LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen goedkoper produkt volgens tussenpersoon?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
kathy37

Geen goedkoper produkt volgens tussenpersoon?

Ongelezen bericht door kathy37 »

Wij hebben een beleggings hypotheek à 124.000 en de rest is een aflossingsvrije hypotheek à 95.000. Onze overlijdenrisico premie a 158 euro word volledig belegd.

Na een bezoek aan de tussen persoon kan die vertellen dat wij geen goedkoper produkt kunnen krijgen,dan word het voor ons duurder. Ik begrijp er niet veel meer van. Volgens hem zit het vast op de NHG van die 124.000.

We krijgen een compensatie,al hebben we die nog niet. Dat word telkens door geschoven naar een ander tijdstip.

Kan iemand mij hier mss uitleggen of het mogelijk is wat de tussenpersoon zegt? Wij zien door de bomen het bos niet meer.

Als er meer info nodig is dan zal ik die verstrekken.

Onze hypotheek en overlijdingsrisico loopt bij SNS reaal.

M. van Rossum

Re: Geen goedkoper produkt volgens tussenpersoon?

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Leest u eerst eens rustig http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=93624

Wat daar staat over tussenpersonen. En raadpleeg dan ook maar even alle informatie via KASSA en Independer (zie de links in de berichten).
Voorlopig: ja, met NHG kun je niet van overlijdensrisicodekking af, maar ga ook eens bij NHG na hoe hoog die dekking minimaal moet zijn.

En volledig beleggen ORV-premie is onzin. Die premie wordt juist niet belegd, maar gaat naar de verzekeraar.
Uw maandelijkse/jaarlijkse inleg wordt belegd, na aftrek van kosteninhoudingen, ORV-premie wordt ofwel ook afgetrokken of op de actuele poliswaarde ingehouden (dat verschil is niet helemaal lood om oud ijzer).

Ik krijg de indruk dat woekerpolis voor u een nieuw/onbekend begrip is.
Raadpleeg ook nog eerst even het absolute ABC op http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=93594

Als uw tussenpersoon beweert dat er geen goedkoper alternatief is, laat hem dan u exact voorrekenen:
- wat de alternatieven zijn bij uw huidige verzekeraar
- wat de alternatieven zijn bij andere verzekeraars
Pas al dat u allemaal uitgebreid op papier is getoond, kunt u verder.

kathy37

Ik weet wel wat een woekerpolis is natuurlijk. Ik heb er 1 en heb het op de voet gevolgd. Maar de materie is me te zwaar. Ik lees hier,luister naar de media en de tussenpersoon verteld weer wat anders. Ben gewoon ten einde raad en weet het niet meer wie gelijk heeft.

Op onze polis staat dat de premie à 159 volledig belegd word. En dat is ook het bedrag wat wij betalen.

Volgens de tussenpersoon ia het bedrag van 124.000 voor de dekking van NHG.

Ik begrijp dat ik voor de kenners van deze materie mss onduidelijk ben,maar ik ben wel een klant en het is mijn geld. Ik ben in het bezit van een woekerpolis,is al erg zat.

De tussenpersoon verteld letterlijk dat het voor ons 82 euro in de maand duurder gaat worden als we gaan oversluiten. Ik vond het zelf al erg vreemd dat ie niet met concrete voorstellen en namen kwam voor eventuele alternativen. Het zat hem vast op onze leeftijd,want we zijn ondertussen ouder geworden?? We hebben de hypotheek nu 5 jaar en we zijn 46 en 44 jaar.

Mijn intuïtie zegt dat er iets niet klopt en vandaar ik het hier heb neer gezet.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Onze overlijdenrisico premie a 158 euro word volledig belegd.
Dit lijkt me in ieder geval incorrect

Een overlijdensrisicoverzekering is er juist voor je te verzekeren tegen de gevolgen van het vroegtijdig overlijden van de hypotheeknemer.

Dit is een verzekering voor nu en kan niet gebruikt worden voor kapitaalopbouw met beleggingen voor later

kathy37

Leo The Emperor schreef:
Onze overlijdenrisico premie a 158 euro word volledig belegd.
Dit lijkt me in ieder geval incorrect

Een overlijdensrisicoverzekering is er juist voor je te verzekeren tegen de gevolgen van het vroegtijdig overlijden van de hypotheeknemer.

