LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Verzekerde
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 dec 2010 22:06

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door Verzekerde »

Ik denk dat we gaan steggelen over het "eindkapitaal". Dat was eerst gegarandeerd, volgens de polis, maar nu niet meer. Ik wil de boel opzeggen en kijken met welk eindkapitaal zij komen. Dat zal wel flink lager uitvallen dan waar ik, volgens de polisvoorwaarden recht op heb. Dat kan ik toch wel aanvechten bij het KIFID? Dat staat trouwens los van het "verborgen kosten verhaal" dat komt er nog bij.

Ik zie trouwens nergens op de site van het KIFID staan dat de polis niet mag zijn opgezegd. Je kunt toch ook een geschil hebben over het uit te keren bedrag?

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Verzekerde schreef:Ik denk dat we gaan steggelen over het "eindkapitaal". Dat was eerst gegarandeerd, volgens de polis, maar nu niet meer. Ik wil de boel opzeggen en kijken met welk eindkapitaal zij komen. Dat zal wel flink lager uitvallen dan waar ik, volgens de polisvoorwaarden recht op heb. Dat kan ik toch wel aanvechten bij het KIFID? Dat staat trouwens los van het "verborgen kosten verhaal" dat komt er nog bij.

Ik zie trouwens nergens op de site van het KIFID staan dat de polis niet mag zijn opgezegd. Je kunt toch ook een geschil hebben over het uit te keren bedrag?
De ombudsman bemiddelt in bestaande polisrelatie. Indien die polisrelatie verbroken is kan hij niet meer bemiddelen. Ik zou dus als ik u was niet het risico lopen dat de klacht later niet ontvankelijk wordt verklaard. Advies: los dat op door informatie te vragen over de situatie indien u gebruik maakt van de optie per 1-4-2011 de einddatum te kiezen. Dus niet feitelijk opdracht geven de polisrelatie te verbreken.

Verzekerde
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 dec 2010 22:06

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door Verzekerde »

Okee, duidelijk. Ik heb het aangepast:

Aegon Fundsparen heeft een zogenaamde “open einddatum”. Ik verzoek u antwoord te geven op de volgende vragen:

•Wat is de (afkoop)waarde van de polis indien de einddatum vastgesteld zou worden op 01-04-2011?
•Moet ik een boete betalen als ik de polis afkoop en hoe hoog is die boete?
•Wat zijn de fiscale consequenties bij het afkopen van de polis?
•Wat is de hoogte van de te verwachten compensatie?
•Zitten er in mijn beleggingsverzekering risicodekkingen versleuteld?
•Wat zou het verwachte eindkapitaal zijn als deze premies uit de polis worden gehaald?
•Heb ik deze risicoverzekeringen nodig en kunnen die niet los veel goedkoper worden afgesloten?

Ik mag bij Aegon Fundsparen spaarverzekering volgens de aan mij gegeven informatie rekenen op een “verzekerd kapitaal”, zie bijgaande kopieën van de polisbladen. Hierbij verwijst u naar clausulenr. 5570 waarin bij punt 3 vermeldt staat dat “indien voor een periode van minimaal 10 jaar direct voorafgaande aan de einddatum geheel wordt deelgenomen in de fondsen behorende bij het Aegon Fundplan met een garantiebepaling, is het kapitaal bij in leven zijn op de einddatum gegarandeerd.” En bij punt 4 lees ik: “Als kapitaal bij leven op de einddatum geldt de tegenwaarde in guldens van de voor deze fondsen belegde middelen, met inachtneming van de onder 3 vermelde garantie.[...]Op de einddatum is de som van alle met 4% opgerente spaarpremies, gelijk aan het verzekerde kapitaal bij in leven zijn van de verzekerde". Volgens mijn berekening ligt het minimaal uit te keren bedrag (verzekerd kapitaal) op 01-04-2011 tussen de 12.000 en 14.000 euro (exclusief beleggingswinst en schadecompensatie voor de verborgen kosten, in afwachting van uw voorstel).

Indien uit uw reactie blijkt dat het uiteindelijke aan mij uit te keren kapitaal lager uitvalt dan het in de polisvoorwaarden genoemde verzekerde kapitaal van minimaal de som van alle met 4% opgerente spaarpremies (exclusief de beleggingswinst en schadecompensatie voor de verborgen kosten, in afwachting van uw voorstel), dan vorder ik hierbij 100% schadecompensatie voor het verschil .


