LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Allianz Future polis (Royal Nederland), wie heeft deze?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
fightTheMob

Allianz Future polis (Royal Nederland), wie heeft deze?

Ongelezen bericht door fightTheMob »

Ik heb een stevige woekerpolis: De Allianz Future polis. Ik kom op ruim 11% kosten over de totale looptijd (excl. verzekeringen!!). Wie heeft deze polis nog meer? Graag reacties!

peewee

Re: Allianz Future polis (Royal Nederland), wie heeft deze?

Ongelezen bericht door peewee »

Ik denk zo'n 200.000 Nederlanders. Alleen die weten dit Tros Radar Forum niet te vinden. Steken hun kop in het zand of kunnen de plank in de kast niet vinden waar de polis ligt.

Dit produkt werd in de jaren 1995-2000 ook veel verkocht als onderdeel van een spaarhypotheek, was toen nog onderdeel van Royal Leven.

grom

Ongelezen bericht door grom »

Ik ben een van die 200 duizend. Ik heb de polis in 94 gekocht.
Hoe weet ik nou of dit een woekerpolis is/was ?

peewee

Ongelezen bericht door peewee »

Kijk op de website www.kifid.nl in het overzicht van beleggingsverzekeringen,

grom

Bedankt peewee maar van die site wordt ik niet wijzer. Dat zal wel aan mij liggen.
Ik heb betaald: de eerste 4 jaar 21 procent van de premie hetgeen overeenkomt met ca. 900 euro. Verder alle 12 jaar ca. 100 euro per jaar beheerkosten. Dit komt dus neer op ca. 7 + ca. 1 = 8 procent. Het grootste deel van die kosten is dan ook nog min of meer vooruit betaald. Schunnig vond ik dat toen ook al meteen maar of er (nog) wat aan te doen is ? Mijn polis is inmiddels al afgelopen in die zin dat ik al lijfrentes krijg en dat is toch ook een probleem om nog wat terug te vangen dacht ik ?
Laatst gewijzigd door grom op 11 sep 2008 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

wevera

Ongelezen bericht door wevera »

Op de Kifid-lijst, verzekeringsproducten met een beleggingsverzekering/woekerpolis staan staan 8 Royal- future producten. Sinds 2003 zijn de Royal producten Allianz-producten.

(je moet op de kifid-lijst met beleggingsverzekeringen bij het overzicht van verzekeraars op producten klikken)

Het zijn: telkens met Allianz- future ervoor:
- Flexibele levensverzekering
- Lijfrenteplan
- Kapitaalplan
- Pensioenplan
- Spaarplan
- Koopsom
- Hypotheekplan
- Maatwerk-lijfrente
Verder staan er nog een 20 tal andere producten van Allianz op dit overzicht. Het is toch geweldig!

Toch is Allianz een kleintje. Achmea heeft ongeveer 150 van deze producten in de markt gezet.

En nu nog uitzoeken in welke polis er het meeste gewoekerd wordt.

Succes, Arie Wever

grom

Dag had ik wel gezien wevera dat mijn polis op die lijst stond. Het was een royal future lijfrenteverzekering in mijn geval.

Maar uit het feit dat het product op de Kifid-lijst staat impliceert toch niet zomaar dat het inderdaad een woeker-polis betreft ? Of wel soms ?

Jij zet zomaar een streepje tussen belegginsverzekering en woekerpolis daarmee suggererend dat dat hetzelfde is maar dat vind ik wel kort door de bocht.

fightTheMob

Nee hoor, dat is absoluut niet kort door de bocht. Ik heb ook zo'n polis en daar gaat over de gehele looptijd (alleen aan kosten) 11% vanaf. In totaal worden er 15.000 euro kosten berekend over een inleg van 130.000 Zie mijn eerste post in deze thread. Als dat geen woekerpolis is... Dat is een MAFFIA-polis!

wevera

Het is ook kort door de bocht. Voorzover bekend heeft elke beleggingsverzekering een onduidelijke kostenstructuur en heeft veel kosten. Er is geen duidelijke afspraak over het wel of niet woekerpolis zijn van een beleggingsverzekering. Mij maakt het niet uit of een polis, gebaseerd op een beleggingsverzekering, wel of niet een woekerpolis heet. Het is maar een woord uitgevonden door Tros-radar.

Wat een verliespolis is is wel duidelijk. Dat is als de poliswaarde minder is als de totale inleg, gecorrigeerd voor premieafdracht voor aanhangende andere verzekeringen.
Maar als er een goed beleggingsjaar is kan een verliespolis weer een gewone beleggingsverzekering/woekerpolis worden genoemd.

