LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe het afkopen bij Nationale Nederlanden is verlopen.

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
FANNE
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 sep 2008 20:48

Hoe het afkopen bij Nationale Nederlanden is verlopen.

Ongelezen bericht door FANNE »

Dit bericht schrijf ik om andere mensen duidelijkheid te geven over het verloop van het afkopen van een lijfrenteverzekering bij Nationale Nederlanden.

Op 8-12-2008 heb ik van NN een brief gekregen over de gevolgen die het afkopen zou hebben:

* 8 jaar premie betaald 6.418,23

* afkoopwaarde 3.879,35
52% over 6.418,23 3.337,48 -
Revisierente 775,87 -
Voor uitkering beschikbaar -234,--

Destijds had ik zo'n gevoel dat de rekensom heel anders zou komen te liggen en gelukkig heb ik gelijk gehad. Vanaf het eerste moment dat ik de procedure van het afkopen had ingezet, was ik al opgelucht. Het idee dat ik niet nog meer geld in de sloot zou gooien, was het allerbelangrijkste.

Betaald aan de belasting 2.167,--
(heb de rekenhulp van de belastingdienst gebruikt en hierdoor gold de tegenbewijsregeling).
Van Nationale Nederlanden krijg ik nu RENTELOOS de afkoopwaarde terug.
Hierdoor hou ik dan nog 1.712,35 van mijn eigen inleg ad 6.418,23 over.

Revisierente hanteert de belastingdienst omdat ik een verboden handeling doe. Afkopen is verboden namelijk, maar ze behandelen het wél en incasseren dan de boete! En inkomensbelasting betaal ik omdat de afkoopwaarde bij mijn inkomsten wordt opgeteld. Hoezo extra inkomsten zou je denken, toch? Hoe pijnlijk kan iets zijn? En wie doen er nu eigenlijk iets dat verboden is? Ik word er gewoon boos van.

In december 2008 is de procedure van het afkopen ingezet en in april 2010 heb ik de definitieve aanslag 2009 van de belasting gehad.

Het geld van NN moet ik nog steeds krijgen. Vanmorgen hoorde ik dat mijn verzoek nog niet in behandeling was genomen, terwijl ik het 9 dagen geleden heb opgestuurd. Het verdiende niet de schoonheidsprijs zei een medewerker van NN. Hij zou er nu achteraan gaan dat ik mijn geld zou krijgen. Zonder rente nog wel. Ook geen schoonheidsprijs zeker?

Binnenkort kan ik het boek NN en mijn nachtmerrie dichtdoen. Nooiiiiiiiit meer doen en iedereen die het weten wil, waarschuwen!

Groeten van Fanne

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Hoe het afkopen bij Nationale Nederlanden is verlopen.

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Begrijpelijk dat u telurgesteld bent. Mijns inziens zlijn lijfrenteverzekeringen veel te gemakkelijk verkocht en zijn mensen niet goed voorgelicht voor wat ze nu precies kopen.

De verzekeraar houdt 72% in van de afkoopwaarde op grond van het feit dat zij inhoudingsplichting zijn voor de te betalen belasting. Na de definitieve aanslag kunnen zij het verschil aan u retourneren.

Een groot misverstand is dat afkopen niet mag. Van de fiscus mag alles alleen er zitten belasting gevolgen aan. Hoe vaak hoor ik dat mag niet van de fiscus.... Flauwekul het mag mits u de bijhorende gevolgen accepteert.

De maatschappij is u feitelijk van dienst want in de polisvoorwaarden zal staan dat het niet mag, maar ze doen het voor u wel.

Revisierente is waarschijnlijk in uw geval uiteindelijk niet op 20% door de belastingdienst gezet van wege de korte looptijd van de verzekering.

Naar mijn mening moet u kwaad zijn op degene die u dit product heeft verkocht. Blijkbaar bent u niet goed geinformeerd. Of heeft u niet alle documentatie er bij gelezen? :wink:

Dat NN geen rente betaalt vind ik overigens niet netjes

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoe het afkopen bij Nationale Nederlanden is verlopen.

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is jammer dat u nét in 2008 de afkoopprocedure heeft ingezet. Want vanaf 2009 geldt dat als de afkoopwaarde minder dan 4068 is, dat er sowieso geen revisierente verschuldigd is. Ik weet niet zeker welke datum daarvoor van belang is.

