LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inzicht in kosten Aegon fundplan (levensverzekering)

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire

Moeten we optreden tegen dit soort woekerpolissen

Peiling eindigde op 12 apr 2008 17:58

Ja
10
42%
Nee
2
8%
Ja maar dan wel als groep dan staan we sterker
12
50%

Totaal aantal stemmen: 24

frankletradar

Re: Inzicht in kosten Aegon fundplan (levensverzekering)

Ongelezen bericht door frankletradar »

Er is de afsluitprovisie en de doorlopende provisie voor de bemiddelaar/adviseur. De afsluitprovisie valt onder de eerste kosten en de doorlopende provisie onder de doorlopende kosten. (zie mijn posting 6 maart 2008)
In hoeverre Aegon in zijn overzichten beide posten onder 1 noemer plaatst of slechts alleen de doorlopende provisie apart vermeldt is mij onbekend. Dat zul je bij Aegon moeten informeren. Zoals eerder gepost zijn er in de verschillende jaren veel van elkaar verschillende fundplannen door Aegon in de markt gezet.
Indien je specifiek ingaat op een situatie van je eigen polis is eigenlijk alleen Aegon degene die je van de juiste informatie kan voorzien.

In grote lijnen heb ik de kostenopbouw uitgelegd, het is aan een ieder voor zich om bij Aegon de details boven water te krijgen.

Wim6012

Ongelezen bericht door Wim6012 »

Ook ik heb nu inzicht in mijn Aegon beleggingsverzekering. Hopeloos dus. Ik maak te weinig rendement om de hypotheek in 2031 te kunnen aflossen.
Daarnaast inderdaad ongeveer 25% kosten. Een groot deel gaat naar een tussenpersoon (Wagner & Partners) die inmiddels niet meer bestaat.

Ik heb ook een paar polissen bij NN/RVS lopen. Dit zouden heel goed woekerpolissen kunnen zijn. 1 beursspaarplan voor de studie van mijn kinderen en een flexpensioen ( heb ik een aantal jaar geleden premievrij gemaakt). Van deze organisaties krijg ik niet eens een jaaroverzicht als ik hier niet om verzoek. Hoe kom ik er achter of dit ook woekerpolissen zijn?

Maar wat nu?? Ik weet het niet echt meer wat nu te doen staat. Mijn vertrouwen in adviseurs is inmiddels geheel verdwenen.

Wie kan mij raden in de te ondernemen stappen. De "Aegon"schade kan (gezien de resterende looptijd) m.i. nog worden beperkt, maar ik weet niet hoe ik dit aan moet pakken. Daarnaast weet ik niet waar ik nu wel betrouwbaar terecht kan zonder dat ook dit nog klauwen vol geld gaat kosten.

baekker

Ongelezen bericht door baekker »

Urco,

Wat de kosten waren/zijn die in rekening gebracht zouden worden wist ik niet.
Ook nu kan ik nog steeds niet de in rekening gebrachte kosten herleiden naar de polis.

(Het doet me overigens deugd al deze constructieve info uitwisseling te zien.)

Algemeen.

Ik merk dat iedereen andere voorwaarden en clausule bladen heeft.

Voorlopig is mijn conclusie daarom:

Om inzicht te krijgen in het feit of de kosten terrecht zijn,
moet iedereen zelfstandig deze vraag bij Aegon stellen.

Aegon moet hierbij gevraagd worden aan te tonen dat de
kosten die in rekening worden gebracht conform contract zijn.
M.a.w. Aegon dient de kosten te 1:1 te koppelen aan de polis,
zodat je als consument kunt zien dat de kosten terecht zijn.

Pas als je hierop antwoord hebt, kunnen vervolg stappen bepaald worden.

