LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten extra handelingen van de beheerder

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
mark_de_ruiter

Kosten extra handelingen van de beheerder

Ongelezen bericht door mark_de_ruiter »

Beste,

Wij hebben sinds 2001 een levensverzekering afgesloten die gekoppeld is aan onze hypotheek. We zijn verzekerd voor 163.000 euro bij overlijden en dat bedrag is ook destijds het voorgehouden doelkapitaal geweest. Ik ben mij er wel van bewust dat het een beleggingsverzekering betreft dus dat het minder kan opleveren.
Maar ieder jaar betalen wij een premie van ruim 2.000 euro. Vandaag de dag, na bijna 12 jaar, is de verzekering net iets meer dan 20.000 euro waard. Minder dan we hebben ingelegd maar wel na compensatie omdat het schijnbaar een woekerpolis betreft.

Nu hebben wij onze tussenpersoon (B&K Advies uit Apeldoorn) gevraagd om daar eens naar te kijken. Ze hebben keurig netjes voor ons uitgezocht wat de mogelijkheden zijn.
Onze polis is momenteel 20.000 euro waard en als wij niets veranderen dan wordt dat uiteindelijk zo’n 50.000 euro. Niet een klein beetje minder dan ons was voorgehouden maar nog geen derde.
Nu kunnen wij wat laten aanpassen, binnen bepaalde beperkingen, waardoor onze polis uiteindelijk 125.000 euro KAN gaan opleveren.

Nu blijkt dat de verzekeraar ASR (voorheen viel onze polis onder Falcon) weer een beheerder heeft, namelijk Quion. Deze beheerder vraagt voor deze extra administratieve handeling 225 euro.

Mijn vraag is nu; Kan een beheerder zomaar extra geld gaan vragen voor een zogenaamde extra handeling?

Mijns inziens is deze extra handeling, zoals zij dat noemen, gewoon onderdeel van het beheren. En voor dat beheren houden zij al de nodige premies in, dus zouden zij daarmee al betaald moeten zijn. Daarnaast blijkt uit alle cijfers wel dat het beheer dat ze tot nu toe hebben gedaan niet echt lovenswaardig is en dat ze dus GEEN extraatje zouden hoeven krijgen. Het zou eerder service moeten zijn om hun slechte beheer te compenseren.

Ik wil die 225 euro best betalen want het kan mij een aanzienlijk stuk schelen aan het eind van de rit maar voor mijn gevoel klopt dit niet. Maar goed, ik spreek hier uit onderbuikgevoel en misschien zie ik het helemaal verkeerd.

Graag hoor ik wat jullie daarop te zeggen hebben.

Met vriendelijke groeten,
Mark de Ruiter
Laatst gewijzigd door mark_de_ruiter op 23 okt 2012 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Meerheuvel

Re: Kosten extra handelingen van de beheerder

Ongelezen bericht door Meerheuvel »

Beste Mark,

Ik ben leek dus of die kosten normaal zijn kan ik niet zeggen. Wel dat ik me bij het omzetten van de polis niet laat helpen door de tussenpersoon die hem me aangesmeerd heeft. Hij heeft duizenden euro's direct ontvangen en krijgt dat nu nog opgetled door de jaren als doorlopende kosten, maar snapt van dit soort polissen nog minder dan ik. Vraag voor de lol eens bij je verzekeraar hoeveel premie aan eerste kosten direct aan de tussenpersoon is uitgekeerd en hoeveel er jaarlijks als doorlopende kosten nog steeds aan de tussenpersoon uitgekeerd wordt en zal worden. Dat is de verzekeraar verplicht te beantwoorden. Doen ze ook graag omdat het de schuld van henzelf afwentelt naar de tussenpersoon. Ook moet je in overweging nemen dat de tussenpersoon de verzekeraar vaak moet betalen als jij eerder dan gepland opzegt, dus dat zal hun advies eventueel beinvloeden.

