LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten vergeten, nu opeens inhouden.

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
tufima

Kosten vergeten, nu opeens inhouden.

Ongelezen bericht door tufima »

Hopelijk kan iemand hier iets zinnig over zeggen.

Onlangs heb ik het weer gewaagd om een gespecificeerd overzicht van mutaties op mijn lijfrentepolis op te vragen bij de verzekeraar. Dit naar aanleiding van onduidelijkheid bij mij over bepaalde inhoudingen.

In mijn geval heb ik te maken met 2 koersen:
1) "gegarandeerde" koers (met een vaste stijging per jaar) en
2) werkelijke koers (beursafhankelijk)

Er zat nogal wat verschil tussen de inhoudingen op beide koersen.

Naar aanleiding van mijn vraag geven ze met excuses aan dat ze in het verleden een bepaalde kostenpost zijn vergeten in rekening te brengen op koers 1). Ze hebben vervolgens een overzicht gestuurd waarbij ze deze kosten opeens per 1-1-2012 wel in rekening gaan brengen.

Vraag: Kunnen ze nu zomaar met terugwerkende kracht deze kosten in rekening brengen?

Voorts ontbreekt er nu een andere kostenpost op het overzicht. Ik vrees nu dat als ik dat aangeef dat deze kosten ook opeens met terugwerkende kracht in rekening zullen worden gebracht.

Waar het in de basis om gaat is dat de kosten mij van het begin af aan al niet helemaal duidelijk zijn. Als ik de polisvoorwaarden lees kom ik er uiteindelijk wel uit denk ik dan. Vervolgens blijkt de praktijk heel anders te zijn en komen mijn berekeningen nooit uit op de berekeningen van de verzekeraar. Zij vergeten bepaalde kosten of er blijken opeens toch nog ergens anders kosten op te duiken uit een ander artikel.

Voorts heb ik het idee dat de voorbeeldrendementen die ze mij hebben voorgespiegeld bij het afsluiten van de verzekering nooit gerealiseerd konden worden, echter ze weigeren tot op heden een specifieke berekening te geven. De voorbeeldrendementen die vervolgens tussentijds zijn gegeven gaan uit van andere voorbeeldrendementen die dus niet meer te matchen zijn aan de oorspronkelijke voorbeeldrendementen (Netto in plaats van bruto, of gewoon andere percentages).

Vraag: Heb ik recht op specificatie van de voorbeeldrendementen uit de offerte?

Zonder deze informatie is het moeilijk om te bewijzen dat de voorgespiegelde rendementen nooit gehaald hadden kunnen worden (door de poliskosten, beheerskosten die van de inleg in de polis gehaald worden en TER van 2% die ten laste gaat van het rendement van het fonds).

alfatrion

Re: Kosten vergeten, nu opeens inhouden.

Ongelezen bericht door alfatrion »

tufima schreef:Vraag: Kunnen ze nu zomaar met terugwerkende kracht deze kosten in rekening brengen?
Ja, maar geld een verjaringstermijn van vijf jaar die begint te lopen op het moment waarop je had moeten betalen.
tufima schreef:Vraag: Heb ik recht op specificatie van de voorbeeldrendementen uit de offerte?
Dat lijkt mij wel.

Meerheuvel

Ongelezen bericht door Meerheuvel »

Beste Tufima,
Vraag: Heb ik recht op specificatie van de voorbeeldrendementen uit de offerte?
"Recht" weet ik niet, maar zij behoren die specificatie wel te geven. Doen ze echter niet graag omdat er vaak opgelicht is (zie de vele berichten van FelixBeijer) of simpelweg geknoeid is. En juist met deze getallen kun je keihard aantonen dat ze fout waren (daarom wil je ze natuurlijk ook hebben).
Je hebt grote kans dat je met een kluitje in het riet gestuurd wordt met algemene antwoorden als "berekend op grond van de voorgaande 20 jaar" of "berekend op grond van richtlijnen van de AFM". Dan moet je verder specificeren, en je zult zien dat als leek je erg snel een fout in de formulering van je vraag legt, waardoor je ze de mogelijkheid geeft het antwoord weer te ontwijken. Ik meen te denken dat ik wel redelijk kan formuleren, maar mij flikken ze dat ook. Pas sinds ik met een claimexpert werk, in mijn geval New Flame die alle communicatie nu voor mij doet, krijgen we de correcte antwoorden. Tenzij je het leuk vindt om helemaal zelf te doen moet je niet zonder claimexpert werken. Die weten veel en veel beter wat ze doen en kosten ongeveer 20% (in mijn geval precies) van het gehele eventueel gewonnen bedrag op no cure no pay basis (lees de hele topic WIE KAN ONS HELPEN MET KIFID PROCESSEN? http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 6&t=121458). Ik wil de andere claimexperts Woekerprofi (Odin) en ClaimConcept niet te kort doen, maar als je hoofdzakelijk op technische gronden je kosten terug wilt claimen is New Flame waarschijnlijk de meest geeigende expert. Die heeft als CFO bij Nationale Nederlanden gewerkt en weet precies hoe zo'n polis technisch in elkaar zit. Odin natuurlijk ook wel, en het zijn slechts nuance verschillen. ClaimConcept weet ik niet. Lees gewoon die hele topic (alle berichten) en kies de expert die je het beste lijkt.

Meerheuvel

tufima

Ongelezen bericht door tufima »

Bedankt voor de reacties!

Gesloten