LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
plakat
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jul 2011 21:49

ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!

Ongelezen bericht door plakat »

Mijn ABC spaarplannen zijn inmiddels uitgekeerd. Ik had er 2 afgesloten via een tussenpersoon uit Waspik.
Het uitgekeerde bedrag was dermate dat ik het beter op een gewone spaarrekening had kunnen zetten.
Heb contact opgenomen met ASR. met de vraag hoe dat zo komt!
Kreeg in eerste instantie helemaal geen antwoord.
Na aandringen en inmiddels de vraag om een gespecificeerde uiteenzetting kreeg ik dan eindelijk antwoord.
Inclusief de uitleg waar mijn geld naartoe is gegaan.Tot mijn stomme verbazing was een groot deel; meer dan 25 % van de inleg, opgegaan aan een overlijdensrisicoverzekering!! En dan uiteraard nog andere "kosten".
Een overlijdensrisico verzekering voor sparen, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Ik zou deze spaarplannen NOOIT afgesloten hebben als ik deze kennis wel had gehad.
HET IS MIJ OOK NOOIT VERTELD, tevens heb ik deze vraag voorgelegd aan de tussenpersoon en die weet het uiteraard niet meer. IK ZOEK DUS; Medegedupeerden die ook nooit verteld is dat ze een dure overlijdensrisico-verzekering af moesten sluiten.

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!

Ongelezen bericht door hakra »

IK ZOEK DUS; Medegedupeerden die ook nooit verteld is dat ze een dure overlijdensrisico-verzekering af moesten sluiten.
Die zijn er meer dan genoeg. Je moet dan wel enig rekenwerk voor je rekening nemen en beschikken over relevante sterftetafels.
Bekend is dat ASR over (oudere) polissen véél te hoge premies or berekende.
Maar jij zult dat moeten aantonen.

jackowacko
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 nov 2010 23:58

Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!

Ongelezen bericht door jackowacko »

Ha,

Ik ben ook een gedupeerde. Heb ruim 30% verloren op mijn inleg! Inmiddels hele plan opgeheven. Je praat dan over duizenden. Ik heb wel eens zitten rekenen als ik het tegen 1% weg had gezet... Kortom, erg droeving. 9000 gulden euro aan eerste kosten!!

Ik weet ook niet meer wat ik moet doen. Nog niets gehoord over compensatie en weet ook niet wie mijn zou kunnen helpen. Mijn rechtsbijstandverzekering Interpolis doet dit niet.

Ik heb alles bewaard en heb een dik dossier... In de folders staat niets over overlijdensrisico.

Ik wil wel procederen, maar als ik zelf opdraai voor de kosten...

Kortom, ABC = groot probleem!

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!

Ongelezen bericht door juwita »

Zie ook het vonnis (arrest) van het Gerechtshof in de rechtszaak tegen Aegon over het Koersplan. Het Koersplan is een soortgelijk product als het ABC Spaarplan. Aegon is (wederom) veroordeeld wegens misleiding met de premie voor de overlijdensrisicoverzekering. Zou ook voor ASR (voorheen AMEV) kunnen gaan gelden !

Floris2
Berichten: 203
Lid geworden op: 26 mar 2011 14:54

Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!

Ongelezen bericht door Floris2 »

juwita schreef:Zie ook het vonnis (arrest) van het Gerechtshof in de rechtszaak tegen Aegon over het Koersplan. Het Koersplan is een soortgelijk product als het ABC Spaarplan. Aegon is (wederom) veroordeeld wegens misleiding met de premie voor de overlijdensrisicoverzekering. Zou ook voor ASR (voorheen AMEV) kunnen gaan gelden !
Juwita Hakra,

Letterlijk en figuurlijk de weg kwijt.
Zijn deze sterftestafels van oude polissen terug te vinden uit het verleden AMEV ASR Falcon Fortis stad Rotterdam.
Dan zouden we de ORV een stuk inzichterlijker kunnen maken wat er aan beleggingen verkocht is om de ORV af te dekken.

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!

Ongelezen bericht door hakra »

@Floris2

Algemeen is door verzekeraars geaccepteerd en vastgelegd in de Overeenkomsten dat de sterftetafels (ook wel overlevingstafels genoemd) gehanteerd worden volgens GBM 85/90 voor zover deze gunstiger zijn dan eerdere sterfte/overlevingstafels.
Die sterftetafels zijn wel terug te vinden, althans niet geheim.

De aansluitende zin uit je bericht begrijp ik niet helemaal.

Floris2
Berichten: 203
Lid geworden op: 26 mar 2011 14:54

Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!