Ik zou in ieder geval proberen nog meer geld terug te claimen. Dat stelt niets voor, gewoon papieren copieren en afwachten. Lees de gehele topic waarin het bericht http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 6#p1644176
En in jouw geval zou ik een tweede advies over mogelijke polisomzetting inwinnen. Ik volg Odin nu sinds een paar maanden (gekke hobby van me) en het is een organisatie die probeert het vak van financieel adviseur nieuw en serieus in te vullen. Mensen in het nieuws (die boeken of columns schrijven) van die stichting zijn Rene Graafsma, Jos Koets en Martin van Rossum. Zo'n advies zal wel uurloon kosten, maar dat is inzichtelijker en betrouwbaarder dan wat je met je woekerpolis ervaren hebt. Odin kan ook op no cure no pay basis (hoewel 50 euro intake kosten) voor je claimen (adres is in het boven aangegeven bericht), dus dan vang je twee vliegen in een klap. New Flame die ook bij de claimers genoemd staat doet geen omzettingen. ClaimConcept doet claimen voor woekerpolissen niet meer op "no cure no pay" basis, en is daarom waarschijnlijk minder interessant. Zoals je zelf zegt, het gaat niet om die paar honderd euro maar om je goed op je toekomst voor te bereiden.
Iemand die je zo'n woekerpolis heeft aangesmeerd en volledig passief heeft afgewacht totdat jijzelf (of de AFM) op verandering aandrong gewoon niet vertrouwen. Hij zal echt in die periode niet plotseling slimmer of integerder zijn geworden.

Meerheuvel

mark_de_ruiter

Ongelezen bericht door mark_de_ruiter »

Beste Meerheuvel,

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik heb uw link ook even gevolgd naar het andere forumbericht en het ten dele gelezen. Het heeft mij zeker tot nadenken aangezet en ik zal mij er eens wat meer in gaan verdiepen. Het enige waar ik een beetje huiverig voor ben en waarschijnlijk ook blijf is dat de genoemde 'claimers' fikse bedragen kunnen gaan vorderen van het voordeel dat je kan behalen.
En hoeveel voordeel blijft er dan daadwerkelijk over na zo'n slepende zaak? Is het echt de moeite waard?

