Nationale Nederlanden stopt verkoop woekerpolis
AMSTERDAM - Nationale Nederlanden, onderdeel van ING, trekt min of meer het boetekleed aan: ze stopt met de verkoop van beleggingsverzekeringen, ook bekend als de woekerpolissen. Dat heeft een woordvoerder van Nationale Nederlanden maandag gezegd.
Nationale Nederlanden wil aan het eind van de zomer het huidige aanbod van beleggingsverzekeringen vervangen hebben. Op dit moment werkt de verzekeraar aan het maken van andere producten die voldoen aan normen opgesteld door Jan Wolter Wabeke, de Ombudsman Financiële Dienstverlening.
Bron Telegraaf.nl dd 23 jun 2008
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Lichtpuntje of marketing truuk?
Re: Lichtpuntje of marketing truuk?
Beste Hamsteg
Ik wil wel een bijdrage leveren aan deze Poll. Maar hoe werkt deze? Het lukt mij niet om hem in te vullen.
Ik houd het erop dat het de bedoeling is van N.N. om marktverlies te beperken.
De oorzaak van het marktverlies is dan toch het gevolg van consumentenacties o.a. via Tros-radar en van verliespolis en woekerpolisclaim, dus toch een succesje.
Met vriendelijke groet, Arie Wever
Ik wil wel een bijdrage leveren aan deze Poll. Maar hoe werkt deze? Het lukt mij niet om hem in te vullen.
Ik houd het erop dat het de bedoeling is van N.N. om marktverlies te beperken.
De oorzaak van het marktverlies is dan toch het gevolg van consumentenacties o.a. via Tros-radar en van verliespolis en woekerpolisclaim, dus toch een succesje.
Met vriendelijke groet, Arie Wever
Het is volgens mij redelijk simpel; de polissen worden niet meer verkocht door alle negatieve publiciteit dus komen ze met iets nieuws.
en daar zal NN heus niet slechter van worden, er zal wel weer ergens een addertje onder het gras zitten. Er is altijd nog wel een maas in de wet te vinden, en met een overheid die aanneemt dat "de markt zichzelf wel reguleert" schiet je natuurlijk ook niks op.dus komen ze met iets nieuws.
Natuurlijk worden ze daar zelf beter van; het is een bedrijf en geen filantropische instelling (net zo min als al die adviseurs die die mooie producten verkopen dat zijn).
N-N zal vermoedelijk met nieuwe beleggingsverzekeringen komen die voldoen aan de Wabeke-norm. Laat die Wabeke norm, nu al weken geleden naar de prullenmand zijn verwezen door de belangen- en consumentenorganisaties. En terecht. Eenvoudig omdat de kosten nog steeds veel en veel te hoog zijn.
-
Miljaren hebben ze er aan verdiend. Nu gaan ze sorry zeggen en 5% van de winst teruggeven.
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/28-05 ... rpolissen/
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/28-05 ... rpolissen/
De zgn. Wabeke-norm van 2.5% kosten over de waarde van de polis op het einde van het beleggingsjaar, elk jaar en dan jaar in jaar uit is veel te hoog. Dit maakt geen einde aan het woekeren, het woekeren gaat door in een ietsje lager tempo, dat is het enige verschil.
Als een polis een lange duur heeft, langer dan 20 jaar, en verder een normale waardeopbouw heeft, passend bij het normale beleggersrendement dan betekent die 2.5% kosten dat vanaf 20 jaar polislooptijd de kosten hoger worden dan de jaarlijkse inleg. (jaarpremie) Dag, verdere waardeontwikkeling.
Verder is het vreemd dat niemand het heeft over het feit dat er al kosten gerekend worden doordat standaard maar 95% van de premie, het zgn. beleggingsbestanddeel, wordt belegd. Die 5% van de jaarpremie zijn ook kosten, vermindering van de opbrengst voor de polishouder. Dat blijft blijkbaar zo.
Uit berichten blijkt dat steeds meer verzekeraars producten uit de schappen halen. Maar dit is niet meer dan het uit de markt zetten van producten.
Bij het uit de schappen halen van producten behoort ook dat mensen die al zo´n product gekocht hebben , en in hun schap hebben zitten, schadeloos gesteld worden.
Hiervan is bij het uit de schappen halen van beleggingsverzekeringen-woekerpolissen nog geen sprake. ook niet door N.N.
Met vr. groet, Arie Wever
Als een polis een lange duur heeft, langer dan 20 jaar, en verder een normale waardeopbouw heeft, passend bij het normale beleggersrendement dan betekent die 2.5% kosten dat vanaf 20 jaar polislooptijd de kosten hoger worden dan de jaarlijkse inleg. (jaarpremie) Dag, verdere waardeontwikkeling.
Verder is het vreemd dat niemand het heeft over het feit dat er al kosten gerekend worden doordat standaard maar 95% van de premie, het zgn. beleggingsbestanddeel, wordt belegd. Die 5% van de jaarpremie zijn ook kosten, vermindering van de opbrengst voor de polishouder. Dat blijft blijkbaar zo.
Uit berichten blijkt dat steeds meer verzekeraars producten uit de schappen halen. Maar dit is niet meer dan het uit de markt zetten van producten.
Bij het uit de schappen halen van producten behoort ook dat mensen die al zo´n product gekocht hebben , en in hun schap hebben zitten, schadeloos gesteld worden.
Hiervan is bij het uit de schappen halen van beleggingsverzekeringen-woekerpolissen nog geen sprake. ook niet door N.N.
Met vr. groet, Arie Wever