Hij gaat nu op de bus. Wordt vervolgd!

Verzekerde
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 dec 2010 22:06

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door Verzekerde »

Nou, de vier weken zijn geluidloos verstreken wat betreft Aegon. Waarom verbaast mij dit niet.... :roll:

Ik geef ze nog twee weken.

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Verzekerde schreef:Nou, de vier weken zijn geluidloos verstreken wat betreft Aegon. Waarom verbaast mij dit niet.... :roll:

Ik geef ze nog twee weken.
Yep, kijk op volgende links voor laatste adviezen:

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=90486

Waaronder veel, maar in ieder geval dit:
De GeschillenCie in de tussenuitspraak 2009-69/70 o.r. 5.4:
merkt op dat de aldus samengevatte verplichting tot informatieverstrekking ook zonder de hierboven«RIAV98/CRR» genoemde voorschriften zou gelden, aangezien de te betalen premie en andere kosten en het te verwachten bedrag van de uitkering bij een overeenkomst van levensverzekering tot de essentiële prestaties behoren zodat de daarop betrekking hebbende voorwaarden, ook naar algemene maatstaven van het burgerlijk recht, behoren tot de bedingen die uitdrukkelijk en begrijpelijk geformuleerd dienen te zijn, en aan potentiële wederpartij kenbaar gemaakt moeten worden op een zodanig tijdstip dat hij zich nog aan de overeenkomst kan onttrekken.
en:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=90051

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door jammer »

Ook ik heb een fundspaar plan (duur polis 20 jaar- begonnen 4-1999) en een fundpensioen (duur polis 40 jaar- begonnen 4 -1999) ook deze polissen zitten in het Equinty fonds van Aegon. Ook mijn tussen persoon zei dat dit geld gegarandeerd was op beide producten. Er staat zelf: verzekerd kapitaal bij leven. Maar wat deze term nou precies wettelijk in houdt is mij nog niet duidelijk. Aegon (Leeuwarden, daarover straks meer) zegt nu: Het bedrag is niet gegarandeerd. Waarom hebben ze er dan een bedrag in gezet???? Had dan gezegd/geschreven bij u dood de inleg + rente en bij leven nul euro of de dan geldende waarde. Aegon Leeuwarden wil daar over niks meer kwijt. Nu mijn andere problemen:
Mijn tussen persoon is failliet en de tussen persoon die deze polis overnam is ook als failliet gegaan. En nu neemt Aegon Bank te Nieuwegein deze polis waar, de polis loopt zelf in Leeuwarden. Heb op 1dec 2010 een brief gestuurd naar beide vestigingen. Waarom? omdat Aegon Leeuwarden gewoon zei: Je moet bij je tussenpersoon zijn.... Is dat nou niet verwarrend..... Dus nu gaan alle brieven maar in tweevoud de deur uit. Op het antwoord uit Nieuwegein zit ik echt te wachten let wel op 1 dec. 2010 aangetekend verstuurd. Heb al wel 2x gebeld en ook gezegd dat ik betere en op ALLE vragen/opmerkingen antwoord wil hebben. Ik heb ze ook gevraagd dat als ik niet alle antwoorden heb of duidelijk zijn, (Aegon Leeuwarden wil/kan ze niet geven) of het mogelijk is dat Aegon Nieuwegein een rechtzaak wil beginnen tegen Aegon Leeuwarden om de antwoorden toch te kunnen krijgen. Het werd echt stil aan de lijn.
Waar ik nou het meest mee zit (uiteraard de geringe kosten) 4,5% van de werkelijke waarde noem ik niet gering en dat maakt wel dat mijn inleg -36% dit is van het fundpensioen en ik heb getekend in april 1999, dat bij een rendement van 4% er E45000 gespaard werd en nu in 2009 zegt Aegon dat bij 3,9% E23000 gespaard wordt. Dus 0,1% lager en E22000 weg daar heb ik NIET voorgetekend. Nog steeds geen duidelijk antwoord gekregen...En stel E1000,- in leg 35% kosten betekend dus E1000 - E350 = E650 dus als deze E650 weer E 1000 moet worden dan moet de beurs dus 53% stijgen. Hoe gaat Aegon dat voor elkaar krijgen? daar heb ik ook nog geen antwoord op gekregen. En eigenlijk moet de beurs nog meer stijgen omdat ik ook graag wil dat ik in ieder geval nog rente op mijn gespaarde geld wil hebben. En het fundsparen -27% van de inleg weg. Is het zelfde verhaal, de fonds kosten en beheers kosten waren wel bekend zijn vrij laag bij mij (ik leg niet zoveel in) maar de eerste en doorlopende kosten zijn wel hoog 1/4 -1/3 van de inleg bij beide
polissen. Dat nekt me en deze kosten wist ik niet... En dat is juist deze grote adder van deze producten.
Dan heb ik nog 1 vraag wie of wie kan me vertellen hoelang Aegon deze eerste kosten mag berekenen??
Als ik meer nieuws heb dan zet ik het wel op deze site.