Het gaat erom wat je er zelf van vindt. Als je vindt dat je poliswaarde goed is, duidelijk meer is als de totale zuivere inleg, de totale zuivere premieafdracht, en als je zelf vind dat de ingehouden kosten voor jouw redelijk zijn t.o.v de poliswaarde dan is er geen probleem. Zeker niet als je ook goed geinformeerd bent geweest over de kosten.

Ikzelf heb een polis waarvan de poliswaarde nu ongeveer € 12000 is en dat is ruim € 2000 meer als de inleg.( jaarpremie sinds 1998 € 544 en daarvoor een paar jaar € 1630) In maart was mijn polis nog € 13000 waard. Door de slechte beurs is de waarde met € 1000 minder. Dat is mijn risico.

Volgen sommigen moet ik dan niet klagen. Maar de totale ingehouden kosten zijn € 2500. En dat vind ik veel te veel. Bovendien zijn er kosten verrekend waarvan ik het bestaan, tot maart 2007, niet wist.
Zonder kostenverrekening zou mijn polis nu € 17000 -18000 waard zijn geweest. Door teveel kosten in de beginjaren (vanaf 1995),heb ik veel rendement verloren. Mijn verzekeraar heeft meer verdiend aan mijn polis als ik en dat vind ik niet terecht.

Maar als jij tevreden bent met de waardeontwikkeling van je eigen polis en er weinig kosten zijn verrekend dan is er toch geen probleem? Dan is het toch gewoon een beleggingsverzekering?

Met vriendelijke groet, Arie Wever

grom

Bedankt Arie Wever voor je duidelijke en heldere reactie.

Tja, mijn polis heeft ongeveer de totale inleg opgebracht na 12 jaar en dat is natuurlijk zeer teleurstellend maar of het mij recht geeft om te klagen ?

Jouw recht om te klagen is me trouwens ook niet helemaal duidelijk.
De hamvraag lijkt me of je de (belangrijkste) voorwaarden van de polis vooraf kende. Dat laat jij een beetje in het midden. Ik wist het in elk geval vanaf het moment dat ik de polis in mijn bezit had want e.ea. stond er duidelijk op. Mij lijkt dat ik - als ik had willen piepen - toen uiterlijk had moeten piepen en desnoods ontbinding vragen. Wat vind jij ?

Verder gruw ik natuurlijk van de hebzucht die verzekeringen altijd al gehad hebben en waarvan dit soort polissen stuitende voorbeelden zijn.
Ik geloof zelfs dat het accoord dat nu in de pers gemeld wordt, ook aantoont dat de verzekeraars ook een beetje van zich zelf gruwen.

Maar als ik erop afgeef en geld van ze wil doe ik dan niet een beetje hetzelfde ? Is het hele woekerpolis begrip niet ook een beetje een schaamtelozen illustratie van oer-hollandse ondeugden zoals "ik geen winst dan jij ook niet".

wevera

Beste Grom
Als je de polis in 1994 bent begonnen dan geldt dat er op beleggingen een gem. historisch rendement is geweest van 8%per jaar over de hele periode tot 2008.
Goede beleggers hebben een gem. historisch rendement gescoord van 12% over die periode. Vooral in de periode 1994-1999 ging het heel goed met beleggen. Ook 2007 was een heel goed beleggingsjaar.
Je geeft aan dat je je inleg er net uit hebt. Maar dan is het resultaat toch minder dan dat van een eenvoudige spaarrente met 4% rente. Bij correctie voor inflatie blijft er dan toch geen enkel resultaat over.
Het gaat erom wat je eigen doel was toen je je handtekening zette onder de polis en welke informatie je hebt gehad over de waardeontwikkeling en de kostenberekening.
Het gaat er niet om of je iemand anders geen winst gunt als je dat zelf niet hebt gehad. Dit is de kwestie verkeerd stellen.
Iedereen gaat naar een verzekeraar voor financiele zekerheid en een rendement die hoger is als de inflatie. Door verzekeraars en tussenpersonen werden beleggingsverzekeringen verkocht als een product dat een antwoord was op die vraag en dat beter was als een spaarrekening. Aan deze producten hebben verzekeraars miljarden verdient. Daarom zijn er ook zoveel verkocht en zijn er ook zoveel van die producten. En wat doen die verzekeraars met al dat geld. Ik zie alleen maar hoge en dure gebouwen en ik lees over topbestuurders die miljoenen aan bonussen krijgen en tegelijk is er een verscherping van de krediet en vastgoedcrises. Een vreemde combinatie , niet gezond.
Verzekeraars zijn financiele dienstverleners. Het is onze verantwoordelijkheid om hun daarop te wijzen als blijkt dat dat niet zo is en ze hun maatschappelijke taak verwaarlozen.
Veel mensen zijn door deze beleggingsverzekeringen in financiele problemen geraakt en daardoor in andere problemen.
Het is juist van maatschappelijk belang en zeker ethisch verantwoord om daaraan wat te doen.
Met vriendelijke groet, Arie Wever

grom

Bedankt weer Arie Wever voor Uw uiteenzetting waar ik het weliswaar niet helemaal mee eens ben maar ook niet helemaal oneens.

