LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Tas controle bij gebruik zelf scanner supermarkt.
Tas controle bij gebruik zelf scanner supermarkt.
Ik heb een vraag. Ik winkel bij de Albert Heijn bij mij op de hoek altijd met een zelf scanner. Heel handig, de boodschappen kunnen gelijk in de tas en de rij is 9 van de 10 keer korter dan die bij de normale kassa.
Steekproefsgewijs worden er controles gehouden waarbij een medewerker 5 van de producten die je in je tas hebt zitten scant om te zien of jij zelf deze producten ook had gescand. Heel begrijpelijk zo'n controle en ik heb ook geen enkel probleem om er aan mee te werken. Waar ik me wel aan stoor, en dit is ook de reden van mijn vraag, is dat de medewerkers van de Albert Heijn mij niet om toestemming vragen om in mijn tas te mogen kijken en er "gewoon in duiken". Nogmaals, ik wil echt meewerken aan de controle en ze zouden ook altijd toestemming van mij krijgen om in mijn tas te kijken maar het uitblijven van die vraag irriteert me. Nu is mijn vraag: is dit terecht of mogen ze inderdaad zomaar in mijn tas kijken?
Steekproefsgewijs worden er controles gehouden waarbij een medewerker 5 van de producten die je in je tas hebt zitten scant om te zien of jij zelf deze producten ook had gescand. Heel begrijpelijk zo'n controle en ik heb ook geen enkel probleem om er aan mee te werken. Waar ik me wel aan stoor, en dit is ook de reden van mijn vraag, is dat de medewerkers van de Albert Heijn mij niet om toestemming vragen om in mijn tas te mogen kijken en er "gewoon in duiken". Nogmaals, ik wil echt meewerken aan de controle en ze zouden ook altijd toestemming van mij krijgen om in mijn tas te kijken maar het uitblijven van die vraag irriteert me. Nu is mijn vraag: is dit terecht of mogen ze inderdaad zomaar in mijn tas kijken?
Re: Tas controle bij gebruik zelf scanner supermarkt.
Vermoed dat dat wel ergens in de huisregels staat vermeld bij de ingang. Bij het betreden van de supermarkt ga jij automatisch akkoord met de huisregels en dus mogen ze zo je tas induiken.
Gevoelsmatig vind ik zelf dat ze het eerst mogen vragen ("mogen wij in uw tas kijken??") en bij weigering dit alsnog mogen doen. Maar goed, dat is misschien ook gewoon een stukje fatsoen....
Gevoelsmatig vind ik zelf dat ze het eerst mogen vragen ("mogen wij in uw tas kijken??") en bij weigering dit alsnog mogen doen. Maar goed, dat is misschien ook gewoon een stukje fatsoen....
Zou je je minder irriteren als het officieel zou mogen? Gaat het niet om gewoon fatsoen?
Het gaat maar om een klein gebaar: 'Goedemorgen meneer/mevrouw, ivm steekproefswijze controle wil ik even in uw tas kijken'.
Overleg eens met de filiaalchef, zeg het eens net zo tegen hem/haar als je het hier op het forum zet.
Het gaat maar om een klein gebaar: 'Goedemorgen meneer/mevrouw, ivm steekproefswijze controle wil ik even in uw tas kijken'.
Overleg eens met de filiaalchef, zeg het eens net zo tegen hem/haar als je het hier op het forum zet.
Voor het gemak gooi jij alles in je tas i.p.v. een winkelwagen of mandje te gebruiken. Die winkelwagen of dat mandje mogen ze zo induiken. Moet je niet gaan lopen zeuren dat ze dat met je tas ook doen. Daar vraag je om.
Ik ben het hier wel een beetje mee eens. Gelijk alles in je tas doen ipv los in het karretje is wel "verdacht" en maakt het erg makkelijk artikelen te "verstoppen". Evengoed vind ik even vragen wel zo netjes.Rim69 schreef:Voor het gemak gooi jij alles in je tas i.p.v. een winkelwagen of mandje te gebruiken. Die winkelwagen of dat mandje mogen ze zo induiken. Moet je niet gaan lopen zeuren dat ze dat met je tas ook doen. Daar vraag je om.
