Op 19-12-1991 ben ik een Aegon fundplan aangegaan voor 100 gulden per maand die loopt tot 19-05-2037.
Ik was net gestart met werken en mijn tussenpersoon vertelde mij dat dit voordelig was in verband met de herwaarderingswet.
Na 17 jaar is de waarde minder dan de totale inleg.
In 2007 is 544 euro gestort en 217 euro kosten ingehouden. Hierin zitten 100 euro kosten voor Aegon en 100 euro voor de tussenpersoon. De 'winst' van 190 euroverdampt hierbij totaal.
De polis is nu ongeveer 9700 euro waard.
Bij een eerdere opvraag waren de kosten voor beeindiging ongeveer 1000 euro.
Ik voel mij misleid en wil hoe dan ook van deze polis en de maandelijkse betaling af.
Als ik de polis op premievrij zet is dat dan gunstig?
Zullen de kosten van Aegon en de tussenpersoon samen 200 euro nog steeds doorlopen waardoor de winst weer verdampt en de waarde per saldo af gaat nemen?
Verder gaan heeft geen zin omdat de polis jaarlijks minder toeneemt dan ik erin stort.
Moet ik deze dan beeindigen en de 1000 euro kosten voor lief nemen?
Of kan ik ergens mijn recht halen in een vereniging hiervoor?
klopt het dat ik geen belasting hoef te betalen omdat de polis al 17 jaar loopt?
Het is in ieder geval mijn laatste product van Aegon geweest.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Aegon fundplan - Hoe beste te beeindigen?
-
Re: Aegon fundplan - Hoe beste te beeindigen?
Bij beeindiging of premievrij maken worden de eerste kosten, die normaal gespreid jaarlijks van de inleg afgaan, in één keer verrekend. Die kosten moet je dus sowieso maken, of je nu verder gaat of niet.
Daarnaast heb je (toekomstige) administratiekosten, die je normaal jaarlijks betaalt, en die bij premievrij maken ook in één keer worden verrekend. Bij beeindiging hoef je die volgens mij niet te betalen. Ook heb je eventueel overlijdensrisicopremie die je bij beeindiging natuurlijk niet meer hoeft te betalen.
Dan heb je als je gewoon doorgaat natuurlijk nog de aankoopskosten.
Als je meer dan 15 jaar hebt belegd, dan mag je het product volgens mij beeindigen. Ik weet niet wat voor variant het precies is, of je de premies van de belasting kon aftrekken of niet. Als je de premies van de belasting kon aftrekken, dan zul je over een uitkering inkomstenbelasting moeten betalen. Het is dan waarschijnlijk voordeliger om premievrij te maken of door te gaan met het product tot na je 65ste, omdat de uitkering dan tegen een veel lager tarief wordt belast.
Daarnaast geldt ook dat de waarde van het product nu waarschijnlijk niet in box 3 valt en na uitkering natuurlijk wel. Je zult dus ook even bij jezelf na moeten gaan wat je met het geld wilt doen als je het product zou beeindigen. Wil je het geld nog 30 jaar op een spaar/beleggingsrekening oid hebben staan, dan raak je door de jaarlijkse 1,2% vermogensrendementsheffing in totaal ongeveer 30% van de waarde kwijt. Dat zul je dus moeten afzetten tegen de kosten die je maakt als je in het product blijft zitten.
Daarnaast heb je (toekomstige) administratiekosten, die je normaal jaarlijks betaalt, en die bij premievrij maken ook in één keer worden verrekend. Bij beeindiging hoef je die volgens mij niet te betalen. Ook heb je eventueel overlijdensrisicopremie die je bij beeindiging natuurlijk niet meer hoeft te betalen.
Dan heb je als je gewoon doorgaat natuurlijk nog de aankoopskosten.
Als je meer dan 15 jaar hebt belegd, dan mag je het product volgens mij beeindigen. Ik weet niet wat voor variant het precies is, of je de premies van de belasting kon aftrekken of niet. Als je de premies van de belasting kon aftrekken, dan zul je over een uitkering inkomstenbelasting moeten betalen. Het is dan waarschijnlijk voordeliger om premievrij te maken of door te gaan met het product tot na je 65ste, omdat de uitkering dan tegen een veel lager tarief wordt belast.
Daarnaast geldt ook dat de waarde van het product nu waarschijnlijk niet in box 3 valt en na uitkering natuurlijk wel. Je zult dus ook even bij jezelf na moeten gaan wat je met het geld wilt doen als je het product zou beeindigen. Wil je het geld nog 30 jaar op een spaar/beleggingsrekening oid hebben staan, dan raak je door de jaarlijkse 1,2% vermogensrendementsheffing in totaal ongeveer 30% van de waarde kwijt. Dat zul je dus moeten afzetten tegen de kosten die je maakt als je in het product blijft zitten.
Re: Aegon fundplan - Hoe beste te beeindigen?
Hoi Rijsenhout,
Heb jij in de polis kunnen achterhalen waar de kosten op gebaseerd zijn?
Als dat niet het geval is heb je/we mogelijk een punt.
En als dat wel terug te voeren is op de polis, heb je/we volgens mij
geen recht van spreken.
(Onduidelijke paragrafen en zinsneds in de polis natuurlijk uitgesloten.)
Het kan nl niet zo zijn dat je/we een polis afsluit en dat
vervolgens willekeurig kosten in rekening worden gebracht.
Kosten moeten mi van te voren bekend zijn,
en niet na 12 jaar (voor een bepaalde polis van mijzelf)
Ik ben benieuwd.
Heb jij in de polis kunnen achterhalen waar de kosten op gebaseerd zijn?
Als dat niet het geval is heb je/we mogelijk een punt.
En als dat wel terug te voeren is op de polis, heb je/we volgens mij
geen recht van spreken.
(Onduidelijke paragrafen en zinsneds in de polis natuurlijk uitgesloten.)
Het kan nl niet zo zijn dat je/we een polis afsluit en dat
vervolgens willekeurig kosten in rekening worden gebracht.
Kosten moeten mi van te voren bekend zijn,
en niet na 12 jaar (voor een bepaalde polis van mijzelf)
Ik ben benieuwd.