Mark de Ruiter

Meerheuvel

Beste Mark,

Heel lang heb ik alle financiele dienstverleners gewantrouwd. Links- of rechtsom, dacht ik, ze willen me oplichten of ze zijn te dom. Met New Flame had ik echter direct het gevoel "ja, dit wil ik, hij weet waar hij het over heeft, het betaalmodel is ideaal voor mij als klant, en ik kan op internet zien dat hij betrouwbaar overkomt". We zijn nu maanden onderweg, elke stap wordt mij duidelijk van tevoren uitgelegd, en ik heb nog niks betaald. Ik heb alleen een machtiging getekend dat hij alle discussie met de verzekeraar doet en dat hij 20% van het geld dat wij succesvol terug claimen krijgt. Voor mij is dat perfect. Theoretisch moet ik als ik zelf claim die 20% er natuurlijk ook nog bijpakken kunnen, maar dat is absoluut niet realistisch. Ik ben nu maanden met dit gedoe bezig, waarom weet ik bijna niet meer, een woede die zich in een actie vastgezet heeft, en ik schat dat ik zelf ook wel iets zou terugkrijgen bij claimen alhoewel niet zeker. Maar dat is en erg hard werken, en ik zou waarschijnlijk <30% terug krijgen van waar we nu op af stevenen. En ik denk niet dat de meeste leken zin hebben in mijn gekke tocht. Die 80% is perfect, je hebt niets maar je kunt 80% krijgen van wat een echte expert voor je terug kan verdienen. Hij is volledig gemotiveerd want hij krijgt 20% van wat hij voor jou terugverdient en anders niets. Ik ben wel bang dat het bedrag dat jij terug kunt winnen niet groot genoeg voor New Flame is, maar misschien heb je geluk en heeft hij een bijna identieke polis al een keer gedaan, dan kost het hem minder tijd.
Bij Odin is Martin van Rossum (onder pseudoniem ook op dit forum actief) de beste claimer. Hun voorzitter is Rene Graafsma die je misschien wel kent van het boek "woekerpolis, hoe kom ik er vanaf". Ik vind ze onhandig in presentatie, maar ze zijn wel volledig te vertrouwen, en Martin is ontzettend fanatiek, die gaat geen enkele polis op zijn beloop laten. Zij rekenen op no cure no pay basis een uurloon tot 2500 euro welke de verzekeraar boven op de vergoeding die hij jou moet betalen direct aan hen uit moet keren. Dus voor relatief kleine bedragen is dat heel veel, voor hele grote bedragen juist weer weinig. Ik hou meer van de 20% regel van New Flame, die is veel makkelijker te snappen, maar Odin heeft natuurlijk het recht op zijn eigen mening. En ze zijn uiteindelijk wel goed en goedkoop. Ze willen alleen maar serieuze klanten en daarom vragen ze een intake geld van 50 euro (moet je dit naar dit forum verwijzen) of 82 euro.
Wat vertrouwen betreft. Je kunt zowel New Flame als Odin (Martin van Rossum) helemaal op internet volgen en je instinct laten werken. Verder zijn we hier nu al maanden bezig met deze "reclame" en er is nog geen wanklank gevallen. Ze zijn beide echt ontzettend goed en het is vaak een genot om ze aan het werk te zien.
En of het slepend is? Hangt er vanaf hoe je het ervaart. Soms wordt snel geschikt en soms moet de hele procedure doorlopen. Jij hoeft echter eigenlijk niets te doen, dus als je maar de houding hebt "nee heb je, ja kun je krijgen", dan kun je er ook niet van in de stress schieten.
Nog even over het omzetten, waar ik dus helemaal geen verstand van heb. Ik wil als klant een adviseur die ook met de verzekeraar durft te vechten. Odin als instituut doet dat duidelijk met zijn woekerpolisclaims. Verder wil ik een adviseur die zo goed is dat hij zich niet hoeft te verstoppen en openlijk in de media kan debateren. Odin is daar volop aanwezig. Zelfde geldt ook voor New Flame, maar die kan dus niet omzetten.

En over je vraag hoeveel het claimen oplevert. Martin zegt dat volledige reparatie (inleg + wettelijke rente) bijna standaard mogelijk is. Ik durf dat te betwijfelen, maar die kans is wel reeel, en een flink stuk in die richting kunnen de meeste polissen in ieder geval wel opschuiven. Maar die inschatting zal de claimer maken als hij je polis ziet.

Meerheuvel

Nicky_The

Ongelezen bericht door Nicky_The »

mark_de_ruiter schreef:Beste,

Wij hebben sinds 2001 een levensverzekering afgesloten die gekoppeld is aan onze hypotheek. We zijn verzekerd voor 163.000 euro bij overlijden en dat bedrag is ook destijds het voorgehouden doelkapitaal geweest. Ik ben mij er wel van bewust dat het een beleggingsverzekering betreft dus dat het minder kan opleveren.
Maar ieder jaar betalen wij een premie van ruim 2.000 euro. Vandaag de dag, na bijna 12 jaar, is de verzekering net iets meer dan 20.000 euro waard. Minder dan we hebben ingelegd maar wel na compensatie omdat het schijnbaar een woekerpolis betreft.

Nu hebben wij onze tussenpersoon (B&K Advies uit Apeldoorn) gevraagd om daar eens naar te kijken. Ze hebben keurig netjes voor ons uitgezocht wat de mogelijkheden zijn.
Onze polis is momenteel 20.000 euro waard en als wij niets veranderen dan wordt dat uiteindelijk zo’n 50.000 euro. Niet een klein beetje minder dan ons was voorgehouden maar nog geen derde.
Nu kunnen wij wat laten aanpassen, binnen bepaalde beperkingen, waardoor onze polis uiteindelijk 125.000 euro KAN gaan opleveren.