Verzekerde
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 dec 2010 22:06

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door Verzekerde »

Jammer,

Denk maar niet de Aegon Nieuwegein een rechtszaak zal beginnnen tegen Aegon Leeuwarden... De beantwoordingstermijn van 6 weken is nu ruimschoots overschreden en je hebt nog steeds geen fatsoenlijk antwoord gekregen. Ik zou het hoofdkantoor van AEGON aanschrijven en binnen 2 weken antwoord eisen. Als u weer een nietszeggend anwoord krijgt of van het kastje naar de muuur gestuurd wordt dan naar de ombudsman stappen:
http://www.kifid.nl/consumenten/de+procedure

Let wel: in dit soort zaken is het een kwestie van lange adem. Laat je NOOIT verleiden tot schikkingen waar je niet achter staat om er maar van af te zijn. Geloof me: in dat geval zal de verzekering altijd aan het langste eind trekken en heb je geen poot meer om op te staan.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Volgens het klachtreglement van Aegon kunnen alle klachten betreffende Aegon Levensverzekering NV naar de afdeling te Leeuwarden worden gestuurd :D

http://www.aegon.nl/multimedia/particul ... _AEGON.pdf

Ik begrijp er ook niets meer van. Eerder vond ik een hele lijst met allerlei verschillende producten en BV's. Totaal verwarrend :mrgreen:

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door jammer »

Hier ben ik weer, met wat nieuws voor de Fundsparen en Fundpensioen. Heb vandaag gebeld naar Aegon Leeuwarden en Aegon Bank Nieuwegein. Nieuwegein is er mee bezig....Ik heb wat anders is bij jullie de premie van de overlijdingsrisico bekend hoeveel of in % die bedraagt. Daar heb ik vandaag weer schriftelijke vragen overgesteld uiteraard in 2 voud eentje voor het Noorden en eentje in het midden van het land. Het wordt steeds gekker!!! Ik heb nl. retour E 4,70 gekregen daar zijn extra participaties van gekocht, omdat de premie van de ovr in 2009 iets te hoog was... Maar in mijn overzicht van 2009 is hier niets van te zien.... Heb natuurlijk direct gevraagd om de rest van de jaren 1999 t/m 2010. Misschien krijg ik nog wat terug. Maar de grootste vraag is waarvan wordt die ORV betaald??? De eerste en doorlopende kosten zijn over al die jaren nog steeds precies aan elkaar gelijk. Alleen die andere 2 veranderen de beheerskosten + aan/verkoopkosten. Want als je de folder van 2006 open slaat staat er: premie - orv - doorlopende - eerste kosten = Dus in mijn geval is er weer wat anders aan de hand? Ook de mensen aan de tel. in Leeuwarden stond voor een raadsel. En Aegon neemt mij kwalijk dat ik hun product niet snap. Snappen ze het zelf dan wel??? Ik kom er uiteraard weer op terug als ik nieuws heb..... Maar ik ga morgen Nieuwegein weer bellen want de man die mijn polissen gaat beantwoorden is er morgen weer. Dat vertelde een vriendelijke dame (die mijn stem al herkende van de vorige keer) Interessante tijden breken aan!!!! Wat mij wel opvalt is dat de Aegon medewerkers die ik al aan de tel. gehad schrikken van de 36% en 27% van de inleg kwijt, aan kosten zoveel zeggen ze!! Maar daar koop ik niks voor helaas. Maar we hebben toch de Wabekke norm ja die is er: dan geef ik ze een reken voorbeeld stel de polis is E10000,- waard kosten max. per jaar 2,85% is nog steeds E285,- en als je per jaar E500 inlegd ben je nog meer dan 1/2 (= 50%) kwijt. Dan zijn ze helemaal stil.... Logisch meneer dat u al die vragen van u goed beantwoord wil hebben, zou ik ook zeker doen....Wordt vervolgd...