HAMSTEG

Ongelezen bericht door HAMSTEG »

Laat ik aan bovenstaande nog toevoegen dat:

1. Als meer dan een kwart van je inleg gebruikt wordt om kosten te dekken, je rustig kunt spreken over een woekerpolis. Bij gebruik van Mixfund en/of Rente Fund heb je het geluk te mogen profiteren van een gegarandeerde eindopbrengst ... de laatste jaren hebben deze fondsen geen noemenswaardige opbrengsten meer gehad. Het gegarandeerde bedrag is ook een lachertje want door inflatie zal het tegen die tijd kwa koopkracht niet meer zijn als nu een paar tientjes in de maand extra, geen honderden euros. De voorgespiegelde plaatjes zijn altijd te positief maar worden nu niet eens benaderd.

Ondanks verlies kon het wel eens voordelig zijn om snel over te stappen, take your losses and restart. Maar ....

2. Wacht met overstappen! Dit jaar zal de kamer besluiten of banken ook lijfrente polissen mogen aanbieden. Hoewel ook banken fouten kunnen maken door complexiteit (zie Opmaat Hypotheek topics) heb ik meer vertrouwen in hun kosten structuren en zit er in ieder geval minder tussenhandel tussen. Een tweede voordeel van een bank is dat je daar mensen persoonlijk te spreken krijgt ... AEGON is wat dat betreft ook lekker gesloten.

Door de huidige problematiek met de verzekeringsmaatschappijen verwacht ik dat de kamer hier mee instemt. Misschien zelfs dat er een overstap moment wordt gegund waar verzekeringsmaatschappijen geen kosten in rekening mogen brengen (buiten de eerste kosten) :)

EDIT
Gelukkig dat door wetgeving eindelijk de beerput echt open gaat. Had nooit gedacht dit te zeggen maar 2de kamer bedankt!
Laatst gewijzigd door HAMSTEG op 07 mar 2008 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Urco

Ongelezen bericht door Urco »

Er is me wel wat duidelijkheid verschaft door deze discussie. Ik ga een brief naar Aegon schrijven met vragen over de kosten en anderen, de vragen zal ik nog wel posten.

Nog 1 ding wil ik toevoegen, ook voor Wim.

Het eerste jaar zijn de kosten van de totale inleg 25% bij jou. Per jaar zal dit percentage dalen ten opzichte van het totaal ingelegde bedrag (het zal waarschijnlijk altijd 25% blijven van het bedrag dat je per jaar inlegt). Bij mijzelf zie de kosten ten opzichte van het totaal ingelegde als volgt dalen:
26,55%
14,61%
10,22%
7,94%
6,55%
5,61%
4,93%
4,43%

Het probleem is dus dat je in de eerste jaren teveel verliest om nog een beetje winst te gaan maken. Mocht er naar aanleiding van het advies van de Ombudsman een limiet van 3.5% worden ingevoerd (met terugwerkende kracht hopelijk) dan is er nog hoop, dan kunnen de verliezen van de eerste jaren worden vereffend. Weet ook niet of dit betrekking heeft op de eerste kosten.... Even afwachten dus nog.

Eerst wat meer informatie van Aegon verkrijgen.

chris79

Ongelezen bericht door chris79 »

ik begreep uit een reactie dat het enige voordeel aan het aegon fundplan de aftrek bij de inkomstenbelasting is. Is de betaalde premie inderdaad aftrekbaar? Het is toch een kapitaalverzekering? graag een reactie van frank (en alvast dank daarvoor)

Harderwijk

Ongelezen bericht door Harderwijk »

Beste Chris79

Een fundplan kan zowel een kapitaalverzekering en een lijfrentepolis zijn. Dit hangt af van de clausules die op het polisblad staan. Wanneer er een lijfrenteclausule op zit dan is de premie fiscaal aftrekbaar mits je een aantoonbaar pensioengat is de zogenaamde jaarruimte.

Kijk dus goed op het polisblad.

baekker

Ongelezen bericht door baekker »

Heeft iemand inmiddels een verklaring van Aegon gekregen
mbt de in rekening gebrachte kosten?

Ik heb enkele een brief dat de vragen in behandeling zijn genomen.

