Zo is dat. Polisblad is wettig document. Inmiddels heb ik polisblad ontvangen en gelezen en kan mijn eerdere stelling als bewezen verklaren: wat op de polis staat klopt. Ik had dus gelijk. Maar helaas blijkt dat AEGON bij deze pensioenverzekering een smerige truc heeft uitgehaald met het kapitaal bij leven.jammer schreef:OP het polis blad staat het zo omschreven: LIJFRENTEKAPITAAL BIJ LEVEN: f 74.600. Dit bedrag is dan tot stand gekomen met mijn inleg dus 20 jaar lang en een beurs die elk jaar 4% stijgt, volgens mij of 3,9%.
Nu zegt van Rossum (ik hoop dat hij gelijk heeft) dat DIT kapitaal moet worden uitgekeerd want het staat op de polis.
De desbetreffende polis bevat een concreet kapitaal bij leven. Maar in de daarbij vermelde clausule staat: "Indien wordt deelgenomen in de fondsen behorende bij het AEGON FundPensioen met een garantiebepaling zal de garantie nooit groter zijn dan het verzekerde kapitaal bij in leven zijn op de einddatum". Welnu dan denk je: ik neem deel aan FundPensioen, op de polis staat een garantiebepaling, ik heb een fonds dat bij deze polis behoort, dus.... Helaas: er blijkt "gekozen" te zijn voor het Equity Fund en voor het Equity Fund geldt dat het maar een van de bij FundPensioen behorende fondsen is en dat voor dit fonds geen garantiebepaling geldt. De verzekerde is er dus ingeluisd. Het feit dat het Equity Fund geen garantiebepaling heeft, wordt op de polis niet vermeld. AEGON schuift de verantwoordelijkheid voor deze misleiding door naar de tussenpersoon, maar dat is natuurlijk onzin. Maar voor polisbezitters met dezelfde clausule is er dus sprake van zeer slecht nieuws!
Wat ik zei over de ORV-premie blijkt in deze polis ook ietsje anders geregeld te zijn:
ORV-premie hangt af van risicodekking (= kapitaal bij voortijdig overlijden). Die risicodekking is gering (terugstorten inleg, vanaf halverwege de looptijd te vermeerderen met 10%, etc.) en dat leidt linksom of rechtsom tot extreem geringe ORV-premies, maar het blijkt dat de geringe ORV-premie alleen maar berekend wordt om te voldoen aan de wettelijke voorwaarden voor verzekeren. Bij in leven zijn worden de premies teruggestort. Waarmee 'bewezen' is dat die ORV-dekking eigenlijk futiel was.
Voor het specifieke geval van 'jammer' - of in het algemeen voor iedereen met dezelfde clausule 5570 - geldt daarbij nog de volgende belangrijke aanvulling en waarschuwing.
Het kapitaal bij overlijden is niet gedefinieerd als een percentage van de actuele poliswaarde, maar als een evenredig deel van het gegarandeerde kapitaal op het eerste polisblad, bij een deelname van tenminste 10 jaar voorafgaand aan de einddatum. (voor die tijd is de uitkering bij overlijden gelijk aan 1.000 plus alle vervallen termijnen, vanaf halverwege looptijd te vermeerderen met 10%, ORV-premie dus extreem laag). Maar nu komt de waarschuwing: bij wijziging in de fondskeuze tijdens de looptijd wordt de garantie opnieuw vastgesteld.
Let dus op of u ooit (ondoordacht) met een wijziging fondskeuze hebt ingestemd en of u bij die gelegenheid een nieuw polisblad voor akkoord hebt ontvangen! Dan geldt namelijk het garantiekapitaal op het nieuwe polisblad.
Naschrift:
Meer uitleg over 'wat te doen' volgt.