Ik ben het daarom ook met de controle eens. Ik ben geen dief en heb ook niets te verbergen. Ik zal altijd meewerken aan een controle. Het gaat me inderdaad om het fatsoen.Ik ben het hier wel een beetje mee eens. Gelijk alles in je tas doen ipv los in het karretje is wel "verdacht" en maakt het erg makkelijk artikelen te "verstoppen". Evengoed vind ik even vragen wel zo netjes.
Ik ging er eigenlijk van uit dat TS de boodschappen in een tas in het winkelwagentje deed. Maar goed, ook bij de artikelen los in een wagentje of mandje vind ik dat medewerkers even kunnen aankondigen dat ze controle doen.
Wanneer lezen de mensen eens vooraf de voorwaarden door zodat ze achteraf geen overbodige vragen hoeven te stellen .
Artikel 2 van de voorwaarden
gr Henk2. Hoe werkt het?
Met AH Zelfscannen kunt u met uw telefoon uw eigen boodschappen scannen in bepaalde Albert Heijn winkels (zie http://www.ah.nl/mobielzelfscannen/veelgesteldevragen voor het overzicht). Door met uw camera de streepjescode te registreren, wordt de boodschap opgeslagen. Nadat u klaar bent met uw boodschappen doen, kunt u gaan afrekenen bij de betaalpaal. Dit doet u door de barcode die op uw telefoon verschijnt te scannen bij de betaalpaal. Vervolgens kunt u met uw bankpas betalen. LET OP: het is belangrijk dat u goed nagaat of u al uw boodschappen correct hebt gescand. Albert Heijn behoudt zich het recht voor om net voor en na het afrekenen controles te verrichten. Voor het betalen bepaalt de computer of u wordt gecontroleerd. Een medewerker van het servicepunt zal uw boodschappen opnieuw scannen en voor u inpakken. Uw persoonsgegevens worden opgeslagen onder verantwoordelijkheid van Albert Heijn om een objectieve steekproef bij het zelfscannen mogelijk te maken. Uw gegevens worden uiteraard vertrouwelijk behandeld. Bent u het hekje bij de betaalpalen gepasseerd, dan behoudt Albert Heijn eveneens het recht voor om uw boodschappen te controleren bij vermoeden van diefstal. Indien mocht blijken dat niet al uw boodschappen zijn gescand (en afgerekend), kan Albert Heijn besluiten aangifte te doen van diefstal.
Voordat ik deze vraag stelde heb ik inderdaad ook de voorwaarden opgezocht. Ik zie alleen nergens staan dat ze dit onaangekondigd mogen doen? Ik weet dat in andere winkels een verdachte van winkeldiefstal altijd eerst gevraagd moet worden om de inhoud van zijn/haar tas te laten zien en wanneer ze dit weigeren besloten kan worden om de politie te bellen. Vandaar dat ik de voorwaarden van het gebruik van de zelfscanner opgezocht. En ik blijf het onbeleefd vinden. Het kan toch niet zo zijn dat je door gebruik te maken van de handscanner toestemming geeft om je als crimineel te laten behandelen?henk51 schreef:Wanneer lezen de mensen eens vooraf de voorwaarden door zodat ze achteraf geen overbodige vragen hoeven te stellen .
gr Henk2. Hoe werkt het?
Met AH Zelfscannen kunt u met uw telefoon uw eigen boodschappen scannen in bepaalde Albert Heijn winkels (zie http://www.ah.nl/mobielzelfscannen/veelgesteldevragen voor het overzicht). Door met uw camera de streepjescode te registreren, wordt de boodschap opgeslagen. Nadat u klaar bent met uw boodschappen doen, kunt u gaan afrekenen bij de betaalpaal. Dit doet u door de barcode die op uw telefoon verschijnt te scannen bij de betaalpaal. Vervolgens kunt u met uw bankpas betalen. LET OP: het is belangrijk dat u goed nagaat of u al uw boodschappen correct hebt gescand. Albert Heijn behoudt zich het recht voor om net voor en na het afrekenen controles te verrichten. Voor het betalen bepaalt de computer of u wordt gecontroleerd. Een medewerker van het servicepunt zal uw boodschappen opnieuw scannen en voor u inpakken. Uw persoonsgegevens worden opgeslagen onder verantwoordelijkheid van Albert Heijn om een objectieve steekproef bij het zelfscannen mogelijk te maken. Uw gegevens worden uiteraard vertrouwelijk behandeld. Bent u het hekje bij de betaalpalen gepasseerd, dan behoudt Albert Heijn eveneens het recht voor om uw boodschappen te controleren bij vermoeden van diefstal. Indien mocht blijken dat niet al uw boodschappen zijn gescand (en afgerekend), kan Albert Heijn besluiten aangifte te doen van diefstal.
