LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goudse-Flexxvermogensplan

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
desteenj

Goudse-Flexxvermogensplan

Ongelezen bericht door desteenj »

Hallo,

Ik heb Flexxvermogensplan bij de Goudse met een verzekerd rendement fonds. Ik ben al sinds midden 2007 bezig om een duidelijke kostenstructuur aan het vragen bij de maatschappij. Eerst telefonisch en daarna via mail. Hoewel ze zeggen veel waarde te hechten aan adequate informatie, zijn hun antwoorden steeds standaard brieven en zal er nooit op een concrete vraag antwoord gegeven worden. Ook op hun site zeggen ze ook dat er geen breed maatschappelijk draagvlak is voor het aanpassen beleggingsverzekering. Ik zit nog steeds met de vraag of ik nu eigenlijk wel een woekerpolis heb. Ik heb me al aangesloten bij verliespolis, maar daar gaan ze natuurlijk niet in op individuele gevallen, wat ook wel logisch is.

Er is ook nog een ander probleem. Ik ben woonachtig in Belgie en heb de polis ook “aangesmeerd” gekregen via een Verzekeringsagent hier. De beweerde dat de kosten 2 à 3 % waren. Deze is ondertussen met de noorderzon verdwenen. Dus daar kan ik ook al niet meer terecht voor mijn vragen.

Mijn waarde overzicht:
Saldo: 1352.6
Premie: 500
Risico: 0.11
Kosten(eertse en doorlopende):85.92
Kosten(bemiddelaar en adviseur): 116.54
Aan- en verkoopkosten:0.25

Resultaat belegingen:-9.46

Nieuw saldo:1640.32

Ik ben een beetje ten einde raad omdat ik negens heen kan met mijn vragen. Heeft hier iemand misschien een idee?

Mvg

wevera

Re: Goudse-Flexxvermogensplan

Ongelezen bericht door wevera »

desteenj
De cijfers spreken voor zich.
De som van de beginwaarde en de premie is 1852 en de eindwaarde is 1640, dus een negatief rendement. Je geld stoppen in een oude sok is beter.
Er zijn op een premie van 500, 222 aan kosten verrekent = 44% van de premie, dat is veel te veel.
222 van het eindsaldo, 1640 = 13.5% jaarkosten van de eindwaarde van de polis. Het kostenniveau, als percentage van de eindwaarde van de polis, is de waarde waarmee vergelijkingen mogelijk zijn. Het Kifid, de AFM, de stichtingen verliespolis, woekerpolisclaim, enz., werken bij vergelijkingen met deze percentages, ze noemen dat de jaarkostenafslag of rendementsafslag.

Het flexvermogensplan is onderzocht door de AFM. (zie www.afm.nl, klik in de kolom markpartijen op adviesbeleggingsverzekeringen en dan op rapport feitenonderzoek beleggingsverzekeringen en dan op feitenonderzoek deel 2 en dan naar beneden doorscrollen naar de factsheets no. 56 -66)

Van dit vermogensplan zijn er 11 varianten onderzocht. Wat blijkt is dat de jaarkostenpercentages sterk verschillen en dat ze in alle varianten erg hoog zijn. Volgens de soepele maatstaf van de AFM is dit dus een echte woekerpolis.

De hoogste jaarkostenafslag heeft de variant met een looptijd van 8 jaar , roker en een inleg van € 30 per maand. Dat is maar liesfs 8.86%, elk jaar gerekent over de hele looptijd.
Dat betekent dat deze variant het moet hebben van een beleggersrendement van 12.86% of hoger om het beter te doen dan een spaarrekening met 4% rente. Hoe is het mogelijk dat een verzekeraar een dergelijk product in de markt durft te zetten, schandalig. De AFM heeft het berekent maar levert geen commentaar, laat staan dit product van de markt weg te halen en de Goudse te dwingen tot schadeloosstelling.
De AFM is in deze geen echte autoriteit.

De laagste jaarkostenafslag vinden we bij de variant met een looptijd van 30 jaar, niet roker en een inleg van € 150 per maand. Dat is 2.59%, elk jar gerekend over de hele looptijd. Dit is ook veel te hoog. 30 jaar lang 2.59% jaarkostenafslag van de eindwaarde van de polis levert een gigantisch kostenbedrag op. Het rendement op beleggen moet dan minimaal 6.59% zijn om het beter te doen dan een spaarrekening met 4% rente.
Van de 11 varianten zijn er 7 die boven de 3% jaarkostenafslag zitten en 4 boven de 3.5%.

Wat moeten we hiermee doen. Het lijkt mij verstandig om een klacht/stuitingsbrief naar de Goudse te sturen en donateur.deelnemer te worden van consumentenclaim ( zie www.consumentenclaim.nl ) Deze stichting werkt op basis no cure no pay maar vraagt bij een positief resultaat wel een hoog percentage van dat resultaat.
Verder zie ik voor deze hoge-woekerpolis ook kans van slagen via een klachtenprocedure bij het Kifid. (zie www.kifid.nl.)

Succes en met vriendelijke groet, A.Wever

Gesloten