Ongelezen bericht door Floris2 »

hakra schreef:@Floris2

Algemeen is door verzekeraars geaccepteerd en vastgelegd in de Overeenkomsten dat de sterftetafels (ook wel overlevingstafels genoemd) gehanteerd worden volgens GBM 85/90 voor zover deze gunstiger zijn dan eerdere sterfte/overlevingstafels.
Die sterftetafels zijn wel terug te vinden, althans niet geheim.

De aansluitende zin uit je bericht begrijp ik niet helemaal.
Door tegenvallende beleggingen moet er extra bijgedragen worden aan de ORV
Om de nodige risico te kunnen afdekken. (basis kapitaal verzekering) (Levensverzekering)
Hierbij speelt de leeftijd neem ik aan ook een belangrijke rol,ook geslacht?
Bij oude polissen is deze bijdrage fors geweest.
Bedankt voor de informatie, kunnen we de GBM 85/90 terugvinden op internet?
(Had te maken met Aegon de weg kwijt)
Laatst gewijzigd door Floris2 op 27 jul 2011 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!

Ongelezen bericht door hakra »

@Floris2
Dat hangt (een beetje) af van de soort polis die je hebt.
Ik heb/had een oud model ABC en weet niet van welk jaar jouw polis dateert en
hoe die is opgebouwd. Of er garanties in zitten e.d.
Er is inderdaad verschil tussen M en V. Daarvoor zijn afzonderlijke sterftetafels.
En inderdaad, je leeftijd speelt een belangrijke rol.

Floris2
Berichten: 203
Lid geworden op: 26 mar 2011 14:54

Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!

Ongelezen bericht door Floris2 »

hakra


De basis blijft hetzelfde 25% de polis vreet zich zelf op de duur gewoon op.
direct is te zien dat in de eerste vijf jaar hoge kosten worden onttrokken voor afsluitprovisie en "eerste kosten verzekeraar.
vervolgens krijgt de klant compensatie, voor te lage beleggingsopbrengsten. Deze zijn niet het gevolg van te hoge kosten maar van te vroeg onttrokken kosten gedurende de eerste jaren van de polis.
Dat heeft onze tussenpersoon nooit verteld.
Het zijn de consumenten Stichtingen die aandrongen op compensatie achteraf in plaats van nu. Een vreemd argument want volstrekt helder is dat dit niet in het belang is van de klanten die zij menen te moeten vertegenwoordigen. En ook opvallend dat Achmea/Interpolis als enige wel heeft ingezien dat compensatie voor schade die veroorzaakt is in het verleden zo snel mogelijk behoort plaats te vinden en niet pas in de (verre) toekomst. En blijkbaar de Stichtingen wel heeft kunnen overtuigen!
En bij sommige verzekeraars moet dat via de rechter.
ABC spaarplan is gewoon beleggingsverzekering belegd in Fortis OBAM.
uiteindelijk hetzelfde als een WAERDYE polis, ik heb hem dan van Stad Rotterdam.
De garantie is wel dat je minimaal je inleg terug krijgt.
En als je hem voor 1999 hebt afgesloten kan je nog profiteren van het belastingvoordeel.

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!

Ongelezen bericht door hakra »

@Floris2
Dat snap ik wel.
Maar,.... ik heb/had een oud model ABC. Ik weet niet hoe de Obam of Waardye in elkaar steekt. En of die polissen met participaties werken waaraan de ORV onttrokken wordt.

Voor zover mij bekend heet ASR de compensatie gecorrigeerd door deze te herrekenen naar eindwaarde en over de acherliggende jaren al vast in te brengen. Globaal hetzelfde als bij Achmea.

Die voortijdig onttrokken kosten spele met name een rol wanneer je een jaar/halfjaar of kwartaalpremie betaalt, en niet zozeer bij een maandpremie.
EN de tussenpersonen wisten er (toen) ook niks van; die wisten alleen welke provisie het opleverde.

jackowacko
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 nov 2010 23:58

Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!

Ongelezen bericht door jackowacko »

Ha,

Ik heb hem afgesloten in 1996. ABC bij AMEV.

Ik lees nu iets over gegarandeerd de inleg terug... Is dat zo? Dat zou namelijk geweldig zijn!

Maar ik weet gewoon niet zo goed wat ik moet doen. Heb het plan opgezegd. Bij wie dien ik en klacht in? Ik wacht overigens eerst mijn compensatie af, maar gezien andere berichten heb ik weinig hoop....

Floris2
Berichten: 203
Lid geworden op: 26 mar 2011 14:54

Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!

