LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Teruggavebeleid Bijenkorf in strijd met consumentenrecht

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Bernicejr

Teruggavebeleid Bijenkorf in strijd met consumentenrecht

Ongelezen bericht door Bernicejr »

Vorige week vrijdag 1 november heb ik getracht mijn geld terug te krijgen m.b.t. een broek van zeer slechte kwaliteit van Diesel (in de Bijenkorf). De broek ik halverwege september gekocht en vertoonde na enkele keren dragen lichte plekken. In oktober wilde ik de broek terugbrengen. Door de medewerkers in de winkel in verteld dat het mogelijk een productiefout betrof en heb ik een andere broek meegekregen. Toen ik afgelopen vrijdag de broek kwam terugbrengen - deze vertoonde na 2 keer dragen wederom lichte plekken - werd mij verteld dat ik alleen een cadeaubon kon krijgen. Ik heb aangegeven dat ik het er niet mee eens ben, maar uiteindelijk onder protest aanvaard en tegelijkertijd een klacht door een medewerker van de klantenservice laten indienen. Bij de klantenservice is mij verteld dat de nieuwe regeling pas 2 weken in werking was. Als ik dit eerder had geweten had ik de broek 1. niet bij de Bijenkorf gekocht en 2. toen ik de broek kwam omruilen gelijk mijn geld teruggevraagd. Ik ben hier niet over geinformeerd en meen dat dit daarnaast in strijd is met het consumentenrecht aangezien dit een gebrekkige kwaliteit betreft waardoor ik recht heb op teruggave van mijn geld.

Afgelopen maandag heb ik de klacht zelf nogmaals via de site ingediend en de klantenservice liet mij het onderstaande weten:
"Geachte mevrouw X,

Bedankt voor uw email aan de Bijenkorf.

Ik vind het zeer vervelend dat u niet tevreden bent met de manier waarop u uw geld heeft teruggekregen, naar aanleiding van het retourneren van uw verkleurde Diesel broek.

Ik wil u vragen op welke manier u in eerste instantie had betaald voor de broek? Wanneer u ook heeft betaald met een cadeaucard, is de procedure dat u vervolgens ook het geld terug krijgt in de vorm van een nieuwe cadeaucard. Als u op een andere manier had betaald, dan ga ik het voorval onderzoeken bij de betreffende klantenservice in Rotterdam.

Alvast bedankt voor uw moeite.

Met vriendelijke groet,

X
Manager Klant Contact Center

de Bijenkorf"

en

"Geachte mevrouw X,

Dank voor uw bericht. Sinds kort heeft de Bijenkorf het beleid dat indien de klant een artikel terugbrengt - ook al is dat omdat er iets niet goed is met de kwaliteit - dat u dan uw geld terug krijgt in de vorm van een cadeaucard.

Ik begrijp dat u hier niet blij mee bent, maar dit is de huidige gang van zaken.

Mocht u nog vragen hebben of opmerkingen, aarzelt u dan niet om contact op te nemen.

Met vriendelijke groet,

X

Manager Klant Contact Center

de Bijenkorf
"
Laatst gewijzigd door Bernicejr op 06 nov 2013 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.

GJvdZ

Re: Teruggavebeleid Bijenkorf in strijd met consumentenrecht

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ze hadden zelfs geen cadeaubon hoeven geven. Als een product niet voldoet mag de leverancier het repareren (is in dit geval niet logisch) of een andere exemplaar geven. Er is geen standaard recht op geld terug. Dat is aan de winkelier om te bepalen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

GJvdZ schreef:Ze hadden zelfs geen cadeaubon hoeven geven. Als een product niet voldoet mag de leverancier het repareren (is in dit geval niet logisch) of een andere exemplaar geven. Er is geen standaard recht op geld terug. Dat is aan de winkelier om te bepalen.
Als ook het vervangende (of gerepareerde) product niet goed is, dan resteert ontbinden van koop. Dan heb je echt recht op geld terug, en hoef je geen tegoed bon te accepteren.

weetnietveel

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Als het gaat om een non-conforme (=niet volgens de overeenkomst) product dan heb je gelijk.

Maar ik denk dat de Bijenkorf deze broek niet ziet als een non-conform product, omdat ze waarschijnlijk menen dat dit geen productiefout is.

Dan blijft er over dat het gaat om een broek waarvan je kunt zeggen: hij is van een slechte/matige enz. kwaliteit, wat denk ik nog niet wil zeggen dat het een broek is die niet volgens de overeenkomst (non-conform is).

Of je moet kunnen aantonen dat de Bijenkorf en/of Diesel heeft beweerd dat deze broek niet zal verkleuren (lichte plekken zal gaan vertonen).

16again

Ongelezen bericht door 16again »

weetnietveel schreef: Maar ik denk dat de Bijenkorf deze broek niet ziet als een non-conform product, omdat ze waarschijnlijk menen dat dit geen productiefout is.
Onder het mom van mogelijke productiefout werd broek omgeruild, dat houdt volgens mij in dat Bijenkorf niet achteraf kan terugkrabbelen, door aan te geven dat dit wel conform is.

weetnietveel

16again de eerste broek werd geruild omdat het mogelijk zou kunnen gaan om een productiefout.
Er is niet beweerd: dit is een productiefout. Betekent dat ze onvoldoende kennis hebben van dit product, maar het ook maar een warenhuis.

