook al zijn ze een week oud, wordt er geen geld uitgekeerd en dat is ook geenzins verplicht.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door GJvdZ »

AH heeft eigen winkels en winkels van franchisenemers. Dat zou het verschil in acceptatie van bonnetjes kunnen verklaren.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Julie4444 schreef:
Teunbosseman schreef:
Julie4444 schreef:[...]
Het mag wel, maar is dan wel te verwachten dat dit, zoals bij Aldi en Lidl, gewoon aangegeven is.

De casus met die mevrouw op het kassaforum mag ook wel even aangeven dat het heel simpel is zo te frauderen,als men kon eisen dat iedere bon die als gescand/ongeldig te boek staat ingenomen moet worden als ze minder dan 5 jaar oud zijn. Daarnaast kan je, ondanks wat er in dat NRC artikel staat je bonnetje doorgaans helemaal niet bij andere filialen inleveren.
Neen mag niet, zie de eerder gegeven links waarin meerdere malen wordt gesproken dat 5 jaar geldig is. Of na 5 jaar nog te lezen is ivm thermisch papier lijkt mij niet, maar dat doet verder niet ter zake.

Uit mijn detail ervaring van vroeguh, was dat zolang nog leesbaar is, men kon inleveren.

Reeds ingescande statiegeld bonnen zijn middels kassa software te achterhalen wanneer is ingescand geweest.
Tevens geeft AH zelf aan dat wel degelijk in andere filialen kan worden ingeleverd, maar dat dateert alweer van 2012. Wellicht is dat verandert in de tussentijd.
Ik werk al jaren bij AH en ons filliaal doet dit expliciet niet. Dat een willekeurige woordvoerder van het AH hoofdkantoor iets beweert betekent overigens ook niet dat het helemaal niet mag. Om over Aldi en Lidl nog maar te zwijgen.

Overigens staat nog gewoon mijn punt van mijn vorige post. Het systeem geeft de bonnen als ongeldig aan wanneer deze eerder zijn gescand, van een ander filiaal afkomstig zijn of na meerdere maanden (de oudste bon die ik persoonlijk heb aangenomen waarbij het systeem aangaf dat deze geldig was was zo'n 8 maanden oud). Hier moet ik bijzeggen dat sinds begin 2015 naar mijn idee oude bonnen (3 maanden bijv. geweigerd werden door het kassasysteem).

Bij bonnen waarvan het systeem aangeeft dat deze niet meer geldig zijn, ook al zijn ze een week oud, wordt er geen geld uitgekeerd en dat is ook geenzins verplicht.

Waar spreek jij nu over ? De geldigheid van de statiegeld bon of het inlever van een statiegeld bon in een ander filiaal ? Ik schreef ook dat bericht van NRC van 2012 is en dat wellicht een en ander veranderd kan zijn.

Maar wat blijft is de geldigheid van het statiegeld bonnetje. En waar ik ook zoek, ik kom steeds uit op 5 jaar. Bonnen welke niet zijn ingescand en welke dus nog geldig zijn hebben een periode van 5 jaar om ingeleverd te worden. Dus wel verplicht......

Ik spreek jouw punt toch ook nergens tegen betreffende reeds ingescande bonnen ??? Sterker ik schrijf dat er kassa software voor is welke precies laat zien wanneer deze bon ingescand is geweest.

bertha45

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door bertha45 »

Van Vomar heb ik het volgende schrijven ontvangen (was ietwat nieuwsgierig hoe het bij hen zat):

Naar aanleiding van uw vraag kunnen wij hier het volgende antwoorden. Kassabonnen blijven gewoon geldig. Ons kassasysteem is echter zo ingesteld dat "oude" emballage bonnen of bonnen afgegeven in een ander filiaal niet bij de kassa worden geaccepteerd. Instructies in de winkel zijn dat de klant hiervoor naar de servicebalie wordt verwezen en dit door de aanwezige hoofdcassière of haar vervanger wordt afgehandeld en uitbetaald. W.G. Klanten Service Vomar Voordeelmarkt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door olaf79 »

Hebben ze bij de vomar alleen vrouwen in dienst?

bertha45

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door bertha45 »

olaf79 schreef:Hebben ze bij de vomar alleen vrouwen in dienst?
Er word in de mail geschreven over hoofdcassière of haar vervanger. Meer weet ik uiteraard ook niet.

