LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] graag advies avero achmea mixfonds 2

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Stef70

graag advies avero achmea mixfonds 2

Ongelezen bericht door Stef70 »

Beste mensen,

Wij hebben een achmea mixfonds 2 een beleggingsverzekering. Toen ik hem afsloot wist ik niet dat het een beleggingsverzekering was. Toen we daar achterkwamen is hij premievrij gemaakt. Echter worden er steeds kosten vanafgehouden. Er staat 4000 euro op. Dat is vele uren werk. We wilden hem afkopen. Leek ons beste idee, maar dat kan tot 3200 euro daarna is hij niet meer afkoopbaar. We kregen advies om hem over te zetten naar pensioenfonds. Dat leek ons een goed idee. Er werd uitgelegd hoe dat moest en wij hebben alles opgevolgd. Maar nu kregen we bericht van pensioenfonds dat dat niet kon. Wij weer bellen en blijkt dat je van baan moet veranderen. Dat hadden ze eerder niet gezegt. Dus nu is er niks meer aan te doen dan af te wachten tot de looptijd over is. Andere polissen konden we overigens wel afkopen. Dit is de eerste die niet kan....

Kan iemand ons advies geven wat te doen.

Stef.

Klaas-Jan

Re: graag advies avero achmea mixfonds 2

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

Hallo Stef, je verhaal bevat te weinig informatie om een advies te geven. Hoe zit het precies met de afkoop, en wie heeft je wat aangeraden qua pensioenfonds? Een beleggingsverzekering omzetten naar een pensioenfonds? Ik heb er nog nooit van gehoord maar zonder extra info is er niks over te zeggen. Het verbaast me overigens wel dat je niet wist dat het om een beleggingsverzekering ging. Dat staat toch minimaal 100 keer in de prospectus. Maar goed, daar heb je nu niks aan. Ik zou advies van een expert inwinnen. Maar of dat uit kan gezien de kosten? Succes.

Stef70

Hoi Klaas-Jan

bedankt voor je reactie,

Afkoop kan pas als bedrag zakt naar 3200 euro. 3 weken geleden al contact gehad en toen werd er gezegt afkoop kan niet maar wel storten in pensioenfonds. Daarvoor moest ik contact zoeken met pensioenfonds en gegevens invullen. Alles keurig gedaan wat die meneer mij toen zei, pensioenfonds daarna overgenomen. Maar kreeg vandaag bericht dat niet doorging omdat ik niet van baan ben verandert anders kon het weer wel. Enige wat volgens hun kon was uitzitten. Of inderdaad wachten tot het bedrag 3200 is en dan afkopen.

Tis te weinig om iemand erop te zetten maar voor ons is het een groot bedrag.

Groet Stef

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het hangt van de soort verzekering af of je het zomaar kunt afkopen of niet. Een 'gewone' beleggingspolis kun je afkopen, maar voor een pensioenpolis gelden andere regels. En blijkbaar gaat het hier om een pensioenpolis/koopsompolis? Om die te mogen afkopen, geldt dat de bruto afkoopsom onder de 4242 moet zijn.

Een andere mogelijkheid is om het pensioenkapitaal over te hevelen naar een nieuwe pensioenregeling, maar dat kan alleen als je binnen een halfjaar nadat je aan een nieuwe pensioenregeling meedoet een offerte vraagt voor de waardeoverdracht. Meestal betekent dat dus dat dit alleen kan als je net naar een andere werkgever bent overgestapt. Als je niet binnen de termijn informeert naar waardeoverdracht, dan moet het pensioen blijven waar het stond.

Stef70

Hoi Kweenie,

Het gaat om soort van beleggingspensioenpolis. Hun hanteren de grens van 3200 netto. Dan pas afkopen. Hij is nu 4000 en afkopen gaat niet. Er werd 3 weken geleden gezegt dat waardeoverdacht kon naar pensioenfonds. Dat vonden wij zelf een hele mooie oplossing. Maar kreeg van pensioenfonds bericht dat ze daar weer van afzagen. Van hun hoorde ik weer dat ze dat niet deden omdat ik niet van baan ben verandert.

Vind het raar dat ik nu moet uitzitten of moet wachten tot hij gezakt is tot 3200 en dan af kan kopen. Dat moet toch niet zo horen.

Bedankt voor reactie.

groet Stef.

arvandongen

Ongelezen bericht door arvandongen »

@stef70

Had je de polis gekregen omdat je een pensioentoezegging hebt gekregen van je werkgever?
Of heb je de polis zelf afgesloten als een pensioenpolis?