Toen ook de tweede broek deze eigenschap vertoonde werd volgens mij de redenatie van de Bijenkorf: Omdat dit ook bij de tweede broek is gebeurd hoort dit zo bij deze broeken".

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

16again schreef:
GJvdZ schreef:Ze hadden zelfs geen cadeaubon hoeven geven. Als een product niet voldoet mag de leverancier het repareren (is in dit geval niet logisch) of een andere exemplaar geven. Er is geen standaard recht op geld terug. Dat is aan de winkelier om te bepalen.
Als ook het vervangende (of gerepareerde) product niet goed is, dan resteert ontbinden van koop. Dan heb je echt recht op geld terug, en hoef je geen tegoed bon te accepteren.
Uiteraard, maar zover is TS nog helemaal niet.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is niet zo netjes van u de namen van de medewerker opneemt in het bericht. U schend daarmee de privacy van deze medewerker.

Deze medewerker vraagt aan u of u de broeken heeft gekocht met (contant) geld of met een cadeau bon. Het antwoord op die vraag kom ik niet tegen. Volgens lijkt deze medewerker aan te geven dat u onvoorwaardelijk een tegoedbon krijgt. Daarmee handelt de Bijenkorf in strijd met de wet.

U kunt aangeven dat u het betreffende beding vernietigd omdat hetzij de algemene voorwaarden niet heeft ontvangen dan wel het betreffende beding onredelijk bezwarend is omdat dit voorkomt op de zwarte lijst ex art. 6:236 onder b BW. Artikel 6:265 BW geeft u namelijk het recht op ontbinding en artikel 6:271 BW verplicht partijen de geleverde prestaties ongedaan te maken. Als u het geld terug wilt dan kunt u naar de rechter. Eventueel kunt u eerst een incassobureau inschakelen. De vergoeding voor dit laatste bedraagt 48,40 euro of 40 euro als u het zelf doet.

alfatrion

GJvdZ schreef:Uiteraard, maar zover is TS nog helemaal niet.
Bernicejr schreef:In oktober wilde ik de broek terugbrengen. Door de medewerkers in de winkel in verteld dat het mogelijk een productiefout betrof en heb ik een andere broek meegekregen. Toen ik afgelopen vrijdag de broek kwam terugbrengen - deze vertoonde na 2 keer dragen wederom lichte plekken - werd mij verteld dat ik alleen een cadeaubon kon krijgen.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:
Bernicejr schreef:In oktober wilde ik de broek terugbrengen. Door de medewerkers in de winkel in verteld dat het mogelijk een productiefout betrof en heb ik een andere broek meegekregen. Toen ik afgelopen vrijdag de broek kwam terugbrengen - deze vertoonde na 2 keer dragen wederom lichte plekken - werd mij verteld dat ik alleen een cadeaubon kon krijgen.
Dat de klant van mening is dat de broek niet goed is, wil niet direct zeggen dat dit ook daadwerkelijk het geval is.

Waarschijnlijk is het een eigenschap van de stof, maar dat is natuurlijk op afstand nooit vast te stellen.

De ongenuanceerde kwalificatie "zeer slechte kwaliteit" lijkt mij op afstand wel wat overdreven.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Diesel maakt toch voornamelijk spijkerbroeken? Juist ja... :idea:

Als je googlet op 'Diesel broek', en dan naar afbeeldingen, zie je uitsluitend...

alfatrion

crazyme schreef:Dat de klant van mening is dat de broek niet goed is, wil niet direct zeggen dat dit ook daadwerkelijk het geval is.

Waarschijnlijk is het een eigenschap van de stof, maar dat is natuurlijk op afstand nooit vast te stellen.
Als consumentkoper van een broek mag je verwachten dat deze na twee keer dragen er nog het zelfde uitziet als ten tijden van de koop. De medewerker zelf vermoed een productiefout. Ik begrijp dat jij het vergezocht vind, maar mijn oordeel is toch echt dat de broek niet goed is.

Bernicejr

crazyme schreef:
alfatrion schreef:
Dat de klant van mening is dat de broek niet goed is, wil niet direct zeggen dat dit ook daadwerkelijk het geval is.

De ongenuanceerde kwalificatie "zeer slechte kwaliteit" lijkt mij op afstand wel wat overdreven.
Ook de medewerkers van de Diesel waren geschokt van de broek die ik terugbracht en dat terwijl ik heel voorzichtig met mijn spullen omga. De broek was bij aankoop zwart, de broek die ik terugbracht was op bepaalde plekken grijs en op andere plekken neigde het naar wit. Dat is mijns inziens zeer slechte kwaliteit, zeker als het op zo'n korte termijn gebeurt.

crazyme

alfatrion schreef:
crazyme schreef:Dat de klant van mening is dat de broek niet goed is, wil niet direct zeggen dat dit ook daadwerkelijk het geval is.

