LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten lijfrentepolis Nationale Nederlanden LevenParticulier

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Lecoq
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 mei 2007 12:59

Kosten lijfrentepolis Nationale Nederlanden LevenParticulier

Ongelezen bericht door Lecoq »

Hallo allemaal,

Ik zie hier allerlei beleggingsprodukten de ronde doen en wou mijn ervaringen met een polis van NN eens uit de doeken doen.
In 1998 heb ik via het werk bij Philips een lijfrente afgesloten bij IAK tussenpersoon. Deze polis bleek van NN te zijn. In de jaren 98-00 was het nog erg interessant om mee te doen, want de premie van ruim 6000 gulden was geheel aftrekbaar. In 2001 hebben ze dit verlaagd tot 1036€ en heb ik mijn premie aangepast naar deze hoogte.
Ik heb in de beginjaren regelmatig via mijn tussenpersoon om een overzicht gevraagd van mijn opgebouwde waarde, maar kreeg nooit gehoor. Sinds een jaar of drie zijn ze hiertoe verplicht en ben ik me rot geschrokken!!
Ik heb een overzicht van de waarde uit sept. 2005 en eentje uit april 2007 en de waarde van mijn belegging was 400€ toegenomen, terwijl ik in de tussentijd al weer 1036€ aan premie heb betaald.
Gebeld met NN en weer een of andere temp aan de lijn, die van niets weten. Ik heb gevraagd voor een kostenoverzicht en die kreeg ik zowaar 3 weken later. Nu blijkt dat de eerste kosten worden verekend over 10 jaar!! Hier is een overzicht van mijn premies en de kosten:

Premie 1e kosten Doorlopende kosten
1998 2700 937.92 162.23
1999 2756 959.64 165.07
2000 2804 977.4 167.43
2001 1035.98 634.44 167.43
2002 1035.98 634.44 167.43
2003 1035.98 634.44 167.43
2004 1035.98 634.44 167.43
2005 1035.98 634.44 167.43
2006 1035.98 634.44 167.43
6681.6 1499.31
Totaal 14476.5 8180.91

Dus in 9 jaar al 56% van mijn inleg aan kosten gemaakt!! En hier heb ik nog niet eens de overlijdensrisico premie bij geteld! (want die kosten zijn er ook nog eens!)

Bovendien is tussen het overzicht uit sept. 2005 en april 2007 de aantallen participaties maar met 5 stuks toegenomen. Er is van de premie van 1036€ maar ong. 70€ overgebleven om participaties aan te schaffen!!

Nu blijkt dat de eerste kosten worden berekend over een virtuele (onrealistische) eindwaarde en deze worden in mijn geval verspreid over 10 jaar. Deze kosten worden dus gebaseerd op de hoge premie van toen ruim 6000 gulden!! In de tussentijd is het belastingklimaat weer veranderd en daardoor is de premie verlaagd naar 1036€, maar worden de kosten niet evenredig verlaagd!! Je blijft dus kosten betalen gebaseerd op een veel hogere eindwaarde en initiele premie!!

Mijn participaties zijn op dit moment 7400€ waard en omdat sinds de premieverlaging de kosten ongeveer gelijk zijn aan de premie, zijn er alleen in de eerste 3 jaar van mijn polis participaties aangeschaft!! De laatste 5 jaar van mijn polis is er nauwelijks geinversteerd in participaties, omdat de kosten op een veel hogere premie zijn gebaseerd!

Nu moet ik nog tot 2008 erg hoge eerste kosten betalen en daarna nemen die kosten drastisch af tot ong. 25€ op jaarbasis.

Ik ben geneigd om met deze hele rotzooi te stoppen en te laten uitkeren, alleen blijft er dan maar iets van 2000€ over (50% belasting, 20% boetekosten)!! Er blijven weinig opties over, dus betaal ik nog maar 1 jaar en dan maar hopen dat het vermogen dan eindelijk wordt geinvesteerd.

Ik wist dat ik een beleggingsrisico liep, maar was dat maar het geval!! Was al mijn premie maar belegd in aandelen, dat risico ging ik tenslotte aan...niet dat bijna 60% gewoon van je wordt gestolen door de verzekeraars in de vorm van niet eerder vermeldde kosten!!

Vanuit de politiek hoeven we weinig steun te verwachten, er zullen wel weer het ene onderzoek na het andere komen, zonder consequenties.
Nu maar hopen dat de claims iets meer dan een schamele 15% eruit kunnen slepen, anders wordt er weer een signaal naar de verzekeraars afgegeven dat ze gewoon kunnen doorgaan met deze praktijken.

