LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aegon Flexibel Pensioneringsplan

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
mlvld
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 nov 2004 09:53

Aegon Flexibel Pensioneringsplan

Ongelezen bericht door mlvld »

Sinds 1995 heb ik via mijn werkgever bedrijfsparen, wat gestort wordt in het Aegon FPP. De eerste jaren was totaal geen informatie over wat de waarde was van deze lijfrenterekening. Men wilde die informatie ook niet geven, langzaam maar zeker zijn ze de laatste paar jaar informatie gaan geven over de waarde.

Dit jaar voor het eerst geven ze openheid van zaken en ik kan wel zeggen dat dit toch wel schokkend is om te zien.

Saldo per 1 december 2006 € 9.282,52
Inleg in 2007 € 612,96
Subtotaal saldo + premie € 9.895,48

Kosten die er af worden gehaald zijn € 107,30 door de verzekeringsmaatschappij, € 107,86 door de verzekeringadviseur en € 12,48 aan en verkoopkosten.

Totale kosten over 2007 zijn € 227,64
Het resultaat van de beleggingen in € 2007 is € 194,63

Uiteindelijke waarde op 31 december 2007 € 9.862,47

Dit betekend dus een negatief resultaat van € 33,01 over 2007.

Echt belachelijk hoeveel kosten ze inhouden en nog belachelijker is dat ze nooit duidelijk hebben gecommuniceerd hierover.

Zijn er mogelijkheden om de hele lijfrente over te zetten naar een andere maatschappij die betere voorwaarden heeft (zijn die er zowieso ?).

Kan de verzekeraar gedwongen worden om iets aan deze kosten te doen die ze nu berekenen ?

Iemand adviezen / ervaringen ?
Laatst gewijzigd door mlvld op 24 feb 2008 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: Aegon Flexibel Pensioneringsplan

Ongelezen bericht door Harderwijk »

Kan de verzekeraar gedwongen worden om iets aan deze kosten te doen die ze nu berekenen ?
alleen als je naar de rechter gaat.
Zijn er mogelijkheden om de hele lijfrente over te zetten naar een andere maatschappij die betere voorwaarden heeft
Ja hoor, die zijn er. Je lopende lijfrente afkopen en de afkoopwaarde zonder tussenkomst van je eigen priverekening doorstorten in een lijfrentepolis van een andere verzekeraar of een bancaire lijfrenterekening openen en daar verder sparen/beleggen. Houdt rekening met afkoopkosten bij AEGON ( afhankelijk van je polis ) en houdt ook rekening met wederom kosten bij je nieuwe polis.

Daarnaast is een negatief resultaat niet zo vreemd in een belegginspolis. Ik weet niet wat je betaald aan premie en weet ook niet in welk fonds je zit. Daarnaast is het belangrijk om te weten hoe die totale kosten zijn onderverdeeld. Betaal je bijvoorbeeld nog kosten voor de tussenpersoon of bemiddelaar?

mlvld
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 nov 2004 09:53

Re: Aegon Flexibel Pensioneringsplan

Ongelezen bericht door mlvld »

Er miste een stukje in mijn posting zie ik nu, ik heb het even aangevuld.

Ik betaal zowel aan Aegon als aan mijn tussenpersoonv.d. Ende adviesgroep kosten.

Op hun site hebben ze een hele mooie maar naar mijn idee niet echt passende tekst staan. Het fonds waarin ze beleggen is het Aegon Mix Fund.
Vandenende geeft de zekerheid dat alles voor u geregeld wordt.
Bij elke dienst die wij bieden. U krijgt het zoals ú dat wilt.
Onze gekoesterde, onafhankelijke positie garandeert het beste advies.
Met de meest betaalbare oplossing, lekker snel en efficiënt.

d'n Woerd
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2007 14:02

Re: Aegon Flexibel Pensioneringsplan

Ongelezen bericht door d'n Woerd »

Hoi hoi,

Zover ik weet is het maximum wat een tussenpersoon kan verdienen op een lijfrentepolis van Aegon 4% afsluit in combinatie met 2% doorloop. Ik verwacht dat dit in het verleden ook zo was (al vind ik de inhouding in je overzicht erg hoog) Ik zeg maximale omdat vele ook een lagere beloning kiezen. Tegenwoordig, door alle commotie, zullen de meeste tussenpersonen wel redelijk open zijn over hun verdiensten en... zullen ze ook aangeven wat ze daarvoor doen. Volgens mij zit hem daar juist het probleem. Mensen zien niet genoeg wat de adviseur voor werk heeft gedaan. Vaak is die hoeveelheid ook nog onvoldoende geweest (maar vaak ook niet)

Ook verzekeraars waren (en helaas zijn) niet echt open over de kosteninhoudingen. Echter ook op dit forum zul je veel zien dat die openheid toeneemt. Veel mensen schrikken dan van de inhoudingen. Als je echter een tussenpersoon hebt die alles haarfijn uitgelegd heeft, bijvoorbeeld een totaalplaatje van je financiële situatie erbij hebben gegeven dan zou de beloning zeer redelijk kunnen zijn. Voor veel mensen is er echter het probleem dat men deze informatie gewoon niet gekregen heeft.