Nu blijkt dat de verzekeraar ASR (voorheen viel onze polis onder Falcon) weer een beheerder heeft, namelijk Quion. Deze beheerder vraagt voor deze extra administratieve handeling 225 euro.

Mijn vraag is nu; Kan een beheerder zomaar extra geld gaan vragen voor een zogenaamde extra handeling?

Mijns inziens is deze extra handeling, zoals zij dat noemen, gewoon onderdeel van het beheren. En voor dat beheren houden zij al de nodige premies in, dus zouden zij daarmee al betaald moeten zijn. Daarnaast blijkt uit alle cijfers wel dat het beheer dat ze tot nu toe hebben gedaan niet echt lovenswaardig is en dat ze dus GEEN extraatje zouden hoeven krijgen. Het zou eerder service moeten zijn om hun slechte beheer te compenseren.

Ik wil die 225 euro best betalen want het kan mij een aanzienlijk stuk schelen aan het eind van de rit maar voor mijn gevoel klopt dit niet. Maar goed, ik spreek hier uit onderbuikgevoel en misschien zie ik het helemaal verkeerd.

Graag hoor ik wat jullie daarop te zeggen hebben.

Mark de Ruiter
Zijn alle levensverzekeringen een woekerpolis? Is het met elke levensverzekering zo dat het totale bedrag kan dalen?

@TS: Ze mogen overal geld voor vragen..

Meerheuvel

Beste Mark,

Over je angst voor onverwachte kosten die op kunnen duiken bij claimen. Bij de KIFID route die maximaal 50 of 100 euro kost als je verliest, en waarbij je door New Flame of Odin geholpen wordt, speelt dat niet.

Je kunt echter ook met ConsumentenClaim via de gewone rechtbank procederen. Hoewel je daar waarschijnlijk uiteindelijk ook zult winnen duurt het veel langer, levert het per polis waarschijnlijk veel minder op, en zit er een financieel risico aan vast. Ik juich trouwens toe wat ze doen, en misschien ligt over een tijdje de verhouding weer anders, maar als klant zie ik momenteel veel meer voordelen in de KIFID route. ConsumentenClaim vraagt aan kosten
http://www.consumentenclaim.nl/home/woe ... ure-no-pay
Tarieven no cure no pay

Is er geen voordeel? Dan betaalt u niets

Bij het no cure no pay systeem krijgt u geen rekeningen van uw advocaat of jurist, maar betaalt u een percentage over het behaalde voordeel ten opzichte van het schikkingsvoorstel. Vaak ligt dat percentage tussen de 15 en 25%. Als er geen voordeel is, betaalt u niets.

Noot: Onze tarieven zijn inclusief btw. In verband met de btw-verhoging per 1 oktober 2012 van 19% naar 21% zijn wij genoodzaakt de tarieven aan te passen. Dit betekent in de praktijk een verhoging van 0,3 á 0,4% ten opzichte van de hierboven genoemde percentages.
Welke kosten wel?

De volgende kosten komen wel voor uw rekening:

onderzoekskosten van uw dossier (om te bepalen of een procedure in uw situatie zinvol is);
griffierechten (de kosten die aan de rechtbank moeten worden afgedragen);
eventuele geliquideerde kosten (dit zijn de proceskosten van de tegenpartij als de zaak wordt verloren; die kans is overigens klein omdat wij uw zaak alleen maar aannemen als wij vrijwel zeker weten dat wij die ook gaan winnen)
.
Omdat ze er niet bijzeggen hoever dat kan oplopen vertrouw ik het als klant niet. En ik heb een keer nagevraagd, maar kreeg toen min of meer het antwoord "maakt u zich geen zorgen, wij verliezen niet". Als ik door mijn woekerpolis ergens een hekel aan heb gekregen is het een gebrek aan transparantie.

Meerheuvel

Gesloten