Groeten,

Lecoq

sieward
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 apr 2006 09:35

Re: Kosten lijfrentepolis Nationale Nederlanden LevenParticulier

Ongelezen bericht door sieward »

Als ik het goed begrijp zit het overlijdensrisico als volgt:

Stel je gaat dood, dan moet de verzekering een uitkering doen. Indien de polis gewoon geld zou opleveren zou er niets aan de hand zijn, omdat dan gewoon de waarde van de polis kan worden uitkerkeerd. Het risico zou dan ook niet verzekerd hoeven te worden.

Echter, de verzekeraar maakt zo ontzettend onbehoorlijk veel kosten, dat de polis eigenlijk niets meer waard is. Daarom moet de consument een verzekering afsluiten voor het geval dat hij dood gaat en de verzekeraar door de nabestaanden gedwongen wordt om minimaal de premies aan hen terug te betalen. Dus om claims te voorkomen, dat de verzekeraar onbehoorlijk kosten heeft gemaakt moet de consument ook een overlijdensrisico verzekering afsluiten. Deze verzekering is dus niets anders dan extra kosten vanwege de hoge kosten.

mgielissen
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 nov 2006 21:32

Re: Kosten lijfrentepolis Nationale Nederlanden LevenParticulier

Ongelezen bericht door mgielissen »

Je hoeft alleen belasting te betalen over het rendement (Opbrengst - inlog).

Wiebjes
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mei 2007 23:00

Re: Kosten lijfrentepolis Nationale Nederlanden LevenParticulier

Ongelezen bericht door Wiebjes »

Dank voor de info.
Ik heb in 1998 via IAK (ja... ook IK werk bij Philips :idea: ) een polisje afgesloten. Blijkt later inderdaad om NN beleggingsverzekering te gaan. In 2002 dacht ik nog dat het aan de "beursperikelen"lag dat de poliswaarde zover omlaag was gegegaan; maar nu weet ik beter.
Inderdaad ook met moeite in 2002 de poliswaarde toegezonden gekregen en zal ik weer eens doen; kijken of het nu wat makkelijker gaat. Maar ik kan in de folder van NN 31 aug.1990 (gekregen in 1998) niets terugvinden van percentages of absolute bedragen, maar ook niet in de polisvoorwaarden....
Moet ik mij nu ook maar ergens op een site gaan aanmelden??

Gr. Wiebje

Schilder10
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 dec 2007 15:46

Re: Kosten lijfrentepolis Nationale Nederlanden LevenParticulier

Ongelezen bericht door Schilder10 »

Ik ben heel nieuwsgierig hoe degene die het bericht in 2007 heeft geplaatst nu nog over heeft aan opgespaard tegoed bij NN? Wij hebben ons overzicht ook binnengekregen van NN en zijn ons idd nog net niet dood geschrokken (want dan heb je dus echt niks meer). Wij hebben in 2001 een lijfrente polis afsgesloten omdat dat "verstandig" was om te doen als je als zelfstandig ondernemer aan de slag ging. Op ons overzicht staat nu echter: beleggingsverzekering Leven. Deze meneer heeft het goed verwoord in zijn bericht, hier ben ik (helaas) niet zo goed in maar ik weet wel dat wij van 74.000 euro inleg; 36.000 euro over hebben na 10 jaar sparen en eigenlijk heb ik geen idee wat ik doen moet. Ik ben me ervan bewust dat we nu in een crisis zitten wat de beurs betreft maar de meeste kosten zitten in de kosten NN en tussenpersoon. We gaan nog niet met pensioen en onze polis loopt door tot 2022 maar ik krijg een angstig vermoeden dat, na het storten van dan nog eens 30.000 euro wij hoogstwaarschijnlijk toe moeten betalen.
Ik ben heel benieuwd of er meer zijn met deze ervaring met de lijfrentepolis van NN.

Henk Schilder Separaad
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mar 2009 21:24

Re: Kosten lijfrentepolis Nationale Nederlanden LevenParticulier

Ongelezen bericht door Henk Schilder Separaad »

x
Laatst gewijzigd door Henk Schilder Separaad op 28 aug 2009 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Schilder10
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 dec 2007 15:46

Re: Kosten lijfrentepolis Nationale Nederlanden LevenParticulier

Ongelezen bericht door Schilder10 »

Henk Schilder, bedankt voor uw reactie. We gaan dit uitvoerig bekijken en bespreken. Ik ben heel blij met de reactie want je leest en hoort over dit probleem van alles maar een echte oplossing is er niet. We zullen zelf het (spaar) heft weer in handen nemen.
vriendelijke groet.

Gergovia
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jun 2009 10:12

Re: Kosten lijfrentepolis Nationale Nederlanden LevenParticulier

Ongelezen bericht door Gergovia »

Beste Lecoq,

Wat is de naam van je lijfrente product? Ik ben namelijk op zoek naar mensen die ervaring hebben met een euroverzekering of een flexiplan 40-R FLEX. Ik zou methen graag eens de kostenstructuur vergelijken

Hartelijke groet,

Gergovia

Gesloten