Als u maar 8 jaar premie heeft betaald, dan kan het zijn dat er vanwege de 'tegenbewijsregeling' minder revisierente hoef te worden betaald. Maar daarbij wordt juist weer gekeken naar de betaalde premies, en niet naar de afkoopsom, dus er zal dan waarschijnlijk nog zo'n 650 euro aan te betalen revisierente overblijven.

De te betalen inkomstenbelasting is gebaseerd op het bedrag dat afgetrokken is (tenzij de afkoopsom hoger is). Want dat is ook het voordeel dat je in het verleden hebt gehad. Er wordt min of meer vanuit gegaan dat, omdat je niet aan de eisen voldoet, die verlaging van het inkomen in het verleden ongedaan moet worden gemaakt. Dus de verlaging van toen wordt ongedaan gemaakt met een gelijke verhoging op dit moment. Dus je moet de betaalde premies bij je inkomen optellen.

Dat betekent bij zulke sterk gedaalde polissen dat je inderdaad nauwelijks iets overhoudt, of er misschien zelfs op moet toeleggen. In dit geval zal er bij 42% IB tarief ongeveer 2700 euro belastingen betaald moeten worden, plus tussen de 650 en 775 euro boete. Bij elkaar dus een fiscale (na)heffing van tussen de 3350 en 3475 euro. Blijft er nog iets tussen de 300 en 400 euro over.

Dit is trouwens een berekening die je beter van tevoren kunt doen. Want als je de polis niet had afgekocht, maar premievrij had gemaakt, dan zou er waarschijnlijk ondanks alle kosten, na afloop van de polis een veel hoger bedrag over zijn gebleven.

Deze hele berekening heeft overigens niets met NN te maken, maar puur met de belastingdienst. Dat het uitbetalen zo lang duurt, dat is wel iets dat je NN kunt verwijten.

benjbenj
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2005 12:15

Re: Hoe het afkopen bij Nationale Nederlanden is verlopen.

Ongelezen bericht door benjbenj »

Er is nog wel meer jammer, Kweenie. Het is jammer dat NN een beroerde beleggingsverzekering aanbiedt. Het is vooral ook jammer dat de gemiddelde tussenpersoon vooral zijn eigen belang in de gaten houdt en niet dat van de cliënt. De cliënt is immers melkkoe. Het positieve nieuws: steeds meer mensen begrijpen dat je het eigenbelang van de tussenpersoon kunt uitschakelen door in zee te gaan met 'direct writers'. Er is geen garantie dat je alle ingewikkelde financiële producten zult begrijpen, maar met tussenkomst van een tussenpersoon was die garantie er evenmin. Schrappen dus, die tussenpersoon.

Wil je meer weten en begrijpen, dan kun je beter de hulp inschakelen van een onafhankelijk financieel adviseur. Weliswaar tegen een hoog uurtarief, maar als die uren eenmaal voorbij zijn, dan heb je er geen kosten meer aan. Daaag en vaarwel, *@#!!^! tussenpersoon!

FANNE
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 sep 2008 20:48

Re: Hoe het afkopen bij Nationale Nederlanden is verlopen.

Ongelezen bericht door FANNE »

De belastingdienst heeft me tot 2x toe verteld dat afkopen verboden is. Alsof het allemaal al niet onduidelijk genoeg is.

Fijn voor andere mensen dat de revisierente in 2009 vervallen is tot bepaalde hoogte. Dat scheelt weer. In mijn geval was het 297 euro.

Het klopt dat het verhaal bij de tussenpersoon begonnen is, die zijn zakken heeft gevuld ten koste van mijn bijna lege zak inmiddels.

En bedankt voor de relativering van de inkomstenbelasting!

Ik ben wel op een idee gekomen door jullie reacties. Zou je gewone verzekeringen (inboedel en wettelijke aansprakelijkheid b.v.) ook beter zonder tussenpersoon kunnen afsluiten?

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Hoe het afkopen bij Nationale Nederlanden is verlopen.

Ongelezen bericht door juwita »

Fanne,

Voor wat het waard is (gezien het bedrag), kun je overwegen NN ''in gebreke te stellen'' met betrekking tot de toegezegde uitbetaling. Gebruikelijk is de wederpartij (in casu NN) nog een week of 10 dagen de tijd te geven om te betalen, blijft die betaling uit dan zijn ze vanaf dat moment in gebreke en kun je de wettelijke (vertragings)rente claimen. Zouden meer burgers in NL moeten doen bij hun levensverzekeraar. Vooral bij grote bedragen toch interessant.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Hoe het afkopen bij Nationale Nederlanden is verlopen.