Even terug naar je fonds. Het Aegon Mix-fonds is een mixfonds met een minimum garantie op einddatum. Om die garantie na te komen zal de verzekeraar een stukje kosten in rekening brengen (ze moeten het immers garanderen en daardoor het risico op neergaande beursbewegingen afdekken). Omdat een lijfrente normaalgesproken tot einddatum loopt, is zo'n eindgarantie best lekker. Als je nu ontevreden bent en je wilt naar een andere uitvoerder, dan is dat denk ik niet verstandig. De kosten om de garantie na te komen ben je dan immers kwijt. Naar ik begrijp zit je momenteel onder het gemiddelde rendement van het garantiekapitaal. Dan heeft zo'n garantie juist waarde.

Groetjes,
d'n Woerd

mlvld
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 nov 2004 09:53

Re: Aegon Flexibel Pensioneringsplan

Ongelezen bericht door mlvld »

d'n Woerd, bedankt voor je heldere uitleg in het begin is er een voorlichting geweest op het bedrijf voor alle werknemers. Daarna heb ik buiten in het begin onvolledige waardeoverzichten weinig of geen informatie meer ontvangen van vd Ende. Ik schrok vooral erg van de kosten, over het risico van beleggen is destijds niet erg veel / weinig verteld. Dus wat dat aangaat kan ik wel zeggen dat het niet haarfijn is uitgelegd destijds. Er is tussentijds door verschillende mensen gevraagd om de daadwerkelijke waarde van de lijfrente op te geven maar daar stonden ze in het verleden afwijzend tegenover.

Vooral het feit dat je eigenlijk geen kant op kunt en moet accepteren dat het gebeurt. Het is vooral jammer dat ze in het verleden niet volledig zijn geweest met hun informatie.

mlvld
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 nov 2004 09:53

Re: Aegon Flexibel Pensioneringsplan

Ongelezen bericht door mlvld »

Een hele bijzondere mag ik wel zeggen, vandaag kreeg ik antwoord van mijn tussenpersoon nav een vraag die ik had gesteld over de kosten.

Dit was hun antwoord:
Ik heb uw verzoek in behandeling genomen en de maatschappij om een nadere uitleg gevraagd van de ingehouden kosten.
Voor zover ik kan constateren ontvangen wij als tussenpersoon niet de vermeldde € 107,86 op dit moment.

Inmiddels zijn er meerdere verzoeken bij Aegon ingediend door ons kantoor, maar ook door andere kantoren. Wij hebben
geen zicht op welke termijn wij van Aegon een uitleg ontvangen, maar wij zullen u informeren zodra wij van hen een
reactie hebben ontvangen.

d'n Woerd
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2007 14:02

Re: Aegon Flexibel Pensioneringsplan

Ongelezen bericht door d'n Woerd »

@ mlvd

Het schijnt dat verzekeraars inderdaad niet de juiste inhouding voor de adviseur laten zien maar een hogere. Men ziet afsluitprovisie als een vooruitbetaalde lening aan een tussenpersoon met een rente van 10%. Als dat zo is dan klopt inderdaad zo'n overzicht niet want de polishouder betaalt die rente op zo'n "lening" niet. Misschien berekenen andere verzekeraars het weer anders want zover ik weet is niet afgesproken hoe ze betaalde (maar nog niet verdiende) provisies moeten inrekenen.

Kortom: wellicht leiden de nieuwe overzichten nog meer tot een vergelijking van appels en peren... Dat hadden we nu net nodig...

Helaas Pindakaas
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mar 2008 22:45

Re: Aegon Flexibel Pensioneringsplan

Ongelezen bericht door Helaas Pindakaas »

Ik heb aan het forum mijn polisgegevens toegevoegd (Aegon / Pensioenplatform). Ik betaal volgens mij zeer hoge kosten aan de verzekeringsadviseur.

Gesloten