Zo nee, dan kan je hem volledig premievrijmaken zonder wettelijke beperkingen. Of dat financieel slim is moet je zelf berekenen.

Als het wel een pensioenpolis is, dan mag de verzekeraar wettelijk weigeren deze af te kopen. Aan de andere kant mag de verzekeraar tevens aanbieden om deze af te laten kopen als het een klein pensioen is.

Zie de site van de AFM. (http://www.afm.nl/nl/consumenten/produc ... fkoop.aspx)
Pensioenuitvoerders mogen kleine pensioenafspraken afkopen

Afkoop betekent dat je een bedrag ineens krijgt uitgekeerd en daardoor vanaf je pensioendatum geen (maandelijkse) pensioenuitkering krijgt. Het afkoopbedrag dat je ontvangt is niet gelijk aan het opgebouwde pensioen. Wil je weten hoe het wordt berekend? Vraag het je pensioenuitvoerder.

Let op: door pensioenafkoop kan het gebeuren dat je toekomstige pensioenuitkering te laag is ten opzichte van je uitgavenpatroon. Bekijk op mijnpensioenoverzicht.nl wat jouw AOW- en pensioenuitkering(en) kan worden.

Wat is een klein pensioen?

Met een klein pensioen wordt een pensioen bedoeld dat minder bedraagt dan de wettelijke afkoopgrens. Deze grens wordt jaarlijks vastgesteld door de Minister van Sociale Zaken en bedraagt voor het jaar 2013 € 451,22 bruto per jaar.

Wanneer kan een klein pensioen afgekocht worden?

Pensioenuitvoerders mogen vanaf 1 januari 2007 kleine pensioenafspraken, zonder jouw toestemming, afkopen. Het afkopen van een klein pensioen is dus geen recht van de deelnemer maar van de pensioenuitvoerder!

Hierdoor beperken de pensioenuitvoerders de relatief hoge administratieve lasten ten aanzien van kleine pensioenaanspraken. Voor een tijdige afkoop heeft een pensioenuitvoerder geen toestemming van de (gewezen) deelnemer/(voormalige)partner nodig.
Afkoop (recht van de pensioenuitvoerder) is toegestaan in de volgende gevallen:

Afkoop van een klein ouderdomspensioen bij einde deelneming aan de pensioenregeling
Afkoop van een klein partnerpensioen bij overlijden
Afkoop van een klein bijzonder partnerpensioen bij scheiding

Stef70

Hoi,

Dank voor je reactie, tis een extra pensioen en al premievrij gemaakt tien jaar gelden al. Tis wel via werk gegaan.
Avero wil niet afkopen omdat het bedrag voor hun zeggen te hoog is 4000 euro en moet zakken naar 3200. Vind het eigenlijk beetje zot. Want tis klein bedrag voor hun.

Kwam ook niet verder in gesprek aan telefoon. Eerst meneer zei je moet het overzetten naar andere pensioen dat hebben we in werking gezet maar is weer afgewezen en deze meneer zei dat zijn collega het fout had, dit zijn de regels en ik kan daar niks aan veranderen en klaar.

Dus dan kun je eigenlijk niks meer doen....en dat is wat ik niet begrijp. Mocht het gaan zakken tot 3400 dan hebben ze al 800 en dan kan ik afkopen en dan hebben ze nog een flink bedrag.

had echt graag gezien dat ze het in mijn pensioenfonds gestort hadden.

Zal nog es goed doorlezen wat je geschreven hebt en es zien of ik daar wat verder mee kom.

Groet STef

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

had echt graag gezien dat ze het in mijn pensioenfonds gestort hadden.
Zoals gemeld is dat helaas alleen mogelijk als je net nieuw in een pensioenregeling komt.

Het is wel jammer dat je niet van tevoren al goede informatie hebt gekregen over de mogelijkheden en onmogelijkheden van pensioenpolissen. Heeft Avero ook aangegeven (in jaaroverzichten e.d.) waar de daling van de waarde vandaan komt? Het kan namelijk best zijn dat een groot deel van de waardeverandering ligt aan hoe de beurskoersen fluctueren en dat dat dus geen kosten van Avero zijn. Dus ik ben wel benieuwd naar de oorzaken van de waardedaling (koersverandering, kosten, verzekeringen etc.)

Gesloten