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

FANNE schreef:De belastingdienst heeft me tot 2x toe verteld dat afkopen verboden is. Alsof het allemaal al niet onduidelijk genoeg is.

Fijn voor andere mensen dat de revisierente in 2009 vervallen is tot bepaalde hoogte. Dat scheelt weer. In mijn geval was het 297 euro.

Het klopt dat het verhaal bij de tussenpersoon begonnen is, die zijn zakken heeft gevuld ten koste van mijn bijna lege zak inmiddels.

En bedankt voor de relativering van de inkomstenbelasting!

Ik ben wel op een idee gekomen door jullie reacties. Zou je gewone verzekeringen (inboedel en wettelijke aansprakelijkheid b.v.) ook beter zonder tussenpersoon kunnen afsluiten?
Heeft u gesproken met de belastingtelefoon? Zo ja dan moet u bij elk antwoord een pak zout zetten. Alleen antwoorden door een controleur of inspecteur zijn valide en kunnen gelden als "het opwekken van vertrouwen" waaraan belastingplichtige eventueel rechten kan ontlenen in een procedure.

Direct writters (maatschappijen die niet met tussenpersonen werken) zijn over het algemeen goedkoper. U krijgt echter weinig tot geen hulp bij het afhandelen van schadegevallen. Ook krijgt u geen advies mbt het juist te verzekeren bedrag ed.

Gezien uw posts krijg ik het vermoeden dat u niet geheel onderlegd bent in de verzekeringsmaterie. Het kan dan aanbeveling hebben om wel via een tp te werken. Wellicht kunt u op zoek gaan naar een TP die u wel vertrouwd?

tasso
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 sep 2005 12:37

Re: Hoe het afkopen bij Nationale Nederlanden is verlopen.

Ongelezen bericht door tasso »

Ik heb dus precies hetzelfde probleem ook bij de nn.
Heb vanaf 1994 vanuit mijn spaarloon mijn lijfrente betaald bij elkaar 9180 euro.
Nu heb ik de afkoopwaarde opgevraagd en mijn geld is eigenlijk gewoon verdampt.
Afkoopwaarde 4500 euro daar moet nog 52% loonbelasting af en nog eens 20% belasting. Nou kan stoppen met werken want ik hou maar liefst 1260 euro over.
Echt voor mij nooit meer iets van een verzekeraar wat te maken heeft met sparen. Het ergste vind ik nog dat ik nooit wist dat ik een lijfrente had tot een maand of 4 geleden toen ik eens ging informeren hoe dat zat met mijn situatie omdat de overheid de spaarloon ging stoppen. Er is mij destijds gevraagd wil ik het kort of lang vastzetten klaar. Heb gezegd zet maar vast tot ik 65 ben klaar. Er is mij nog nooit gezegd dat er een lijfrente werd afgesloten. Ach ja pak dit verlies wel voordat ik straks nog meer geld in nn stop.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Hoe het afkopen bij Nationale Nederlanden is verlopen.

Ongelezen bericht door arvandongen »

tasso schreef: Afkoopwaarde 4500 euro daar moet nog 52% loonbelasting af en nog eens 20% belasting.
Tasso,

Je kan 3240,= Euro "belastingschade" beperken door fiscaal geruisloos over te stappen naar een bankspaar-product. Je betaalt dan geen belasting. Het spaargeld staat nog steeds vast, maar bijvoorbeeld bij een nieuwe bank. De kosten van bankspaarproducten zijn laag en er is geen koersrisico.
Waarschijnlijk kan je ook fiscaal geruisloos overstappen naar Brand New Day. Ook lage kosten, en WEL koersrisico.
Er is mij nog nooit gezegd dat er een lijfrente werd afgesloten
Daarnaast kan je overwegen om het contract aan te vechten op basis van dwaling. Maximaal zou je nog eens 4680,= Euro, plus wettelijke rente (ca 2500,= tot 3000,= Euro) kunnen terugvorderen.

Het lijkt mij de moeite waard om nauwkeurig te bestuderen of je dwaling kan bewijzen.

Met vriendelijke groet,
Een mede-gedupeerde van dwaling dankzij NN

tasso
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 sep 2005 12:37

Re: Hoe het afkopen bij Nationale Nederlanden is verlopen.