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door juwita »

@Verzekerde,
In één van je eerdere posting meldde je dat je de verzekering per 1 april 2011 tot uitkering wilt laten komen. De verzekering is in 1997 gesloten. Er even vanuit gaande dat het een kapitaalverzekering is (en geen lijfrenteverzekering) dan geldt wel de fiscale voorwaarde dat er op de polis 15 jaar premie moet zijn betaald om voor de fiscale vrijstelling in aanmerking te kunnen komen. In 2011 is dat pas 14 jaar ! Wanneer de uitkering hoger is dan het totaal aan betaalde premies, dan ''komt de fiscus bij je langs'' Het meerdere is dan belast in box 1. Beter is misschien in dat geval tot 2012 te wachten met het bepalen van de einddatum.

Verzekerde
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 dec 2010 22:06

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door Verzekerde »

Juwita,

Bedankt voor je bijdrage. Ik heb nog geen besluit genomen over een stopzetting van deze "spaarverzekering". Ik wacht nog op antwoord van Aegon en bij mijn vragen stond idd ook hoe het zit met de fiscale consequenties als ik de verzekering per 1 april 2011 zou stopzetten (fictieve datum).

Maar ik zal het zeker in mijn achterhoofd houden. Bedankt!

Verzekerde
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 dec 2010 22:06

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door Verzekerde »

Nou, ik heb bericht van Aegon ontvangen. Omdat ik beleg in het Equityfund is er inderdaad GEEN gegarandeerd eindkapitaal, terwijl er wel een gegarandeerd eindkapitaal op mijn polis staat met een verwijzing naar clausule 5570, waarin staat dat er alleen een gegarandeerd eindkapitaal geldt voor fondsen die behoren bij het AEGON fundplan met een garantiebepaling. Er staat NIET in welke fondsen dit precies zijn. In de folder staat bij de andere fondsen alleen als "voordeel" een gegarandeerd eindbedrag en bij het Equityfunds staat dat er inderdaad niet tussen. Maar ook niet dat het Equityfund GEEN gegarandeerd eindkapitaal heeft. Kortom, je moest er zelf naar raden.

Ik ben dus misleid door de term "gegarandeerd eindkapitaal" (met een bedrag erachter) dat letterlijk op mijn polis staat en waarvan ik mocht verwachten dat dit ook voor mij geldt. Waarom zetten ze dit er anders op? Het is toch mijn persoonlijke polis? Zelfs de clausule waarnaar wordt verwezen maakt niet klip en klaar duidelijk dat dit niet voor het Equityfund geldt. En dat is mij ook nooit duidelijk verteld door de adviseur destijds.

Uiteraard ga ik hiermee niet akkoord. Mijn afkoopwaarde van de polis is volgens AEGON 5820,00 en is als volgt opgebouwd:

Waarde van de beleggingen: 7574,--
Eerste kosten die nog niet zijn betaald: -1491,44 (kosten waar ik dus niets van wist bij afsluiten)
Verrekening verschuldigde premie(s) -262,56 (hoezo, verschuldigde premies?)

Als er een gegarandeerd eindkapitaal zou zijn zou het eindbedrag tussen de 12.000 en 14.000 euro komen op 1 april 2011 en dat is nog exclusief de beleggingswinst. Ik heb dus dik verlies geleden en zou dit nooit zijn aangegaan als mij duidelijk was verteld dat er geen verzekerd eindkapitaal is.

Oh ja, en ik krijg "al" voor 1 juni 2011 bericht over de compensatieregeling.

Ik vraag mij af of ik een kans maak bij het KIFID betreffende onjuiste voorlichting en het moedwillig verzwijgen van relevante informatie.

Verzekerde
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 dec 2010 22:06

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door Verzekerde »

Maar weer in de pen geklommen:

Geachte heer XX,

Dank voor uw antwoord op mijn brief van 23 december j.l. Ik heb uw brief met verbazing gelezen. In uw schrijven geeft u aan dat de afkoopwaarde per 01-04-2011 € 5.820,-- bedraagt. Op basis van wat u vermeldt in de polis en aanverwante documentatie kom ik op een bedrag van ongeveer € 12.000 als verzekerd eindkapitaal op 01-04-2011, exclusief beleggingswinst. Dit bedrag is opgebouwd uit de ingelegde, met 4% opgerente, premies.