Baekker.

johanmulder

Ongelezen bericht door johanmulder »

Kijk eens bij mijn posting "actie Aegon Fundpensioen". In 2004 ben ik een soortgelijke actie gestart. Kijk eens onder "spaarbeleg sprintplan" bij mijn posting uit 2004 over het Koersplan van Aegon.
De rechtszaak over koersplan loopt al sinds 2005 en ik moet erop wijzen dat wat al eerder op dit forum is gezegd klopt. Het ene fundplan van Aegon is het andere niet en juridisch dus bijna niet aan te pakken ( onbetaalbaar).
Mijn insteek is om bij voldoende respons op de grote trom te slaan en de media in te schakelen. Ook de vakbonden in het midden en kleinbedrijf zijn te mobiliseren, daar veel bedrijven collectief pensioen producten hebben afgesloten die wel eens in de categorie woekerpolissen konden vallen. Wat betekent dat gepensioneeerden veel minder pensioen uitgekeerd zullen krijgen dan waarop zij vertrouwd hebben.
Voor de betekenis van het het reparatievoorstel van Wabeke ( ombudsman financiële dienstverlening) voor de woekerpolissen( zie mijn posting hierover op dit forum.
Johan Mulder. [email protected]

AngeliquevanRijn

Ongelezen bericht door AngeliquevanRijn »

Ook ik ben aan worstelen met mijn polis.

Mijn man heeft een Aegon levensloop pensioen sinds januari 2002. Lijfrente polis dus. We zijn erg geschrokken van de kosten die gemaakt worden. In ons geval 709 euro per jaar terwijl onze inleg(2112 euro) maar 389 euro winst heeft opgebracht. Verlies dit jaar is 320 euro.

Maar op 5 jaar al 921 euro verlies. Ons geld had meer waard geweest als we het gewoon op onze reguliere spaarrekening hadden gezet en dan tel ik niet eens de rente mee.

Nu heb ik net met Aegon gebeld omdat ik best met veel vragen zit. Maar helaas mogen ze geen antwoord geven omdat ik niet de afsluiter ben, mijn man moet eerst toestemming geven.
Maar ik heb gevraagd hoe het zit met de kosten in het algemeen.
Zij adviseerde om een specificatie te vragen van de kosten. Zij sturen die dan gewoon op. Die mevrouw vertelde wel dat het percentage wat berekend wordt per polis anders kan zijn. In de meeste polissen is het zelfs zo geregeld dat het na 10 jaar komt te vervallen. Dan betaal je dus niet die hoge kosten meer. Maar dat moest ik gaan nakijken en anders meteen opvragen bij die specificatie. Dus dat doe ik ook.
Ben er benieuwd wat daar uit komt.

Ik kan zelf in de polis voorwaarden niet veel terugvinden.

Bij de Aegon index plus fund, waar ons geld in wordt belegd staat: kosten fondsbeheerder op jaarbasis 0,24% en 0,03% overige kosten over de vermogenswaarde.

In het clausuleblad staat: van aan- en verkopen van beleggingen wordt van iedere betaalde premie 0,5% ingehouden,
en kosten administreren van beleggingen zijn 0,045% per maand van de belegde waarde aan het eind van elke maand.

Verder kan ik dus niks vinden. Maar goed met deze percentage's kan ik nog niet veel.

Ik wacht dus op mijn specificatie. Maar waarschijlijk gaan we of het bedrag verlagen of helemaal stoppen. Dan blijft het al ingelegde geld staan tot aan 65 jaar.
De polis helemaal opheffen kost ongeveer 52% boete zei die mevrouw.

Jammer dat ik er al die tijd nooit zo op heb gelet, maar het is jaren een verlies lijdende polis. Ik heb in excel net een overzichtje gemaakt en het is om te huilen.

sieward

Ongelezen bericht door sieward »

De polis helemaal opheffen kost ongeveer 52% boete zei die mevrouw.
Eerst geld afpakken en dan lekker bang maken. Maar waarom, om nog meer geld te verliezen? Onthoudt, dat het juiste motto is: In het verleden geleden verliezen geven geen aanleiding om dat in de toekomst ook zo te doen!