Dit is een verzekering voor nu en kan niet gebruikt worden voor kapitaalopbouw met beleggingen voor later
het staat letterlijk op de polis.

158.94 op de eerste van iedere maand in de periode van 1-5-2006 tot 1-5-1-5-2036.
bij tijdige premie betaling van 1-5-2006 tot 1-5-2011 zal 151.99 worden belegd.
bij tijdige premie betaling van 1-5-2011 tot 1-05-2036 zal 158.94 worden belegd.

de 158.94 betalen wij ook iedere maand.

wat betekend dit voor ons dat het incorrect is?

M. van Rossum

kathy37 schreef: .....
Ik kan slechts mijn advies herhalen:
Leest u eerst eens rustig http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=93624

Wat daar staat over tussenpersonen. En raadpleeg dan ook maar even alle informatie via KASSA en Independer (zie de links in de berichten).

Als u er met behulp van deze fora zelf niet uitkomt, vrees ik dat u zich dan maar tot een van de tussenpersonen van Independer moet wenden. Maar u bent in dat geval gewaarschuwd.

De vraag ging dus over 'tussenpersonen'.

Lees dan ook even de 'vragenlijst aan tussenpersonen' van TrosRadar:
http://www.trosradar.nl/nieuws_detail/b ... -adviseur/
Laatst gewijzigd door M. van Rossum op 08 mar 2011 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Die 158.94 is de premie van de beleggingsverzekering. Deze verzekering bestaat uit twee delen. Een deel is de opbouw, waarmee die 124.000 in 30 jaar opgebouwd kan worden als ook in werkelijkheid het rendement wordt behaald waarmee bij de offerte gerekend is. Een ander deel is de overlijdensrisicodekking, die verzekert dat als je binnen die 30 jaar overlijdt, 124.000 wordt uitgekeerd.

De premie die je betaalt, wordt maandelijks eerst belegd in de fondsen. Vervolgens wordt gekeken hoeveel het overlijdensrisico in die maand is en die premie wordt betaald uit de beleggingen die je hebt. Daar wordt dus een klein deel van verkocht. Ook worden er waarschijnlijk maandelijkse kosten betaald uit de beleggingen.

Voor de NHG mag maar een bepaald deel van de hypotheek aflossingsvrij zijn en moet er een overlijdensdekking zijn voor een bepaald deel van de lening. Dat deel is afhankelijk van de waarde van je woning. Je zult dus sowieso een overlijdensrisicoverzekering en een aflossingsproduct moeten hebben.

Wat bij jou een cruciale vraag is, is wat je een goedkoper produkt vindt. Als in de beleggingsverzekering bij de offerte met een heel hoog en onrealistisch voorbeeldrendement is gerekend, zullen de maandlasten laag zijn. Maar de kans is dan heel groot dat je die 124.000 euro bij lange na niet zult halen in 30 jaar. Als je dan zou overstappen naar bijvoorbeeld een spaarhypotheek (waarmee je wel gegarandeerd die 124.000 bij elkaar spaart), dan zullen de maandlasten dus hoger zijn. Die hogere maandlasten maken het op het oog dus duurder, maar wat je er voor terug krijgt is veel meer. En dat is nog los van mogelijke hoge maandelijkse (beheers-) kosten die je bij de beleggingsverzekering hebt.

M. van Rossum

De vraag ging dus over 'tussenpersonen'.

Leo The Emperor

@kweenie

Klopt helemaal.

Het bedrag van Euro 158,94 is dus niet de premie van de overlijdensrisico verzekering, maar het totaal van de inleg.

Wat er echter dan wel aan overlijdenrisicopremie en beheerskosten wordt geboekt blijft nu onduidelijk. Misschien handig voor TS om dat juist aan de hypotheek verstrekker of tussenpersoon te vragen

M. van Rossum

Leo The Emperor schreef: Wat er echter dan wel aan overlijdenrisicopremie en beheerskosten wordt geboekt blijft nu onduidelijk. Misschien handig voor TS om dat juist aan de hypotheek verstrekker of tussenpersoon te vragen

Leo The Emperor

@van Rossum,

Hou nu ajb even op iedere keer dezelfde posting te plaatsen.