Helaas moet ik uit uw brief concluderen dat ik bij het aangaan van dit spaarplan onjuist en onvolledig ben geïnformeerd. Op basis van de volgende informatie ben ik deze polis aangegaan:

-Uw product heette “Aegon Fundsparen”. De term “sparen” geeft een vaststaand eindkapitaal aan, namelijk minimaal het ingelegde spaarbedrag met rente.
-U spreekt op de achterkant van uw folder over “verzekerd sparen met een hoog belastingvrij eindkapitaal” (zie bijlage 1).
-Uw tussenpersoon (destijds Elan geheten) noemt het door mij afgenomen product in haar bevestigingsbrief een “spaarpolis” en “spaarverzekering” (zie bijlage 2).
-Op mijn persoonlijke polis staat een “(verzekerd) kapitaal uit te keren bij in leven zijn van de verzekerde” . In mijn geval zou dit bedrag uitkomen op fl. 111.998,-- op 01-04-2038. Volgens uw polisvoorwaarden bestaat dit verzekerde eindkapitaal uit “de som van alle met 4% opgerente spaarpremies” (zie bijlage 3).
-Op mijn polisblad wordt bij “verzekerd kapitaal” clausule 5570 genoemd. Dit verwijst naar de clausule in de polisvoorwaarden waarin o.a. het volgende staat bij punt 3: “indien voor een periode van minimaal 10 jaar direct voorafgaande aan de einddatum geheel wordt deelgenomen in de fondsen behorende bij het AEGON Fundplan met een garantiebepaling, is het kapitaal bij in leven zijn op de einddatum gegarandeerd”. Op mijn polisblad staat “Aegon Fundplan”, ik ga er dus van uit dat het in de bepaling genoemde “Aegon Fundplan met garantiebepaling” op mijn polis van toepassing is. Het “Aegon Fundplan” wordt in de polisvoorwaarden gepresenteerd als 1 product waarop de polisvoorwaarden van toepassing zijn. Er worden daar geen andere producten of fondsen genoemd.

Uw adviseur heeft destijds bovenstaande punten aan mij bevestigd. Ik ga er dan ook van uit dat de voorgestelde afkoopsom uit uw laatste brief op een misverstand berust. Ik vertrouw erop dat u dit herstelt en ik zie een nieuw voorstel, op basis van een verzekerd kapitaal conform mijn polis, tegemoet.

Ik verwacht binnen 2 weken na dagtekening van deze brief een reactie.


Feedback is welkom! :D
Laatst gewijzigd door Verzekerde op 30 jan 2011 13:39, 3 keer totaal gewijzigd.

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door jammer »

Och heden, bij mij is het net zo, ik nam ook aan dat de waarde op beide polissen het garantie kapitaal zou zijn. (fundsparen en fundpensioen) En mijn tussen persoon zei het net zo als bij u mijn tussenpersoon was: IJslander bv te Nijkerk, maar die is al jaren failliet....Ik ben benieuwd hoe ze bij Aegon gaan reageren. Heeft u trouwens ook al in de gaten dat de kosten nog hoger zijn als de opgave uit 2009? De orv premie is buiten de kosten gehouden die nu bekend zijn, maar de orv wordt van de aandelen waarde afgehaald. Daarom loopt het product nog slechter dan gedacht en is de verhouding nog verder zoek.(meer % van de inleg kwijt, aan kosten). Hoeveel weet ik nog niet, de brieven zijn vandaag de deur uit gegaan.
Als u per maand betaald net zoals ik kost dat 5% van de inleg... Waarom dat niet goed vermeld staat heb ik ook gevraagd. En of ze die participaties dan ook in 1 keer inkopen b.v. in januari heb ik ze ook gevraagd. En ook direct de inkoopwaarde van die participaties op de inkoop dag van alle jaren. Heb nu wel de eindwaarde van al die jaren per 31-12 van (1999 t/m 2009). Ben er ook nog lang niet uit hoe het product in elkaar zit. Als u nog tips/opmerkingen/bevindingen heeft hoor ik het heel graag van u.

