LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fortis ABC Spaarplan , Oplichters ?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
[email protected]
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2008 12:43

Fortis ABC Spaarplan , Oplichters ?

Ongelezen bericht door [email protected] »

In 1994 zijn wij een ABC spaarplan aangegaan om uiteindelijk tot een kapitaal te komen van fl. 40.000 ( hypotheek) met een betaling van fl.100.- in de maand nu €45,00 . Hier zult u nooit spijt van krijgen !!! In 2008 krijgen wij een waardeoverzicht. Totaal is opgebouw €6507,00 . Vervolgens de woekerpolisbrief gebruikt en naar tussenpersoon en Fortis gestuurd. Reactie van Fortis: De wet financieel toezicht was nog niet van kracht in 1994, er waren ook geen wettelijke voorschriften voor wat betreft informatievoorziening.Er zou gewezen zijn op de risico's??? Ook schijnt men ons geinformeerd te hebben over de kosten???Aansprakelijkheidstelling wordt van de hand gewezen. De tussenpersoon heeft inmiddels ook gereageerd op mijn woekerpolisbrief. Maar op deze uitnodiging, daar ben ik nog niet op ingegaan. Ik voel me verschrikkelijk opgelicht. Helaas heb ik drie van dit soort polissen o.a. bij de Allianz. Met allemaal hetzelfde resultaat. Nog net niet in de min. Ondanks het feit dat ik aangesloten ben bij Woekerpolis, vraag ik me toch af "hoe nu verder"?
Opzeggen is geen optie, dit kost alleen maar. Ik kan mij voorstellen dat er mensen naar de rechter stappen. Kunnen meerdere mensen zich daarbij aansluiten ? Of is het gewoon afwachten ?? Graag reacties. Wanneer ik hier mee bezig ben dan zit ik mij verschrikkelijk op te winden. Met enig fatsoen kun je toch geen polis meer verkopen als adviseur zijnde, en het wordt nog steeds gedaan. ?????????????????

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Fortis ABC Spaarplan , Oplichters ?

Ongelezen bericht door wevera »

Mijn verzekeraar, Avero-Achmea, had ook een dergelijke reactie op de toegestuurde klacht/stuitingsbrief van woekerpolisclaim. Voor 2000 bestonden er geen wettelijke regelingen (informatievoorziening, financiale bijsluiter, ken uw klant-principe, rendementswaarschuwing, enz.) voor consumenten/polishouders van een beleggingsverzekering/woekerpolis.
De wetgeving van na 2000 is volgens A.A. vooral geldend voor tussenpersonen en niet voor de verzekeraar zelf. Verzekeraars gaan dus blijkbaar altijd vrijuit, staan als het ware boven de wetgeving, dat is lastig.

In de klacht/stuitingsbrief van woekerpolisclaim (oud model) wordt ook uitdrukkelijk gevraagd naar een specificatie van de verrekende kosten, per jaar over de gehele polisduur.
Heb je deze al ontvangen? Ik heb deze in eerste instantie ook niet gekregen maar tenslotte toch wel na nog eens 2 aangetekende brieven. Dit heeft mij veel inzicht en duidelijkheid gegeven.

Als individu zijn er 2 mogelijkheden om nog iets van recht terug te krijgen, zonder dat het veel geld kost. Dat kan via een klachtenprocedure via het kifid, www.kifid.nl en via de AFM, www.afm.nl .

Ik neem aan dat je verder de reacties bij de post "Stad Rotterdam overgenomen door Fortis...", gepost door "verzekeren voor niets"al hebt doorgenomen.
Suscces ermee, Arie Wever

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Fortis ABC Spaarplan , Oplichters ?

Ongelezen bericht door peewee »

Hamolde,

De stelling van Fortis dat er in 1994 nog geen informatieplicht bestond is pure onzin. De plicht tot informatieverschaffing is een algemeen uitgangspunt in het overeenkomstenrecht (Burgerlijk Wetboek). Vanaf 1 juni 1994 gold bovendien de RIAV (Ministeriele Regeling Informatieverschaffing aan Verzekeringsnemers)

zirkoon
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 apr 2004 16:07

Re: Fortis ABC Spaarplan , Oplichters ?