Vergelijk en je weet wat een verstandige keuze is:

A) Doorgaan:
Wat zijn de in de toekomst nog te maken kosten als je door gaat. En wat zijn de rendementen die je daarbij verwacht. Reken je daarin ook niet rijk, kijk ook naar het verleden.

B) Stoppen:
Wat zijn de kosten als je stopt/afkoopt. En de extra kosten en rendementen als je het geld naar een andere polis moet oversluiten. Deze extra kosten van een nieuwe polis kunnen tegenwoordig erg laag zijn. Zie ook mijn bijdrage "Alternatief voor Woekerpolis?"

Om te weten hoe je ervoor staat moet je dus een afkoopofferte aanvragen en vragen wat de toekomstige kosten zullen zijn. Dit zijn zij verplicht om te geven. Maak gewoon een rationele beslissing. Bijna altijd is het per definitie zo dat de kosten van doorgaan vele male hoger liggen dan de kosten van afkopen. Maar dat is niet de vraag, de vraag is welke situatie uiteindelijk voor je gunstiger is, daar moet je een beslissing in nemen.

Indien je besluit om te stoppen, wat mij gezien bovenstaande een hele logische en rationele keuze lijkt is het belangrijk dat je oversluit en niet direct laat uitkeren. Oversluiten betekent, dat je over gaat naar een andere lijfrente regeling, waardoor je voorkomt dat de uitkering wordt belast. Informeer daarom eerst bij de nieuwe lijfrente verzekeraar hoe dat moet.

AngeliquevanRijn

Sieward bedankt voor je tips.

Ik kan idd een afkoopofferte aanvragen of het laten oversluiten.
Daar ga ik nu eens achteraan, ben al de hele ochtend bezig ermee. Maar het zijn onze zuurverdiende centen, we betalen 197 euro per maand. Ik ga er dan liever leuke dingen voor doen of gewoon sparen op mijn oude vertrouwde spaarrekening. Eens kijken wat de beste oplossing is.

Anneke W.

Ongelezen bericht door Anneke W. »

een medewerkster van aegon informeerde mij vandaag dat aegon waarschijnlijk de hoge kosten gaat compenseren

Anneke W

Anneke W.

Ongelezen bericht door Anneke W. »

een medewerker van aegon meldde mij vandaag dat aegon waarschijnlijk de hoge kosten gaat compenseren.

Anneke W

AngeliquevanRijn

Oja, dan wacht ik daar nog even op. Ben benieuwd of het ook echt zo is. Ik had nog wel even gegoogled op compensatie, er wordt ongeveer 2 miljard uitgetrokken door de verzekeraars. Maar goed of Aegon daar bij zit moeten we nog afwachten.

Ik heb na mijn premie's nog een keer bekeken te hebben, gezien dat 2007 wel een heel slecht jaar was. In 2006 hebben we gelijk gespeeld zeg maar, geen winst maar ook geen verlies. We waren langzaam omhoog aan het krabbelen maar nu zijn we ruim 300 euro erop achteruit gegaan in 1 jaar tijd.

Ik heb wel naar sns lijfrente sparen gekeken, maar dan moet ik eerst zien over te sluiten. Zonder belastingbetaling uiteraard. Anders schiet het echt niet op.

sieward

Ongelezen bericht door sieward »

Hi Angelique, leuke heldere analyses geef je, complimenten.

Grappig om te zien, dat ze bij Aegon nu toch nadenken over compensatie, waarschijnlijk wordt het nu wel erg heet. Maar het valt inderdaad af te verwachten waarmee Aegon komt. Blijft koffiedik kijken. Indien ze uitgaan van het voorstel van Wabeke, dan is het met name een teurig verhaal voor alle mensen met een langlopende polis (zie ook Wabeke Aanbeveling: erg mager en Voorstel Ombudsman KIFID).