Verzekerde
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 dec 2010 22:06

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door Verzekerde »

Ja, Jammer. In mijn ogen ben ik stevig misleid. En dan hebben we het nog niet eens over de verborgen kosten. Daarvoor wacht ik eerst de compensatiefooi af en ga dan daarover steggelen. Dit gaat mij er puur om dat ik dacht met een spaarverzekering van doen te hebben gehad met een gegarandeerd eindkapitaal, maar nu blijkt het een beleggingsverzekering te zijn waarvan het eindkapitaal helemaal niet vaststaat, wat er ook op je polisblad staat. Daar gaat mijn brief over. :twisted:

Bovendien, als wij onze inleg met 4% rente terug zouden krijgen, dan is er niets aan de hand. Het is jammer dat de beleggingswinst tegenvalt, maar we hebben dan niets meer te maken met verborgen kosten omdat we dan in ieder geval onze inleg terugkrijgen. Daar zetten we op in.

Ik heb trouwens in het Equityfund belegd. Daarvoor zou geen garantiebepaling gelden. Alleen is dat nergens in de documentatie terug te vinden en is mij dat ook niet verteld. Anders was ik er niet aan begonnen!

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Was het misschien een spaarbeleggingsverzekering :?:

D.w.z. kenmerken van beiden: een gegarandeerd eindkapitaal met een rekenrente van (toen) 4% en daarnaast een beleggingskarakter dwz als de belegde waarde op einddatum meer is, is dat de uitkering.

Zo verwarrend allemaal. :roll:

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Hallo jammer en verzekerde,

Fijn te vernemen dat er meer mensen zijn met meerdere producten bij de Aegon. Bij mij is dat ook zo, en ik voelde me hierdoor zo :oops: . Dat je een keer een fout maakt er erin stinkt, alla, maar drie keer. Jullie zijn een steun in de rug voor mij !

Is die verzekering destijds misschien via Spaarbeleg/Spaaradvies afgesloten?
Door wie is de (oorspronkelijke) polis afgegeven?

Zelf heb ik zo'n Koersplan afgesloten. Bij mij is destijds een adviseur aan huis geweest, die heeft me alles keurig uitgelegd (addendum: althans dat dacht ik toen), mooie grafiekjes op een labtop getoond. Ik was meteen verkocht (addendum: bekocht zoals later bleek), dus aanvraagformulier ondertekend. Ik heb dus geen offerte. :evil:

Krijg dan keurig een spaarcertificaat thuisgestuurd ter bevestiging, opgemaakt 31 oktober 1997, zag er wel OKE uit. Bij mij staat overigens niet vermeld dat er een garantie is in dit product. Zoals ik nu begrijp zijn er kennelijk mensen die wel garantie krijgen bij beleggingen in het Aegon Equity Fund.

Eerder daarvoor heb ik mezelf een Safe-Pensioen afgesloten, op dezelfde wijze geschied: adviseur aan huis met mooie praatjes en grafiekjes op een lab-top. Polis afgegeven door Aegon Levensverzekering te Den Haag (!) op 22 april 1996 ingaand 1 mei 1996. Dit belegt ook in het Equity Fund en heeft wel een gegarandeerd eindkapitaal. Zag er ook wel OKE uit.

In de polis hiervan staat in clausule 5900 dat in afwijking van en in aanvulling op op de Algemene voorwaarden geldt:
dat iedere spaarpremie na inhouding van een aan- en verkoopmarge wordt in het Aegon Aandelen Fund
dat op de opbrengst van de fondsen een inhouding zal plaatsvinden in verband met de kosten van beheer van de fondsen. Let wel: op de opbrengst van de fondsen.
dat bij wijzigen of beeindigen van de verzekering de belegde waarde wordt gehanteerd zoals die geldt op datum van wijzigen/beeindigen.
Ik heb ook nog bieven uit 2000 en 2001 dat ik de verzekering zonder verdere betalingen tegen een verlaagd kapitaal in stand kan houden en dat de tot nu toe opgebouwde waarde tot einddatum profiteert van de toekomstige beleggingsresultaten.

Sinds we overzichten uit Leeuwarden krijgen per 2008, blijkt ineens dat ca 34 tot 35% wordt ingehouden, na vragen is me dat ook bevestigd op 19 maart 2010 dat dit voor eerste-en doorlopende kosten is. :evil:
Er blijken ook nog participaties te verdwijnen, als ik het goed heb begrepen ivm beheerkosten van de administratie. :?:

Ook ik voel me (zacht uitgedrukt) stevig misleid.
Ik vermoed dat de voorlichting destijds niet geheel volledig was in de zin dat de tussenpersoon enige zaken is vergeten te melden. Ik bedoel: wie sluit nu vrijwillig een sponsorverzekering af? :roll:
Ook ik vraag me af of ze het bij Aegon zelf wel goed begrepen hebben. :roll:

Verzekerde
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 dec 2010 22:06

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door Verzekerde »

Ik zal eerst even precies uitleggen wat ik heb: een "spaar"verzekering (zoals mij destijds is verteld en schriftelijk is bevestigd, het woord "belegging" is daarin niet eens genoemd!) bij Aegon Fundsparen. (Nu blijkt het dus een ordinaire beleggingsverzekering te zijn, want er werd, naar nu blijkt, niks gespaard). Dit wordt in de documentatie ook Fundplan genoemd en bevat een aantal fondsen waarin je kunt beleggen: Rente Fund, Mix Fund, Vastgoed Fund, Equity Fund en Deposito Fund. Rente Fund en Mix Fund hebben een kapitaalgarantie, de rest niet.

Bij 100% beleggen in het Equityfund (zoals bij mij het geval is en ook aangeraden door te toenmalige adviseur) is er dus geen kapitaalgarantie (= alle inleg plus 4% rente en beleggingswinst). Alleen is dat mij bij afsluiten nooit verteld, is dit nergens duidelijk terug te vinden en stond er op mijn polis wel een verzekerd kapitaal (zonder dat dit van toepassing was, bleek nu). Ook verzekerde de adviseur mij dat ik "mijn inleg sowieso terug zou krijgen". Waarschijnlijk kon die adviseur op het Equityfund het meeste verdienen en heeft dat gewoon aangekruist zonder mij duidelijk de voor- en nadelen te melden. Ook in de folder staat bij Mix Fund en Rente Fund als voordeel de kapitaalgarantie en bij de anderen staat er niets beschreven over kapitaalgarantie, dus ook niet duidelijk dat dit NIET zo is. Misleiding dus.

Dat ga ik nu aanvechten, want AEGON heeft mij in een brief van 25 januari j.l. duidelijk gezegd dat er inderdaad geen kapitaalgarantie is. Dat betekent nu voor mij dat ik nu ruim de helft minder krijg uitgekeerd (mede door de verborgen kosten en het feit dat ik geen kapitaalgarantie heb) dan mij was voorgespiegeld.

Je kunt nakijken op de jaaroverzichten of er een kapitaalgarantie is op je polis. Zo ja, dan kun je in de polisvoorwaarden zien wat die garantie inhoudt. Zo niet, dan kun je nagaan of je dit is verteld bij aanvang van de polis of dat dit duidelijk is terug te vinden in de documentatie. Dat is bij mij nl. niet het geval.

Ik heb het dus nog niet NIET over de verborgen (hoge) kosten. Daarvoor wacht ik eerst het compensatievoorstel af. Maar als ik inderdaad mijn inleg plus 4% rente terugkrijg kunnen mij die kosten niet meer zo erg boeien. Ik verlies er dan in ieder geval niet op en jammer dan van die lagere beleggingswinst (door de hoge kosten).

Zie mijn laatste brief eerder in deze topic. Ik verwacht dat dit een zaak voor het KIFID wordt. :evil:

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Hallo Verzekerde,

Goed bezig!!

Heeft u al eens uitgerekend hoeveel u daadwerkelijk al die jaren heeft betaald en hoeveel dat met 4% rente opgerent tot einddatum zou zijn geworden? :shock:

Disclaimer
Belangrijke mededeling!
Belangrijke medische waarschuwing!!!
Doet u dit beslist niet alleen, het kan zeer gevaarlijk zijn voor uw gezondheid.
Bent u hartpatient of heeft u hoge bloeddruk, laat het een externe deskundige doen. Denk AUB vooral ook aan uw eigen gezondheid.

PS. Ook ik heb een dergelijke excercitie gemaakt, gelukkig heb ik (erg) lage bloeddruk. Helaas pas gedaan nadat ze sedert 2008 die overzichten met die vreemde kostenopgaven gingen versturen. :roll: Normaal vertrouw je op je tussenpersoon, ga je er van uit dat het klopt en ga je zoiets niet narekenen.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Verzekerde,

Helaas, zorgplichtschending kent verjaringstermijn van 5 jaar, is inmiddels ook verjaard. Je gaf namelijk aan begin 2005 en je had eroverheen gelezen.

Maar er is misschien nog een andere optie. :D
Je hebt hem zelf al in vage termen genoemd in een eerdere reacties.
Lees alles nog eens aandachtig over.

Gesloten