Als consumentkoper van een broek mag je verwachten dat deze na twee keer dragen er nog het zelfde uitziet als ten tijden van de koop. De medewerker zelf vermoed een productiefout. Ik begrijp dat jij het vergezocht vind, maar mijn oordeel is toch echt dat de broek niet goed is.
Knap dat je zo'n oordeel kunt vellen zonder verstand van spijkerstof/denim en zonder het product te hebben gezien.

Denim is katoen. En wanneer je denkt dat het gebruiken van een katoenen broek geen gebruikseffecten met zich meebrengt denk ik dat je thuis niet de was doet. :mrgreen:

Bernicejr

alfatrion schreef:Het is niet zo netjes van u de namen van de medewerker opneemt in het bericht. U schend daarmee de privacy van deze medewerker.

Deze medewerker vraagt aan u of u de broeken heeft gekocht met (contant) geld of met een cadeau bon. Het antwoord op die vraag kom ik niet tegen. Volgens lijkt deze medewerker aan te geven dat u onvoorwaardelijk een tegoedbon krijgt. Daarmee handelt de Bijenkorf in strijd met de wet.

U kunt aangeven dat u het betreffende beding vernietigd omdat hetzij de algemene voorwaarden niet heeft ontvangen dan wel het betreffende beding onredelijk bezwarend is omdat dit voorkomt op de zwarte lijst ex art. 6:236 onder b BW. Artikel 6:265 BW geeft u namelijk het recht op ontbinding en artikel 6:271 BW verplicht partijen de geleverde prestaties ongedaan te maken. Als u het geld terug wilt dan kunt u naar de rechter. Eventueel kunt u eerst een incassobureau inschakelen. De vergoeding voor dit laatste bedraagt 48,40 euro of 40 euro als u het zelf doet.
De nieuwe regeling van de Bijenkorf houdt in dat je bij retouren en klachten mbt kwaliteit altijd een tegoedbon krijgt en dat mag m.i. niet. Ik heb destijds overigens met de pin betaald.

Inmiddels heb ik contact gehad met de Bijenkorf en krijg met dank aan de social media het bedrag binnen 2 á 3 weken op mijn rekening teruggestort. Het blijft echter een regeling waar ik niet achter sta en ik vind het nogal jammer dat een warenhuis met een behoorlijke reputatie zo'n beleid voert.

crazyme

Bernicejr schreef: Inmiddels heb ik contact gehad met de Bijenkorf en krijg met dank aan de social media het bedrag binnen 2 á 3 weken op mijn rekening teruggestort. Het blijft echter een regeling waar ik niet achter sta en ik vind het nogal jammer dat een warenhuis met een behoorlijke reputatie zo'n beleid voert.
Ik denk dat de Bijenkorf er niet achterstaat dat ze onder druk van social media gedwongen worden toe te geven. Dus dat staat dan 1-1.

Wel gefeliciteerd uiteraard.

Nooit meer een broek van Diesel neem ik aan ?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

En die cadeaubon? Heb je die terug gebracht?

Bernicejr

crazyme schreef:
Bernicejr schreef: Inmiddels heb ik contact gehad met de Bijenkorf en krijg met dank aan de social media het bedrag binnen 2 á 3 weken op mijn rekening teruggestort. Het blijft echter een regeling waar ik niet achter sta en ik vind het nogal jammer dat een warenhuis met een behoorlijke reputatie zo'n beleid voert.
Ik denk dat de Bijenkorf er niet achterstaat dat ze onder druk van social media gedwongen worden toe te geven. Dus dat staat dan 1-1.

Wel gefeliciteerd uiteraard.

Nooit meer een broek van Diesel neem ik aan ?
Nee, daarom werd er via die media niet inhoudelijk op gereageerd, maar telefonisch. Ervaring leert dat bedrijven eerder bereid zijn je tegemoet te komen via sociaal media (helaas).

Nooit meer een broek van Diesel inderdaad! Ben wel een ervaring rijker geworden.

Bernicejr

witte angora schreef:En die cadeaubon? Heb je die terug gebracht?
Kunnen ze blokkeren via de mail/telefonisch.

weetnietveel

alfatrion schreef:Volgens lijkt deze medewerker aan te geven dat u onvoorwaardelijk een tegoedbon krijgt. Daarmee handelt de Bijenkorf in strijd met de wet.
Alfatrion ik denk niet dat deze regel betrekking heeft op een non-conform product. Dus dat dit niet geldt voor een product dat bijv. kapot gaat in een te korte tijd en die je niet kunt meer (goed) kunt gebruiken. Dit lijkt meer op dat er eerst zoiets gold als "niet goed geld terug". Dus als je niet tevreden bent krijg je je geld terug.
Bernicejr schreef:De nieuwe regeling van de Bijenkorf houdt in dat je bij retouren en klachten mbt kwaliteit altijd een tegoedbon krijgt

Gesloten