Ongelezen bericht door Floris2 »

Hakra
Lees het Rapport van commissie de Ruiter maar eens goed door.
http://www.consumentenclaim.nl/FileUplo ... Ruiter.pdf

Door het verkopen van eenheden wordt er waarde ontrokken van je polis
De zogenaamde Zwarte doos, kijk goed met welke eenheden je bent begonnen.
Er moet een gat inzitten en daar zit het zakelijk model van de verzekeraar in verborgen om via deze weg,geld te ontrekken aan je polis wat in de zakken van de verzekeraar verdwenen is via (ORV)
Het spaardoel bepaald woekerpolis samenstelling Pensioen, lijfrente ,Hypotheek, spaarloon,sparen
Drie basis vormen woekerpolis

-Europolis
-United-linked
-universallife -ABC spaarplan -ASR WAERDYE

universallife
Hierbij gaat het alleen om verschil tussen waarde beleggingen in de polis en het verzekerd bedrag bij overlijden, dat extra overlijdenskapitaal door de verzekeraar moet worden uitgekeerd. Daarmee word de polisdekking bij overlijden goedkoper, ook als men rekening houdt met de stijgende leeftijd van de verzekerde hoe meer de waarde in de polis is opgebouwd hoe kleiner het verzekeren overlijdensrisico. wat denk je wat er gebeurd bij een dalende beurs?

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!

Ongelezen bericht door hakra »

@Floris
Gelezen. Maar ik heb geen universal life.
Ik betaal(de) een vast bedrag per jaar waarvan een deel als spaarstorting werd bestemd. Wat met het resterende deel gebeurde was volstrekt onduidelijk.
Sinds model de Ruiter bleek pas dat dit deel opgemaakt werd aan kosten en ORV premie.
Voorbeeld: Jaarlijkse inleg 100,00
waarvan spaardeel 70,00 (was dus beleggen i.p.v. sparen)
kosten 10,00
premie 20,00

ik kon/kan dus vrij simpel/snel met de gepubliceerde rendementpercentages in Excel een historie nabouwen. En de daaruit volgende premie ORV bepalen a.d.h.v een sterftetafel.
Het belang van het Aegon arrest voor mij is nu, dat de teveel betaalde premie NIET opgeplust mag worden bij de kosten. Dat deed/doet ASR tot op dit moment wél. En daarover staat volgens mij NIETS in de Overeenkomst waarop zij zich baseren.

Floris2
Berichten: 203
Lid geworden op: 26 mar 2011 14:54

Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!

Ongelezen bericht door Floris2 »

@Hakra,

Klopt ik zat er naast.

Maar vreemd dat er bij een klein bedrag een orv moest worden afgesloten.

dit staat er in de polisvoorwaarden over de beleggingen.

Polis voorwaarde ABC Spaarplan

Fortis OBAM
De voor belegging beschikbare gelden worden belegd in Fortis OBAM
NV. Dit fonds belegt wereldwijd in zorgvuldig geselecteerde goed geleide
ondernemingen in aantrekkelijke bedrijfstakken. De aandelen zijn
genoteerd op de AEX-effectenbeurs.
Nouja zorgvuldig dat laat ik eventjes in het midden.

Beleggingsopbrengsten
De verkregen beleggingsopbrengsten, die voortvloeien uit het totale
belegde vermogen, worden herbelegd. De beleggingsopbrengsten
worden bepaald onder aftrek van de directe kosten die moeten worden gemaakt om deze beleggingsopbrengsten te verkrijgen.

Beleggingskosten zijn rond de 10% hier zitten de nodige transactie kosten in verwerkt. (hierover zijn verzekeraars nooit transparant)

NIET opgeplust mag worden bij de kosten. Dat deed/doet ASR tot op dit moment wél. En daarover staat volgens mij NIETS in de Overeenkomst waarop zij zich baseren.

Het is mij niet helemaal duidelijk, welke kosten je hiermee bedoeld?

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!

Ongelezen bericht door hakra »

@Floris2
NIET opgeplust mag worden bij de kosten. Dat deed/doet ASR tot op dit moment wél. En daarover staat volgens mij NIETS in de Overeenkomst waarop zij zich baseren. Het is mij niet helemaal duidelijk, welke kosten je hiermee bedoeld?
Voorbeeld:
Stel: de waarde ontwikkeling van de polis is bekend over een reeks van jaren.
Wat verzekerd dient te worden is het verschil tussen verzekerd bedrag en poliswaarde. Dat wordt dus, wanneer alles goed gaat, elk jaar minder.
Stel: Je betaalt 50,00 per maand ORV premie= 300,00 per jaar
Stel: een herrekening van de ORV premie geeft aan dat dit te hoog was en slechts 150,00 had mogen zijn. Bedrag kan iets lager/hoger zijn vanaf aanvang tot einde polis i.v.m. stijgende leeftijd.
Dan heb je dus overeen reeks van jaren 300,-- ./, 150,00 = 150,00 per jaar teveel betaald.

