LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tassencontrole supermarkt

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door nevermind »

Ach ja..er is een wereld verschil tussen huisregels en een tassencontrole.
Goed speurwerk dhc. :D

Der huisregel van het bedrijf is, wij houden tassencontrole.
Laatst gewijzigd door nevermind op 21 nov 2011 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door nevermind »

seconds-out schreef:Ik heb een (huis)regel, wil je mij fouilleren dan bel ik 112.
Altijd, standaard.
Dat kost omzet, tijd, geld en ergenis voor de winkelier.

Goed heh?
En ook zelf verzonnen.

In een winkel wordt je niet gefouilleerd, je haalt iets door mekaar.

Nee, niet goed, als je 112 belt, dit is een alarmnummer en niet geldig voor dit soort voorvallen, dan krijg je een boete.
Voor dit mag je het landelijk nummer bellen, maar ook niet meer.
Een taart kan trouwens op verschillende manieren uitgereikt worden. :wink:

Hier mag je het nalezen, voor je weer gaat ......

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... 112-bellen

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door dhc »

seconds-out schreef:Ik heb een (huis)regel, wil je mij fouilleren dan bel ik 112.
Altijd, standaard.
Dat kost omzet, tijd, geld en ergenis voor de winkelier.

Goed heh? 8)
En ook zelf verzonnen.
verzin dan ook even de betekenis en wettelijke basis om iemand te mogen fouilleren...
Jij denkt zeker dat een winkelier debiel is en niet weet dat ie niet mag fouilleren.
Dan ben je echt nog dommer dan ik al dacht....
Je bent in de war, ernstig in de war...
Als ik toch een winkel had en jij was klant...drie keer vorderen mijn pand te verlaten, zoniet, aanhouden inzake huisvredebreuk.
Lachen..

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 02:08, 3 keer totaal gewijzigd.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door Emmy75 »

tufima schreef: 1) Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat ze te ruim geformuleerd zijn om in casu hier wat aan te hebben.

2) Bij het niet meewerken aan een preventieve tassencontrole mogen ze je de deur wijzen zonder je boodschappen mee te geven in verband met het overtreden van de "huisregels". En bij vermoeden van diefstal mogen ze je dan ook "aanhouden" en politie bellen.

3) De winkelier heeft ook grondrechten, dus het is het ene recht tegenover het andere, dus je kan niet zomaar zeggen dat grondrechten prevaleren nu er conflicterende grondrechten zijn.

4) Niet per se een juiste conclusie. Er zijn ook uitspraken van burgers die niet leiden tot een veroordeling wegens discriminatie. Denk bijvoorbeeld aan uitspraken van wijlen Dhr. Blokker en Dhr. van Gogh. Er blijft een spanningsveld en er moet per geval worden bekeken welk recht prevaleert. Dit is geen wiskunde.
1) Juist omdat ze zo ruim geformuleerd zijn, kan men beargumenteren dat als men eerdere aankopen heeft gedaan (zoals TS) dat dit onder inbreuk in de persoonlijke levenssfeer vald.
2) Dat zal ik ook zeker niet ontkennen en desgevraagd dient de klant dan zonder aankoop de winkel weer te verlaten. Dat is in mijn ogen de logische consequentie van het willen afdwingen van dat recht.
3) Of er 2 grondrechten van 2 partijen in het geding zijn, valt over te discussiëren. Mogelijke diefstal valt weer onder het strafrecht en is als zodanig geen grondrecht.
4) Discriminerende uitlatingen is altijd lastig, juist omdat het 2 conflicterende grondrechten kunnen zijn, zo ook bij het Wilders geval en nee het is zeker geen wiskunde :lol:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@dhc,

Toch zijn de door u aangehaalde voorbeelden wezenlijk anders. Een winkelier kan u verplichten een karretje / mandje te nemen tijdens het doen van de boodschappen dit is geen inbreuk op een recht van de consument. Dus dient er gehoor gegeven te worden aan de huisregels. Als de consument protesteerd en hem / haar wordt verzocht de winkel (zonder aankoop) te verlaten, dient deze op te volgen en zoniet inderdaad een aanklacht huisvredebreuk.