Ongelezen bericht door tasso »

En dat fiscaal geruisloos zoals jij het zo mooi zegt kan ik dat zo regelen.
Of moet ik dan gewoon naar brand new day gaan en regelen die het.
Ja ben echt een leek op dit gebied en alles wat met cijfertjes te maken heeft.
Maar wel bedankt alvast voor deze tips en ga het zeker uitzoeken.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Hoe het afkopen bij Nationale Nederlanden is verlopen.

Ongelezen bericht door arvandongen »

Mooi hè, de term Fiscaal Geruisloos. Ik heb hem helaas niet zelf verzonnen.

Je kan het best even googelen naar (betrouwbare) aanbieders van banksparen, of Brand New Day. Vraag enkele aanbiedingen. Zij moeten je de details kunnen vertellen hoe naar hun over te stappen zonder belastingnadeel.

Belangrijk is dat je niet afkoopt voordat je een nieuwe bank gevonden hebt. Het oude product moet omgezet worden naar het nieuwe product. Dit kan dankzij de nieuwe belastingregels, die ervoor moeten zorgen dat er meer concurrentie komt en dat de verzekeraars dus minder kunnen woekeren.

Success!

tasso
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 sep 2005 12:37

Re: Hoe het afkopen bij Nationale Nederlanden is verlopen.

Ongelezen bericht door tasso »

Net even gebeld met nn en die wist mij vertellen dat mijn ingelegde premie 6800 euro was. Moet je nagaan wat er wordt verdient aan dit soort produkten bijna 3000 voor wat? Er had met mijn betaalde premie en vanaf de ingangsdatum in 1994 9500 euro op moeten staan. Maar goed heb nooit lijfrente afgetrokken dus volgens deze beste meneer zou dus de 6800 euro - 52% = 3264 worden afgetrokken worden van de afkoopsom van 4500 euro = 1236 euro en daar moet nog eens 20% revisierente over worden betaald. Blijft er over 988 euro.
Maar omdat ik geen lijfrente heb afgetrokken zou ik die 3264 gewoon uitgekeerd krijgen zonder dat het belast wordt. Denk dat ik voor die optie kies ben ik van al dat gezeur af. Maar goed nu komt mijn volgende probleem hoe ga ik dat ooit aangeven bij de belasting. Ik schijn ook een brief te kunnen krijgen van de belasting dat ik nooit lijfrente heb afgetrokken en die moet ik dan weer naar de nn sturen en die keren het dan weer zonder belasting uit. Heeelp waarom kan dit niet simpeler. Hoe kom ik aan zo'n brief.

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: Hoe het afkopen bij Nationale Nederlanden is verlopen.

Ongelezen bericht door hakra »

en in aanmerking nemen dat grootaandeelhouder van BND "toevallig" ook weer ASR is!!! Het blijft oppassen.

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Hoe het afkopen bij Nationale Nederlanden is verlopen.

Ongelezen bericht door jammer »

Tasso, ik heb het ook gehad. Dat mijn lijfrente polis, die ik de latere jaren vergeten was om, op te geven bij de belasting als zijnde een lijfrente. Maar de belstingsdienst weet het wel, als je een lijfrente polis hebt.....Die opgaven krijgen ze van de verzekeraar...... (ik was toen verhuisd en toen naar een andere belasting invul mannetje gegaan, ik had het hem niet verteld.....Het was dus mijn eigen schuld. Maar met hem zoveel mogelijk weer terug gehaald).
De rente die ik over het bedrag kreeg, maakte het nog interessanter. Reken maar uit 4% over 5 jaren, van opgave 1.
4% over 4 jaren van opgave 2.
4% over 3 jaren van opgave 3.
4% over 2 jaren van opgave 4.
4% over 1 jaar van opgave 5.
Nu over 2010 is het gewoon weer zoals het hoort ingevuld, direct met de belasting aangifte er bij.
Ik heb toen de belastingsdienst gebeld. En heb mijn lijfrente VOORDEEL van de belastingsdienst als nog terug gekregen. Ik kon toen nog terug tot 2005....
Ik miste daardoor maar 2 jaren. Het houdt wel in als ik mijn woeker lijfrente polis afkoop en contant op mijn rekening wil hebben. Ik wel weer met de belastingdienst te maken krijg.....Maar dat kun je omzeilen om dat geld ergens anders te parkeren. Om een bankspaar product of zo iets. Ik heb nog steeds een lopende polis. Omdat ik nog steeds op mijn tussenpersoon (aegon bank) wacht, wat nu te doen met deze (aegon) polis. Het schijnt als ik aegon mag en nog kan geloven, dat het op de bureau ligt van meneer F.Drost. Ja u leest het goed echt waar: F.Drost. (voor degene die het nog niet weet is dat de directeur van aegon LEVEN. De toekomstige opvolger van onze over bekende Paul Boomkamp).