De kosten:
Stel: de jaarlijkse eindwaarden zijn bekend.
Stel: Er is gedurende een reeks van jaren jaarlijks een bedrag aan kosten ingehouden van 75,00
Stel: Er wordt herrekend met 2,50% aan kosten ingehouden, per jaar over de eindwaarde.
Stel: die 2,5% berekening komt -veel- hoger uit dan de werkelijk ingehouden kosten van 75,00 (en neem maar van mij aan dat dat zo is)
De verzekeraar stelt dan dat zij te weinig kosten heeft ingehouden!!!!!

De verzekeraar zegt nu, dat het verschil dat resulteert uit de herrekening van de ORV - 150,00 per jaar - als compensatie kan dienen voor de te laag berekende kosten bij de norm van 2,5%.

En daarom zijn die compensatiebedragen zo laag.

Hopelijk een beetje begrijpbaar uitgelegd.

Rix
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mei 2010 15:02

Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!

Ongelezen bericht door Rix »

Ik zoek lotgenoten met een ABC Spaarplan van ASR om bij voldoende aanmelding een Stichting op te richten. Gezamenlijk staan we sterker en beter de kosten verdelen.
Ik ben al in overleg met een advokaat en die schat de kansen gunstig in.
Zie o.a.uitspraak KiFiD 11 april 2011.

Floris2
Berichten: 203
Lid geworden op: 26 mar 2011 14:54

Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!

Ongelezen bericht door Floris2 »

@Hakra,


Duidelijk verhaal, goed uitgelegd.

jackowacko
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 nov 2010 23:58

Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!

Ongelezen bericht door jackowacko »

Rix schreef:Ik zoek lotgenoten met een ABC Spaarplan van ASR om bij voldoende aanmelding een Stichting op te richten. Gezamenlijk staan we sterker en beter de kosten verdelen.
Ik ben al in overleg met een advokaat en die schat de kansen gunstig in.
Zie o.a.uitspraak KiFiD 11 april 2011.
Ik ben een lotgenoot, maar zie ook enorm op tegen kosten van advocaat etc...

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!

Ongelezen bericht door hakra »

bron: AM

Kifid: kostenmarge levenpolis moet vooraf helder zijn

03-08-2011

De geschillencommissie van klachteninstituut Kifid heeft in een recente uitspraak geoordeeld dat een verzekeraar bij een levensverzekering met gegarandeerd kapitaal en overrentedeling de klant voorafgaand aan het sluiten van de polis altijd moet informeren over de rente- en garantiemarge die wordt gehanteerd. Dat is ook van toepassing als ten tijde van het sluiten van de polis nog geen regels golden voor precontractuele informatie.

Op de betrokken polis is 0,9% aan zogeheten rente- en garantiemargekosten ingehouden; deze kosten zijn vooraf niet aan de verzekerde kenbaar gemaakt. De uitspraak heeft betrekking op een polis die in 1994 is gesloten; toen golden nog geen regels ten aanzien van de precontractueel te verstrekken informatie. "De commissie oordeelt echter dat de te betalen premie en andere kosten en het redelijkerwijs te verwachten bedrag van de uitkering bij een levensverzekering tot de essentiële prestaties behoren", stelt Kifid, "zodat de daarop betrekking hebbende voorwaarden naar algemene maatstaven van het contractenrecht behoren tot de bedingen die uitdrukkelijk en begrijpelijk geformuleerd dienen te zijn en in de precontractuele fase aan de aspirant-verzekeringnemer kenbaar gemaakt moeten worden, zodat hij nog van de verzekering kan afzien. In dit geval heeft de verzekeraar daar niet aan voldaan."
Het bindend advies van de commissie luidt dat de betreffende maatschappij de overrentedeling moet herberekenen aan de hand van de gerealiseerde brutorendementen, zonder daarbij rekening te houden met de gehanteerde rente- en garantiemarge.

Rix
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mei 2010 15:02

Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!

Ongelezen bericht door Rix »

De uitspraak die ik bedoel is van 11 april 2011. Dat ging over spaarplannen die m.i.v. 1 maart 1998 zijn afgesloten. De Commissie geeft als bindend advies restitutie van de betaalde premies vermeerderd met 5% rente p.j.

Gesloten