Voor mij staat vast dat er een extreme winst en geldzucht in de maatschappij is gevaren. Ondernemers, bankiers en verzekeraars hebben daarin stellig een grotere verantwoordelijkheid dan gewone mensen. Toch vraag ik me af of wij niet de ondernemers, bankiers en verzekeraars gekregen hebben die we verdienen. We hoeven daarover niet verder te discussieren omdat we er waarschijnlijk niet uitkomen en omdat het ook niet helemaal on topic is denk ik.

Dus: terug naar de alliantz future polissen zou ik zeggen.

fightTheMob

Mijn ervaring met Allianz Future:

1 - Ze weigeren al enkele jaren een gedetailleerd overzicht te verstrekken van wat er precies is onttrokken en betaald aan die polis. Ze geven aan dat dat hun teveel tijd kost...
2 - Begin dit jaar ontving ik dan eindelijk een summier overzicht, dat alleen ging over de 2e helft van 2007. Ik heb deze polis al 10 jaar inmiddels.
3 - De kosten/inleg (afgerond):
Inleg: 5500 euro per jaar
Eerste 4 jaar: totaal 4500 euro (de 'eerste kosten' noemen ze dat - ik noem het HIT and RUN!!)
Aan- en verkoop kosten: 270 euro per jaar (!!)

De kosten voor aan- en verkoop bedragen alleen al 5% !! De eerste kosten zijn al betaald en bedragen bijna 4% van de netto investering (dus minus de kosten voor verzekeringen).

Dan zijn er nog de verzekeringen. Dit noem ik dan maar even kosten waar nog enige PRESTATIE tegenover staat. Hier valt nog over te discussieren, maar mijn indruk is dat deze verzekeringen onnodig en overdreven duur zijn.

Interessante vraag: waar zijn deze kosten (minus de kosten voor verzekeringen) eigenlijk allemaal voor? Wat wordt er van betaald of wat wordt ervoor geleverd?

Ik praat niet over 1 of 2% van de inleg maar ruim 10% !!!! Dit is m.i. pure DIEFSTAL!

O ja, ik zou het bijna nog vergeten: 1,3% administratiekosten. Nou ja, dat kan er dan ook nog wel bij...

creutzburg

Ongelezen bericht door creutzburg »

zojuist de Radar uitzending gezien. en toch maar even de website van Kifid bezocht en constateerde dat mijn Royal Future Flexibel Levensverzekeringplan op de lijst staat van woekerpolissen.
ik heb gelijk maar een email gezonden naar mijn tussenpersoon wat dit voor mij betekent, wat de gevolgen zijn en waarom ze mij niet daarover hebben geinformeerd. Vreemd ook dat Allianz geen enkel bericht daaromtrent aan zijn klanten zendt.
wordt vervolgt...

fightTheMob

Hi creutzburg,

Ik stel voor dat je bij Allianz eens een gedetailleerd overzicht opvraagt (via de tussenpersoon) van alles wat er in de polis is geïnvesteerd en alles wat er aan kosten aan is onttrokken.

Ik ben erg benieuwd hoe de zaken bij jou liggen. Ik heb het overzicht nog niet, maar het is nu eindelijk wel toegezegd. Ondertussen heb ik zelf een overzicht gemaakt in een spreadsheet en daar ben ik behoorlijk van geschrokken!

Vraag ook maar eens aan je tussenpersoon hoeveel provisie hij in totaal gaat/heeft ontvangen voor die polis.. En stel diezelfde vraag ook eens aan Allianz.

defize

Ongelezen bericht door defize »

Waarom is er sinds september 2008 niets meer gepost op dit Forum? Voor zover ik weet hult Allianz zich nog steeds in stilzwijgen. Het lijkt me goed een gezamenlijke actie te beginnen, want het begint lang te duren zo. Ook ik heb van origine een Royal Future polis, en het %-age inhouding op de maandelijkse premie is volslagen belachelijk.
Bas.

JoepW

Ongelezen bericht door JoepW »

Er is een deal met Allianz gesloten over compensatie!
Kijk hier maar:

http://www.allianznederlandgroep.nl/

Wel ff geduld tot 2011 voor de individuele tegemoedkoming persoonlijk wordt gecommuniceerd (als je hem dan al krijgt, want niet iedereen heeft er recht op, kan alleen de criteria niet vinden) en dan nog even wachten op het geld.

Gesloten