Ongelezen bericht door zirkoon »

Hamolde,

Dit heb ik voor je gevonden:

1.1 Wettelijke regelingen

Riav 1994
De eerste wettelijke regeling is de Regeling informatieverstrekking aan verzekeringnemers 1994 (hierna: Riav 1994). De regeling is op 1 juli 1994 in werking getreden gelijk met de Wet toezicht verzekeringsbedrijf 1993 (hierna WTV 1993). Met deze regeling wordt uitvoering gegeven aan artikel 51 van de WTV 1993. Op grond van dit artikel worden bij ministeriële regeling regels gesteld met betrekking tot de informatie die een verzekeraar moet verstrekken aan degenen die als verzekeringnemer betrokken zijn of zullen worden bij overeenkomsten van verzekering, gesloten of te sluiten door die verzekeraar. Artikel 51 van de WTV 1993 en de onderhavige regeling strekken tot implementatie van de artikelen 31 en 43 van de derde EU-richtlijn schadeverzekering en van artikel 31 en bijlage II van de derde EU-richtlijn levensverzekering.

In de regeling is bepaald welke informatie een levens- of schadeverzekeraar aan een (aspirant-) verzekeringnemer moet geven. Uitgangspunt van de regeling is dat de verzekeringnemer over informatie moet beschikken die noodzakelijk is om die overeenkomst te kiezen die het beste bij zijn behoeften en financiële mogelijkheden past. De informatie moet dusdanig inzicht geven in de aangeboden verzekeringsproducten dat hij een vergelijking kan maken tussen de producten van de diverse verzekeraars.

Onderzoek Verzekeringskamer 1997
In 1997 heeft de Verzekeringskamer onderzoek gedaan naar de naleving van de Riav 1994 door levensverzekeraars. Daarbij zijn zowel traditionele als beleggingsverzekeringen betrokken. Als belangrijkste knelpunten kwamen uit het onderzoek naar voren dat de informatie over de afkoopwaarde en premievrije waarde doorgaans onvoldoende volledig was en de informatie die volgens de regeling verplicht moet worden vermeld vaak te verspreid over diverse documenten was opgenomen. Ook de fiscale aspecten werden vaak te beperkt toegelicht.

De resultaten van dit onderzoek waren mede aanleiding voor de Verzekeringskamer de minister van Financiën te adviseren de regeling van 1994 aan te passen. Dit leidde tot de Regeling informatieverstrekking aan verzekeringnemers 1998.


http://web.archive.org/web/200111140843 ... c488548739

Met vriendelijke groet :wink:
Zirkoon

[email protected]
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2008 12:43

Re: Fortis ABC Spaarplan , Oplichters ?

Ongelezen bericht door [email protected] »

Arie Wever en Zirkoon, bedankt voor de reactie.
Tot op heden heb ik nog geen specificatie van de verrekende kosten mogen ontvangen van Fortis. Hier ga ik inderdaad nog eens achteraan.Wel ben ik nu wéér uitgenodigd bij mijn tussenpersoon dit uit naam van Allianz. En eerder i.v.m. Fortis. Ik ben heel benieuwd wat men mij te vertellen heeft. a.s. vrijdag een afspraak.Een goed gevoel heb ik er niet bij. Een klachtenprocedure via Kifid heb ik inderdaad eerder gehoord. Maar wat krijg je dan terug? Is dat de moeite waard.
Zijn er meerdere mensen die hier ervaring mee hebben opgedaan. En wat is het resultaat ?

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Fortis ABC Spaarplan , Oplichters ?