Even een aanvulling je mag niet boven aan bepaald bedrag komen. Dat heet de A-factor. En die kun je gewoon opvragen van je pensioen aanbieder. Ik had nog genoeg financiele ruimte over, voor deze belasting aftrek. (je mag per jaar een maximaal bedrag aftrekken voor je pensioen, en daar zat ik onder).
Laatst gewijzigd door jammer op 25 nov 2011 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Hoe het afkopen bij Nationale Nederlanden is verlopen.

Ongelezen bericht door arvandongen »

tasso schreef:Hoe kom ik aan zo'n brief.
Probeer de belastingtelefoon. Hou je Sofinr (BSN) bij de hand. Je kan ook op je belastingbrieven kijken. Misschien staat daar een direct telefoonnummer op.
Net even gebeld met nn en die wist mij vertellen dat mijn ingelegde premie 6800 euro was. Moet je nagaan wat er wordt verdient aan dit soort produkten bijna 3000 voor wat?
.....
Denk dat ik voor die optie kies ben ik van al dat gezeur af.
Als dwaling bewezen kan worden, maar je wilt van het gezeur af zijn, dan gooi je nu over de balk:
9180 + ca. 2750 - 3264 -988 Euro = ongeveer 7678,= Euro!
Ofwel: Je krijgt van NN 4252,= Euro
Je kan vorderen van NN: ca 12.000,= Euro
Ik weet niet wat je uurloon is, maar voor dit bedrag zou ik hier toch een beetje aandacht aan geven. Dat is nog leerzaam ook.....

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Hoe het afkopen bij Nationale Nederlanden is verlopen.

Ongelezen bericht door aardjee »

Naar mijn idee is het verstandiger om een lijfrentepolis premievrij te maken en deze tot einddatum te laten oprenten. Het idee achter deze polissen is namelijk dat je de betaalde premie van de belasting aftrekt tegen het hoge tarief 42 of
52 % en de uitbetaling op je 65ste of straks wat later tegen het lage tarief van 15 of 24%. Afkoop kost je nu 52% bijzonder tarief. Voordat je dit bedrag terugverdient hebt met banksparen, dan ben je heel wat jaren verder.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Hoe het afkopen bij Nationale Nederlanden is verlopen.

Ongelezen bericht door arvandongen »

Je hebt de berichten van TASSO niet goed gelezen. Hij heeft geen belastingaftrek gehad bij betalen premie.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Hoe het afkopen bij Nationale Nederlanden is verlopen.

Ongelezen bericht door aardjee »

Arvandongen ik heb de berichten wel gelezen, in principe vallen uitkering in de vorm van lijfrente altijd onder de wet inkomstenbelasting, is de premie echter niet of niet volledig afgetrokken dan betaal je hierover geen belasting de saldo methode.

waar het mij omgaat is het volgende. Als je het geld niet direct nodig hebt, kan je het beste het geld laten staan en laten aangroeien, dan levert het nog wat op.

sjoerd413
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2012 14:50

Re: Hoe het afkopen bij Nationale Nederlanden is verlopen.

Ongelezen bericht door sjoerd413 »

Beste mensen,
Ook wij hadden besloten onze kapitaalverzekering af te kopen.

E-mail naar NN en ze beloofden binnen 14 werkdagen bericht te sturen. Echter na 16 werkdagen niets gehoord en een mail gestuurd met rechtstreeks link erin gezet van dit onderwerp met de vraag of ze het al opgestuurd hadden.
De volgende werkdag werd ik gebeld door NN ze deden het vandaag op de post dan heb je het morgen zei de medewerkster, en meteen gaf ze aan ik kan het ook naar u toe mailen waarop ik antwoorde dat ik dat nog liever had.

2 minuten later alles binnen via de mail.
DIT MAG OOK GEZEGD WORDEN WANT DIT IS OOK NATIONALE NEDERLANDEN.
Ik houd jullie op de hoogte hoe snel alles uitbetaald wordt!

Gesloten