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door alfatrion »

djericb schreef:Wij kwamen bij Vomar Middenweg Amsterdam om de Statiegeld bon in te leveren
maar tot onze verbazing werd die die meer aangenomen is verlopen ?
Hij was 16 december 2015.Eerder diverse bonnen van maanden oud in geleverd nooit een probleem
nu opeens weg 5 euro.mag dat zomaar want het staat nergens vermeld.
Dit mag niet. Nu de wettelijke verjaringstermijn is verkort tot minder dan een jaar geldt de wettelijke verjaringstermijn van 5 jaar. Overigens is aan de verstrekking van de algemene voorwaarden ook nog wel het een en ander op te merken.
Artikel 6:236 aanhef en onder g BW schreef:Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding dat een wettelijke verjarings- of vervaltermijn waarbinnen de wederpartij enig recht moet geldend maken, tot een verjarings- onderscheidenlijk vervaltermijn van minder dan een jaar verkort.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 18 jan 2016 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door lichtstad »

alfatrion schreef:Dit mag niet. Nu de wettelijke verjaringstermijn is verkort tot minder dan een jaar geldt de wettelijke verjaringstermijn van 5 jaar. Overigens is aan de verstrekking van de algemene voorwaarden ook nog wel het een en ander op te merken.
Dat is dan weer duidelijk!

bertha45

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door bertha45 »

meneer/mevrouw Alfatrion, de mevrouw van Vomar schreef toch duidelijk dat de statiegeld bonnen hun waarde behouden. Alleen, dat ze in de desbetreffende winkel zonder vragen geïnd kunnen worden en bij andere Vomar winkels met zich tot de service desk konden wenden. Men schreef mij niets over een wettelijke termijn van een jaar: maar heel duidelijk blijven de waarde behouden. Schrijft u dan zelf een Vomar winkel aan met die vraag: het antwoord is oogverblindend snel, eerlijk gezegd niets dan lof daarover.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Zijn de echte problemen op?

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou niet verbaast opkijken als op deze manier ieder jaar een paar miljoen wordt verduisterd.

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door lichtstad »

bertha45 schreef:meneer/mevrouw Alfatrion, de mevrouw van Vomar schreef toch duidelijk dat de statiegeld bonnen hun waarde behouden. Alleen, dat ze in de desbetreffende winkel zonder vragen geïnd kunnen worden en bij andere Vomar winkels met zich tot de service desk konden wenden. Men schreef mij niets over een wettelijke termijn van een jaar: maar heel duidelijk blijven de waarde behouden. Schrijft u dan zelf een Vomar winkel aan met die vraag: het antwoord is oogverblindend snel, eerlijk gezegd niets dan lof daarover.
Hoe is het dan bij AH,Plus?

bertha45

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door bertha45 »

alfatrion schreef:Ik zou niet verbaast opkijken als op deze manier ieder jaar een paar miljoen wordt verduisterd.
Verduisterd lijkt me een te sterke uitdrukking; maar inderdaad: miljoenen cadeau bonnen verdwijnen in de la van de ontvangers: alleen de bonnen waar geen datum op staat zijn 5 jaar geldig. De meeste mensen 'vinden' die bonnen pas jaren na verloop van gebruik. Maar statiegeld is geen cadeaubon, dat begrijp ik. En Vomar was daar duidelijk in: blijft geldig in de winkel van aankoop en, bij service desk van andere filialen.

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door alfatrion »

bertha45 schreef:Verduisterd lijkt me een te sterke uitdrukking
Het schuurt er minimaal erg dicht tegen aan:
- De supermarkt heeft een goed (geld) dat aan de klant toebehoort onder zich;
- De supermarkt heeft dat goed niet door een misdrijf verkregen;
- De supermarkt eigent zicht dit goed wederrechtelijk toe;
- En dat was geen ongelukje.
Artikel 321 Sr schreef:Hij die opzettelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort en dat hij anders dan door misdrijf onder zich heeft, wederrechtelijk zich toeëigent, wordt, als schuldig aan verduistering, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie.
bertha45 schreef:alleen de bonnen waar geen datum op staat zijn 5 jaar geldig.
Ook bonnen waar wel een datum op staan zijn vijf jaar geldig.

bertha45

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door bertha45 »

@alfatrion, lees hier al enige tijd alleen mee: ook (dus) veel gelezen en Google gebruikt: voor zover ik altijd heb begrepen zijn cadeaubonnen zonder datum 5 jaar geldig: niet, zoals u schrijft: zonder datum ook. Maar dit alles staat terzijde: hier gaat het om statiegeld bonnen waarvan men mij bij de Vomar overtuigd heeft dat ze geldig blijven in de winkel waar verkocht.

Gesloten