Ongelezen bericht door wevera »

Eind april ben ik begonnen met een klachtenprocedure bij het Kifid n.a.v. de hoge kosten die Avero-Achmea berekende voor mijn beleggingsverzekering en vooral ook omdat ik geen enkele reactie kreeg van A.A. over een naar hun gestuurde aangetekende brief met een verzoek tot verduidelijking van deze kosten.
Van het kifid kreeg ik het antwoord dat mijn klacht nog niet in behandeling kon worden genomen omdat de tegenpartij, verzekeraar A.A. , eerst in de gelegenheid gesteld moest worden de klacht te beantwoorden en een een voorstel tot genoegdoenig/oplossing te geven. Een kluitje in het riet dus.
Het kifid heeft wel de directie van A.A. hierover benaderd en sindsdien is deze verzekeraar veel sneller en ook serieuzer mijn schriftelijke vragen gaan beantwoorden. Ongeveer 4 weken terug had ik alle antwoorden binnen en is de kostenberekening voor mij duidelijk. Het voorstel tot genoegdoening was een afkoopregeling die ik te mager vond.
A.A. zelf gaf toen aan om deze zaak aan het Kifid voor te leggen.
Ruim 3 weken terug heb ik aan het Kifid de gehele correspondentie, per aangetekende brief met handtekenig voor bewijs van ontvangst, toegestuurd. Deze handtekening retour kreeg ik 3 weken geleden terug. Een aangetekende brief moet binnen 2 weken beantwoord worden en jawel vorige week kreeg ik een brief van het Kifid met het bericht dat...., jawel dat ze mijn brief hadden ontvangen en dat ze werken aan een antwoord. Daarop ben ik dus nu nog steeds aan het wachten. Dit schiet dus niet erg op.
Het is trouwens zo dat de kifid-ombudsman eerst een bemiddelingsvoorstel doet. Als de benadeelde het daarmee niet eens is volgt de echte klachtenprocedure met een uiteindelijke bindende uitspraak. Dit kan dan nog best een jaar of langer duren.
Het probleem is dat er verder weinig wettelijke/legale mogelijkheden zijn. Individueel naar de rechter stappen is te duur en kost teveel geld. De AFM noteert/ analyseert klachten maar bemiddelt helemaal niet. De stichtingen woekerpolisclaim en verliespolis voeren enkele gerechtelijke procedures voor enkele producten die ook jaren duren. Veliespolis is ook nog bezig met een klachtenprocedure bij het Kifid tegen Delta-Loyd, maar dit kan een individuele burger zelf ook doen. Hiermee is verliespolis alleen maar tijd kwijt.
Tegen Aegon wordt er door een kleine stichting een juridische actie gevoerd die blijkbaar wel wat gaat opleveren, maar dit is nog niet helemaal duidelijk.
Omdat er verder zo weinig gebeurt is mijn standpunt dat een individu die zich financieel benadeelt weet dit meldt bij de AFM en een klacht indient bij het Kifid. Als zelfs dit niet gebeurt gebeurt er dus echt helemaal niets!
En verder is het afwachten op de resultaten van een aantal andere genoemde iniatieven.
Als dit allemaal niets oplevert dan zullen toch een keer andere aktievormen gebruikt moeten worden. Hoe doen we dat? Daarover moet maar eens nagedacht worden.
Gegroet, Arie Wever

GdM
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 sep 2005 12:13

Re: Fortis ABC Spaarplan , Oplichters ?

Ongelezen bericht door GdM »

helemaal gelijk, het is een stelletje oplichters. Ik heb ook dat ABC-plan afgesloten 15 jaar geleden, op aanraden van VGZ notabene.
Afgelopen maand hoefden we geen premie meer te betalen, want de 15 jaar zijn om, volgend jaar mei weten we eindelijk wat we nog overhouden.
Deze week hebben we eindelijk het kostenoverzicht van Fortis gekregen, die we dus eigenlijk al voor 1 april moesten hebben, dat hebben die oplichters ook opgelost, want bij de datum van de brief staat doodleuk 15 februari 2008!!!! :evil:
En wil je nog weten wat we verdiend hebben vorig jaar.... -13,23 euro.
Fortis graait en graait maar, woest wordt je toch om zoveel oplichterij.. :evil: :evil: :evil:

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: Fortis ABC Spaarplan , Oplichters ?