Bij de preventieve tassencontrole ben ik er nog steeds van overtuigd dat er een grondrecht in het geding is. Huisregels mogen nooit in strijd zijn met de wet. Wel zal de consument desgevraagd de winkel (eventueel zonder boodschappen) te verlaten. De winkelier mag dan eisen dat de consument onverrichter zake vertrekt. Als de consument dan stennis gaat bouwen kan deze zeker aangehouden worden voor huisvredebreuk.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@dhc en secondadvies,

Wat als de Mediamarkt (bijvoorbeeld) als huisregel op het bord gaat zetten: garantie tot aan de deur. ?

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 02:09, 1 keer totaal gewijzigd.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 02:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door Jolijn »

(Tussen)stand tassencontrole gevraagd door winkelier:
zelden/nooit - 2 (Emmy en ikzelf)

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 02:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door Jolijn »

seconds-out schreef:
Jolijn schreef:(Tussen)stand tassencontrole gevraagd door winkelier:
zelden/nooit - 2 (Emmy en ikzelf)
Drie dus, nieuwste tussenstand.
Nooit geweten dat het zo moeilijk kon zijn om uit te leggen wat het verschil is tussen huisregels en zelf verzonnen wetjes. :D
In tegenstelling tot je eerdere berichten :lol: wordt jou dus zelden of nooit gevraagd je tas te tonen?

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 02:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door Jolijn »

seconds-out schreef:
Jolijn schreef: In tegenstelling tot je eerdere berichten :lol: wordt jou dus zelden of nooit gevraagd je tas te tonen?
Zelden..er is pas zes of zeven keer politie aan te pas gekomen.(omdat ik ze belde)
Hoezo? Ik heb ook nergens aantallen genoemd.
Ook zou ik morgen weer precies hetzelfde doen.
Hoezo?
Omdat ik me dit afvroeg
21 nov 2011 17:02
Ik zou wel eens willen weten hoe vaak de posters hier daadwerkelijk wordt gevraagd hun tassen te tonen.
Hoe vaak per ? jaar? maand? leven?

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 02:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door Emmy75 »

seconds-out schreef:
Jolijn schreef:(Tussen)stand tassencontrole gevraagd door winkelier:
zelden/nooit - 2 (Emmy en ikzelf)
Drie dus, nieuwste tussenstand.
Nooit geweten dat het zo moeilijk kon zijn om uit te leggen wat het verschil is tussen huisregels en zelf verzonnen wetjes. :D
4: tufima schreef dat ook ergens omdat de tas al open in de kar staat en de kassamedewerk(st)er makkelijk kan kijken.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door Emmy75 »

seconds-out schreef:Nooit geweten dat het zo moeilijk kon zijn om uit te leggen wat het verschil is tussen huisregels en zelf verzonnen wetjes. :D
Het vreemde is dat BBCS het halve forum over zich heen krijgt in de garantiediscussies (waar ook ik het niet vaak eens ben met hem) en hier krijgt hij een vrijbrief om "garantie tot aan de winkeldeur" te geven als hij het maar op een bord zet. Net zoals alle winkeliers een vrijbrief krijgen om huisregels te verzinnen zoals de winkelier in de kraam van pas komt.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 02:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Tassencontrole supermarkt

Ongelezen bericht door Jolijn »

Emmy75 schreef:
seconds-out schreef:
Jolijn schreef:(Tussen)stand tassencontrole gevraagd door winkelier:
zelden/nooit - 2 (Emmy en ikzelf)
Drie dus, nieuwste tussenstand.
Nooit geweten dat het zo moeilijk kon zijn om uit te leggen wat het verschil is tussen huisregels en zelf verzonnen wetjes. :D
4: tufima schreef dat ook ergens omdat de tas al open in de kar staat en de kassamedewerk(st)er makkelijk kan kijken.
Zelf aanbieden reken ik niet mee 8) dan is niet bekend of het anders gevraagd zou zijn.

Gesloten