Staat er toch duidelijk voor het betalen bepaalt de computer of u wordt gecontroleerd, dus eerlijker kan niet er wordt niet gekeken naar afkomst,kleding,relegie ,huidskleur,iedere derde klant etc.Voordat ik deze vraag stelde heb ik inderdaad ook de voorwaarden opgezocht. Ik zie alleen nergens staan dat ze dit onaangekondigd mogen doen?
De aankondiging staat in de voorwaarden
gr Henk
Fout, het gebruiken van een wagentje of korfje is volgens de winkelvoorschriften verplicht!Heel handig, de boodschappen kunnen gelijk in de tas en de rij is 9 van de 10 keer korter dan die bij de normale kassa.
Staat met grote letters bij de ingang.
Het zelf scannen, geeft jouw niet het recht, de boodschappen meteen in de tas te doen.
Nadat je betaald hebt, het is bij ons tenminste zo, komt de controleur kijken/ of niet, dat alles wat in het wagentje zit ook gescand is.
Daarna gaat het pas de tas in.
Ik heb het nog nooit anders gezien bij andere mensen.
Maar niet dat de boodschappen hier ook in moeten.nevermind schreef:Fout, het gebruiken van een wagentje of korfje is volgens de winkelvoorschriften verplicht!Heel handig, de boodschappen kunnen gelijk in de tas en de rij is 9 van de 10 keer korter dan die bij de normale kassa.
dat jij het nog nooit eerder hebt gezien, wil niet zeggen dat het niet kan / mag..Het zelf scannen, geeft jouw niet het recht, de boodschappen meteen in de tas te doen.
Nadat je betaald hebt, het is bij ons tenminste zo, komt de controleur kijken/ of niet, dat alles wat in het wagentje zit ook gescand is.
Er staat nergens dat je spullen niet in een tas mag doen..
angel1978 schreef:Maar niet dat de boodschappen hier ook in moeten.nevermind schreef:Fout, het gebruiken van een wagentje of korfje is volgens de winkelvoorschriften verplicht!Heel handig, de boodschappen kunnen gelijk in de tas en de rij is 9 van de 10 keer korter dan die bij de normale kassa.
dat jij het nog nooit eerder hebt gezien, wil niet zeggen dat het niet kan / mag..Het zelf scannen, geeft jouw niet het recht, de boodschappen meteen in de tas te doen.
Er staat nergens dat je spullen niet in een tas mag doen..
Als er staat, winkelen met wagen of korf verplicht, dan is dat zo.
Er staat ook nergens, dat je de boodschappen moet betalen.
Je mag van alles doen, maar of het ook geaccepteerd wordt is andere koek.
Je mag ook door het rode licht rijden, het mag en kan, tenminste als je dan de gevolgen aanvaard, zoals het in de winkel is /was.
Ze propageren het zelf.nevermind schreef: Het zelf scannen, geeft jouw niet het recht, de boodschappen meteen in de tas te doen.
Zelf je boodschappen scannen en al meteen in je eigen tas inpakken; eigenlijk bestaat het al zo’n twintig jaar, maar Albert Heijn heeft het zelfscannen zó makkelijk gemaakt dat jong en oud er meteen aan kan beginnen. Het levert de klant veel gemak en tijdwinst op en zelfs de kinderen kijken belangstellend mee.
Formeel gesproken mag een medewerker sowieso niet in je tas kijken. Tenminste niet zonder toestemming. Geef je die toestemming niet, dan mogen ze je staande houden.
Eigenlijk vind ik dit wel begrijpelijk bij een plastic tas maar niet bij bijvoorbeeld een damestas of een laptoptas etc, maar zelfs dan lijkt het mij normaal dat de medewerker iets zegt in de trant van "Sorry, moeten bij een steekproef ook even in uw tas kijken, ik hoop dat u daar geen problemen mee heeft. " ipv er gewoon induiken. Is ook geen vraag, maar wel stukken beleefder.