Ongelezen bericht door Gerborgh »

@GdM. Wil graag weten welk bedrag je in mei 2009 daadwerkelijk uitbetaald hebt gekregen. En dan ook graag meer informatie over wat je hebt ingelegd en welke uitkering je volgens de polis zou krijgen bij overlijden voor de einddatum. Met die informatie is het interessant om te zijn wat het werkelijke rendement is geweest en of er sprake is geweest van graaien. (alhoewel je Fortis natuurlijk moeilijk kan verwijten dat koersen stijgen en dalen..., je kan er wel uit afleiden of ze een goede fondsbeheerder zijn of niet...)

GdM
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 sep 2005 12:13

Re: Fortis ABC Spaarplan , Oplichters ?

Ongelezen bericht door GdM »

@Gerborgh. Werk je bij Fortis?
Ik kan natuurlijk niet zeggen welk bedrag, tenslotte is het nog geen mei 2009.. dat is pas volgend jaar. en daarbij wil Fortis ook helemaal niet vertellen wat dat bedrag wordt, want dat weten (zeggen ze) nog niet..
Ik heb alleen een kostenoverzicht van 2007 en daarop is te zien, dat er helemaal geen winst is gehaald, maar verlies (13,23 dus) en dan nog de kosten die dus van mijn maandelijkse ingelegde premies afgaan, dus het bedrag loopt alleen maar terug.

Het is niet zo groot bedrag, we leggen maar 50 gulden, dus zo'n 22 euro per maand in, maar toch hadden we al even uitgerekend dat 15 jaar elke maand 22 euro storten tegen 4 % had meer opgebracht..

Het gemene is, dat je wordt voorgeschoteld dat je een groot bedrag overhoudt na 15 jaar, dat bijv. kan gebruikt worden voor studie van je kids, nu kan ik er waarschijnlijk net een paar boeken van kopen. Het eindbedrag zal minder zijn, dan ik in al die jaren zelf ingelegd heb. En daar maak ik me kwaad over..

marian van Spaandonk
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mar 2008 00:13

Re: Fortis ABC Spaarplan , Oplichters ?

Ongelezen bericht door marian van Spaandonk »

OOK IK HEB EEN ABC SPAARPLAN EN HEB 7 APRIL EEN KLACHTENBRIEF GESTUURD NAAR KIFID.
hIEROP HEB IK 14 APRIL EEN BRIEF TRUG GEKREGEN MET HET ANTWOORD DAT EEN REACTIE ENIGE TIJD OP ZICH KAN LATEN WACHTEN MAAR DAT ZIJ ER NAAR STREEFDEN OM BINNEN 10 WEKEN EEN REACTIE TE GEVEN.iNMIDDELS ZIJN WE 4 MAANDEN VERDER MAAR NOG GEEN REACTIE VAN HET KIFID[/b]

PAUL HOOGENBERK
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2009 21:13

Re: Fortis ABC Spaarplan , Oplichters ?

Ongelezen bericht door PAUL HOOGENBERK »

Het ABC kids spaarplan is een schandalig produkt. Daar kom ik helaas te laat achter. Ik zie nu opeens dat ik voor. mijn inleg 20% kosten betaalAlleen al het woord 'spaar'plan suggereert iets anders dan een riskantvolle belegging met zeer hoge kosten. Zelfs Ik ben erin getuind als directeur van een verzekeringsbedrijf. . Kun je nagaan wat gewone klanten overkomt die in aanraking komen met mooie praatjes.
Mijn contacten met Fortis over opheldering zijn verontrustend: van het kastje naar de muur. Ik vind dit ontwrichtend voor onze samenleving: als we in deze bedrijven geen vertrouwen meer kunnen stellen wat dan?

Ik laat het er in elk geval niet bij zitten!

P. Hoogenberk

Gesloten