Ik denk dat het verstandig is ze schriftelijk te sommeren om binnen twee weken een overzicht te sturen van toekomstige kosten welke zij in rekening willen brengen en voor een berekening van het afkoopkosten door middel van oversluiten. Je wilt dat ze daarbij rekening houden met mogelijke compensatie mogelijkheden. Deze gegevens heb je nodig om te zinvol te kunnen besluiten over het wel of niet over te sluiten. Mochten zij dat niet tijdig kunnen leveren stel je ze bijvoorbaad aansprakelijk voor de extra kosten die je moet maken, doordat je niet tijdig kunt besluiten.

Inderdaad is het belangrijk om het oversluiten goed te regelen en niet zomaar af te kopen. Ga daarvoor in gesprek met de nieuwe verzekeraar/tussenpersoon. Hiermee voorkom je dat meer dan de helft van het restbedrag naar de fiscus gaat. And last but not least. Indien het inderdaad oversluiten wordt, dan is het belangrijk om te vermelden dat het afkoopbedrag "onder protest" wordt geaccepteerd, dat je het afkopen doet "onder voorbehoud van alle rechten en weren"en dat je goed oplet dat je nooit iets tekent, waarbij je verzekeraar vrijwaard. Dan namelijk kun je wellicht ook een compensatie krijgen, mocht die ooit worden toegekend, nadat je hebt overgesloten.

Er zijn overigens meer alterntieven dan SNS alleen (zie ook aanvullingen Alternatief Woekerpolis)!

Mookroo

Ongelezen bericht door Mookroo »

Fundplan gestart 1 juni 1991:
Saldo per 31 december 2006 € 9.656.97

premie betaald in 2007 € 582,60

subtotaal Saldo per 31 december 2007 € 10.239,57

het volgende is hiermee verrekend:
Premies overlijdingsrisicoverzekering € 41,47
Premie arbeidsongeschiktheidverzekering € 38,04
Kosten verzekeringsMIJ (1e en doorlopende) € 127,32
Kosten bemiddelaar € 98,54
aan- en verkoopkosten € 9,48
Totaal € 314,85

Subtotaal na verrekening € 9.924,75

Reslutaat in 2007 op beleggingen € 222,45

Saldo per 31 december 2007 € 10.1447,17

Van het in 2007 ingelegd bedrag groot € 582,60 wordt dus € 314,85 ingehouden. Dit is maar liefst 54,04 %

Elias

Ongelezen bericht door Elias »

Mookroo:
het volgende is hiermee verrekend:
Premies overlijdingsrisicoverzekering € 41,47
Premie arbeidsongeschiktheidverzekering € 38,04

Kosten verzekeringsMIJ (1e en doorlopende) € 127,32
Kosten bemiddelaar € 98,54
aan- en verkoopkosten € 9,48
Totaal € 314,85
Ingehouden 54.04 % waarin dus tevens de premies voor overlijden en arbeidsongeschiktheid. Om te kijken wat er aan echte kosten is ingehouden moet je er die twee bedragen dus nog wel aftrekken , volgens mij.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Kosten zijn dus ong. 225 per jaar bij een saldo van zo'n 9600 euro. Da's ongeveer 2,35%.
Aan-/verkoopkosten zijn 9,48 bij een premie van 582,60. Da's ongeveer 2%.

Beide zijn wel wat aan de hoge kant, maar dus zeker geen 50%.

Mookroo

Ongelezen bericht door Mookroo »

Als er in de voorwaarden staat dat er
"op de opbrengst van de fondsen zal een geringe inhouding plaats vinden i.v.m. de kosten van beheer van de fondsen". Vind ik de inhousing die nu plaats vindt toch wel aan de hoge kant. Zeker in verhouding met de inleg. Volgens uw redernatie mogen de kosten dus de inleg overstijgen naarmate het saldo stijgt?

Verder klopt mijn berekening wel, maar zou ik van de verkeerde gegevens uit gegaan kunnen zijn.

Gesloten