In het geval van een dames- of laptoptas vind ik het te ver gaan zonder reden voor verdenking van diefstal tenzij er ook regelmatig steekproeven worden gehouden bij normale kassa's.
Aan de andere kant, persoonlijk mogen zij rustig al mijn boodschappen controleren ipv maar 5, en mogen zij mijn tassen elke keer nakijken en fouilleren, zolang het maar veel sneller is dan de normale rij die vaak zo lang is dat je een verrekijker nodig hebt om het '3 in de rij, kassa erbij' bordje te lezen als je achteraan staat, maar vind het een terechte klacht van TS.
In het geval van een dames- of laptoptas vind ik het te ver gaan zonder reden voor verdenking van diefstal tenzij er ook regelmatig steekproeven worden gehouden bij normale kassa's.
Aan de andere kant, persoonlijk mogen zij rustig al mijn boodschappen controleren ipv maar 5, en mogen zij mijn tassen elke keer nakijken en fouilleren, zolang het maar veel sneller is dan de normale rij die vaak zo lang is dat je een verrekijker nodig hebt om het '3 in de rij, kassa erbij' bordje te lezen als je achteraan staat, maar vind het een terechte klacht van TS.
Duiken ze echt in je tas zonder iets te zeggen? Kan het me bijna niet voorstellen. Bij mij AH zeggen ze altijd iets als "u bent uitgekozen voor een kleine controle" en beginnen dan met het scannen van de artikelen in mijn tas.
Misschien eens de manager aanspreken?
Voor wat betreft het in je tas doen van de boodschappen, dat doe ik ook altijd en is ideaal. In het foldertje in de ah was dit ook van de aanprijzingen van het zelfscannen. Je pakt meteen in en hoeft dat niet na het betalen weer te doen.
Misschien eens de manager aanspreken?
Voor wat betreft het in je tas doen van de boodschappen, dat doe ik ook altijd en is ideaal. In het foldertje in de ah was dit ook van de aanprijzingen van het zelfscannen. Je pakt meteen in en hoeft dat niet na het betalen weer te doen.
Propageren, dat je de boodschappen in de tas kan doen?Rim69 schreef:Ze propageren het zelf.nevermind schreef: Het zelf scannen, geeft jouw niet het recht, de boodschappen meteen in de tas te doen.
Waar staat dit dan te lezen?
Dan lees het topic, waar iemand in de boodschappentas welke zich in het winkelwagentje bevond , artikelen
heeft gedaan , i.p.v. het karretje.
Daar was het meteen raak.
Nou, bijvoorbeeld in het citaat dat ik geplaatst hebnevermind schreef: Propageren, dat je de boodschappen in de tas kan doen?
Waar staat dit dan te lezen?
En hier
http://ahxlelandstraat.nl/zelfscan.html
hier
http://www.ah.nl/mobielzelfscannen/veelgesteldevragen
hier
http://www.linkedin.com/company/albert- ... 75/product
of hier
http://raadhuisplein.ahdeblock.nl/pages/display/1016
Die controleren ze ook helemaal niet. Ze kijken niet "ook even in uw tas". Ze controleren slechts de tas waar jij je boodschappen in doet. Meer niet. Ze geven ook netjes aan dat ze je komen controleren. Ze vragen alleen niet of ze in je tas mogen kijken. Daar een probleem van maken slaat helemaal nergens op. Als je de zelfscan gebruikt weet je dat je gecontroleerd kan worden. Stop jij je boodschappen direct in je tas dan maak je zelf die tas het doelwit van de controle. Dan hoeven ze dat nog niet een keer extra te vragen.53o schreef:Eigenlijk vind ik dit wel begrijpelijk bij een plastic tas maar niet bij bijvoorbeeld een damestas of een laptoptas etc, maar zelfs dan lijkt het mij normaal dat de medewerker iets zegt in de trant van "Sorry, moeten bij een steekproef ook even in uw tas kijken, ik hoop dat u daar geen problemen mee heeft. " ipv er gewoon induiken. Is ook geen vraag, maar wel stukken beleefder.