Een positief resultaat betekent nog lang niet het beoogde resultaat.
...en behaalde resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Dooddoener! In de hele discussie gaat het ook niet over het wel of niet behalen van het beoogde resultaat maar of een door een aanbieder gepresenteerd resultaat ook daadwerkelijk realistisch is geweest rekeninghoudend met welke kosten er in het product zitten en in hoeverre duidelijk is gemaakt wat de gevolgen zouden zijn van fluctuaties in de beleggingen.
...kan per beoogde afloopdatum veel meer opleveren, met gelijkblijvend koersrisico.
...dus altijd laten doorrekenen of je met de actuele afkoopwaarde in hetzelde beleggingsfonds een hoger netto-rendement kan halen.
Het fiscale aspect speelt nauwelijks
...bij kleine spaarpolissen ga ik met je mee in deze stelling, maar wat te denken van polissen die bestemd zijn voor aflossing van de hypotheek. Wegen de jaarlijkse kosten van de verzekering dan op tegen de jaarlijks terugkomende vermogensrendementsheffing. OK, in de eerste jaren (laag vermogen) zal het niet veel zijn, maar als je je hypotheek moet aflossen en je bouwt bijvoorbeeld 200.000 euro op (stel begin van het jaar 180.000,- einde jaar 200.000,-) dan betaal je dat jaar wel even een dikke 2.000,- aan de fiscus. De zuivere (nog in box 3 vrijgestelde, dus voor 14-09-1999 gesloten!) polis die dat jaarlijks aan kosten met zich meebrengt moet ik nog tegenkomen.
Daarbij, wat mij al is opgevallen is dat er verschillende aanbieders zijn die
dezelfde fondsen aanbieden in een verzekering en op een beleggingsrekening, waarbij de fondskosten op de bankrekening beduidend hoger zijn dan binnen de verzekering.
Gezien voorgaande is de reactie van santygo mij iets te kort door de bocht en zal je dus altijd zeer goed moeten doorrekenen wat in een specifiek geval de beste oplossing is!