M. van Rossum

Leo The Emperor schreef:@van Rossum,

Hou nu ajb even op iedere keer dezelfde posting te plaatsen.
Pas als blijkt dat dat bericht begrepen is en niet steeds dezelfde vragen gesteld worden, zoals: "Misschien handig voor TS om dat juist aan de hypotheek verstrekker of tussenpersoon te vragen". Graag nu zelf het antwoord zoeken.

kathy37

De vragenlijst heb ik al bekeken en ondanks wij gistermiddag bij de tussenpersoon waren en ik s'avonds pas de vragenlijst zag. Ik heb de tussenpersoon het vuur aan de schenen gelegd wat dit betreft dus dat is gebeurd. Het is tot in den treure gevraagd.

In grote lijnen snap ik wat ik voor produkt heb. Ik ben een klant en geen tussenpersoon en erg inhoudelijk ga ik het niet meer snappen. Het is ook echt niet mij ding en ik heb spijt dat ik zoiets heb afgesloten 5 jaar geleden. Ik begrijp helemaal niets van beleggingen.

Ik heb een aantal tips gekregen en ga daar maar wat mee doen. Ga gewoon proberen een stap verder te komen voor duidelijkheid en lukt dat niet dan houd het op. Vertrouwen in tussen personen heb ik niet,de 2e komt er ook niet.

kathy37

kweenie schreef:Die 158.94 is de premie van de beleggingsverzekering. Deze verzekering bestaat uit twee delen. Een deel is de opbouw, waarmee die 124.000 in 30 jaar opgebouwd kan worden als ook in werkelijkheid het rendement wordt behaald waarmee bij de offerte gerekend is. Een ander deel is de overlijdensrisicodekking, die verzekert dat als je binnen die 30 jaar overlijdt, 124.000 wordt uitgekeerd.

De premie die je betaalt, wordt maandelijks eerst belegd in de fondsen. Vervolgens wordt gekeken hoeveel het overlijdensrisico in die maand is en die premie wordt betaald uit de beleggingen die je hebt. Daar wordt dus een klein deel van verkocht. Ook worden er waarschijnlijk maandelijkse kosten betaald uit de beleggingen.

Voor de NHG mag maar een bepaald deel van de hypotheek aflossingsvrij zijn en moet er een overlijdensdekking zijn voor een bepaald deel van de lening. Dat deel is afhankelijk van de waarde van je woning. Je zult dus sowieso een overlijdensrisicoverzekering en een aflossingsproduct moeten hebben.

Wat bij jou een cruciale vraag is, is wat je een goedkoper produkt vindt. Als in de beleggingsverzekering bij de

offerte met een heel hoog en onrealistisch voorbeeldrendement is gerekend, zullen de maandlasten laag zijn. Maar
de kans is dan heel groot dat je die 124.000 euro bij lange na niet zult halen in 30 jaar. Als je dan zou overstappen
naar bijvoorbeeld een spaarhypotheek (waarmee je wel gegarandeerd die 124.000 bij elkaar spaart), dan zullen de
maandlasten dus hoger zijn. Die hogere maandlasten maken het op het oog dus duurder, maar wat je er voor terug
krijgt is veel meer. En dat is nog los van mogelijke hoge maandelijkse (beheers-) kosten die je bij de
beleggingsverzekering hebt.
Dit is voor mij een duidelijk verhaal. In grote lijnen komt het bekend voor wat de tussen persoon ook vertelde.

Het rendement uiteindelijk kan ik niet uitrekenen,dat snap ik echt niet. En de tussenpersoon kon het ook niet,omdat ie geen koffiedik kon kijken. En dan heb je het idee dat je niet verder kan.

Ik heb een aantal dingen op papier geschreven die belangrijk waren,maar ik zie cijfers en weet nu al niet meer goed waar die voor zijn.

Tja,ik weet het,het is dom en een slecht besluit om zoiets te nemen. Maar goed......roei met de riemen die ik heb.

Gesloten